Επτά παραστάσεις στο θέατρο Θησείον

Σύγχρονα, κλασικά και ελληνικά έργα με μια άλλη ματιά

ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ/ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ-SHOWTIME 17.9.2013 | 12:39

 

Επτά παραστάσεις ανεβαίνουν φέτος στο Θησείον. Ιδιαίτερο ρεπερτόριο και απαιτητικό,  για ένα χειμώνα, που αν και δύσκολος, φέρνει το θέατρο στην πρώτη γραμμή, αναδικνύοντας την ανησυχία των δημιουργών.

Ελληνες και ξένοι συγγραφείς σε μια συνάντηση επτά παραστάσεων που ξεκινούν στις αρχές Οκτωβρίου και διαρκούν έως την άνοιξη.

Σημειώστε από τώρα αυτές που σας ενδιαφέρουν.

 

«ΞΕΝΟΣ»: ΑΟΡΑΤΗ ΟΛΓΑ, ΑΟΥΣΤΡΑΣ Ή Η ΑΓΡΙΑΔΑ των Γιάννη Τσίρου, Λένας Κιτσοπούλου

 

Η συγκλονιστική παράσταση «Ξένος»: Αόρατη Όλγα, Άουστρας ή Η Αγριάδα των Γιάννη Τσίρου και Λένας Κιτσοπούλου συνεχίζει την επιτυχημένη της πορεία στο ελληνικό θέατρο, αφού πήρε διθυραμβικές κριτικές όπου και αν παίχτηκε, ακόμα και στο εξωτερικό (Πίκολο Τεάτρο – Μιλάνο, Κλουζ – Ρουμανία, Γκρατς –Αυστρία, Χαϊδελβέργη και Στουτγκάρδη – Γερμανία), και παρουσιάζεται, μετά το Εθνικό Θέατρο, για πρώτη φορά στο Θησείον.

 

 

 

Τα δύο  έργα, που γράφτηκαν ως ανάθεση από το Εθνικό Θέατρο συμμετέχοντας στο πρόγραμμα Emergency Entrance που υλοποιείται κάτω από την ομπρέλα της Ένωσης των Θεάτρων της Ευρώπης, παρουσιάζονται σε μία ενιαία παράσταση με δύο από τους πιο λαμπρούς σκηνοθέτες της νέας γενιάς και ένα εξαιρετικό θιάσο.

Στην Αόρατη Όλγα του Γιάννη Τσίρου σε σκηνοθεσία Γιώργου Παλούμπη γινόμαστε μάρτυρες της συγκλονιστικής ιστορίας μιας νεαρής μετανάστριας που πέφτει θύμα του τράφικινγκ. Οι σκοτεινές διαδρομές ενός ολόκληρου μηχανισμού, που δεν γνωρίζει ηθικές αναστολές, δεν της επιτρέπουν να ξεφύγει από το αδιέξοδό της. Το έργο του Γιάννη Τσίρου έχει τη δύναμη και την αμεσότητα ενός ντοκουμέντου και βασίζεται σε πραγματική ιστορία και μαρτυρίες.

Στο "Άουστρας ή η αγριάδα" της Λένας Κιτσοπούλου σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού μια παρέα νέων καλοδέχεται στο σπίτι της έναν τουρίστα που κάνει διακοπές στην Ελλάδα. Και καθώς αυτός αρχίσει να απολαμβάνει την ευχάριστη παρέα των φιλόξενων νέων, εκείνοι αρχίζουν να συμπεριφέρονται κάπως... αλλόκοτα. Με όπλο την αιχμηρή γλώσσα και την τολμηρή ιδεολογική της θέση, η συγγραφέας κάνει ένα εξαιρετικό σχόλιο για τη στρέβλωση και τις παθογένειες της ελληνικής κοινωνίας εξαιτίας του προβλήματος της μετανάστευσης.

Ο ρόλος της μετανάστριας στο έργο Αόρατη Ολγα χάρισε στη Λένα Παπαληγούρα το βραβείο Μελίνα Μερκούρη για τη σπουδαιότερη γυναικεία ερμηνεία το έτος 2012.

