Προδοσίες και αυτο-μυθοποίηση: Τα απομνημονεύματα της Μελάνια Τραμπ είναι διαφορετικά από κάθε άλλης πρώτης κυρίας

Μελάνια Facebook Twitter
Τα απομνημονεύματα της Μελάνια αποκαλύπτουν εν τέλει μια πλευρά της προσωπικότητάς της που συνήθως δεν βλέπουμε.
0



ΑΝΑΛΟΓΩΣ ΜΕ ΤΟ ΠΩΣ
ορίζει κανείς τον όρο «απομνημονεύματα» – πρέπει να έχουν μια συνεκτική αφήγηση ή αρκεί μια συλλογή ημερολογιακών καταχωρίσεων; – υπολογίζουμε ότι γύρω στις δώδεκα πρώτες κυρίες των Ηνωμένων Πολιτειών έχουν γράψει συνολικά περισσότερες από 20 αφηγήσεις για τη ζωή στον Λευκό Οίκο (μόνο η Χίλαρι Κλίντον είναι υπεύθυνη για τέσσερις από αυτές).

Η «Αυτοβιογραφία της Ελέανορ Ρούσβελτ» ήταν ένα φεμινιστικό έπος που ενίσχυσε την κληρονομιά της ως μηχανής παραγωγής εξαιρετικών παραθεμάτων και ως σημαντικού πολιτικού παράγοντα. «Οι καιροί της ζωής μου» της Μπέτι Φορντ ήταν μια πρωτοποριακή εξομολόγηση που άλλαξε την αντίληψη της χώρας για τον εθισμό. Στην καλύτερη περίπτωση, τα απομνημονεύματα μιας πρώτης κυρίας είναι ένα σημαντικό ιστορικό ντοκουμέντο, το οποίο καταγράφει λεπτομερώς μια θητεία στον Λευκό Οίκο και τον ισχυρό άνδρα που τον διοικεί. Στη χειρότερη έχουμε τη Νάνσι Ρέιγκαν και τις διασκέψεις της με διάφορους αστρολόγους.

 Ποτέ δεν απολάμβανε τα φώτα της δημοσιότητας με τον τρόπο που τα απολαμβάνει ο σύζυγός της, γράφει, και για το μεγαλύτερο μέρος της τετραετούς θητείας του, προσπάθησε να ζει όσο πιο ιδιωτικά γινόταν.

Ποια είναι η θέση του βιβλίου της Μελάνια Τραμπ ανάμεσα στα παραπάνω; Δύσκολη η απάντηση. Αυτό που διαβάζουμε επανειλημμένα σε όλη τη διάρκεια του «Melania» και μοιάζει να αποτελεί το κυρίαρχο μοτίβο του είναι η επιμονή της πρώην (και ενδεχομένως μέλλουσας) πρώτης κυρίας να κάνει πάντα κάτι «υπέροχο» και «όμορφο» και «τέλειο». Δυστυχώς όμως υπάρχουν εκείνοι που την έχουν βάλει στο μάτι και διαρκώς την εμποδίζουν.   

Οι κακοί είναι οι συνήθεις ύποπτοι: τα μέσα ενημέρωσης, η «κουλτούρα του cancel», οι Δημοκρατικοί, η εκλογική διαδικασία. Μερικές φορές είναι η κυβέρνηση Ομπάμα, για την οποία ισχυρίζεται ότι η κωλυσιεργία τους κατά την αποχώρησή τους μετά τις εκλογές του 2016 ήταν αυτή που την εμπόδισε να ξεκινήσει την ανακαίνιση του Λευκού Οίκου και να εγκατασταθεί στην Ουάσινγκτον όσο νωρίτερα ήθελε. Η μονοσήμαντη εστίασή της σε αυτό το θέμα αποκτά κάποιο πλαίσιο όταν παρατηρεί κανείς ότι, μέσα στο μακροσκελές φωτογραφικό ένθετο του βιβλίου, το γεγονός στο οποίο, κατά περίεργο τρόπο, αφιερώνονται οι περισσότερες εικόνες (περισσότερες από τον γάμο της, περισσότερες από την ορκωμοσία του συζύγου της) είναι η ανακαίνιση του περιπτέρου τένις του Λευκού Οίκου. Μερικές φορές η προδοσία προέρχεται εκ των έσω, όταν κατηγορεί την ομάδα που της έγραφε τις ομιλίες για λογοκλοπή τμημάτων μιας ομιλίας της Μισέλ Ομπάμα, την οποία η Μελάνια κατέληξε να απευθύνει στο Εθνικό Συνέδριο των Ρεπουμπλικανών το 2016.

Τι άλλο; Η Μελάνια αποδοκιμάζει τους τρανς αθλητές, εξακολουθεί να «αμφισβητεί» το αποτέλεσμα των εκλογών του 2020, και αγαπάει την «τεχνολογία block-chain». Δηλώνει ότι αγαπάει τον σύζυγό της. Μέχρι τώρα, αυτό δεν θα πρέπει να αποτελεί έκπληξη. Ανεξάρτητα από το τι μπορεί να νόμιζαν κάποτε ότι έβλεπαν στο ανεξιχνίαστο πρόσωπο της Μελάνια οι θιασώτες του κινήματος για την «απελευθέρωση» της, το ζευγάρι είναι παντρεμένο εδώ και σχεδόν 20 χρόνια. Πιθανότατα θα μπορούσε να έχει εξαργυρώσει την αποδέσμευσή της εδώ και πολύ καιρό, αν το ήθελε.

