Φαίνεται αστείο, αλλά δεν είναι... Πολύς κόσμος παίρνει κατάκαρδα τα λίγα ή καθόλου likes κάτω από τα posts του στο Facebook, στο Instagram (άντε και στο Twitter). Σε μια εποχή που είναι κορυφαία προτεραιότητα (!) το να επιδράς, να αρέσεις, να σε αποδέχονται και μάλιστα με χειροκρότημα και καρδούλες, κάποιοι – σύμφωνα με έρευνες – δεν κοιμούνται ή ξυπνούν μέσα στη νύχτα για να τσεκάρουν τα notifications τους.
Γιατί, όμως, κάποιοι εισπράττουν τα "likes" κατά χιλιάδες και κάποιοι ικετεύουν για ένα καλό σχόλιο; Τι λάθη κάνουμε και γινόμαστε αντιπαθείς στα social media, ενώ συνήθως επιδιώκουμε το ακριβώς αντίθετο; Σύμφωνα με τον George Carey Simos, digital strategist και Head of Communications του WeRSM.com, ενός από τα ταχύτερα αναπτυσσόμενα δίκτυα για το Social Media Marketing, υπάρχουν μυστικά και tricks που κάνουν κάποιον «πρωταγωνιστή» ή «κομπάρσο» στα social media, ασχέτως με το τι συμβαίνει και στην πραγματική του ζωή. Συν τοις άλλοις σε λίγα χρόνια, τα κοινωνικά δίκτυα θα έχουν αφήσει για τα καλά πίσω τους τις μικρότητες και τις δικές μας ανάγκες επιβεβαίωσης και θα έχουν γίνει κάτι πολύ πιο πέρα απ' αυτό που φανταζόμαστε...
Πες μου 5 πράγματα που μας κάνουν αντιπαθείς στο Facebook, το Instagram (και το Twitter);
Έχει ενδιαφέρον, αλλά φαίνεται ότι τουλάχιστον κάποια από αυτά είναι και πράγματα που μας κάνουν αντιπαθείς IRL (in real life)
1. Αυταρέσκεια. 'Η αλλιώς, οι «πολλές selfies βλάπτουν». Αν κάθε δεύτερη φωτογραφία σου είναι selfie, είσαι attention whore. Κάποιοι αλλάζουν πολύ συχνά τις φωτογραφίες προφίλ τους για να τραβάνε την προσοχή. Αυτό για μένα είναι πολύ ενοχλητικό. Μπορεί να σου λένε κάθε φορά με καρδούλες και αστεράκια πόσο όμορφη / -ος είσαι, αλλά κατά βάθος τους κουράζεις. Και όχι, δεν ενδιαφέρουν ούτε τα μπούτια σου ούτε το πόσο #blessed είσαι.
2. Τραμπουκισμός. Υπάρχουν πολλοί που «κρύβονται» πίσω από μια ηλεκτρονική περσόνα, με την οποία τραμπουκίζουν άλλους και φέρονται χυδαία. Τα social media έχουν δώσει θάρρος σε πολλούς ανθρώπους να είναι ο εαυτός τους, να βρίσκουν επιβεβαίωση από την κοινωνία και να υπάρχει κατανόηση για τη διαφορετικότητά τους. Παράλληλα, όμως, έχουν δώσει σε άλλους το θάρρος να βγάλουν τον χειρότερό τους εαυτό.
3. Προβολή της σχέσης μας. Ωραία! Τον / την αγαπάς και θέλεις να το φωνάξεις δυνατά. Απόφυγε το. Εκνευρίζεις. Σε απάτησε, τσακωθήκατε; Δεν ενδιαφέρει. Μην χρησιμοποιείς τα social media για να βγάζεις τα «άπλυτα» σου σε κοινή θέα ή να δημιουργείς επιβεβαίωση για τη σχέση σου. Να θυμάσαι ότι χωρίζοντας, όλοι οι φίλοι σου στο Facebook θα τα θυμούνται όλα αυτά. Άσε το ότι το ίδιο το Facebook σου τα υπενθυμίζει κάθε τόσο.
