Τρεις ερωτήσεις μας στον Λάσλο Νέμες, δημιουργό της ταινίας-σοκ του φεστιβάλ Καννών, Ο Γιός του Σαούλ

Τρεις ερωτήσεις μας στον Λάσλο Νέμες, δημιουργό της ταινίας-σοκ του φεστιβάλ Καννών, Ο Γιός του Σαούλ Facebook Twitter
0

Ο Ούγγρος δημιουργός της ταινίας-σοκ του φεστιβάλ Καννών, Ο Γιός του Σαούλ, απαντά σε ερωτήσεις σχετικά με το στιλ της ταινίας του, το χαρακτηριστικό σταυρό στο ένδυμα του Σαούλ, και τη συμπεριφορά των sonderkommandos, της ειδικής ομάδας εργατών στα στρατόπεδα συγκέντρωσης.


Πως κινηματογραφήσατε την ταινία;

Ο οπερατέρ Matyas Erdily, o σχεδιαστής παραγωγής Lazlo Rajk κι εγώ συμφωνήσαμε πριν το γύρισμα να μείνουμε πιστοί σε κάτι σαν δόγμα: «η ταινία δεν πρέπει να μοιάζει ωραία», «δεν πρέπει να γοητεύσει», «δεν θα κάνουμε ταινία τρόμου», «μένοντας με τον Σαούλ σημαίνει ότι δεν πάμε πέρα από το πεδίο της όρασης, της ακοής και της παρουσίας του», «η κάμερα είναι ο σύντροφός του, μένει μαζί του σε όλη αυτή την κόλαση». Επίσης θέλαμε να χρησιμοποιήσουμε παραδοσιακό φίλμ 35mm και φωτοχημική επεξεργασία σε κάθε στάδιο. Ήταν ο μόνος τρόπος να διατηρήσουμε κάποια αστάθεια στις εικόνες και έτσι να κινηματογραφίσουμε οργανικά αυτόν τον κόσμο. Η πρόκληση ήταν να θίξουμε μια ευαίσθητη χορδή του κοινού, κάτι που δεν γίνεται ψηφιακά. Όλα αυτά απαιτούσαν μια διάχυτη, βιομηχανική και όσο απλούστερη γινεται τεχνική φωτισμού. Επίσης απαιτούσε κινηματογράφηση με τον ίδιο φακό 40mm, μια αναλογία περιορισμένης όψης και όχι έκταση η οποία διευρύνει το οπτικό πεδίο. Επρεπε να παραμένουμε συνέχεια στο επίπεδο του ματιού του πρωταγωνιστή.

Κάναμε πολύ δουλειά με την γλώσσα του σώματος. Οι κανόνες του στρατοπέδου και ότι απαιτείται για την επιβίωση επιβάλλουν πολύ συγκεκριμένες κινήσεις του σώματος.


Ο Σαούλ φοράει ένα χιτώνιο με κόκκινο σταυρό στην πλάτη.

Ναι, είναι στόχος. Τα SS το χρησιμοποιούσαν για να σκοτώνουν ευκολότερα όσους πήγαιναν να δραπετεύσουν. Για μας ήταν οπτικός στόχος για την κάμερα.

Τρεις ερωτήσεις μας στον Λάσλο Νέμες, δημιουργό της ταινίας-σοκ του φεστιβάλ Καννών, Ο Γιός του Σαούλ Facebook Twitter
Ο Γιός του Σαούλ


Στην πρώτη σκηνή της ταινίας όλα είναι θολά και ξαφνικά εμφανίζεται ένα πρόσωπο –του Σαούλ.

Εμφανίζεται από το πουθενά. Η πρώτη μου ταινία μικρού μήκους «Με λίγη υπομονή» αρχίζει επίσης έτσι. Το κοινό, που τον βλέπει να ξεπετιέται καταλαβαίνει αμέσως ότι είναι εκείνος, τον οποίο θα παρακολουθήσουν σε όλη την ταινία. Κάναμε πολύ δουλειά με την γλώσσα του σώματος. Οι κανόνες του στρατοπέδου και ότι απαιτείται για την επιβίωση επιβάλλουν πολύ συγκεκριμένες κινήσεις του σώματος. Πάντα να κοιτάς χαμηλά, ποτέ δεν κοιτάς ένα SS στα μάτια, να περπατάς με μικρά, κανονικά, γρήγορα βήματα, βγάλε το καπέλο του για να χαιρετήσεις και μη μιλάς ή αν πρέπει, να απαντάς καθαρά, στα γερμανικά.


Κατανοούμε γρήγορα ότι υπάρχουν κάποιες αντιφατικές δυναμικές στο στρατόπεδο: υποταγή στα SS, αλληλεγγύη μεταξύ των μελών της Sonderkommando, αλλά επίσης ένταση, ανταγωνισμός και προετοιμασία της αντίστασης.

Φυσικά υπάρχουν διάφορες στάσεις μέσα σε αυττήν την φρίκη, που κυμαίνονται από την παραίτηση μέχρι την αντίσταση και υπάρχουν διάφοροι τρόποι αντίστασης. Στην ταινία βλέπουμε μια απόπειρα εξέγερσης η οποία πραγματικά συνέβη το 1944, η μόνη ένοπλη εξέγερση στην ιστορία του Αουσβιτς. Όσο για τον Σαούλ διαλέγει μια άλλη μορφή εξέγερσης η οποία μπορεί να φάινεται άσχετη σε αυτό το πλαίσιο. Ακολουθώντας την προσωπική του αναζήτηση ταξιδεύει ανάμεσα σε διαφορετικές συμπεριφορές. Για να ανακτήσει το σώμα του αγοριού πηγαίνει στις αίθουσες νεκροψίας, όπου βρίσκει τους γιατρούς και τους ανατόμους. Ψάχνοντας για ραββίνο συναντιέται με άλλες ομάδες Sonderkommando και με καραβάνια Εβραίων που πηγαίνουν στον θάνατο. Τριγυρνώντας στο στρατόπεδο κάποια στιγμή οδηγείται στο ίδιο μονοπάτι με τα μέλη της αντίστασης. Όλα αυτά τα βλέπει αποσπασματικά και το κοινό επίσης πρέπει να προσπαθήσει να καταλάβει συναρμολογώντας τα κομμάτια. Κανείς δεν έχει όλα τα στοιχεία, όλοι έχουν κομμάτια με τα οποία προσπαθούν να φτιάξουν την εικόνα του Όλου.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Στα εννιά μου προσπαθούσα να καταλάβω τι σχέση είχε το λεωφορείο με την Μπλανς Ντιμπουά» / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Μυθολογίες / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Η κινηματογραφική λίστα του Έλληνα συγγραφέα είναι συγκινησιακά φορτισμένη και γεμάτη παιδικές αναμνήσεις όπως και τα βιβλία του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Μυθολογίες / «Μου αρέσουν οι ιστορίες εκδίκησης στο σινεμά»: Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Από το φιλιππινέζικο σινεμά και τον Ζακ Τατί, μέχρι μια ταινία με μαχητές kung-fu που εξεγείρονται ενάντια στη γραφειοκρατία -και μία που τον ώθησε να ζητήσει από τη Marthe Keller να τον κάνει φίλο στο Facebook- η λίστα του φωτογράφου είναι γεμάτη εκπλήξεις.
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