Αόρατη Όλγα του Γιάννη Τσίρου Σκηνοθεσία Γιώργος Παλούμπης Σκηνικά - Κοστούμια Ιωάννα Τσάμη Μουσική Μάριος Στρόφαλης 

Άουστρας ή Η Αγριάδα της Λένας Κιτσοπούλου Σκηνοθεσία Γιάννης Καλαβριανός Σκηνικά - Κοστούμια Ιωάννα Τσάμη Χορογραφία - Επιμέλεια κίνησης Ξένια Θεμελή

 Παίζουν οι ηθοποιοί Γρηγόρης Γαλάτης, Βασίλης Καραμπούλας, Λένα Παπαληγούρα, Γιωργής Τσουρής

Από 3 Οκτωβρίου 2013 για ένα μήνα

 

ΓΑΜ. της Κατερίνας Έσσλιν

 

Η συλλογή διηγημάτων Γαμ. της Κατερίνας Έσσλιν (υποψήφια για τα λογοτεχνικά βραβεία του Αναγνώστη 2013), μεταφέρεται τώρα στο θέατρο από τον σκηνοθέτη Δημήτρη Μπογδάνο. Μετά τις εξαιρετικές εντυπώσεις στην πρώτη στάση του και τις sold out παραστάσεις στο Bob Theatre Festival που έλαβαν χώρα στο Bios υπό μορφή work in progress, το Γαμ. φοράει τώρα τα καλά του για την επίσημη πρεμιέρα του στο ΘΗΣΕΙΟΝ, ένα θέατρο για τις τέχνες αυτό τον Οκτώβριο.

 

 

Το βιβλίο που ο Αχιλλέας Κυριακίδης χαρακτήρισε "ιδιαιτέρως επικίνδυνο" αποτελείται από ιστορίες ξεκαρδιστικά πικρές, τρυφερές, ωμές, σουρεαλιστικές μέσα στην αλήθεια τους, που σε πυροβολούν αδίστακτα με ένα νεροπίστολο, συμφιλιώνοντας τη ζάχαρη με το ξινό του λεμονιού. Ένα ρόλλερ-κόστερ εναλλαγής συναισθημάτων, που βουτάς σε αυτά χωρίς αναπνευστήρα, περνώντας από τη μία ιστορία στην άλλη με την ταχύτητα που τραβάς ένα τσιρότο. Γαμ. δεν σημαίνει απολύτως τίποτα και ποτέ παρά μόνο κάθε νύχτα στις τρεις και πέντε τα ξημερώματα – τότε που η λέξη γαμώτο τρώει μια τσεκουριά και σπάει στα δύο. Γαμ. είναι μια λέξη σε εκκρεμότητα.

Όπως ο αναγνώστης του βιβλίου, έτσι και ο θεατής, ειδικά αν δεν αρέσκεται σε εκκρεμότητες, καλείται να αφήσει τα συναισθηματικά μπότοξ στην άκρη, καλείται να γελάσει, να τσαλακωθεί και ίσως να αλλάξει τη ζωή του για πάντα. Το Γαμ. είναι μια παράσταση που περιμένει περισότερο να την αισθανθείτε με τα μάτια που κρύβετε κάτω από τη μπλούζα σας, παρά να την παρακολουθήσετε. Αν τυχόν οι σκηνές της σας φανούν κομμένες ή κοφτερές είναι γιατί κάτω από τη φόδρα τους κρύβουν ξυραφάκια. Αν σας φανούν απαλές είναι γιατί στα κρυφά καταπίνουν καραμέλες. To Γαμ. δεν είναι ούτε κωμωδία, ούτε δράμα. Είναι απλώς η αλήθεια. Όπως κι η ζωή. Mια παράσταση διόλου αποστασιοποιημένη που ανήκει στον ηθοποιό όσο ανήκει και στον θεατή. Συνέβη σε μένα, συνέβη σε σένα.

