Το αρχιτεκτονικό γραφείο Pieris.Architects γιορτάζει τα 50 χρόνια από την ίδρυση του από τον Κωνσταντίνο Πιερή και καλεί όλους μας σε μια έκθεση με τίτλο «2nd Nature». Με αφετηρία την εξειδίκευση του γραφείου στη βιωσιμότητα, η έκθεση αποτελεί μια συνάντηση τέχνης και αρχιτεκτονικής, επικεντρώνοντας στα περιβαλλοντικά ζητήματα που απασχολούν όχι μόνο τη διεθνή κοινότητα αλλά και ειδικότερα τους αρχιτέκτονες. Οι Pieris.Architects ήδη από το 2002 προωθούν διεθνώς τη βιώσιμη ανάπτυξη καθώς αν κάτι χαρακτηρίζει τη δημιουργική ομάδα είναι η «οικο-συναισθηματική νοημοσύνη».
Πρωτοπόροι στον χώρο του βιώσιμου σχεδιασμού σε Ελλάδα, Κύπρο και Αγγλία προσεγγίζουν τη δόμηση στην πράξη βάσει των αρχών της οικολογίας και της αειφορίας, στοχεύοντας σε κάθε νέα τους συνεργασία να αφυπνίσουν αισθήσεις και συναισθήματα αναδεικνύοντας όχι μόνο τα υλικά χαρακτηριστικά αλλά και τη «ψυχολογική» διάσταση των χώρων. Τα κτήρια που σχεδιάζουν και ολοκληρώνουν «αγαπούν» το φυσικό φως, σέβονται τη φύση, ενσωματώνονται στο αστικό ή στο φυσικό περιβάλλον χωρίς να το ακυρώνουν. Αντιθέτως αγκαλιάζοντας το.
Ως εκ τούτου η «2nd Nature» η οποία ανοίγει τις πύλες της στις 8 Νοεμβρίου στον πολυχώρο Ω2 του Ωδείου Αθηνών, αποτελεί ένα βιωματικό ταξίδι μέσα από επιλεγμένα έργα που αποθεώνουν αυτές τις αρχές και τις προθέσεις των Pieris.Architects. Πέντε αλληλένδετες θεματικές ενότητες συνθέτουν μία ενιαία αφήγηση και οι οποίες είναι οι εξής:
1η ενότητα: Οι «Αντηχήσεις δομών» (Echoes of Structure) όπου περιλαμβάνονται έργα μεγάλης κλίμακας, όπως η βραβευμένη πρόταση για το Μητροπολιτικό Υδατοδρόμιο της Αττικής και το Αθλητικό, Πολιτιστικό & Περιβαλλοντικό Πάρκο Αγίας Παρασκευής στην Αθήνα. Επίσης το καινοτόμο «The SPOT» (Sustainable Practices of Tomorrow), ένα κτίριο του Πανεπιστημίου Πατρών που έχει σχεδιαστεί και κατασκευάζεται με ουδέτερο ανθρακικό ισοζύγιο και πρωτοπόρα υλικά δόμησης, ενώ η υλοποίησή του πραγματοποιείται μέσω τρισδιάστατης ρομποτικής εκτύπωσης με σκυρόδεμα – μια σύγχρονη πρακτική που εφαρμόζεται για πρώτη φορά σε πραγματική κλίμακα στην Ελλάδα.
2η ενότητα: Τα «Οπτικά Ημερολόγια» (Visual Diaries) όπου αποτυπώνεται η διαδικασία της μελέτης έργων μέσα από σχέδια, μακέτες, πρακτικά από συναντήσεις και άλλα, χάρη στα οποία ο επισκέπτης θα έχει την ευκαιρία να αντιληφθεί την πολύπλευρη διαδικασία σχεδιασμού του γραφείου.
3η ενότητα: «Αγγίζοντας το περιβάλλον» (Softness of the Environments) όπου παρουσιάζονται μια σειρά έργων τους διαφορετικής κλίμακας, υλοποιημένα και μη, που εντάσσονται αρμονικά τόσο σε αγροτικές περιοχές και νησιωτικά τοπία όσο και στον αστικό ιστό μέσα από την επανάχρηση. Ανάμεσά τους το «Olon» glamping στη Μήλο, το βραβευμένο ξενοδοχείο «Tella Thera» στον νομό Χανίων στην Κρήτη, το «Olivia Eterna» και το «Gazi Vision» στο κέντρο της Αθήνας κ.ά.
