Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ

Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
1

[Από τον Θανάση Χαραμή]

Πριν πούμε οτιδήποτε πατήστε εδώ και κάντε scroll down: O Kήπος των Απολάυσεων

Πρόκειται ίσως για την πιο διάσημη και συνάμα γοητευτική ελαιογραφία του Ιερώνυμου Μπος. Ο "Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων" είναι πιθανόν το πιο μυστηριακό και γεμάτο συμβολισμούς έργο του. Το τρίπτυχο του Μπος εξυψώνει το θεατή στον Παράδεισο του προπατορικού αμαρτήματος και σταδιακά τον ρίχνει στην Κόλαση.

Μέσα από ανατριχιαστικές αναπαραστάσεις μιας χιμαιρικής οπτασίας με εξελισσόμενα πάθη, σπλάτερ βασανιστήρια, γκροτέσκο σεξ, αλχημικά σύμβολα και θρησκευτικούς παραλληρισμούς, ξεδιπλώνεται όλη η βιοποικιλότητα του ζοφερού κήπου των αισθήσεων. Είναι μάταιο να επιχειρήσει κανείς περιγραφή του έργου αυτού. Οι λεπτομέρειες είναι χιλιάδες και είναι τόσο εξωφρενικά δοσμένες που το όλον θα μπορούσε να είναι κολάζ πολλών επιμέρους έργων. Θα ήταν επίσης υπέρμετρα φιλόδοξο να δοκιμάσεις μια ερμηνεία του και ακόμη πιο παράτολμο να την αποδώσεις με σκαλέτα το ίδιο το έργο. Η Γαλλίδα Μad Meg είναι ίσως η μοναδική που όχι μόνο το τόλμησε αλλά το διεκπεραίωσε άρτια.

Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter

Ελάχιστα βιογραφικά στοιχεία είναι γνωστά για την εστέτ καλλιτέχνιδα με το ψευδώνυμο Mad Meg. Tα μόνα που ίσως έχουν σημασία εδώ, είναι ότι είναι γόνος καλλιτεχνών που ανέπτυξε αγάπη για τον Μπος και το σχέδιο από μικρή. Μεγαλώνοντας σχεδίαζε συνεχώς και όπου έβρισκε. Η ζωή της εξελισσόταν σε ένα δωμάτιο γεμάτο χαρτιά, μολύβια και μελάνι. Κάποια στιγμή άρχισε να παίζει ένα παιχνίδι στον υπολογιστή της. Εθίστηκε και επί έξι μήνες δεν έκανε τίποτα άλλο από το να παίζει, να κοιμάται και να τρώει. Ξαφνικά μια μέρα ξύπνησε από τον λήθαργο της απραξίας, έκλεισε το λάπτοπ και γέμισε πάλι το δωμάτιο με χαρτιά και μελάνια. Ήθελε να δημιουργήσει κάτι μεγάλο, σε μέγεθος και σε τόλμη. Άρχισε να μελετάει τον αγαπημένο της πίνακα και όταν είχε βυθιστεί πλήρως στον Κήπο του Μπος, ξεκίνησε να τον ερμηνεύει σύγχρονα σε ένα γιγαντιαίο ταμπλό στον τοίχο της.

Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων της Μad Meg
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter

Η Μad Meg επανεφηύρε τον Παράδεισο και την Κόλαση μέσα από την οπτική του 20ου αιώνα. Σχεδόν 500 χρόνια μετά, ο αμαρτωλός κόσμος του Μπος ξεπηδούσε στο παρόν και μέσα από πλήρη απουσία χρωμάτων άρχιζε να αναθεμελιώνεται. Οι εφιάλτες μπορεί να παραμένουν ίδιοι αλλά οι πρωταγωνιστές της μοντέρνας αυτής εκδοχής κινούνται στο τώρα, έχοντας στραμμένο το βλέμμα στο αβέβαιο αύριο της ανθρωπότητας.

Στον ασπρόμαυρο Κήπο των Επίγειων Απολαύσεων η ανησυχίες έχουν τη μορφή των καθημερινών βασανιστηρίων. Τα κολαστήρια του Μπος έχουν αντικατασταθεί με εμπόλεμες ζώνες και αιματοβαμμένες εξεγέρσεις. Τα αρθρόποδα τέρατα του κλασικού έργου πλέον φέρουν logo μεγάλων εταιριών και ξερνάνε βιάγκρα και δολάρια. Η λίμνη με τις λουόμενες παρθένες βυθίζει δεξαμενόπλοια και οι πειρασμοί με τη λευκή επιδερμίδα και τα ροδαλά μάγουλα έχουν ντυθεί με λάτεξ στολές καθώς επιδίδονται σε bondage. To χάος εξακολουθεί και εδώ να πραγματώνεται μόνο που οι εικόνες είναι πολύ πιο γνώριμες από την οπτική του Μπος. Και εδώ, θα ήταν μάταιο να υπεραναλυθεί το έργο της Mad Meg. Αντιπαραθέτουμε τμηματικά μόνο τα δύο έργα και ακολουθεί το link που οδηγεί στην διαδραστική περιήγηση στον Le Jardin des Délices.

Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων του Ιερώνυμου Μπος
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων της Μad Meg
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων του Ιερώνυμου Μπος
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων της Μad Meg
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων του Ιερώνυμου Μπος
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων της Μad Meg
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων του Ιερώνυμου Μπος
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων της Μad Meg
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων της Μad Meg - 1o φύλλο
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων της Μad Meg - Μεσαίο φύλλο
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων της Μad Meg - Τρίτο φύλλο
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter

Δοκιμάστε τη διαδραστική ευφάνταστη περιήγηση κάνοντας zoom με το ποντίκι σας στο 

Le Jardin des Délices

Design
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Design / Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Η διοργάνωση του Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών ξεπέρασε κάθε προσδοκία συμμετοχής καθώς πάνω από 4.000 επισκέπτες βίωσαν από κοντά την εμπειρία
THE LIFO TEAM

σχόλια

1 σχόλια