Ο Βενιζέλος, ο Κεμάλ και η Ρόζα Λούξεμπουργκ 

Ο Βενιζέλος, ο Κεμάλ και η Ρόζα Λούξεμπουργκ  Facebook Twitter
0

Ήταν 24 Ιουλίου του 1923 όταν στη Λωζάννη της Ελβετίας υπογράφηκε η συνθήκη που σφράγισε μια ιστορική περίοδο, η οποία ξεκίνησε με τον Α’ παγκόσμιο πόλεμο και κορυφώθηκε τον Αύγουστο του 1922 με την ήττα του ελληνικού στρατού από τα τουρκικά στρατεύματα των εθνικιστών του Μουσταφά Κεμάλ. 

Στην περίοδο αυτή αναφέρεται το πολύ ενδιαφέρον βιβλίο του ιστορικού και μαθηματικού με πλούσιο συγγραφικό έργο, Βλάση Αγτζίδη, ο οποίος φωτίζει πλευρές της μικρασιατικής καταστροφής που μας βοηθούν να αντιληφθούμε πως διαμορφώθηκαν οι ελληνοτουρκικές σχέσεις στην σύγχρονη ιστορία. Το βιβλίο αυτό περιγράφει άλλωστε, το ιστορικό πλαίσιο μιας εποχής που διαμόρφωσε τον κόσμο στον οποίο ζούμε σήμερα και καθόρισε τις γεωπολιτικές ισορροπίες. 

Η μικρασιατική καταστροφή «υπήρξε μία πρωτοφανής ανθρωπιστική καταστροφή για τους Ελληνες, τους Αρμένιους και τις υπόλοιπες μη μουσουλμανικές κοινότητες της Οθωμανικής αυτοκρατορίας» και το βιβλίο «Μεταξύ Σεβρών και Λωζάννης» (από τις εκδόσεις Πατάκη) αναλύει τις δύο συνθήκες, το γεωπολιτικό περιβάλλον μέσα στο οποίο υπογράφηκαν με τρόπο συναρπαστικό και για αυτό διαβάζεται απνευστί. Το βιβλίο εξηγεί επίσης τον Εθνικό Διχασμό, το ζήτημα του Πόντου, τη στάση των Μεγάλων Δυνάμεων και τις αιτίες της μικρασιατικής καταστροφής, ενώ ασχολείται ιδιαίτερα και με τους πρόσφυγες του 1922, την αποκατάσταση τους, την εκλογική τους συμπεριφορά και την σχέση τους με την αριστερά. Ένα ξεχωριστό κεφάλαιο υπάρχει και για τους πρόσφυγες από την Ρωσία και την πρώην Σοβιετική Ένωση με πολύ ενδιαφέρουσες πληροφορίες. 

Ο Βλάσης Αγτζίδης ξεκινά το βιβλίο του από τη Συνθήκη των Σεβρών, την οποία αναφέρει ως ύψιστη διπλωματική επιτυχία, (σε μία φάση που η Ελλάδα επί Ελ.Βενιζέλου, ταυτιζόμενη με τα συμφέροντα των μεγάλων δυνάμεων, υλοποιούσε τα εθνικά της σχέδια) η οποία όμως ακυρώθηκε τρία χρόνια αργότερα, καθώς αντικαταστάθηκε από τη Συνθήκη της Λωζάννης μετά την ελληνική ήττα του 1922. 

Το βιβλίο παρουσιάζει πλήθος χρήσιμων πληροφοριών, όπως τις αμερικανικές στατιστικές, βάσει των οποίων στην περιοχή της Μικράς Ασίας πριν από τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, κατοικούσαν 500.000 Ελληνες, 470.000 μουσουλμάνοι και 23.000 Αρμένιοι (κάποιοι Έλληνες ιστορικοί ανέφεραν ότι οι μουσουλμάνοι ήταν 299.000). Φωτίζει ιδιαιτέρως την σχέση του Κεμάλ με την Ρωσία, γιατί οι Σοβιετικοί υποστήριξαν τους Κεμαλικούς στην σύγκρουση τους με τους Έλληνες και το «Εθνικό Σύμφωνο» που επικαλείται ο Ερντογάν.

Αναφέρεται σε όσα ακολούθησαν την ήττα του ελληνικού στρατού με αριθμούς και στοιχεία, τους περισσότερους από 100.000 αιχμαλώτους από τον άμαχο πληθυσμό, τους 56.000 αγνοούμενους στρατιώτες, τους 125.000 Έλληνες της Κωνσταντινούπολης που εξαιρέθηκαν από την ανταλλαγή πληθυσμών μαζί με τους 6.000 της Ίμβρου και της Τενέδου, όπως και τους 110.000 μουσουλμάνους της Δυτικής Θράκης. Το γεγονός ότι οι Ελληνες της Κωνσταντινούπολης, της Ίμβρου και της Τενέδου έχουν διωχθεί και σήμερα δεν υπάρχουν παρά ελάχιστοι, ενώ στην Δυτική Θράκη ο αριθμός των μουσουλμάνων παραμένει αμείωτος, μιλάει από μόνο του για το πως αντιμετωπίστηκαν από τις δύο πλευρές οι συμφωνίες. 