4. Υπερβολική προβολή της πολιτικής μας άποψης. Στην πραγματικότητα κανέναν δεν αφορά το αν υποστήριξες το «ΝΑΙ» ή το «ΟΧΙ» ή τι ψηφίζεις/ψήφισες. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να το γνωρίζει όλος ο κόσμος γύρω σου. Θα έμπαινες σε ένα καφενείο να φωνάξεις αυτά που ανεβάζεις; Ακόμη καλύτερα, θα το έκανες αυτό στο γραφείο σου, στον χώρο της εργασίας σου; Στο ίδιο επίπεδο η υπερβολική «εξυπνάδα». Πότε ξαφνικά έγινες οικονομολόγος;
5. "Vaguebooking" . Πολλοί χρήστες γράφουν μ' έναν passive-aggressive τόνο σα να τη «λένε» σε κάποιον. Και –όντως - τη «λένε» σε κάποιον. Απλώς, αυτός που το διαβάζει δεν καταλαβαίνει το πλαίσιο (context), οπότε δεν το αξιολογεί σωστά. «Κάτσε, εμένα εννοεί;» Πολλές φορές βλέπω posts από κάποιους χρήστες που είναι ξεκάθαρα ένα μήνυμα για κάποιον / -α. Αυτό με ενοχλεί. Δείχνει ανασφάλεια.
Επίσης, πιστεύω ότι η κάθε πλατφόρμα έχει τις διαφορές της... Για παράδειγμα, είναι ενοχλητική η υπερβολική χρήση των #hashtags στο Facebook και στο Instagram. Στο Twitter, ευτυχώς, υπάρχει ο περιορισμός των 140 χαρακτήρων και έτσι δεν "ξεφεύγουν" οι χρήστες.
Τι κάνουν σωστά όσοι μαζεύουν χιλιάδες likes στα posts τους; Είναι κάποιο είδος στρατηγικής; Έχει να κάνει με το περιεχόμενο;
Η απάντηση εδώ είναι πολυδιάστατη. Έχει σίγουρα σχέση με το τι ποστάρει ο καθένας. Το περιεχόμενο μετράει. Το αστείο, ενδιαφέρον, εντυπωσιακό περιεχόμενο πάντα «τραβάει» - όπως, άλλωστε και το σοκαριστικό. Όμως, βλέπω ότι υπάρχουν και πολλοί χρήστες στα social media που είναι και «αρεστοί κοινωνικά». Εννοώ, έχουν πολλούς φίλους, γνωστούς – και αυτοί τους υποστηρίζουν – κάνουν like στις selfies τους, στα καμώματά τους, κάποτε στις καφρίλες τους.
Κάποιοι έχουν μια στρατηγική και σίγουρα μπορούν να γνωρίζουν τι θα τραβήξει περισσότερα likes. Η σωστή χρήση έχει κάποιο etiquette, αλλά από εκεί και πέρα είναι εμπειρία. Ο καλός και «πετυχημένος» χρήστης των social media χρησιμοποιεί την εικόνα ως όπλο. Όπως λένε, «μια εικόνα - χίλιες λέξεις».
Πώς μπορεί το Facebook να γίνει «εργαλείο», όχι για μια επιχείρηση, αλλά για έναν ιδιώτη (φοιτητή / άνεργο / χομπίστα) που θέλει να ξεχωρίσει;
Πολύ απλά. Networking. Social networking. Αυτός που έχει κάτι να δείξει, μπορεί να το κάνει εύκολα και δωρεάν. Τα social media προσφέρουν άπειρες δυνατότητες προβολής, αλλά πρέπει να έχεις κάτι να δείξεις και να χρησιμοποιείς σωστά την κάθε πλατφόρμα, να αντιλαμβάνεσαι τις ιδιαιτερότητες της και να «συνδέεσαι» με τα σωστά άτομα.
