Μήδειας Υλικό είναι ο τίτλος της παράστασης της Άντζελας Μπρούσκου που κάνει πρεμιέρα στο BIOS/ MAIN STAGE, την Παρασκευή 22 Μαρτίου 2024.

 

Το Μήδειας Υλικό είναι ένα κείμενο που έχει παρασταθεί στην Ευρώπη τα τελευταία χρόνια και λειτουργεί πρωτίστως ως μανιφέστο των εξεγερμένων, αδικημένων γυναικών, στο πλαίσιο των μεταγραφών της αρχαίας τραγωδίας. Σύμβολο της εξέγερσης ενάντια σε κάθε μορφή καταπίεσης, αποικιοκρατικής εξουσίας και πατριαρχίας. Η ιδέα της προδοσίας είναι κυρίαρχη σε ολόκληρο το έργο. Το δίπτυχο προδοσία και επανάσταση είναι η απάντηση του συγγραφέα στα μεγάλα πολιτικά και ηθικά ζητήματα της εποχής του που συναντιούνται με τα σημερινά.

 

Σήμερα που όλος ο πλανήτης πλήττεται από πολέμους δίχως νόημα και η ανθρωπότητα κινδυνεύει από την ύβρη που διαπράττουμε απέναντι στην ζωή, η Μήδεια έρχεται να μας θυμίσει πως εμείς τελικά σκοτώνουμε τα παιδιά μας. Η μορφή της γίνεται ο τόπος της συλλογικής μνήμης.

 

Το θέατρο του Χάινερ Μύλλερ βρίσκεται πάλι στο προσκήνιο της μεγάλης επικαιρότητας των νεκρών που αριθμεί ο Πολιτισμός μας.

 

Παίζουν: Παρθενόπη Μπουζούρη, Άντριαν Φρίλινγκ

 

«Μήδειας Υλικό», «Το θεώρημα του σχοινοβάτη», «Γιοσίρου Γιαμαγκούσι» και «96%»
«Το θεώρημα του σχοινοβάτη».

 

«Το θεώρημα του σχοινοβάτη» είναι μια σύνθεση της Ίριδας Λουκά σε σκηνοθεσία Άρη Κακλέα που κάνει πρεμιέρα στις 13 Μαρτίου στο Θέατρο Μπέλλος.

 

Μια προσωπική κατάθεση. Το σκοινί που ακροβατεί ο σχοινοβάτης... ή ο καλλιτέχνης. Μια performance που ακουμπάει εξίσου στη μουσική και στο θέατρο.

 

Η βιολονίστα Ίρις Λουκά ξετυλίγει μια σύνθεση στοιχείων, βασισμένη σε μουσικά  έργα και κείμενα «ποιητών» - δημιουργών.

 

Το κοινό παρακολουθεί και ακούει. Ηχογραφημένα κείμενα, βίντεο, σόλο βιόλα και κινήσεις μηχανικές ή όχι, πάνω στην σκηνή. T. S. Eliot, Ζαν Ζενέ, Καρυωτάκης, J. S. Bach, P. Hindemith, J. P. Westhoff, Ηράκλειτος, K. Thorr, C.Rovelli, Γαλιλαίος.

 

Ιδιαίτερη σημασία στο ότι η Ίρις Λουκά σκηνοθείται από τον γιο της Άρη Κακλέα, στην πρώτη τους επίσημη συνεργασία.

 

Μια σύνθεση στοιχείων που ακουμπάει στους ώμους γιγάντων για να δει πάνω και πέρα και πίσω και πριν και μετά από τον εαυτό της και ελπίζει να μεταφέρει μικρά και όμορφα μηνύματα, τόσο κοντά, όσο το πιο κοντινό άτομο θεατή και τόσο μακριά όσο το Voyager. Όλα τα υπόλοιπα είναι ακόμη μυστικά ή μπορεί και όχι.

 

«Μήδειας Υλικό», «Το θεώρημα του σχοινοβάτη», «Γιοσίρου Γιαμαγκούσι» και «96%»
Γιοσίρου Γιαμαγκούσι: Φωτ.: Χριστίνα Φυλακτοπούλου

 

Γιοσίρου Γιαμαγκούσι είναι ο τίτλος της παράστασης που παρουσιάζει ο σκηνοθέτης Μιχάλης Κοιλάκος, μαζί με τους συνεργάτες του από την ομάδα Ξανθίας που επιχειρούν μία νέα αναμέτρηση με τις προκλητικές και ιδιοφυείς ιστορίες που συνθέτει και μας αφηγείται ο Γιάννης Κεντρωτάς, στο Θέατρο OLVIO από τις 25 Μαρτίου.

 

Το Γιοσίρου Γιαμαγκούσι, είναι ένα εκκεντρικό αστυνομικό θρίλερ, που ισορροπεί ανάμεσα στο δράμα και την κωμωδία, στην ειρωνεία και την τρυφερότητα, την αλήθεια και το ψέμα, το μακάβριο και τη φάρσα.