Ντόναλντ και Μελάνια Τραμπ Facebook Twitter
Ο Ντόναλντ και η Μελάνια Τραμπ ενώ αποχωρούν από τον Λευκό Οίκο τον Δεκέμβριο του 2020.

Το «Melania» πάντως παρέχει κάποιες πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο που οι δυο τους λειτουργούν τόσο καλά μαζί. Αμφότεροι εκτιμούν την πολυτέλεια, την υψηλή αισθητική (όπως την αντιλαμβάνονται) και τα «ωραία πράγματα». Εκτιμούν επίσης την ανεξαρτησία μέσα στη σχέση τους και δεν προσπαθούν ποτέ να αλλάξουν ο ένας τον άλλον: Αν η Μελάνια διαφωνεί με τον σύζυγό της, του το λέει ιδιαιτέρως, αλλά δεν το παίρνει προσωπικά, όπως λέει, αν εκείνος αγνοήσει τις συμβουλές της. Εκείνη βλέπει μια πλευρά του συζύγου της που εμείς δεν βλέπουμε, σημειώνει. Κατ΄ιδίαν, είναι «ένας τζέντλεμαν που διακρίνεται από μια στοχαστική τρυφερότητα».

Από την άλλη πλευρά όμως, τα απομνημονεύματα της Μελάνια αποκαλύπτουν εν τέλει μια πλευρά της προσωπικότητάς της που συνήθως δεν βλέπουμε. Ποτέ δεν απολάμβανε τα φώτα της δημοσιότητας με τον τρόπο που τα απολαμβάνει ο σύζυγός της, γράφει, και για το μεγαλύτερο μέρος της τετραετούς θητείας του, προσπάθησε να ζει όσο πιο ιδιωτικά γινόταν. Φαίνεται όμως να αναρωτιέται αν αυτή η απόφαση λειτούργησε εις βάρος της, οδηγώντας σε «παραποίηση» της προσωπικότητάς της και σε παρεξηγήσεις για το ποια ακριβώς είναι.

Αυτό που διαπιστώνουμε πάντως διαβάζοντας το βιβλίο είναι ότι και εκείνη μπορεί να τρέφει μνησικακία και να είναι επιρρεπής στην αυτο-μυθοποίηση όσο κι ο σύζυγός της. Χαρακτηριστικό ίσως είναι το απόσπασμα από την επίσκεψη της σε έναν ψηφοφόρο του συζύγου της, ο οποίος νοσηλευόταν ως θύμα των μαζικών πυροβολισμών στο Λας Βέγκας το 2017 – μια αφήγηση που καταφέρνει με κάποιο τρόπο να τη μετατρέψει σε δείγμα του δικού της μεγαλείου.

«Σας παρακαλώ, μην σηκώνεστε», είπε στον άνδρα καθώς εκείνος πάσχιζε να σηκωθεί από το κρεβάτι του νοσοκομείου. «Όχι, θέλω να σηκωθώ, για εσάς και τον πρόεδρο. Είναι τιμή μου», φέρεται να απάντησε το θύμα των πυροβολισμών. Σ’ αυτό το σημείο είναι που συνειδητοποιεί ο αναγνώστης τι είδους απομνημονεύματα πρώτης κυρίας διαβάζει. Όχι μια πραγματεία, όπως της Ελέανορ Ρούσβελτ, όχι μια εξομολόγηση όπως της Μπέτι Φορντ, όχι έναν στοχασμό για τη μετάβαση από την ιδιωτική στη δημόσια ζωή όπως της Λόρα Μπους, όχι έναν οδηγό για εργαζόμενες μητέρες όπως της Μισέλ Ομπάμα. Το «Melania» είναι στην πραγματικότητα μια ιστορία αγάπης ανάμεσα σε δύο φάρους ματαιοδοξίας που πραγματικά συμπληρώνουν ο ένας τον άλλον.

Με στοιχεία από The Washington Post

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Το πίσω ράφι/ Έλενα Χουζούρη «Δυο φορές αθώα»

Το Πίσω Ράφι / Έλενα Χουζούρη: «Δεν ξεχάσαμε απλώς την ταυτότητά μας, την κλοτσήσαμε»

Στο μυθιστόρημά της «Δυο φορές αθώα» η συγγραφέας θέτει το ερώτημα «τι σημαίνει πια πατρίδα», επικεντρώνοντας στην αίσθηση του ξεριζωμού και της ισορροπίας ανάμεσα σε διαφορετικούς κόσμους.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Θεσσαλονίκη πριν

Βιβλίο / «ΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Ένα σπουδαίο βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη

Το πρωτότυπο βιβλίο του Γιάννη Καρλόπουλου παρουσιάζει μέσα από 333 καρτ ποστάλ του εικοστού αιώνα –αποτυπώματα επικοινωνίας– την εξέλιξη της φωτογραφίας και της τυπογραφίας από το 1912 μέχρι τα τέλη των ’80s.
M. HULOT
Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