Βεργίνα: Νέα έρευνα απαντά ποιοι συγγενείς του Μεγάλου Αλεξάνδρου είναι θαμμένοι στους βασιλικούς τάφους

Βεργίνα: Νέα έρευνα απαντά ποιοι συγγενείς του Μεγάλου Αλεξάνδρου είναι θαμμένοι στους βασιλικούς τάφους Facebook Twitter
Φωτ.: Σπύρος Στάβερης/ LIFO
0

Λίγες εβδομάδες αφού η Ελένη-Γλύκατζη Αρβελέρ εξέφρασε τη βεβαιότητά της ότι στην Βεργίνα είναι θαμμένος ο Μέγας Αλέξανδρος και όχι ο πατέρας του Φίλιππος o B', νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Journal of Archaelogical Science φέρνει μια νέα θεωρία για την ταυτότητα των νεκρών στον αρχαιολογικό χώρο των Αιγών.

Αν και δεν υπήρχε ποτέ καμία αμφιβολία ότι τα ανθρώπινα σκελετικά υπολείμματα που βρέθηκαν στους βασιλικούς τάφους I, II και III ανήκουν σε στενούς συγγενείς του Μεγάλου Αλεξάνδρου, οι μελετητές πέρασαν σχεδόν μισό αιώνα διαφωνώντας για το ποιος ακριβώς βρίσκεται μέσα σε κάθε τάφο.

Στους βασιλικούς τάφους υπάρχουν τα οστά του Φιλίππου του Β', της θετής μητέρας, των ετεροθαλών αδερφών και του γιου του Μεγάλου Αλέξανδρου, μαζί με πανοπλίες και άλλα αντικείμενα που ανήκουν στον ίδιο τον Μέγα Αλέξανδρο, σύμφωνα με νέα μελέτη αρχαιολόγων που δημοσιεύθηκε στο Journal of Archaeological Science: Reports.

Οι ερευνητές εξέτασαν τα σκελετικά στοιχεία με τη βοήθεια μακρο-φωτογραφιών, ακτινογραφιών αλλά και ανατομικής εξέτασης. Οι συντάκτες της μελέτης συνδύασαν οστεολογικές αναλύσεις, μακρο-φωτογραφίες, ακτίνες Χ και ανατομικές εξετάσεις των αρχαίων υπολειμμάτων με ιστορικές πηγές του παρελθόντος. Στον ανδρικό σκελετό του τάφου Ι βρέθηκε σύντηξη γονάτων, κάτι που συμφωνεί με τα ιστορικά στοιχεία σχετικά με τη χωλότητα του βασιλιά Φιλίππου Β'. Οι ερευνητές ανακάλυψαν επίσης ότι ο τάφος Ι περιείχε τα οστά ενός άνδρα με τραυματισμένο γόνατο, καθώς και μιας γυναίκας και ενός μωρού, που ήταν μόλις ημερών ή εβδομάδων τη στιγμή του θανάτου.

Κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η ανδρική φιγούρα ήταν ο πατέρας του Μεγάλου Αλεξάνδρου, ο βασιλιάς Φίλιππος Β' της Μακεδονίας, ο οποίος ήταν γνωστό ότι κούτσαινε. Η εξαιρετικά νεαρή ηλικία του βρέφους είναι επίσης ιστορικά συνεπής με την ιστορία της δολοφονίας του Φιλίππου το 336 π.Χ.

Σύμφωνα με τις περισσότερες πηγές, ο Φίλιππος Β' δολοφονήθηκε από τον σωματοφύλακά του λίγες μόνο ημέρες αφότου η σύζυγός του Κλεοπάτρα γέννησε. Η δολοφονία πιστεύεται ότι είχε διαταχθεί από την προηγούμενη σύζυγο του Φιλίππου, την Ολυμπιάδα, μητέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Σχεδόν αμέσως μετά τη δολοφονία, η Ολυμπιάδα σκότωσε την Κλεοπάτρα και το μωρό της, πιθανόν καίγοντάς τους ζωντανούς, προκειμένου ο Αλέξανδρος να λάβει τον θρόνο από τον πατέρα του.

Σε συγγενείς του Μεγάλου Αλέξανδρου ανήκουν οι βασιλικοί τάφοι

Ορισμένοι μελετητές υποστήριζαν ότι ο Φίλιππος Β' θάφτηκε στον τάφο ΙΙ, στον οποίο φιλοξενούνται επίσης τα οστά ενός άνδρα και μιας γυναίκας. Ωστόσο, η απουσία μωρού, σε συνδυασμό με την απουσία εμφανών ενδείξεων σωματικού τραύματος στον ανδρικό σκελετό, εξαλείφει αυτή την πιθανότητα. Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ο τάφος ΙΙ ανήκε στη «πολεμίστρια» Αδέα Ευρυδίκη, σύζυγο του ετεροθαλούς αδελφού του Αλέξανδρου, βασιλιά Αρριδαίου. Κατέληξαν σε αυτό το συμπέρασμα με βάση σκελετικά στοιχεία για υπερβολική ιππασία.