Έτσι, δημιουργείς έναν κύκλο ανθρώπων με κοινά ενδιαφέροντα και φυσικά εδώ πρέπει να έχεις στρατηγική για να δεις τι «λειτουργεί» για εσένα και τι όχι. Αυτό ισχύει για όλα τα social media. Το Facebook δεν είναι μόνο ένα «μέρος» που μπορούμε να ξοδεύουμε ανέμελα τον χρόνο μας. Με πάνω από 1,5 δις χρήστες σε όλο τον κόσμο, έχεις κυριολεκτικά δισεκατομμύρια δυνατότητες να προβληθείς και να δικτυωθείς με άλλους. Η αμεσότητα που υπάρχει στα social media βοηθά στην εύρεση εργασίας.
Μπορεί κάποιος να ψάχνει επαγγελματία στον χώρο σου (όσο περίεργο και να είναι το αντικείμενο σου) και να βρεθεί μπροστά σου ένα post τη σωστή στιγμή. Θέλει, όμως, στρατηγική, κόπο, επιμονή και υπομονή. Τέλος, τα social media είναι πολύ σημαντική πηγή ιδεών.
Ποια posts είναι τελείως λάθος και δεν έχουν καμία θέση στους λογαριασμούς μας;
Θα έλεγα σίγουρα να αποφεύγονται οι δημόσιοι τσακωμοί, τα προσωπικά / οικογενειακά προβλήματα. Πρέπει να δείχνουμε ευαισθησία και να προσέχουμε να μην προσβάλλουμε τους άλλους. Να μην κάνουμε προσωπικές επιθέσεις, διασυρμούς. Όχι στα ρατσιστικά σχόλια, όχι στο σεξουαλικό περιεχόμενο. Επίσης, καλό είναι να μην αναφερόμαστε με αρνητικό τρόπο στον εργοδότη μας, να μην ανεβάζουμε φωτογραφίες ή posts που μπορούν να μας δημιουργήσουν θέμα τώρα ή στο μέλλον. Επίσης, προσωπικά θεωρώ λάθος κάποιος να παίρνει ιδεολογική στάση ανοιχτά στο internet γενικότερα. Πριν ποστάρεις, σκέψου.
Social media manager / expert: Πώς μπορεί να ξεχωρίσει κανείς τον επαγγελματία από κάποιον που απλώς οικειοποιήθηκε τον τίτλο;
Μιλάμε για δύο διαφορετικά πράγματα. Social media manager είναι υπαρκτός τίτλος, ενώ "experts" μπορούμε να είμαστε όλοι μας, αλλά όχι γενικότερα στα social media.
Γνωρίζω πολύ αξιόλογους επαγγελματίες του χώρου, οι οποίοι ξέρουν να χρησιμοποιούν καλά μόνο 3-4 πλατφόρμες. Δεν θα περηφανευτούν ότι ξέρουν τα πάντα. Ειδικεύονται σε συγκεκριμένα πράγματα. Εγώ, για παράδειγμα, θα σου πω ότι δεν ξέρω καλά το Snapchat. Μπορεί να το ξέρω «θεωρητικά», γιατί γράφω για αυτά τα πράγματα κάθε μέρα στο Wersm.com, άλλα στην-τελική-δεν-το-έχω-χρησιμοποιήσει-για-κάποιον-πελάτη-μου.
Νομίζω ότι ένας καλός social media manager κατέχει γνώσεις επικοινωνίας (να ξέρει, δηλαδή, να επικοινωνεί ιδέες με εικόνες και λέξεις), να ξέρει να γράφει καλά και να μπορεί να αξιολογεί αισθητικά.