4η ενότητα: «Αγκαλιάζοντας το απροσδόκητο» (Embracing the Unexpected), όπου το κοινό θα «καταδυθεί» σε μια εικαστική εγκατάσταση, προϊόν συνεργασίας με τον αρχιτέκτονα τοπίου, Κάρολο Χανικιάν (ιδρυτή της Greenways). Το συγκεκριμένο έργο εστιάζει στον τρόπο με τον οποίο, ο επισκέπτης αντιλαμβάνεται και αλληλεπιδρά με τη φύση μέσα από την προσέγγιση των Pieris.Architects στην οικολογία. Η επιμέλεια φωτισμού είναι του Γιώργου Σαμολαδόπουλου (δημιουργού της Site Specific).
5η ενότητα: «Πνοή» (Pnoé), μια συνεργεία των Pieris.Architects με επιλεγμένους διεθνείς καλλιτέχνες, οι οποίοι έχουν επιδείξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον σε θέματα κλιματικής αλλαγής, ενέργειας καθώς και υλικότητας, επιβεβαιώνει τη ζωτική σχέση φύσης, αρχιτεκτονικής και design. Συμμετέχουν η αρχιτέκτονας και designer Crina Arghirescu Rogard με το χειροποίητο «Narcissus Mirror_series 2», φτιαγμένο από κομμάτια ανακυκλωμένου δέρματος – μια συνεργασία με τo γραφείο Hartis-, ο Todd Marshard με μια σειρά από κεραμικά έργα, μια τέχνη παραδοσιακά βιώσιμη και με χαμηλό ανθρακικό αποτύπωμα, και η Roxane Revon με τα αέρινα της υφάσματα από ρίζες σιταρόχορτου. Επίσης, οι Pieris.Architects θα παρουσιάσουν δικά τους χρηστικά γλυπτά αντικείμενα, όπως η τριλογία «Kellert tables» από επαναχρησιμοποιημένο μάρμαρο.
Η έκθεση αποτελεί μια αισθητηριακή εμπειρία που «ντύνει» με τα ηχοτοπία της η καλλιτέχνης ήχου και αρχιτέκτονας Βίρνα Κούτλα ως ένα ακόμα μέσο για την εξερεύνηση του χώρου. Τα έργα των Pieris.Architects έχουν αποτυπωθεί μέσα από τον φακό του Γαβριήλ Παπαδιώτη, ενώ ο βραβευμένος κινηματογραφιστής Γιάννης Μισουρίδης αποτυπώνει την ιστορία του γραφείου μέσα από τις αφηγήσεις των ανθρώπων του.
Όπως εξηγεί η Δρ Στέλλα Πιερή, εταίρος στο γραφείο Pieris.Architects και μηχανικός με εξειδίκευση σε τεχνικά θέματα κατασκευής με εκτενή εμπειρία στον σχεδιασμό αειφόρων έργων, όπως ιδιωτικές κατοικίες, ξενοδοχειακές υποδομές, κτίρια γραφείων, οικιστικά έργα μεγάλης κλίμακας και δημόσια έργα χαμηλού ενεργειακού αποτυπώματος: «Η προσέγγισή μας είναι ανθρωποκεντρική. Αυτό που την υποκινεί είναι μια βαθιά ενσυναίσθηση και ευαισθησία προς τον πελάτη και τις ανάγκες του και επίσης το ενδιαφέρον για την βιωσιμότητα και την ανάπτυξη της οικο-συναισθηματικής νοημοσύνης. Επικεντρωνόμαστε στο πώς το κάθε έργο μας αγγίζει το περιβάλλον, τόσο το φυσικό τοπίο όσο και την ανθρώπινη οικολογία, δηλαδή τον τύπο των ανθρώπων οι οποίοι θα χρησιμοποιήσουν ή θα διασταυρωθούν μέσα στην καθημερινότητά τους με αυτό το κτίριο».
