Τι διαβάζεις; Ο Δημήτρης Αθηνάκης μας προτείνει ένα βιβλίο

Τι διαβάζεις; Ο Δημήτρης Αθηνάκης μας προτείνει ένα βιβλίο Facebook Twitter
0

Τζόναθαν Σάφραν Φόερ

«Όλα έρχονται στο φως» μετάφραση: Μυρσίνη Γκανά Εκδόσεις Μελάνι 

«Τι διάολο διάβαζα δυο χρόνια;» αναρωτήθηκα· διάβασα μερικά αριστουργήματα, αυτό είναι αλήθεια, αλλά ένα τέτοιο υπέροχα παρανοϊκό κείμενο είχα καιρό να πιάσω στα χέρια μου. Η χαρά του μεταφραστή και του επιμελητή· η χαρά του αναγνώστη εκείνου που η γλώσσα, στα άκρα της, τον σπρώχνει να τελεί διαρκώς εν εξάλλω.

Ο ήρωας (συγγραφέας με το όνομα του συγγραφέα, του Φόερ δηλαδή) επισκέπτεται την πρώην σοβιετική Ουκρανία για να βρει τη γυναίκα που έσωσε τον παππού του από το Ολοκαύτωμα των ναζί, του χρεώνεται όμως μια καρικατούρα διερμηνέα (ο Αλεξάντερ), στο οποίο έλαχε όμως, μες στο μυθιστόρημα, να φέρει όλη την ομορφιά της γλώσσας αλλά και της, χιουμοριστικά μιλώντας, προγλωσσικής επικοινωνίας ― εξάλλου, είναι ένας βασικός άξονας της αφήγησης.

Οι ήρωες, και μαζί τους ένας παππούς (του διερμηνέα, σχεδόν τυφλός) και μια σκύλα (ένα σεξομανές ζωντανό ονόματι Σάμι Ντέιβις Τζούνιορ Τζούνιορ), στα χωριά της Ουκρανίας, προκαλούν ανελέητα δάκρυα από τα γέλια αλλά και, διάσπαρτα, από τη συγκίνηση. Ένας Φόερ στα καλύτερά του, παρότι χρονολογικά πρώιμος, ένα μυθιστόρημα που γράφεται μες στο μυθιστόρημα, ανασυστήνοντας τις θηριωδίες των ναζί, και μια μετα-αφηγηματική αφήγηση που ανασυστήνει τη νέα λογοτεχνία· in the USA we trust· μάλιστα.

Και δεν είναι μόνον αυτό· ο Φόερ είναι ο μέγας συμπαραστάτης του αναγνώστη, με τις σφραγίδες του, με τα πρωτόκολλά του, με το βουλοκέρι του· δεν σε αφήνει ούτε στιγμή να ξεχαστείς, εκτός κι αν έχεις πέσει κάτω από τα γέλια· ο Φόερ είναι η νέα, τρομακτικά σπουδαία λογοτεχνία.

Το «Όλα έρχονται στο φως» είναι η απόδειξη ότι η λογοτεχνία είναι ένας ολοζώντανος οργανισμός που μιλάει, ακούει, γράφει, διαβάζει και νιώθει τα πάντα σχεδόν οριακά· και λέμε «σχεδόν» μόνο και μόνο για ν' αφήσουμε περιθώριο στο κεφάλι μας για τα επόμενα βιβλία του Φόερ, για να δίνουμε συνεχώς αέρα στ' αναγνωστικά πανιά μας. Κι είναι, παράλληλα, η λογοτεχνία του Φόερ ένα ον που θυμάται ― με ταρασσόμενη μνήμη που γεννά ακατάπαυστα καινούργιες αναμνήσεις.

Είναι, τέλος, η δυναμικά τοποθετημένη αναζήτηση της ταυτότητας· της εβραϊκής εν προκειμένω.

Αν δεν το έχετε διαβάσει, μη χάνετε άλλο χρόνο· αν το έχετε διαβάσει, σας ζηλεύω διπλά που με προλάβατε· όταν το διαβάσετε, σειρά σας να με ζηλέψετε· κάντε το. (Α! και μην αποκαλύψετε ποτέ το τέλος σε κάποιον που δεν το έχει διαβάσει· θα ψάχνετε πριν απ' την ώρα του, όπως εξάλλου και όλοι εμείς που το έχουμε διαβάσει, έστω και με μια μικρή καθυστέρηση.) 

*****

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