Μπορεί παραδοσιακά, η Κυριακή των Βαΐων ν' αποτελεί το κύκνειο άσμα για τις περισσότερες θεατρικές παραστάσεις, τουλάχιστον στις σκηνές της Αθήνας, ωστόσο μέσα στην άνοιξη ουκ ολίγες πρεμιέρες θα διεκδικήσουν το ενδιαφέρον του θεατρικού κοινού, ενώ αρκετές είναι και οι παραστάσεις που λόγω καλλιτεχνικής και εμπορικής επιτυχίας, πήραν παράταση και μετά το Πάσχα.


Εκκινώντας από το Εθνικό Θέατρο, στη δεύτερη της σκηνοθεσία, η ηθοποιός Μαρία Πρωτόπαππα επανέρχεται στην αρχαία τραγωδία και παρουσιάζει στην Πειραματική Σκηνή τη «Γλυκιά τυραννία του Οιδίποδα» από τις 12 Μαΐου. Με οδηγό τη μετάφραση του Ι. Ν. Γρυπάρη και συνοδοιπόρους της στην διασκευή του κειμένου τον θίασο της παράστασης (Γιώργος Παπανδρέου, Μιχάλης Τιτόπουλος, Γιάννης Κλίνης, Θοδωρής Σκυφτούλης, Μαρία Αποστολακέα και Μάνος Στεφανάκης) επιχειρεί μια «ιδιωτική ερμηνεία» στο μύθο του Οιδίποδα.

 

Από τις 20 Μαΐου και για 11 παραστάσεις η Ομάδα Σημείο Μηδέν παρουσιάζει το έργο του Χάινερ Μύλλερ με τίτλο «Η Αποστολή: Ανάμνηση από μιαν Επανάσταση», στο Θέατρο 'Αττις-Νέος Χώρος. Το έργο που καταπιάνεται με τη Γαλλική Επανάσταση, εξιστορεί την απόπειρα τριών απεσταλμένων της επαναστατικής κυβέρνησης στην αγγλική αποικία της Τζαμάικα να πυροδοτήσουν εξέγερση των σκλάβων.

 

Στην πρώτη της συνεργασία με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, η Ρούλα Πατεράκη επιστρέφει στον αγαπημένο της Αύγουστο Στρίντμπεργκ για να ανεβάσει σε πανελλήνια πρώτη την επική τριλογία του Σουηδού συγγραφέα, «Προς Δαμασκόν», με τις εναγώνιες θεολογικές, υπαρξιακές, συζυγικές και ερωτικές αναζητήσεις (από τις 11 Μαΐου). Όπως ομολογεί η σκηνοθέτις: «Αναμετριέμαι με τον Στρίντμπεργκ μέσα από την αντίληψή μου για το σήμερα, όσο μου το επιτρέπουν οι καιροί, η επάρκειά μου κι ο έρωτάς μου για τον ίδιο». Ήρωας του έργου ένας άνδρας - alter ego του ίδιου του συγγραφέα - ο 'Αγνωστος, λάτρης της γυναικείας φύσης, και συνάμα μισογύνης, αποπλανεί μια περαστική, την Κυρία. Μαζί της και μόνος, πορεύεται πότε σαν άγγελος και πότε διάβολος, αναζητώντας απαντήσεις για την ύπαρξη του. Στον κεντρικό ρόλο θα δούμε τον Λάζαρο Γεωργακόπουλο και μαζί του τους: Γιώργο Παπαπαύλου, Αλέκο Συσσοβίτη, Κωνσταντίνα Τάκαλου και Λουκία Μιχαλοπούλου.