«Λόγω αρχαίων απεικονίσεων και περιγραφών, ορισμένοι μελετητές υποστηρίζουν ότι ορισμένα από τα αντικείμενα στον τάφο ΙΙ, όπως η πανοπλία, ανήκαν στον Μέγα Αλέξανδρο, κάτι που είναι δυνατό μόνο εάν αυτός είναι ο τάφος του Αρριδαίου και όχι του Φιλίππου Β'», επισημαίνουν οι αρχαιολόγοι. Συνεπώς, αυτά τα οστά φαίνεται να ανήκουν στον «πολύ λιγότερο εντυπωσιακό αδελφό του Αλέξανδρου» και της μάλλον εντυπωσιακής πολεμίστριας, συζύγου του. Πηγές υπαινίσσονται ότι επρόκειτο για έναν «άνισο» γάμο επειδή ο βασιλιάς ήταν διανοητικά ανάπηρος.

Τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν κλίνουν προς το συμπέρασμα ότι ο τάφος I ανήκει στον βασιλιά Φίλιππο Β', τη σύζυγό του Κλεοπάτρα και το νεογέννητο παιδί τους. Ο τάφος II ανήκει στον βασιλιά Αρριδαίο και τη σύζυγό του Αδέα Ευρυδίκη. Τέλος, οι συντάκτες της μελέτης δεν ανακαλύπτουν στοιχεία που να αμφισβητούν την ευρέως διαδεδομένη πεποίθηση ότι ο Αλέξανδρος Δ', ο έφηβος γιος του Μεγάλου Αλεξάνδρου, είναι θαμμένος στον τάφο ΙΙΙ.

Με πληροφορίες από arkeonews

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένα AI αποκρυπτογραφεί πάπυρο 2.000 ετών που περιγράφει τη ζωή μετά τον Μέγα Αλέξανδρο

Πολιτισμός / Ένα AI αποκρυπτογραφεί πάπυρο 2.000 ετών που περιγράφει τη ζωή μετά τον Μέγα Αλέξανδρο

«Περιέχει τα ονόματα πολλών Μακεδόνων δυναστών και στρατηγών του Αλεξάνδρου», εξήγησε ο Ρίτσαρντ Τζάνκο, διακεκριμένος πανεπιστημιακός καθηγητής κλασικών σπουδών
LIFO NEWSROOM
Μια σκηνή συμποσίου υψηλής ζωγραφικής σε έναν αρχαίο μακεδονικό τάφο

Nothing Days / Μια σκηνή συμποσίου υψηλής ζωγραφικής σε έναν αρχαίο μακεδονικό τάφο

Η άριστα διατηρημένη τοιχογραφία στον τάφο ενός στρατηγού-εταίρου του Μεγάλου Αλεξάνδρου στον Άγιο Αθανάσιο Θεσσαλονίκης είναι ένα από τα ελάχιστα δείγματα ζωγραφικής της αρχαιότητας.
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

Πολιτισμός / Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

«Οι επισκέπτες θα κατανοήσουν καλύτερα γιατί ο ελληνικός πολιτισμός δεν είναι μόνο η κοιτίδα του Δυτικού Πολιτισμού, αλλά έχει τεράστιο αποτύπωμα και στην Ασία» τόνισε ο πρέσβης της Ελλάδας στην Κίνα
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Πολιτισμός / Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Η έκθεση «Χέρι με χέρι: Γλυπτική και Χρώμα στην Ισπανική Χρυσή Εποχή», καταδεικνύει ότι ο δυτικός καλλιτεχνικός κανόνας δεν έκανε διακρίσεις σε βάρος ορισμένων καλλιτεχνών μόνο λόγω γεωγραφίας και φύλου, αλλά και λόγω των υλικών που χρησιμοποιούσαν
LIFO NEWSROOM
Κίλιαν Μέρφι

Πολιτισμός / Ο Κίλιαν Μέρφι, ο Νόμος του Μέρφι και η Μαριόν Κοτιγιάρ από αύριο στους κινηματογράφους

Η κινηματογραφική μεταφορά των «Μικρών Πραγμάτων σαν κι Αυτά», ένα εγχώριο εμπορικό στοίχημα από τον σκηνοθέτη της «Ευτυχίας» και τρεις ακόμα επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Πολιτισμός / Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Ο βιογράφος του Αλέν Ντελόν, δήλωσε πως ο μεγάλος Γάλλος ηθοποιός «από σεξουαλική άποψη είχε εξερευνήσει τα πάντα, με άνδρες, με γυναίκες και κάνοντας τρίο»
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