Ακόμη κι αν στους νεότερους δεν λέει απολύτως τίποτα η θρυλική έχθρα της Μπέτι Ντέιβις με τη Τζόαν Κρόφορντ, ο Ράιαν Μέρφι - δημιουργός επιτυχιών όπως το "Nip/Tuck" και το "American Horror Story"- πιστεύει ότι από τον Μάρτιο και μετά θα ανανεώσει τη μανία που κάποτε έτρεφαν τα πλήθη των σινεφίλ γι' αυτές τις θρυλικές μέγαιρες.
Η νέα του σειρά "Feud" που κάνει πρεμιέρα στις 5 Μαρτίου μέσα από το τηλεοπτικό δίκτυο FX ουδόλως ασχολείται με την επιφάνεια, τα Όσκαρ, τη χλιδή και γενικώς την ντοκιμαντερίστικη καταγραφή των παράλληλων βίων των δύο σταρ. Όχι. Απολύτως από την κλειδαρότρυπα, κουτσομπολίστικα σχεδόν, εστιάζει στην πραγματική σχέση δύο θρύλων του κινηματογράφου, που όταν η μία δεν έπαιρνε το Όσκαρ, ήταν ικανή να ρίξει ποντικοφάρμακο στον καφέ της άλλης.
Για τον ρόλο της Τζόαν Κρόφορντ, ο Μέρφι επέλεξε την αγαπημένη του στους περισσότερους κύκλους του "American Horror Story", Τζέσικα Λανγκ, ενώ για εκείνον της Μπέτι Ντέιβις, τη Σούζαν Σαράντον. Ήδη, όμως, στο εξωτερικό συζητούν ότι οι τηλεθεατές ίσως ζήσουν μία πούρα επανάληψη της έχθρας που βίωσαν όσοι γύρισαν με τις πραγματικές Κρόφορντ και Ντέιβις το "Τι απέγινε η Μπέιμπι Τζέιν;". Ο λόγος; Η Τζέσικα Λανγκ στηρίζει τον νέο Πρόεδρο των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ η Σαράντον πάλι με κάθε τρόπο, κάθε μέσο και κυρίως με πύρινη γλώσσα έχει καταφερθεί εναντίον του.
Πρακτικά, η σειρά, που ο Μέρφι πιστεύει ότι θα γίνει τόσο εθιστική όσο οι προηγούμενες επιτυχίες του, είναι ένα χρονικό μεγάλης κακίας, φαρμακερών στιχομυθιών και τρικλοποδιάς που η μία ντίβα έβαζε στην άλλη σε όλους τους τομείς της ζωής τους: από τους άντρες που τους αντιμετώπιζαν ως τρόπαια έρωτα και πλούτου, μέχρι τους ρόλους, τις επαγγελματικές διεκδικήσεις και τα συμβόλαια με μεγάλα κινηματογραφικά στούντιο.
To "Feud" κάνει βουτιά στον χρόνο και φτάνει πίσω, στις αρχές της δεκαετίας του '30, χρόνια κατά τα οποία και οι δύο ηθοποιοί προσπαθούσαν με θεμιτά και αθέμιτα μέσα να ξεχωρίσουν στον ανταγωνισμό του Χόλιγουντ, που από τότε αξίωνε συγκεκριμένα προσόντα από τις γυναίκες, πέρα από το ταλέντο και την υποκριτική δεινότητα. Οι δυο τους μπαίνουν σε τροχιά απόλυτης έχθρας κατά τη δεκαετία του '50, ενώ όταν το 1962 με μισή καρδιά αμφότερες, αλλά με τεράστιες προσδοκίες από σκηνοθέτες και παραγωγούς που ποντάρουν στην έχθρα τους συμμετέχουν στο low-budget φιλμ "Τι απέγινε η Μπέιμπι Τζέιν", σημειώνεται η μεγάλη έκρηξη και η απόλυτη απώλεια ελέγχου.
Οι καβγάδες τους είναι ομηρικοί, η Ντέιβις φτάνει στο σημείο να κλωτσήσει στο κεφάλι την Κρόφορντ και όταν η πρώτη προτείνεται για ένα αναπάντεχο Όσκαρ για την ίδια ταινία, η Κρόφορντ εξαπολύει πόλεμο δηλώσεων και διωγμών εναντίον της. Για την ώρα, τα τηλεοπτικά περιοδικά του εξωτερικού οσμίζονται μια επανάληψη της ίδιας κατάστασης και στο σήμερα, μέσω της σειράς του Μέρφι. Πέρα από τις εκ διαμέτρου αντίθετες πολιτικά απόψεις, μία δήλωση της Σαράντον έβαλε σε σκέψεις τους δημοσιογράφους.
