Την πλήρη κατοχύρωση της ίσης μεταχείρισης των πολιτών, ανεξάρτητα από τον σεξουαλικό προσανατολισμό, την ταυτότητα και τα χαρακτηριστικά του φύλου τους, ζητά το Σωματείο Υποστήριξης Διεμφυλικών (Σ.Υ.Δ.) με αφορμή της επικείμενη συζήτηση στις αρμόδιες επιτροπές του Κοινοβουλίου, του σχετικού νομοσχεδίου του υπουργείου Δικαιοσύνης, που αναθεωρεί τον υφιστάμενο ν. 3304/2005.
To ΣΥΔ θεωρεί θετικό το ότι στον αναθεωρημένο νόμο έχει προστεθεί η ταυτότητα και τα χαρακτηριστικά φύλου στις απαγορεύσεις των διακρίσεων στον χώρο εργασίας και απασχόλησης – επισημαίνει ωστόσο, πως το νομοθέτημα δεν επεκτείνεται όπως θα ήταν αναγκαίο, και σε άλλα καίρια πεδία της ιδιωτικής και δημόσιας ζωής, όπως στην παροχή υπηρεσιών και αγαθών, την εκπαίδευση, την υγεία, τη στέγαση και την κοινωνική ασφάλιση.
Όπως σημειώνει το σωματείο, έχουν καταγγελθεί επανειλημμένα περιστατικά διακρίσεων και παραβίασης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στη στέγαση (με άρνηση ενοικίασης στέγης σε τρανς ανθρώπους με βάση μόνο την ταυτότητα φύλου τους, και με πιο πρόσφατο παράδειγμα την άρνηση ενοικίασης ακόμη και στο ίδιο το ΣΥΔ), στον χώρο της παροχής υπηρεσιών και αγαθών, της υγείας και της εκπαίδευσης, όπου πολλοί τρανς άνθρωποι αντιμετωπίζουν περιορισμένη πρόσβαση, υποτιμητικές συμπεριφορές, παρενοχλήσεις ή και ακραίες διακρίσεις.
Επίσης, το ΣΥΔ εκφράζει την ένστασή του για τον ορισμό του Συνηγόρου του Πολίτη ως Εθνικού Μηχανισμού Διερεύνησης Περιστατικών Αυθαιρεσίας, όπως προβλέπεται από τα άρθρα 56-58 του νομοσχεδίου, στο κατά πόσον θα μπορούσε να είναι αποτελεσματική επί του πρακτέου, η ανάληψη όλου του βάρους εξέτασης των καταγγελιών αυθαιρεσίας αποκλειστικά από τον Συνήγορο του Πολίτη, καθώς η φύση της αποστολής του είναι η διαμεσολάβηση. Η θέση του ΣΥΔ είναι πως πιο πρόσφορο θα ήταν να δημιουργηθεί ένας ανεξάρτητος μηχανισμός, όπως συμβαίνει σε πολλά κράτη της ΕΕ.
Σχετικά, η πρόεδρος του ΣΥΔ, Μαρίνα Γαλανού, σχολιάζει: «Ακούμε πως "η κοινωνία δεν είναι έτοιμη". Και πότε ωριμάζει μια κοινωνία, όταν η πολιτεία δεν κάνει αυτά που οφείλει για να προστατέψει τους πολίτες; Άλλωστε, οι νόμοι δεν έχουν παιδευτικό χαρακτήρα;».
σχόλια