Σκηνοθεσία Δημήτρης Μπογδάνος Σκηνογραφική & ενδυματολογική επιμέλεια Μαρίζα Παγκάκη 

Παίζουν οι ηθοποιοί: Χάρης Αττώνης, Ναταλία Καλημερατζή, Αγγελική Μαχαίρα, Ιωάννα Μπακαλάκου, Ιωάννα Νασιοπούλου, Νικολίτσα Ντρίζη, Φάνης Παυλόπουλος, Γιώργος Στάμος, Υβόννη Τζάθα, Στέλιος Ψαρουδάκης

Από 1 Οκτωβρίου 2013 για 14 μόνο παραστάσεις

 

MISTERO BUFFO του Ντάριο Φο

 

Η μεγάλη επιτυχία της περυσινής χρονιάς επαναλαμβάνεται για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων στο Θησείον, ένα θέατρο για τις τέχνες από τις 23 Οκτωβρίου 2013. Για δεύτερη χρονιά μπορούμε να απολαύσουμε το καυστικά σατιρικό σπονδυλωτό έργο του ιταλού νομπελίστα Ντάριο Φο, Mistero Buffo από την ομάδα Επτάρχεια του σκηνοθέτη Θωμά Μοσχόπουλου με τους μόνιμους συνεργάτες του, ηθοποιούς Αννα Καλαϊτζίδου, Αννα Μάσχα, Κώστα Μπερικόπουλο, Αργύρη Ξάφη, Θάνο Τοκάκη, Γιώργο Χρυσοστόμου σε συμπαραγωγή με τη Λυκόφως. Φέτος μαζί τους και ο Μανώλης Μαυροματάκης κάθε Τρίτη.

 

Το Mistero Buffo (1969) παίζεται ακριβώς με τον τρόπο που επιθυμεί και ο ίδιος ο συγγραφέας του, χωρίς σκηνικά, κοστούμια, φωτισμούς. Ο Ντάριο Φο μεταγράφει τις εμβόλιμες κωμικές σκηνές των μεσαιωνικών λειτουργικών δραμάτων στα κείμενα που του χάρισαν το βραβείο Νόμπελ, όπου το θείο και το ανθρώπινο δράμα ξαναδιαβάζονται με τραγικωμικό τρόπο και με έντονο κοινωνικοπολιτικό σχόλιο και καυστική αντιεξουσιαστική σάτιρα. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι το συγκεκριμένο έργο έχει μεταφραστεί σε 30 διαφορετικές γλώσσες και έχει παρουσιαστεί σε όλον τον κόσμο με μεγάλη επιτυχία.

Κάθε παράσταση θα περιλαμβάνει διαφορετικές σκηνές, καθώς ο αριθμός των σκηνών είναι τόσο μεγάλος που δεν μπορούν να παρουσιαστούν σε μία μόνο παράσταση.

Μετάφραση – Σκηνοθεσία: Θωμάς Μοσχόπουλος

Παίζουν οι ηθοποιοί: Αννα Καλαϊτζίδου, Αννα Μάσχα, Κώστας Μπερικόπουλος, Αργύρης Ξάφης, Θάνος Τοκάκης, Γιώργος Χρυσοστόμου και Μανώλης Μαυροματάκης (κάθε Τρίτη)

Από 23 Οκτωβρίου 2013

 

VENUS IN FUR του Ντέιβιντ Άιβς

 

 Στις 14 Νοεμβρίου 2013 θα κάνει πρεμιέρα το Venus in Fur του αμερικανού θεατρικού συγγραφέα Ντέιβιντ Άιβς στο Θησείον, ένα θέατρο για τις τέχνες σε σκηνοθεσία του Γιώργου Οικονόμου. Η αστεία, σέξι, ευφυής ιστορία που απέσπασε βραβείο Τόνι καθώς και πλήθος άλλων βραβείων στο Μπρόντγουέι έρχεται να σαγηνεύσει και να «εξάψει» το κοινό αυτόν τον θεατρικό χειμώνα...

 

 

Ο Γιώργος Οικονόμου, μετά τον Ιβάν και τα σκυλιά και το Σέρλοκ Χολμς και ο Σκύλος των Μπάσκερβιλ, σκηνοθετεί το Venus in Fur με δύο από τους πιο ταλαντούχους ηθοποιούς της νέας γενιάς, τη Βίκυ Παπαδοπούλου και τον Γιώργο Παπαγεωργίου, στους πιο κωμικούς και παράλληλα τολμηρούς τους ρόλους... Το θεατρικό έργο του David Ives έγινε πρόσφατα ταινία από τον Ρομάν Πολάνσκι και θα προβληθεί στις ελληνικές αίθουσες τον χειμώνα.