 

Εβδομήντα χρόνια από την ένταξή του στο ρεπερτόριο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και ενενήντα οκτώ από την πρώτη του παρουσίαση, ο «Βαφτιστικός» του Θεόφραστου Σακελλαρίδη, ίσως η πιο αγαπημένη ελληνική οπερέτα επιστρέφει από τις 13 Μαϊου, για επτά παραστάσεις στο θέατρο «Ολύμπια» σε σκηνοθεσία Σίμου Κακάλα. Από την «Γκόλφω» του 2004, που τον γνωρίσαμε, έως τον «Ορέστη» στην Επίδαυρο, ο Κακάλας έχει καταφέρει να δημιουργήσει έναν αναγνωρίσιμο δικό του κόσμο στο ελληνικό θέατρο. Η ματιά του στη διάσημη οπερέτα του Σακελλαρίδη αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον με τη σιγουριά ότι θα βάλει ένα ακόμα λιθαράκι στην ανανέωση του είδους και την αποκατάσταση της σχέσης του και με το νεανικό, και όχι μόνο, κοινό.

 

Αυτές είναι οι θεατρικές πρεμιέρες της Άνοιξης
Στην πρώτη της συνεργασία με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, η Ρούλα Πατεράκη επιστρέφει στον αγαπημένο της Αύγουστο Στρίντμπεργκ για να ανεβάσει σε πανελλήνια πρώτη την επική τριλογία του Σουηδού συγγραφέα, «Προς Δαμασκόν», με τις εναγώνιες θεολογικές, υπαρξιακές, συζυγικές και ερωτικές αναζητήσεις (από τις 11 Μαΐου). Φωτογραφία © Θάνος Σαμαράς

 

«Ημερολόγια Αγκαλιάς» τιτλοφορείται η νέα παράσταση της καλλιτεχνικής διευθύντριας του Θεάτρου Τέχνης, Μαριάννας Κάλμπαρη. Αφουγκραζόμενη τη μεγαλύτερη πρόκληση της εποχής, η σκηνοθέτις δημιουργεί μία παράσταση αφιερωμένη στους πρόσφυγες και στους εθελοντές που στέκονται δίπλα τους. Το κείμενο βασίζεται στα ημερολόγια που διατήρησαν ως εθελοντές της Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης «Αγκαλιά» με έδρα τη Μυτιλήνη, οι Χρήστος Αγγελάκος και Γιώργος Τυρίκος - Εργάς καθώς και στα ποιήματα του επίσης εθελοντή Ζαφείρη Νικήτα. Στην παράσταση η οποία θα κάνει πρεμιέρα στις αρχές Ιουνίου στη Σκηνή της Φρυνίχου συμμετέχουν φοιτητές και απόφοιτοι της Σχολής του Θεάτρου Τέχνης.

 

Σχεδόν ένα χρόνο μετά την πρώτη του παρουσίαση στο Θέατρο Τέχνης «Κάρολος Κουν», το πολυσυζητημένο έργο της Λένας Κιτσοπούλου με τον μακροσκελή τίτλο «Μια μέρα, όπως κάθε μέρα, σε ένα διαμέρισμα από τα χιλιάδες διαμερίσματα της Αθήνας, αυτά με τα κουφώματα ασφαλείας και τους βολικούς καναπέδες τους, σε κατάσταση αμόκ. Ή η ανουσιότητα του να ζεις», επέστρεψε μόλις, με νέο κύκλο παραστάσεων στη σκηνή του Μικρού Παλλάς . Το έργο είναι ένα σχόλιο για τη ματαιότητα της ζωής και την εποχή μας, στην οποία «δεν έχουν πια νόημα τα πράγματα και δεν περιμένουμε και πολλές εκπλήξεις».

 

Αυτές είναι οι θεατρικές πρεμιέρες της Άνοιξης
«Ημερολόγια Αγκαλιάς» τιτλοφορείται η νέα παράσταση της καλλιτεχνικής διευθύντριας του Θεάτρου Τέχνης, Μαριάννας Κάλμπαρη.

 

Σε έναν από τους εμβληματικούς ρόλους της καριέρας του επιστρέφει κι ο Αιμίλιος Χειλάκης για λίγες παραστάσεις στο θέατρο Κιβωτός όπου θα βρεθεί ξανά «Μόνος με τον 'Αμλετ». Ο δημοφιλής ηθοποιός δύο χρόνια μετά την πρεμιέρα του στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, ερμηνεύει ξανά όλους τους χαρακτήρες του αριστουργήματος του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, επιχειρώντας την επιστροφή στα απολύτως βασικά στοιχεία της θεατρικής πράξης (από 6/5).

