Αποκλειστικές backstage φωτογραφίες από την νέα παράσταση της Ιόλης Ανδρεάδη

Ο Πάνος Μιχαήλ φωτογραφίζει την Ρούλα Πατεράκη και τον Γιώργο Νανούρη

The LiFO team, 2.11.2017 | 11:34

Η Ρούλα Πατεράκη και ο Γιώργος Νανούρης για πρώτη φορά συναντιούνται στη σκηνή του ιστορικού Υπογείου του Θεάτρου Τέχνης που ενώνει τις δυνάμεις του με την Λυκόφως του Γιώργου Λυκιαρδόπουλου και παρουσιάζουν από τις 4 Δεκεμβρίου τη νέα παράσταση της Ιόλης Ανδρεάδη «Ένας άνθρωπος επιστρέφει στην πατρίδα του πιστεύοντας ότι θα τον σκοτώσουν και τον σκοτώνουν». Πρόκειται για μια μεταγραφή για δύο πρόσωπα βασισμένη στο «Murder in the Cathedral» του T.S. Eliot στη μνημειώδη μετάφραση του Γιώργου Σεφέρη.

 

Η υπόθεση του έργου

Αγγλία. 12ος αιώνας. Ο Θωμάς Μπέκετ, πρώην καγκελάριος, συγκυβερνήτης, αδελφικός φίλος του βασιλιά Ερρίκου Β' και διάσημος μπον βιβέρ, γίνεται αρχιεπίσκοπος της Καντερβουρίας και, σαν από θείο φως, απαρνιέται μονομιάς τα εγκόσμια αξιώματα και τις ξέφρενες απολαύσεις και αφιερώνει τη ζωή του στην υπηρεσία όσων τον έχουν ανάγκη καθώς και στη μάχη με κάθε μέσο για την κατάλυση της κοσμικής εξουσίας. Ανεπιθύμητος πια στον τόπο του, αυτοεξορίζεται στη Γαλλία. Ύστερα από μια επιφανειακή συμφιλίωση με το βασιλιά Ερρίκο Β΄ επιστρέφει, γνωρίζοντας ωστόσο τον κίνδυνο που παραμονεύει. Πράγματι, δυο μήνες μετά δολοφονείται από τέσσερις ιππότες μέσα στην ίδια του την εκκλησία, παραμονές της πρωτοχρονιάς του 1170. Λένε πως τα σπαθιά τους ξιφούλκησαν συντονισμένα και βυθίστηκαν στο σώμα του. Τα συναξάρια έγραψαν πως τους καλωσόρισε στον ναό και δέχτηκε τα χτυπήματα χωρίς αντίσταση την ώρα που προσευχόταν. Είναι η πραγματική ιστορία του Άγιου Θωμά. Το έργο ξεκινάει από τη στιγμή που ο Θωμάς Μπέκετ επιστρέφει από την Γαλλία.

 

Αποκλειστικές backstage φωτογραφίες από την νέα παράσταση της Ιόλης Ανδρεάδη
Φωτο: Πάνος Μιχαήλ

 

Αποκλειστικές backstage φωτογραφίες από την νέα παράσταση της Ιόλης Ανδρεάδη
Φωτο: Πάνος Μιχαήλ

 

Αποκλειστικές backstage φωτογραφίες από την νέα παράσταση της Ιόλης Ανδρεάδη
Φωτο: Πάνος Μιχαήλ

 

Αποκλειστικές backstage φωτογραφίες από την νέα παράσταση της Ιόλης Ανδρεάδη
Φωτο: Πάνος Μιχαήλ

 