Όπως αναφέρει στο βιβλίο του ο συγγραφέας, οι χριστιανικοί πληθυσμοί της Ανατολής είχαν υποστεί γενοκτονία από το 1914 και η μοίρα των επιζησάντων στην εθνικιστική Τουρκία ήταν προδιαγεγραμμένη. «Έτσι από έναν ελληνορθόδοξο πληθυσμό που στις παραμονές του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου αριθμούσε 2,2 εκατομμύρια άτομα, υπολογίζεται ότι στην Ελλάδα έφτασαν μετά την μικρασιατική καταστροφή του ‘22 περί το 1,5 εκατομμύριο, για να καταμετρηθούν τελικά 1,25 εκατομμύρια πρόσφυγες το 1928». 

Ο Βλάσης Αγτζίδης ασχολείται και με το κεμαλικό κίνημα, τον Μεταξά που υπονόμευε την Μικρασιατική Εκστρατεία, τις συνέπειες της ανάκλησης του γερμανόφιλου βασιλιά Κωνσταντίνου, ενώ αφιερώνει μεγάλο μέρος και στο Ποντιακό ζήτημα το οποίο εξηγεί με ευσύνοπτο τρόπο. 

Σημαντική έκταση αφιερώνεται και στη Ρόζα Λούξεμπουργκ και τις απόψεις της για το Ανατολικό ζήτημα, το κίνημα των Νεότουρκων και τον γερμανικό ιμπεριαλισμό αλλά και τη στάση του Λένιν. Το κεφάλαιο «Σοβιετική Ρωσία: Από τη Συνθήκη του Μπρεστ Λιτόφσκ (1918) στο σύμφωνο συνεργασίας με τους κεμαλικούς (1921)» είναι άλλη μία συναρπαστική ενότητα ενός βιβλίου που βοηθά να κατανοήσουμε την ιστορία και τις συνθήκες που διαμόρφωσαν σημερινή γεωπολιτική πραγματικότητα. 

Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η εντυπωσιακή τοποθέτηση του ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη

Πολιτισμός / Η εντυπωσιακή τοποθέτηση του ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη

Πρόκειται για τον μπρούτζινο αδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, σαν αυτόν που βρίσκεται στη συμβολή των λεωφόρων Αμαλίας και Όλγας, στο κέντρο της Αθήνας
LIFO NEWSROOM
Κώστας Γαβράς, Στίβεν Σόντερμπεργκ και Στίβεν Κινγκ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Κώστας Γαβράς, Στίβεν Σόντερμπεργκ και Στίβεν Κινγκ από αύριο στους κινηματογράφους

Η «Τελευταία Πνοή» του Κώστα Γαβρά, το φαντασματικό «Presence» του Στίβεν Σόντερμπεργκ και το «Monkey» του Οζ Πέρκινς είναι μερικές από τις επιλογές του προγράμματος αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο σκηνοθέτης του «The Brutalist» δεν έβγαλε «ούτε ένα δολάριο» από την ταινία που είναι υποψήφια για 10 όσκαρ

Πολιτισμός / Ο σκηνοθέτης του «The Brutalist» δεν έβγαλε «ούτε ένα δολάριο» από την ταινία που είναι υποψήφια για 10 όσκαρ

Ο Μπρέιντι Κόρμπετ αποκάλυψε ότι δεν έβγαλε κανένα κέρδος από τις τελευταίες δύο ταινίες του - «Μόλις σκηνοθέτησα τρεις διαφημίσεις στην Πορτογαλία και είναι η πρώτη φορά που έβγαλα χρήματα εδώ και χρόνια»
LIFO NEWSROOM
Ο 7χρονος «χορευτής με τα εγκαύματα» που επιβίωσε από τον πόλεμο στην Ουκρανία, έγινε ταινία

Πολιτισμός / Ο 7χρονος «χορευτής με τα εγκαύματα» που επιβίωσε από τον πόλεμο στην Ουκρανία, έγινε ταινία

Τον Ιούλιο του 2022 ένα παιδί με όνειρο να γίνει επαγγελματίας χορευτής ballroom τραυματίζεται από βόμβα στην Ουκρανία σε ηλικία επτά ετών και η ιστορία του γίνεται
LIFO NEWSROOM
Η Leica γιορτάζει τα 100 της με μια έκθεση αφιερωμένη σε δύο εμβληματικoύς φωτογράφους της

Πολιτισμός / Η Leica γιορτάζει τα 100 της με μια έκθεση αφιερωμένη σε δύο εμβληματικoύς φωτογράφους της

Η έκθεση-ορόσημο με τα αξιοσέβαστα στον κόσμο της φωτογραφίας ονόματα των Joel Meyerowitz και Barbara Davidson προσφέρει στον επισκέπτη την ευκαιρία να βιώσει τη δύναμη της φωτογραφίας στην πιο εντυπωσιακή της μορφή.
LIFO NEWSROOM