Επίσης, καθώς οι Pieris.Architects προωθούν ήδη από το 2002 την «οικο-συναισθηματική νοημοσύνη», μια έννοια που εφηύραν οι ίδιοι, η Στέλλα Πιερή λέει σχετικά με αυτό: «Ο όρος οικο-συναίσθημα έχει να κάνει με την ενσυναίσθηση και τη φύση. Σύμφωνα με όλες τις επιστημονικές έρευνες, η επαφή με τη φύση έχει ευεργετικά αποτελέσματα για την ευεξία και την υγεία του ανθρώπου. Αυτό είναι κάτι που έλειπε για πολλά χρόνια από τη σύγχρονη αρχιτεκτονική. Στη δική μας δουλειά είναι σημαντική η ενσωμάτωση της φύσης –μέσα, πάνω, κάθετα στα κτίρια, ανάλογα με τις ανάγκες του εκάστοτε έργου. Εφαρμόζουμε μια ολιστική προσέγγιση που έχει να κάνει αφενός με την επιστημονικότητα στον σχεδιασμό· την επιλογή των καταλληλότερων υλικών, την ενσωμάτωση παθητικών συστημάτων (ψύξης και θέρμανσης) αλλά και βιοκλιματικών χαρακτηριστικών όπως ο σωστός προσανατολισμός του κτιρίου κατά τέτοιο τρόπο που να δέχεται πιο σωστά το φως στο εσωτερικό του, η στρατηγική σκίαση των ανοιγμάτων του από όπου η ηλιακή ακτινοβολία θα ήταν δυσάρεστη, τις εφαρμογές των απαραίτητων τεχνολογικών συστημάτων (π.χ. αντλίες θερμότητας) κ.α. Μέσα από τη δουλειά μας, όμως, προσπαθούμε να προχωρήσουμε ακόμα παραπέρα. Προσεγγίζουμε την πρακτική της δόμησης βάσει των αρχών της βιωσιμότητας, αλλά και με αισθητηριακή προσέγγιση επιδιώκοντας ταυτόχρονα με τις προτάσεις μας να αφυπνίσουμε αισθήσεις και συναισθήματα».
Τέλος, θέλοντας να υπογραμμίσει τη σημασία της βιώσιμης αρχιτεκτονικής, συμπληρώνει: «Σε μια εποχή με έντονα περιβαλλοντικά προβλήματα και κλιματικές καταστροφές, η βιώσιμη αρχιτεκτονική είναι μια αναγκαιότητα για την καλύτερη ποιότητα ζωής του ανθρώπου αλλά και για το μέλλον του πλανήτη. Πρωτοπόρος του βιοκλιματικού σχεδιασμού, υπήρξε ο Αλέξανδρος Τομπάζης, κοντά στον οποίο είχα την ευκαιρία να εργαστώ στα φοιτητικά μου χρόνια. Το 2009, όταν ξεκινούσα το διδακτορικό μου με αντικείμενο το ανθρακικό αποτύπωμα των υλικών και το πώς επηρεάζει το ανθρακικό αποτύπωμα των ξενοδοχειακών υποδομών –γιατί θεωρούσα ότι το φλέγον ζήτημα της εποχής μας είναι η κλιματική αλλαγή–, σχεδόν κανείς δεν συζητούσε γι’ αυτά τα θέματα στην Ελλάδα. Πλέον όλοι μιλάνε για ανθρακικό αποτύπωμα. Είναι πολύ ελπιδοφόρο ότι όλο και περισσότερα γραφεία αρχίζουν να ασχολούνται με θέματα βιωσιμότητας. Γεγονός που αποτυπώνει και μια έντονη επιθυμία των ιδιωτών να εφαρμόσουν ορθές πρακτικές στα κτίριά τους. Σήμερα γίνονται ποιοτικές δουλειές, υπάρχει μεγάλη οικοδομική ακμή, εξαιρετικό ταλέντο το μόνο που ίσως απουσιάζει; είναι να δοθούν ευκαιρίες σε σημαντικά δημόσια έργα και σε εγχώρια γραφεία».
Να σημειώσουμε ότι καθώς το «2nd Nature» είναι ένα εγχείρημα με έντονη εκπαιδευτική διάσταση και πυρήνα τη βιωσιμότητα, όλες οι κατασκευές και οι προθήκες είτε θα ανακυκλωθούν είτε θα επαναχρησιμοποιηθούν μετά το τέλος της έκθεσης.
Τέλος, με την υλικότητα και τον ακατέργαστο ύφος του ο πολυχώρος Ω2 του Ωδείου αποτελεί ιδανικό «κέλυφος» για την έκθεση «2nd Nature» των Pieris.Architects που συνδιαλέγεται με το εμβληματικό κτίριο και τον λειτουργικό του χαρακτήρα.
Pieris.Architects – «2nd Nature»
Διάρκεια έκθεσης: 8-16 Νοεμβρίου 2024
Ημέρες & ώρες λειτουργίας έκθεσης: Δευτέρα, Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 11:00-20:00. Τρίτη: 10:00-18:00. Σάββατο & Κυριακή: 11:00-19:00.
Ωδείο Αθηνών, Πολυχώρος Ω2, Ρηγίλλης & Βασ. Γεωργίου Β΄ 17-19, Αθήνα
Είσοδος ελεύθερη
- Facebook
- Twitter
- E-mail
0