Το έργο και η σημασία του

«Murder in the Cathedral» ή «Φονικό στην Εκκλησιά». Δύο κορυφαίοι ποιητές του 20ου αιώνα, δυο νομπελίστες, παραδίδουν στην ελληνική γλώσσα ένα σπουδαίο έργο.  Το πρώτο ολοκληρωμένο κείμενο του T.S. Eliot για το θέατρο, ένα ποιητικό όραμα που γράφτηκε για το Φεστιβάλ του Καντέρμπουρι το 1935 και που μεταφράστηκε το 1963 από τον Γιώργο Σεφέρη, λίγους μήνες πριν την βράβευσή του από τη Σουηδική Ακαδημία. Το έργο αποτελεί μια απόπειρα του Eliot για τη δημιουργία ενός νέου είδους ποίησης που διατηρεί το ύφος της κοινής καθημερινής ομιλίας των απλών ανθρώπων, ενώ ταυτόχρονα μέσα από έναν υπόκωφο λυρισμό και με ελλειπτικούς διαλόγους και παρεμβολές ξένων κειμένων, επινοείται ένας νέος πνευματικός λόγος, βαθιά θεατρικός, σύγχρονος και διαχρονικός, σημερινός και αιώνιος.  Παρότι στο έργο παρουσιάζονται περισσότεροι από δέκα χαρακτήρες, στον πρόλογό του ο Σεφέρης γράφει: «τα πρόσωπα του έργου δεν είναι πολλά - είναι ένα, ο Θωμάς. Η μάχη του με το αξεχώριστο κακό. Ο αγώνας ενός ανθρώπου με την περηφάνια του, η προσπάθειά του να καθαριστεί από την ίδια του την περηφάνια. Να μην επιθυμεί τίποτα πια, ούτε καν την δόξα του μάρτυρα. Κάτι που σήμερα δεν το χωράει ο νους μας».  Σε αυτή την παραδοχή στηρίχτηκε και η νέα μεταγραφή για δύο πρόσωπα που επιχειρείται εδώ. Όταν ζητήσαν από τον Έλιοτ να περιγράψει μέσα σε μια παράγραφο την πλοκή του έργου, εκείνος έδωσε μόνο μια φράση: «ένας άνθρωπος επιστρέφει (ύστερα από επτά χρόνια) στην πατρίδα του πιστεύοντας ότι θα τον σκοτώσουν και τον σκοτώνουν». Σε αυτή την ιστορική φράση βασίζεται και ο τίτλος της παράστασης που παρουσιάζεται εδώ. Αξιοσημείωτο για τη σημασία και τον πνευματικό πλούτο του συγκεκριμένου έργου είναι το γεγονός πως με τα κομμάτια που έγραψε ο Eliot για το «Murder in the Cathedral» αλλά τελικά δεν συμπεριέλαβε στην τελική του εκδοχή, ο ποιητής δημιούργησε το πρώτο από τα «Τέσσερα Κουαρτέτα» του.

 

Αποκλειστικές backstage φωτογραφίες από την νέα παράσταση της Ιόλης Ανδρεάδη
Φωτο: Πάνος Μιχαήλ

 

Αποκλειστικές backstage φωτογραφίες από την νέα παράσταση της Ιόλης Ανδρεάδη
Φωτο: Πάνος Μιχαήλ

 

Αποκλειστικές backstage φωτογραφίες από την νέα παράσταση της Ιόλης Ανδρεάδη
Φωτο: Πάνος Μιχαήλ

 

Αποκλειστικές backstage φωτογραφίες από την νέα παράσταση της Ιόλης Ανδρεάδη
Φωτο: Πάνος Μιχαήλ

 

Αποκλειστικές backstage φωτογραφίες από την νέα παράσταση της Ιόλης Ανδρεάδη
Φωτο: Πάνος Μιχαήλ

 

Αποκλειστικές backstage φωτογραφίες από την νέα παράσταση της Ιόλης Ανδρεάδη
Φωτο: Πάνος Μιχαήλ

 

Αποκλειστικές backstage φωτογραφίες από την νέα παράσταση της Ιόλης Ανδρεάδη
Φωτο: Πάνος Μιχαήλ

 

 

Ταυτότητα της Παράστασης

Σύλληψη - Σκηνοθεσία - Κίνηση: Ιόλη Ανδρεάδη

Κείμενο μεταγραφής: Ιόλη Ανδρεάδη & Άρης Ασπρούλης

Σκηνογραφία – Κοστούμια: Δήμητρα Λιάκουρα

Ειδικές Κατασκευές: Περικλής Πραβήτας

Φωτισμοί: Χριστίνα Θανάσουλα

Μουσική - Ηχοτοπίο: Γιάννης Χριστοφίδης

Φωτογραφίες: Πάνος Μιχαήλ

Video trailer: Μιχαήλ Μαυρομούστακος

Διεύθυνση Παραγωγής: Κατερίνα Μπερδέκα

 

Ερμηνεύουν: Ρούλα Πατεράκη & Γιώργος Νανούρης

 

Info

Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν

Υπόγειο, Πεσμαζόγλου 5

Τηλ. 2103228706

Πρεμιέρα 4 Δεκεμβρίου 2017

Δευτέρα & Τρίτη στις 21.15 | Διάρκεια: 90 λεπτά

Εισιτήρια 15 € γενική είσοδος | 10 € μειωμένο | 8 € Ανέργων

Οδηγός Θεάτρου