Κι εκεί που όλοι, νυσταγμένοι, κλείναμε τους απολογισμούς μας καταμετρώντας την τελική συγκομιδή βραβείων του «La La Land» και θεωρώντας ότι τα βραβεία πήγαν και φέτος, λίγο-πολύ, σε όσους περιμέναμε να πάνε, το θρίλερ που εκτυλίχθηκε το τελευταίο δεκάλεπτο στη σκηνή του Dolby Theatre όχι μόνο μας «ξύπνησε» μεμιάς, αλλά μας άφησε να παρακολουθούμε εμβρόντητοι μια κατάσταση που όμοιά της δεν είχε ξανασυμβεί ποτέ στην ιστορία του σημαντικότερου κινηματογραφικού θεσμού για την έβδομη τέχνη.
Ας τα πάρουμε όμως από την αρχή. Η μετάδοση ξεκίνησε φέτος, για πρώτη φορά από την COSMOTE TV, τα μεσάνυχτα της περασμένης Κυριακής, με το καθιερωμένο και διασημότερο κόκκινο χαλί στον κόσμο. Καθώς οι μεγαλύτεροι σταρ του πλανήτη άρχισαν να συρρέουν στο «σπίτι των Όσκαρ», το τεράστιο Dolby Theatre του Λος Άντζελες, εμείς προετοιμαζόμασταν για μια ιδιαίτερα πολιτικοποιημένη βραδιά, με σύσσωμο το Χόλιγουντ να βρίσκεται στις επάλξεις για να υπερασπίσει την ελευθερία έκφρασης και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Εντωμεταξύ, το διαδίκτυο ήδη παραληρούσε για κάποιες από τις εμφανίσεις των σταρ: δύο από τις πρωταγωνίστριες του «Hidden Figures», η Τζανέλ Μονέι και η Ταράτζι Π. Χένσον συγκέντρωναν ιδιαίτερα κολακευτικά σχόλια για τις τολμηρές ενδυματολογικές τους προτιμήσεις, η τριάδα των ηθοποιών που υποδύονται τις τρεις ηλικίες του ήρωα Chiron στο «Moonlight» μάς χάριζαν μερικές μνημειώδεις πόζες, ο πιτσιρικάς πρωταγωνιστής του «Lion» Σάνι Παβάρ έκλεψε τις καρδιές όλων με τη γλυκύτητά του, ενώ όλα τα βλέμματα ήταν φυσικά στραμμένα και στη Μέριλ Στριπ, μετά την πρόσφατη αντιπαράθεσή της με τον Καρλ Λάγκερφελντ. Η ηθοποιός-θρύλος που φέτος έσπασε εκ νέου το δικό της ρεκόρ, συγκεντρώνοντας την 20ή της υποψηφιότητα, έφτασε από τους τελευταίους, φορώντας μια κομψή δημιουργία του Elie Saab και όλα ήταν έτοιμα να ξεκινήσουν.
Η ποπ περφόρμανς του Τζάστιν Τίμπερλέικ ήταν ιδανική και αρκετά διαφορετική από τις συνηθισμένες ενάρξεις, ενώ το καλωσόρισμα του παρουσιαστή Τζίμι Κίμελ τα είχε όλα - μπηχτές στον Ντόναλντ Τραμπ, πειράγματα σε πολλούς από τους καλεσμένους, όπως ο Μελ Γκίμπσον, ο Άντριου Γκάρφιλντ και η Ιζαμπέλ Ιπέρ, γρήγορο ρυθμό και ισορροπία μεταξύ σοβαρού και αστείου. Καθώς η βραδιά κυλούσε τα βραβεία μοιράζονταν χωρίς ιδιαίτερες εκπλήξεις και χωρίς να υπάρχει σαφές προβάδισμα σε κάποια ταινία. Ενδεχομένως, τα μόνα που μπορούμε να πούμε ότι ήταν μη αναμενόμενα ήταν τα 2 Όσκαρ του «Αντιρρησία Συνείδησης» (Μιξάζ και Μοντάζ).