Ο Τόμας, φέρελπις θεατρικός συγγραφέας και σκηνοθέτης, έχει πρόσφατα γράψει το έργο Venus in Fur, μια διασκευή του παλιού μυθιστορήματος Venus in Furs του αυστριακού Λέοπολντ Βον Μαζόχ, βιβλίο από το οποίο βγήκε ο όρος «μαζοχισμός». Αναζητά μια νέα, όμορφη, θελκτική και εύστροφη ηθοποιό για την κεντρική ηρωίδα.

Δε ζητάει πολλά, αλλά καμία δεν πληρεί τους όρους... Ώσπου εμφανίζεται σα σίφουνας η Βάντα, μια νεαρή ηθοποιός εντελώς αντισυμβατική, εντελώς λάθος για το ρόλο και εντελώς αποφασισμένη να πρωταγωνιστήσει στην Αφροδίτη με τη Γούνα. Και το παιχνίδι αρχίζει. Όρια ξεπερνιούνται, οι ρόλοι θύτη και θύματος αλλάζουν με καταιγιστικούς ρυθμούς. Ο εκκωφαντικός κρότος της εκρηκτικής τους σχέσης δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητος.

Μετάφραση Δάφνη Οικονόμου Σκηνοθεσία Γιώργος Οικονόμου Σκηνικά – κοστούμια Κώστας Βελινόπουλος Μουσική επιμέλεια Γιώργος Οικονόμου

 Παίζουν οι ηθοποιοί Βίκυ Παπαδοπούλου, Γιώργος Παπαγεωργίου

Από 14 Νοεμβρίου 2013

 

PEER GYNT του Henrik Ibsen

 

 Το THE 3RD PERSON THEATRE GROUP μόλις βραβεύτηκε από το Ιδρυμα Ibsen Awards με το διεθνές βράβειο International Ibsen Scholarship 2013 για την πρότασή του πάνω στο έργο του Henrik Ibsen, "Peer Gynt", με τίτλο "Peer Gynt. No Man's Land". Η τελετή βράβευσης θα γίνει στις 18 Σεπτεμβρίου 2013 στο Skien της Νορβηγίας. Η παράσταση θα παρουσιαστεί από 21 Νοεμβρίου 2013 για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων στο θέατρο ΘΗΣΕΙΟΝ, ένα θέατρο για τις τέχνες σε συμπαραγωγή με τη Λυκόφως του Γιώργου Λυκιαρδόπουλου, με την υποστήριξη της Νορβηγικής Πρεσβείας.

 

Ο Henrik Ibsen χρησιμοποιώντας το έπος, ως κώδικα δημιουργίας, στήνει τον Περ Γκυντ, έναν αντιήρωα στο πρότυπό του πιεστικού, ανταγωνιστικού άντρα, που με δίψα λαχταρά την επιτυχία, ο ήρωας του σύγχρονου κόσμου. Το έργο αρχίζει και τελειώνει με ένα δίπολο. Ο Περ, απ' τη μια μεριά, ως εκπρόσωπος ενός πολιτισμού που αποθεώνει την ατομικότητα, αντιπροσωπεύει το χάος και η Σούλβαιγ, σύμβολο της αιώνιας πίστης, ενσαρκώνει τη συγκέντρωση ως μορφή αντίστασης.

Το THE 3RD PERSON THEATRE GROUP διατρέχειε το έργο μέσα από 3 άξονες, Per Gynt, Όσε, Σούλβαιγ. Ο Περ, ως βασικός άξονας, ένα πλάσμα που ανταγωνίζεται τη φύση και προσπαθεί να την ξεπεράσει, επιθυμεί να νικήσει το θάνατο μέσα απ το κυνήγι της εξουσίας. Γύρω του η μητέρα του Όσε, προσωποποίηση της μάνας γης, της πατρίδας του και η αγαπημένη του Σούλβαιγ, σύμβολο της πίστης και της συγχώρεσης. Έτσι, η ζωή του Περ, οι ποικίλες περιπέτειες του γίνονται ένα ονειρικό ταξίδι υποσυνειδήτου και όλοι οι ήρωες που συναντά παίρνουν τα πρόσωπα της Όσε και της Σούλβαιγ.