 

Στις 23 και 24 Μαΐου οι Τάσος Δήμας, Αλεξία Καλτσίκη και Θάνος Παπακωνσταντίνου ανεβαίνουν στη σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά με την «Επίτευξη του Φοίνικα». Μια σκηνική ανάγνωση - work in progress, σε κείμενο του Γιάννη Μαυριτσάκη και σκηνοθεσία της Clemence Weill, η οποία μιλάει για «όλες εκείνες τις μεταλλαγμένες οντότητες, σεξουαλικά ακόρεστες και ρημαγμένες, για όλους τους εξόριστους του αποκλεισμένου σύμπαντος, που εξαπολύουν τη φλεγόμενη ουσία τους διεκδικώντας υπόσταση».

 

Αυτές είναι οι θεατρικές πρεμιέρες της Άνοιξης
Σε έναν από τους εμβληματικούς ρόλους της καριέρας του επιστρέφει κι ο Αιμίλιος Χειλάκης για λίγες παραστάσεις στο θέατρο Κιβωτός όπου θα βρεθεί ξανά «Μόνος με τον 'Αμλετ».

 

Aπό τα πρόσφατα δείγματα νεοελληνικής πεζογραφίας, η βραβευμένη συλλογή διηγημάτων του Δημοσθένη Παπαμάρκου, «Γκιακ» μεταφέρεται για πρώτη φορά σε θεατρική μορφή σε σκηνοθεσία του ηθοποιού Θανάση Δόβρη στο θέατρο Skrow. Σε ένα σκηνικό χώρο γεμάτο κόκαλα, θα δούμε τέσσερις ηθοποιούς (Στέλιος Ιακωβίδης, Γρηγόρης Ποιμενίδης, Εύη Σαουλίδου, Σωτήρης Τσακομίδης) να μοιράζονται τις αναμνήσεις τους, διχασμένοι ανάμεσα σε μια πρωτοφανή τρυφερότητα και μια φρικαλέα βία, προσπαθώντας να κατευνάσουν την λαιμαργία του παρελθόντος (από 16 /5).

 

Από τις 20 Μαΐου και για 11 παραστάσεις η Ομάδα Σημείο Μηδέν παρουσιάζει το έργο του Χάινερ Μύλλερ με τίτλο «Η Αποστολή: Ανάμνηση από μιαν Επανάσταση», στο Θέατρο 'Αττις-Νέος Χώρος. Το έργο που καταπιάνεται με τη Γαλλική Επανάσταση, εξιστορεί την απόπειρα τριών απεσταλμένων της επαναστατικής κυβέρνησης στην αγγλική αποικία της Τζαμάικα να πυροδοτήσουν εξέγερση των σκλάβων.


Στις αρχές Ιουνίου ο Ένκε Φεζολλάρι ανεβάζει ξανά το κύκνειο άσμα του Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα, «Το σπίτι της Μπερνάρντα 'Αλμπα» στο Χώρο Τέχνης & Δράσης , Βρυσάκι, υπογράφοντας τόσο τη σκηνοθεσία όσο και τη μουσική επιμέλεια. Το ρόλο της 60χρονης Μπερνάρντα 'Αλμπα, που μετά την κηδεία του συζύγου της, επιβάλλει στις πέντε κόρες της πολύχρονο κατ' οίκον εγκλεισμό λόγω πένθους, κρατά η Ιωάννα Μαυρέα ( από 5/6).

