Εντυπώσεις από την πρεμιέρα του In Edit Festival: Το ντοκιμαντέρ «Unchained» για τους Daft Punk

Εντυπώσεις από την πρεμιέρα του In Edit Festival: Το ντοκιμαντέρ «Unchained» για τους Daft Punk Facebook Twitter
0

 

Εντυπώσεις από την πρεμιέρα του In Edit Festival: Το ντοκιμαντέρ «Unchained» για τους Daft Punk Facebook Twitter
Οι Daft Punk με την Karlie Kloss στη φωτογράφισή τους για τη Vogue. Φωτογραφία: CRAIG MCDEAN

Μάρτιος 2005. Οι Daft Punk κυκλοφορούν το τρίτο και «δύσκολο» άλμπουμ. Έχουν προηγηθεί οι πωλήσεις εκατομμυρίων του ντεμπούτου "Homework" και το "Discovery"του 2001. Όλοι περιμένουν τα singles και εκείνοι δημιουργούν ένα αντιεμπορικό άλμπουμ.

Ένα πρώην στέλεχος της Virgin θυμάται στην κάμερα του Unchained  τον πανικό που προκάλεσαν στην εταιρεία επειδή δεν μπορούσε να το προωθήσει, το μούδιασμα του κοινού μπροστά στο νέο θόρυβο, τις χλιαρές κριτικές αλλά και την επιρροή που θα ασκούσε το «Human after all»  τα επόμενα χρόνια. Το άλμπουμ θα επανεκτιμηθεί , οι κριτικές θα αλλάξουν και  θα  αποτελέσει την μήτρα μέσα από την οποία θα ξεπηδήσει μια ολόκληρη γενιά νέων Γάλλων μουσικών της ηλεκτρονικής σκηνής με συγκροτήματα όπως οι JusticeΤο καλλιτεχνικό όραμα του γαλλικού ντουέτου των Thomas Bangalter και  Guy-Manuel de Homem-Christo συμπυκνώνεται στην ανακοίνωση τους για το τρίτο τους άλμπουμ: «To Human after all μιλάει από μόνο του».

Οι Daft Punk έγιναν άβαταρ πολύ πριν η λέξη μπει στο καθημερινό λεξιλόγιο της ψηφιακής εποχής. Κάτω από τα κράνη παρέμειναν ανώνυμοι μέσα στο χρόνο. Άνθρωποι που έκαναν οικογένειες, που κανένας παπαράτσι δεν θα τους ενοχλήσει στην παραλία. Δυο ρομπότ που στην τελευταία τους φωτογράφηση μόδας για την Vogue αρνήθηκαν να αποκαλύψουν την ανθρώπινη τους υπόσταση ακόμα και όταν το συνεργείο έκανε διάλλειμα.

Στο «Unchained» αυτοί που έζησαν από κοντά το φαινόμενο Daft Punk αφήνουν  τα συναισθήματα τους να ξεχειλίσουν. Τα μάτια που λάμπουν όταν θυμούνται τις ωραίες μέρες, η ανατριχίλα που επανέρχεται σαν ηλεκτρικό ρεύμα στο κορμί όταν το μυαλό-τζουκ μποξ παίζει δίσκους από τα παλιά, ένα φαινομενικά αστείο περιστατικό της εποχής(«Αρνήθηκαν να μπουν στην λιμουζίνα με τους ανθρώπους της Virgin και με άφησαν μόνο μαζί τους.  Έφυγαν τρέχοντας και ήρθαν στο ραντεβού με το μετρό») που σήμερα έχει διαφορετική βαρύτητα  είναι τοποθετημένα με τέτοιο τρόπο ώστε να ικανοποιούν τους θαυμαστές του γαλλικού ντουέτου.

Όμως το «Unchained» δεν είναι μόνο μια ταινία για θαυμαστές. Το ντοκιμαντέρ επικεντρώνεται στο καλλιτεχνικό όραμα και στους νέους κανόνες που έθεσαν δυο ταλαντούχοι άνθρωποι μέσα στο παιχνίδι της  διασημότητας.  Η συμβολή τους στην ποπ κουλτούρα δεν έχει να κάνει μόνο με την δημιουργία μουσικής. Οι δυο Παριζιάνοι επαναπροσδιόρισαν με την στάση που έχουν κρατήσει όλα αυτά τα χρόνια το τι σημαίνει να είναι κάποιος σταρ και επιτυχημένος  μουσικός, ενώ ταυτόχρονα να ζει μια «κανονική» ζωή.

Μεγάλο μέρος του ντοκιμαντέρ αφιερώνεται στην απόφαση που πήραν στα είκοσι τους χρόνια να εμφανίζονται με κράνη. Μια απόφαση που τότε φάνηκε εξωφρενική στους ανθρώπους που ήταν δίπλα τους, ένα είδος καπρίτσιου που γρήγορα θα ξεπερνούσαν. Όμως οι Daft Punk ποτέ δεν λειτούργησαν παρορμητικά αλλά βάση ενός καλά οργανωμένου σχεδίου. Έγιναν άβαταρ πολύ πριν η λέξη μπει στο καθημερινό λεξιλόγιο της ψηφιακής εποχής. Κάτω από τα κράνη παρέμειναν ανώνυμοι μέσα στο χρόνο. Άνθρωποι που έκαναν οικογένειες, που κανένας παπαράτσι δεν θα τους ενοχλήσει στην παραλία. Δυο ρομπότ που στην τελευταία τους  φωτογράφηση μόδας για την Vogue αρνήθηκαν να αποκαλύψουν την ανθρώπινη τους υπόσταση ακόμα και όταν το συνεργείο έκανε διάλλειμα.

Και εδώ γεννιέται το ερώτημα: Εάν δημιουργήσεις ένα επιτυχημένο άβαταρ έχεις εξασφαλισμένη την επιτυχία;

Η απάντηση φυσικά είναι όχι. Χωρίς σχέδιο, ταλέντο και σκληρή δουλειά καμία περσόνα όσο επιτυχημένη και αν είναι δεν μπορεί να σε διατηρήσει στον χρόνο. Το ηλεκτρονικό ντουέτο κρύφτηκε όχι για να προκαλέσει αλλά για να παραμείνει ελεύθερο. Τόσο καλλιτεχνικά μα περισσότερο στην καθημερινή του ζωή.

Μια από τις ωραιότερες σκηνές του φιλμ είναι η πρώτη τους εμφάνιση στο Coachella festival που «δόθηκε η απάντηση σε όλους όσους ακούγανε ροκ και αναρωτιόντουσαν τι μπορεί να πει κάποιος χωρίς κιθάρες». Οι Daft Punk εμφανίζονται σαν μύστες  μπροστά από μια τεράστια πυραμίδα με φώτα LED έτοιμοι να υπνωτίσουν τους οπαδούς τους. Η Αμερική πέφτει   στα πόδια τους. Το youtube παίρνει φωτιά από τα βίντεο που ανεβαίνουν ακαριαία. Τα ρομπότ έχουν κατακτήσει την γη. Είμαστε στο έλεος τους. Ευτυχώς.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