 

Ήρωες που απέχουν ένα βήμα από την ηλιθιότητα και άλλο τόσο από το να χαρακτηριστούν «άνθρωποι της διπλανής πόρτας», ξεκινούν ένα «αθώο» όσο και επικίνδυνο παιχνίδι, που σύντομα θα εξελιχθεί σε ένα φαύλο κύκλο αίματος. Στο κέντρο του ένας καλοκάγαθος γίγαντας, ο Γιοσίρου Γιαμαγκούσι ο οποίος μετά το θάνατο της μητέρας του ψάχνει στη Λακκοσπηλιά, ένα απομονωμένο χωριό της ελληνικής επαρχίας, να βρει τον Ιάπωνα πατέρα του, που τους είχε εγκαταλείψει όταν ήταν μωρό. Πίσω απ’ όλα αυτά, ένας ολόκληρος κόσμος λάσπης, σιωπής και απόλυτης απάθειας.

 

Το όνομα και μόνο του πρωταγωνιστή είναι ικανό να μας πείσει ότι βρισκόμαστε σε μία κωμωδία, η υπογραφή του συγγραφέα, από την άλλη, μας προειδοποιεί ότι είμαστε και κάπου αλλού. Με ένα κείμενο που ακολουθεί τεθλασμένη γραμμή, περνώντας από καλά κρυμμένα κομβικά σημεία, ο Κεντρωτάς στήνει ένα παζλ σχέσεων, ιδεών και μικρών προσωπικών ιστοριών, οι οποίες, διαπλεκόμενες μεταξύ τους μεταμορφώνονται σε τραγικά γεγονότα. Το ήσυχο, αχανές και ομοιόμορφο τοπίο της Λακκοσπηλιάς κρύβει κάτω από ένα παχύ στρώμα λάσπης, πολλές εκπλήξεις και ο θεατής είναι εδώ για να τις ξεθάψει μία προς μία.

 

Παίζουν: Ελισσαίος Βλάχος, Χαρά Δημητριάδη, Μαρία Μπαλούτσου, Σήφης Πολυζωΐδης, Φοίβος Συμεωνίδης

 

«Μήδειας Υλικό», «Το θεώρημα του σχοινοβάτη», «Γιοσίρου Γιαμαγκούσι» και «96%»
"96%" στο ΚΘΒΕ

 

«96%», μια παράσταση - ντοκιμαντέρ για τους Εβραίους της Θεσσαλονίκης κάνει πρεμιέρα την Πέμπτη 21 Μαρτίου στο Μικρό Θέατρο Μονής Λαζαριστών σε σκηνοθεσία Πρόδρομου Τσινικόρη.

 

Το «96%» αφηγείται μια ιστορία σκοτεινή και λησμονημένη, τα ίχνη της οποίας όμως είναι ακόμα εδώ. Η παράσταση - ντοκιμαντέρ, επιχειρώντας μια αρχαιολογία του παρόντος, τα αναζητά, όχι μόνο σε μελέτες, αρχεία και μαρτυρίες, αλλά και με επιτόπια έρευνα στη σημερινή πόλη, στους δρόμους, στα κλειστά μαγαζιά, στα παλιά και τα καινούργια κτίρια, ακόμα και στο ίδιο το Κρατικό Θέατρο.

 

Τον Μάρτιο του 1943 αναχωρεί από τη Θεσσαλονίκη το πρώτο τρένο για το Άουσβιτς. Μέχρι τον Αύγουστο θα εκτοπιστούν εκεί 50.000 Εβραίοι, οι περισσότεροι από τους οποίους δεν θα επιστρέψουν ποτέ. Το 96% της εβραϊκής κοινότητας της πόλης εξολοθρεύεται στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης. Οι περιουσίες που αφήνουν πίσω τους περνούν σε χέρια μεσεγγυούχων, έπιπλα και σκεύη  καταλήγουν σε χριστιανικά σπίτια και εμπορικά καταστήματα, οι μαρμάρινες πλάκες του παλιού νεκροταφείου τοποθετούνται στα πιο απίθανα σημεία της πόλης. Η μεγαλύτερη εβραϊκή κοινότητα των Βαλκανίων, που έδωσε κάποτε στην πόλη τον τίτλο “Μητέρα του Ισραήλ”, σβήνεται από τον χάρτη ενώ μια νέα κοινωνική και οικονομική ελίτ αναδύεται.   

 

Ποιοι αντιστάθηκαν και ποιοι συντάχθηκαν με τη βία; Πως κατασκευάστηκαν οι μηχανισμοί μνημοκτονίας και αποσιώπησης και ποιος είναι άραγε ο ρόλος ενός θεάτρου; Γιατί η παλιά αυτή ιστορία μας ενδιαφέρει και πως αφορά το δικό μας μέλλον;

 

 

Οδηγός Θεάτρου