Πιστεύω επίσης ότι πρέπει να είναι και λίγο technical... Να γνωρίζει λίγο προγραμματισμό, βασικό HTML και γενικότερα να «ψάχνεται». Τα πράγματα αλλάζουν τόσο γρήγορα στον χώρο, που αν λες ότι τα ξέρεις όλα είσαι ψεύτης και αλαζόνας. Τέλος, ο επαγγελματίας θα προτείνει συγκεκριμένες λύσεις μόνο για εσένα ή την επιχείρησή σου. Αν σου προσφέρει «όλο το πακέτο» με 200-300 ευρώ το μήνα για 4 κανάλια, τότε κάτι δεν πάει καλά. Ή αυτός δεν εκτιμά τον χρόνο του ή αδυνατεί να εκτιμήσει πόσο χρόνο χρειάζεται για να δημιουργεί περιεχόμενο για 'σένα και να διαχειρίζεται τα κανάλια σου.
Τι να περιμένουμε μέσα στα επόμενα 5 χρόνια από τα social media;
Πέντε χρόνια είναι ένας αιώνας στα social media! Υπενθυμίζω ότι το Facebook είναι μόνο 12 ετών. Νομίζω ότι σε 5 χρόνια σίγουρα το VR (σ.σ.: εικονική πραγματικότητα) και το ΑΙ (σ.σ.: τεχνητή νοημοσύνη) θα παίζουν πολύ μεγάλο ρόλο στα social media. Το VR ειδικά είναι πολύ δυνατή τάση αυτή τη στιγμή και πιστεύω ότι θα είναι η "οθόνη" του μέλλοντος.
Σήμερα μιλάμε για το mobile (φορητές συσκευές) και πόσο σημαντικό είναι στα social media, αλλά και στο e-commerce, ενώ σιγά - σιγά γίνεται και η μετάβαση από desktop σε mobile.
Σε λίγα χρόνια θα μιλάμε για τη μετάβαση από mobile σε virtual. Επίσης, με τεχνητή νοημοσύνη - τα εγγονάκια της SIRI, δηλαδή!- θα συναλλασσόμαστε με εταιρείες και οργανισμούς μέσω social platforms. Αυτό ήδη έχει ξεκινήσει...
Για παράδειγμα, σήμερα μπορούμε να καλέσουμε ταξί (Uber) μέσα από τον Facebook Messenger. Μέσα από το WeChat, μια social πλατφόρμα διαδεδομένη στην Κίνα, οι χρήστες μπορούν να κλείνουν εισιτήρια ή να πληρώνουν λογαριασμούς κατευθείαν μέσα από το παράθυρο του chat. Πολύ σύντομα το Live Video θα παίζει πολύ μεγάλο ρόλο και θα είναι μεγάλο κομμάτι των social media.
Πες μας ένα μυστικό του Facebook που ενδεχομένως είναι μες τα μάτια μας, αλλά αδυνατούμε να το εκτιμήσουμε;
Ένα πρόσφατο παράδειγμα... Μπορείτε να παίξετε σκάκι μέσα από τον Facebook Messenger. Απλώς, ανοίξτε νέο παράθυρο στο Messenger και βάλτε @fbchess play και μετά πατήστε να αποσταλεί το μήνυμα. Voila! Και ένα δεύτερο... Όλες οι φωτογραφίες που ανεβάζουμε στο Facebook κωδικοποιούνται ως ASCII (δεν ξέρουμε ακόμα το λόγο – ίσως έχει να κάνει ότι το Facebook προσπαθεί να βρει τρόπους να «διαβάζει» φωτογραφικό υλικό;). Για να δείτε μια φωτογραφία σας κωδικοποιημένη, ανοίξτε την σε νέο παράθυρο και προσθέστε .html στο τέλος, μετά την κατάληξη .jpg . Μαγικό, ε; Δείτε εδώ μια δικιά μου...
Info:
Ο George Carey Simos είναι Head of Communications του WeRSM.com, του ταχύτερα αναπτυσσόμενου διεθνούς website για το Social Media Marketing. Παράλληλα, εργάζεται ως Growth Hacker & Head of Social στο hoolio.com, ένα fitness startup με έδρα την Ελβετία και ως Digital Strategist με έδρα το Λονδίνο, βοηθώντας πελάτες σε όλη την Ευρώπη να χρησιμοποιήσουν το ίντερνετ και τα social media προς όφελός τους.
σχόλια