 

Αυτές είναι οι θεατρικές πρεμιέρες της Άνοιξης
Aπό τα πρόσφατα δείγματα νεοελληνικής πεζογραφίας, η βραβευμένη συλλογή διηγημάτων του Δημοσθένη Παπαμάρκου, «Γκιακ» μεταφέρεται για πρώτη φορά σε θεατρική μορφή σε σκηνοθεσία του ηθοποιού Θανάση Δόβρη στο θέατρο Skrow. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

 

Πέρα από τις πρεμιέρες μέσα στον Μάιο επιστρέφει για ένατη συνεχόμενη χρονιά και το Bob Theatre Festival. Με πυρήνα το καλό θέατρο νέων ταλαντούχων δημιουργών, το φεστιβάλ πραγματοποιείται στο Bios, από τις 9 έως τις 15 Μαΐου. Στη φετινή διοργάνωση, τιμώμενο πρόσωπο θα είναι ο Γιώργος Νανούρης, ο οποίος θα παρουσιάσει την πολυσυζητημένη παράσταση «Κατερίνα», που ανοίγει τη διοργάνωση με τα έσοδά της να διατίθενται στην Ελληνική Εταιρεία Διαταραχών Διάθεσης «Μαζί».

 

ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΡΙΧΝΟΥΝ ΑΥΛΑΙΑ

Αυτές είναι οι θεατρικές πρεμιέρες της Άνοιξης
H Μεγάλη Χίμαιρα

 

Δημιούργησαν ουρές στα ταμεία και συνεχόμενα sold out τη σεζόν που μας πέρασε. Κάποιες από αυτές θα συνεχίζουν να παίζονται για λίγες εβδομάδες ακόμα δίνοντας την ευκαιρία στο κοινό που δεν πρόλαβε να τις παρακολουθήσει.


Ανάμεσα στις παραστάσεις που δεν ρίχνουν αυλαία βρίσκονται μεταξύ άλλων: η «Μεγάλη Χίμαιρα» (έως 3/6) και οι «Τρεις αδελφές» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου (έως 5/6) στο Θέατρο Πορεία, η «Προδοσία» σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά (έως 17/5 ), «Το κουκλόσπιτο» σε σκηνοθεσία Γιώργου Σκευά(έως 15 /5) και τα «Οστέα Ξηρά Σφόδρα» σε σκηνοθεσία Περικλή Μουστάκη( έως 31/5) στο Θέατρο Οδού Κυκλάδων- Λευτέρης Βογιατζής, «Όταν ξυπνήσουμε εμείς οι νεκροί» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά στο Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν - Υπόγειο (έως 29/5), «Σταματία, το γένος Αργυροπούλου» και «Το δάνειο» σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου στο Θέατρο Νέου Κόσμου (έως 29 /5), «Οιδίνους» σε σκηνοθεσία Λάζαρου Γεωργακόπουλου στο Θησείον ένα θέατρο για τις τέχνες (έως 6/6), «'Αγριος Σπόρος» σε σκηνοθεσία Ελένης Σκότη στην Κεντρική Σκηνή του Επί Κολωνώ (έως 22/5), «Ring» σε σκηνοθεσία Θανάση Τσαλταμπάση στην ανανεωμένη σκηνή του «Ιλίσια Βολανάκης» (έως 29 /5) και «Αγαπημένε μου Χέρμπερτ» σε σκηνοθεσία Παντελή Δεντάκη στο Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν - Φρυνίχου(έως 6/6).


Τέλος, οι παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου που συνεχίζουν μετά το Πάσχα είναι: «Ο θάνατος του εμποράκου» του 'Αρθουρ Μίλλερ σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή στη Κεντρική Σκηνή (έως 29/5), «Το πανηγύρι» του Δημήτρη Κεχαϊδη σε σκηνοθεσία Θανάση Παπαγεωργίου στη Σκηνή- Νίκος Κούρκουλος (15/5), οι «Ξένοι» του Σέρτζι Μπελμπέλ σε σκηνοθεσία Νίκου Μαστοράκη στο Νέο REX (έως 29/5) και η «Αννα Καρένινα» του Τολστόι Ντοστογιέφσκι σε σκηνοθεσία Πέτρου Ζούλια στο Θέατρο REX - Σκηνή «Μαρίκα Κοτοπούλη» (29/5).