Μετάφραση Κωνσταντίνος Χατζόπουλος,  Σκηνοθεσία Ελένη Ζαραφίδου, Βαλάντης Φράγκος, Αντιγόνη Φρυδά Σκηνικά Γιάννης Θεοδωράκης Μουσική Γιάννης Σαββίδης Κίνηση Αγγελική Στελλάτου

 Παίζουν οι ηθοποιοί Ελένη Ζαραφίδου, Βαλάντης Φράγκος, Αντιγόνη Φρυδά

 Από 21 Νοεμβρίου 2013

 

ΡΙΝΟΚΕΡΟΣ του Ε. Ιονέσκο

 

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος, μετά το Mistero Buffo, αφουγκραζόμενος για άλλη μια φορά τις προκλήσεις των καιρών, σκηνοθετεί τον Ρινόκερο, το αριστούργημα του Ιονέσκο, στο Θησείον, ένα θέατρο για τις τέχνες. «Υπάρχουν πράγματα που μπαίνουν στο μυαλό ακόμα και των άμυαλων» λέει ο Ιονέσκο στον Ρινόκερο. Και αν και ο κεντρικός ήρωας του έργου, ο Μπερανζέ, είναι ένας από τους «χαμένους» της ζωής, ψιλοαποτυχημένος, τρομαγμένος, ήσυχος, λίγο ευθυνόφοβος, πάντα αργοπορημένος και μάλλον εξαρτημένος από το ποτό, καταλήγει να είναι ο μόνος που φαίνεται να διατηρεί το μυαλό του άθικτο, δεν συνθηκολογεί και αντιστέκεται σθεναρά στο κίνημα της ρινοκερίτιδας που έχει πλήξει όλη την πόλη.

 

 

Ο Ρινόκερος (1959), το φαινομενικά κωμικό έργο του γαλλορουμάνου συγγραφέα, βρίθει κοινωνικών και πολιτικών προεκτάσεων για το πώς όλοι γύρω μας μετατρέπονται σε παχύδερμα-ρινόκερους και αν και πώς μπορούμε να αντισταθούμε στην παράλογη λογική που προσπαθεί να επικρατήσει στις μέρες μας. Ο Θωμάς Μοσχόπουλος με τον Μανώλη Μαυροματάκη στο ρόλο του Μπερανζέ και τους Θανάση Δήμου, Ευαγγελία Καρακατσάνη, Ηρώ Μπέζου, Γιώργο Παπαγεωργίου και Γιώργο Χρυσοστόμου έρχονται να αναδείξουν την κωμική χροιά της παράλογης πραγματικότητας που βιώνουν οι ήρωες του εμβληματικού αυτού έργου. Μετάφραση – σκηνοθεσία Θωμάς Μοσχόπουλος Παίζουν οι ηθοποιοί Θανάσης Δήμου, Ευαγγελία Καρακατσάνη, Μανώλης Μαυροματάκης, Ηρώ Μπέζου, Γιώργος Παπαγεωργίου, Γιώργος Χρυσοστόμου 

Από 10 Ιανουαρίου 2014

 

HAMLETMACHINE του Heiner Müller "SOMETHING IS ROTTEN IN THIS AGE OF HOPE"

 

Η  παράσταση – εμπειρία των deviant Gaze για λίγες μόνο παραστάσεις στην Ελλάδα, στο Θησείον, σε σκηνοθεσία Γιώργου Ζαμπουλάκη με τη Μαριάννα Δημητρίου σε μία καθηλωτική ερμηνεία.

Μετά την παράσταση στο Camp και τις sold out παραστάσεις στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, έχουμε την ευκαιρία να ζήσουμε ξανά την εμπειρία του Hamletmachine.

 

 

Μια ακραία πολιτική παράσταση των deviant GaZe με τη μορφή human installation –ένα χορογραφημένο ζωντανό γλυπτό σε διαρκή μεταμόρφωση– που βασίζεται στα πρωτογενή υλικά του θεάτρου -–σώμα, ενέργεια, φωνή, μεταμόρφωση-, που με την πρωτοποριακή σκηνική της γλώσσα, διανοείται και συνομιλεί με ένα από τα κορυφαία κείμενα του σύγχρονου θεάτρου, παρουσιάζοντας, μια Ευρώπη που διαλύεται. Μετάφραση: Ελένη Βαροπούλου Σύλληψη-Σκηνοθεσία: Γιώργος Ζαμπουλάκης Εγκατάσταση- Κοστούμι: Θάνος Βόβολης

Ερμηνεία: Μαριάννα Δημητρίου  

 

Από 13 Ιανουαρίου 2014 για λίγες παραστάσεις

 

*****