Στα highlights της βραδιάς ήταν σίγουρα ο ευχαριστήριος λόγος του Ιρανού Ασγκάρ Φαραντί για το Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας. Ο σκηνοθέτης του «Εμποράκου» είχε δηλώσει εκ των προτέρων ότι δεν θα παρευρεθεί, σε ένδειξη διαμαρτυρίας προς το διάταγμα Τραμπ για τους μετανάστες από τη χώρα του και άλλες 6 μουσουλμανικές χώρες, και το μήνυμά του διαβάστηκε ηχηρά. Αντίστοιχη ήταν και η δήλωση του Μεξικανού Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ, πριν παρουσιάσει το Όσκαρ Animation, ότι είναι ενάντια σε «κάθε τοίχο που θέλει να μας χωρίσει». Η Βαϊόλα Ντέιβις που κέρδισε το Όσκαρ Β' Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της στο «Fences» μας συγκίνησε με τον αυθόρμητο και φορτισμένο λόγο της. Άλλη μία συγκινητική παρουσία ήταν αυτή του Μάικλ Τζέι Φοξ, του πρωταγωνιστή των θρυλικών ταινιών «Back to the Future» που πάσχει από τη νόσο του Πάρκινσον, ο οποίος, μαζί με τον Σεθ Ρόγκεν, απένειμε το Όσκαρ Μοντάζ. Ο Τζον Λέτζεντ ερμήνευσε μοναδικά το mashup από τα δύο ήδη αγαπημένα και υποψήφια για Όσκαρ τραγούδια του «La La Land». Ο Τζίμι Κίμελ δεν σταμάτησε να τρολάρει τον παλιό του άσπονδο φίλο Ματ Ντέιμον, ενώ κορυφαία στιγμή της βραδιάς ήταν και η «αυθόρμητη» εμφάνιση των επιβατών ενός τουριστικού λεωφορείου που σταμάτησε έξω από το Dolby Theatre. Οι αποσβολωμένοι τουρίστες βρέθηκαν να τραβάνε selfies και να σφίγγουν το χέρι των σταρ που κάθονταν στην πρώτη σειρά, με τον Κίμελ να δίνει το στίγμα του σε αυτό το χιουμοριστικό ιντερλούδιο. Στις βραβεύσεις, άλλο ένα ρεκόρ σημειώθηκε όταν ο Ντάμιεν Σαζέλ βραβεύθηκε με το Όσκαρ Σκηνοθεσίας για το «La La Land» και έγινε ο νεότερος σκηνοθέτης στην ιστορία που κερδίζει το συγκεκριμένο βραβείο, σε ηλικία μόλις 32 ετών.
Και φτάνουμε στην κορύφωση της βραδιάς. Οι παλαίμαχοι Γουόρεν Μπίτι και Φέι Ντάναγουεϊ, 50 χρόνια μετά το «Μπόνι και Κλάιντ» παρουσιάζουν το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας. Ο Μπίτι ανοίγει τον φάκελο, κοιτάει το αποτέλεσμα, κάνει μια παύση, δείχνει κάπως απορημένος, δείχνει τον φάκελο στην παρτενέρ του κι εκείνη αναφωνεί «La La Land». Όλοι σκεφτόμαστε ότι τα προγνωστικά επιβεβαιώθηκαν, οι παραγωγοί και το team της ταινίας βρίσκονται επί σκηνής και ευχαριστούν τους πάντες, όμως κάποια βλέμματα δείχνουν απορία στα μετόπισθεν όπου επικρατεί ασυνήθιστη κινητικότητα. Και τότε σκάει η βόμβα. Νικητής είναι το «Moonlight», το μεγάλο αουτσάιντερ του Μπάρι Τζένκινς, που έχει κερδίσει άλλα δύο βραβεία - έχει γίνει λάθος και ο Γουόρεν Μπίτι εξηγεί ότι η κάρτα που το δόθηκε ήταν αυτή για τον Α' Γυναικείο Ρόλο για τον οποίο είχε ήδη κερδίσει το Όσκαρ η Έμα Στόουν του «La La Land». Η Φέι Ντάναγουεϊ έχει εξαφανιστεί στα παρασκήνια, ο Τζίμι Κίμελ προσπαθεί να ελαφρύνει το κλίμα και να κλείσει την επεισοδιακή βραδιά καθώς το αποσβολωμένο team του «Moonlight» δέχεται το βραβείο.
Κι εδώ έχει σημειωθεί η πιο αξιομνημόνευτη στιγμή του θεσμού εδώ και πολλά χρόνια: η αντίδραση του Τζόρνταν Χόροβιτς, του παραγωγού του «La La Land» που έβγαλε το φίδι από την τρύπα, βγήκε μπροστά και παρέδωσε το βραβείο που κρατούσε, τη στιγμή που όλοι τρέκλιζαν και κανείς δεν αναλάμβανε την πρωτοβουλία να μιλήσει στο μικρόφωνο για το επικό λάθος. Μάθημα αλληλεγγύης και ευγενούς άμιλλας για 33 εκατομμύρια τηλεθεατές που παρακολούθησαν τα φετινά Όσκαρ.
Ραντεβού του χρόνου, στην 90ή τελετή απονομής των βραβείων Όσκαρ, που θα απολαύσουμε και πάλι από την COSMOTE TV, η οποία αποτελεί για τα επόμενα τρία χρόνια τον μοναδικό προορισμό για τα Βραβεία της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.