"Κάνοντας την έρευνα μου για να υποδυθώ σωστά τη Μπέτι Ντέιβις, ανακάλυψα ότι εγώ κι αυτή είχαμε κάτι κοινό: Όπως κι αυτή, έτσι και εγώ, ποτέ δεν είδα τον εαυτό μου σαν ένα από τα τόσα όμορφα κορίτσια του Χόλιγουντ. Και κάπως έτσι την ένιωσα και ταυτίστηκα μαζί της". Η Λανγκ πάλι με τη μνημειώδη ομορφιά δήλωσε ότι δεν βρήκε από κάπου να πιαστεί και να ταυτιστεί με το κορίτσι που κάποτε υπήρξε η Κρόφορντ. "Ήταν μια γυναίκα που όσο ψηλά κι αν έφτασε, πάντα ζούσε με τον τρόμο της φτώχειας. Καταγόταν από φτωχή οικογένεια και μια μάνα που την κακοποιούσε. Χρησιμοποίησε τη σεξουαλικότητα της σαν αξεσουάρ, σαν εργαλείο διαπραγματεύσεων και σαν τιμωρία", δηλώνει για τον δικό της ρόλο.
Ωστόσο, και παρά τις υποσχέσεις για πικάντικες άγνωστες λεπτομέρειες γύρω από τη ζωή των δύο γυναικών, ο δημιουργός υπόσχεται ότι δεν θα προσφέρει μόνο επιφάνεια και κλειδαρότρυπα στους τηλεθεατές. Όπως σημειώνει, η συγκεκριμένη σειρά είναι και μια μικρή σπουδή πάνω στον τρόπο με τον οποίο δύο από τις μεγαλύτερες σταρ όλων των εποχών υπήρξαν πραγματικά θύματα των αντρών, των ΜΜΕ, του συστήματος που κανοναρχούσε τα κινηματογραφικά στούντιο, με μία κάπως πιο φεμινιστική ματιά που συγκρίνει το χθες με το σήμερα της 7ης Τέχνης.
"Δεν μ' ενδιέφερε να κάνω κάτι τρομακτικό, με μια αίσθηση καλτ. Με ενδιέφερε η ιδέα του σεξισμού, του μισογυνισμού, του ηλικιακού ρατσισμού που βίωσαν αυτές οι δύο. Το να γίνεσαι 40, 45, 50 χρονών, να βρίσκεσαι σε όλη σου την ακμή ως καλλιτέχνης και να ακούς από τα κινηματογραφικά στούντιο ότι έχεις ξοφλήσει", λέει ο Μέρφι που εκτός από τις Σαράντον και Λανγκ, στους δεύτερους ρόλους έχει επιστρατεύσει την Κάθριν Ζίτα Τζόουνς, την Κάθι Μπέιτς, τη Σάρα Πόλσον, κ.α.
Πριν από λίγες μέρες, Σαράντον και Λανγκ φωτογραφήθηκαν για το περιοδικό "Entertainment Weekly" και η εντυπωσιακή ομοιότητα τους με τις σταρ που υποδύονται δίνει μια πρώτη γεύση για τα όσα έρχονται στη σειρά. Αν και η κινηματογραφική ιστορία έχει αποδείξει ότι όποια ηθοποιός αποφάσισε να υποδυθεί τη μία από τις δύο με κάποιον τρόπο το μετάνιωσε, με κορυφαίο το παράδειγμα της Φέι Νταναγούει. Η ηθοποιός είχε υποδυθεί την Κρόφορντ στην κλασική πλέον ταινία "Mummy, Dearest", ταινία βασισμένη στο βιβλίο της θετής κόρης της Κρόφορντ, Κριστίν, στο οποίο αφηγείτο το χρονικό της κακοποίησης της από την ξεπεσμένη πλέον ντίβα του κινηματογράφου.
Η ταινία είχε προκαλέσει σάλο, η ομοιότητα της Νταναγούει με την Κρόφορντ ήταν μνημειώδης, ωστόσο, χρόνια μετά, η πρωταγωνίστρια είχε αποκαλύψει ότι μετάνιωσε που συμμετείχε - έστω και καλλιτεχνικώ τω τρόπω- στον μετά θάνατον διασυρμό της Κρόφορντ...
Ακολουθούν τα δύο πρώτα teasers του "Feud" περίπου ενάμιση μήνα πριν από την επίσημη πρεμιέρα
Με στοιχεία από Vulture, Fox, Entertainment Weekly