Εντυπώσεις από την πρεμιέρα του In Edit Festival: Το ντοκιμαντέρ «Unchained» για τους Daft Punk

Εντυπώσεις από την πρεμιέρα του In Edit Festival: Το ντοκιμαντέρ «Unchained» για τους Daft Punk Facebook Twitter
0

 

Εντυπώσεις από την πρεμιέρα του In Edit Festival: Το ντοκιμαντέρ «Unchained» για τους Daft Punk Facebook Twitter
Οι Daft Punk με την Karlie Kloss στη φωτογράφισή τους για τη Vogue. Φωτογραφία: CRAIG MCDEAN

Μάρτιος 2005. Οι Daft Punk κυκλοφορούν το τρίτο και «δύσκολο» άλμπουμ. Έχουν προηγηθεί οι πωλήσεις εκατομμυρίων του ντεμπούτου "Homework" και το "Discovery"του 2001. Όλοι περιμένουν τα singles και εκείνοι δημιουργούν ένα αντιεμπορικό άλμπουμ.

Ένα πρώην στέλεχος της Virgin θυμάται στην κάμερα του Unchained  τον πανικό που προκάλεσαν στην εταιρεία επειδή δεν μπορούσε να το προωθήσει, το μούδιασμα του κοινού μπροστά στο νέο θόρυβο, τις χλιαρές κριτικές αλλά και την επιρροή που θα ασκούσε το «Human after all»  τα επόμενα χρόνια. Το άλμπουμ θα επανεκτιμηθεί , οι κριτικές θα αλλάξουν και  θα  αποτελέσει την μήτρα μέσα από την οποία θα ξεπηδήσει μια ολόκληρη γενιά νέων Γάλλων μουσικών της ηλεκτρονικής σκηνής με συγκροτήματα όπως οι JusticeΤο καλλιτεχνικό όραμα του γαλλικού ντουέτου των Thomas Bangalter και  Guy-Manuel de Homem-Christo συμπυκνώνεται στην ανακοίνωση τους για το τρίτο τους άλμπουμ: «To Human after all μιλάει από μόνο του».

Οι Daft Punk έγιναν άβαταρ πολύ πριν η λέξη μπει στο καθημερινό λεξιλόγιο της ψηφιακής εποχής. Κάτω από τα κράνη παρέμειναν ανώνυμοι μέσα στο χρόνο. Άνθρωποι που έκαναν οικογένειες, που κανένας παπαράτσι δεν θα τους ενοχλήσει στην παραλία. Δυο ρομπότ που στην τελευταία τους φωτογράφηση μόδας για την Vogue αρνήθηκαν να αποκαλύψουν την ανθρώπινη τους υπόσταση ακόμα και όταν το συνεργείο έκανε διάλλειμα.

Στο «Unchained» αυτοί που έζησαν από κοντά το φαινόμενο Daft Punk αφήνουν  τα συναισθήματα τους να ξεχειλίσουν. Τα μάτια που λάμπουν όταν θυμούνται τις ωραίες μέρες, η ανατριχίλα που επανέρχεται σαν ηλεκτρικό ρεύμα στο κορμί όταν το μυαλό-τζουκ μποξ παίζει δίσκους από τα παλιά, ένα φαινομενικά αστείο περιστατικό της εποχής(«Αρνήθηκαν να μπουν στην λιμουζίνα με τους ανθρώπους της Virgin και με άφησαν μόνο μαζί τους.  Έφυγαν τρέχοντας και ήρθαν στο ραντεβού με το μετρό») που σήμερα έχει διαφορετική βαρύτητα  είναι τοποθετημένα με τέτοιο τρόπο ώστε να ικανοποιούν τους θαυμαστές του γαλλικού ντουέτου.

Όμως το «Unchained» δεν είναι μόνο μια ταινία για θαυμαστές. Το ντοκιμαντέρ επικεντρώνεται στο καλλιτεχνικό όραμα και στους νέους κανόνες που έθεσαν δυο ταλαντούχοι άνθρωποι μέσα στο παιχνίδι της  διασημότητας.  Η συμβολή τους στην ποπ κουλτούρα δεν έχει να κάνει μόνο με την δημιουργία μουσικής. Οι δυο Παριζιάνοι επαναπροσδιόρισαν με την στάση που έχουν κρατήσει όλα αυτά τα χρόνια το τι σημαίνει να είναι κάποιος σταρ και επιτυχημένος  μουσικός, ενώ ταυτόχρονα να ζει μια «κανονική» ζωή.

Μεγάλο μέρος του ντοκιμαντέρ αφιερώνεται στην απόφαση που πήραν στα είκοσι τους χρόνια να εμφανίζονται με κράνη. Μια απόφαση που τότε φάνηκε εξωφρενική στους ανθρώπους που ήταν δίπλα τους, ένα είδος καπρίτσιου που γρήγορα θα ξεπερνούσαν. Όμως οι Daft Punk ποτέ δεν λειτούργησαν παρορμητικά αλλά βάση ενός καλά οργανωμένου σχεδίου. Έγιναν άβαταρ πολύ πριν η λέξη μπει στο καθημερινό λεξιλόγιο της ψηφιακής εποχής. Κάτω από τα κράνη παρέμειναν ανώνυμοι μέσα στο χρόνο. Άνθρωποι που έκαναν οικογένειες, που κανένας παπαράτσι δεν θα τους ενοχλήσει στην παραλία. Δυο ρομπότ που στην τελευταία τους  φωτογράφηση μόδας για την Vogue αρνήθηκαν να αποκαλύψουν την ανθρώπινη τους υπόσταση ακόμα και όταν το συνεργείο έκανε διάλλειμα.

Και εδώ γεννιέται το ερώτημα: Εάν δημιουργήσεις ένα επιτυχημένο άβαταρ έχεις εξασφαλισμένη την επιτυχία;

Η απάντηση φυσικά είναι όχι. Χωρίς σχέδιο, ταλέντο και σκληρή δουλειά καμία περσόνα όσο επιτυχημένη και αν είναι δεν μπορεί να σε διατηρήσει στον χρόνο. Το ηλεκτρονικό ντουέτο κρύφτηκε όχι για να προκαλέσει αλλά για να παραμείνει ελεύθερο. Τόσο καλλιτεχνικά μα περισσότερο στην καθημερινή του ζωή.

Μια από τις ωραιότερες σκηνές του φιλμ είναι η πρώτη τους εμφάνιση στο Coachella festival που «δόθηκε η απάντηση σε όλους όσους ακούγανε ροκ και αναρωτιόντουσαν τι μπορεί να πει κάποιος χωρίς κιθάρες». Οι Daft Punk εμφανίζονται σαν μύστες  μπροστά από μια τεράστια πυραμίδα με φώτα LED έτοιμοι να υπνωτίσουν τους οπαδούς τους. Η Αμερική πέφτει   στα πόδια τους. Το youtube παίρνει φωτιά από τα βίντεο που ανεβαίνουν ακαριαία. Τα ρομπότ έχουν κατακτήσει την γη. Είμαστε στο έλεος τους. Ευτυχώς.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