Η κόλαση στην Ιαπωνική Τέχνη 7 αιώνων

Η κόλαση στην Ιαπωνική Τέχνη 7 αιώνων Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από πάπυρο του 12ου-13ου αιώνα που δείχνει έναν δαίμονα να οδηγεί τους αμαρτωλούς στο ποτάμι των περιττωμάτων. Collection of the Nara National Museum. Courtesy PIE International.
0

Φαίνεται πως στην Ιαπωνία κάθε αμαρτωλός είχε τη δική του τιμωρία. Δεν μπορείς να σκεφτείς τίποτε άλλο ξεφυλλίζοντας το καινούργιο λεύκωμα Hell in Japanese Art που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις PIE International.

592 σελίδες νοσηρής, ευρηματικής, τρομακτικής αλλά και χιουμοριστικής φαντασίας βουδιστών μοναχών και σπουδαίων καλλιτεχνών που από τον 12ο ως τον 19ο μ. Χ αιώνα αποτύπωσαν τις πιο απίθανες τιμωρίες για την κόλαση των άλλων.

Υπάρχει μια κόλαση για όλους. Από τις πιο συνηθισμένες όπως αυτές όπου δαίμονες και δράκοι τρώνε ζωντανούς τους αμαρτωλούς αλλά και άλλες, πιο εφευρετικές, όπως αυτή που θέλει τον κολασμένο να βρίσκεται δεμένος σε πάσσαλο και να κρατά στο στόμα ένα τεράστιο ραπανάκι νταϊκόν ή να χρησιμοποιείται ως μπαγκέτα σε τεράστια τύμπανα, και βέβαια το πιο εντυπωσιακό, να τον ανοίγουν σαν ζύμη και να τον κόβουν σε κομματάκια σε ένα πιάτο νουντλς.

Ο κλέφτης στο βουδιστικό καθαρτήριο είναι καταδικασμένος να ζυγίζει καυτό σίδερο υπό την επίβλεψη μιας γριάς στρίγγλας με τρία μάτια, αυτός που μίλησε με ασέβεια θα βρεθεί σε έναν τόπο όπου οι φρουροί θα του κόβουν τη γλώσσα με τεράστια πυρωμένα ψαλίδια και αυτός που σκότωσε ένα πουλί θα βρεθεί περιτριγυρισμένος από τεράστιες φλόγες ενώ ταυτόχρονα πτηνά με καυτά ράμφη θα κόβουν κομμάτια από τη σάρκα του.

Υπάρχει μια κόλαση για όλους. Από τις πιο συνηθισμένες όπως αυτές όπου δαίμονες και δράκοι τρώνε ζωντανούς τους αμαρτωλούς αλλά και άλλες, πιο εφευρετικές, όπως αυτή που θέλει τον κολασμένο να βρίσκεται δεμένος σε πάσσαλο και να κρατά στο στόμα ένα τεράστιο ραπανάκι νταϊκόν ή να χρησιμοποιείται ως μπαγκέτα σε τεράστια τύμπανα, και βέβαια το πιο εντυπωσιακό, να τον ανοίγουν σαν ζύμη και να τον κόβουν σε κομματάκια σε ένα πιάτο νουντλς.

Αυτά είναι απλώς ένα μικρό δείγμα των πολλών, φρικιαστικών και πολύ ιδιαίτερων, εξειδικευμένων τιμωριών που περιμένουν τους αμαρτωλούς στη βουδιστική σφαίρα του καθαρτηρίου. Οι αρχαίες γραφές που τις περιγράφουν έχουν γοητεύσει τους καλλιτέχνες εδώ και πολλούς αιώνες.

Η συλλογή του τόμου επικεντρώνεται πρωτίστως σε έργα που θεωρούνται ιαπωνικοί εθνικοί θησαυροί και αποτελούν τις διαφορετικές απεικονίσεις της κόλασης από εξέχοντες καλλιτέχνες όπως οι Kazunobu Kano, Nichosai, Yoshitoshi Tsukioka και Kyosai Kawanabe. Παρουσιάζουμε ένα μικρό δείγμα τους.

Η κόλαση στην Ιαπωνική Τέχνη 7 αιώνων Facebook Twitter
«Οι θρύλοι του Jizo Statue στο ιερό Yatadera», ένα χειρόγραφο του 16ου αιώνα που απεικονίζει το άγαλμα να σώζει τους νεκρούς από διαφορετικές κολάσεις (Collection of the Nara National Museum). Courtesy PIE International.
Η κόλαση στην Ιαπωνική Τέχνη 7 αιώνων Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από κρεμαστό πάπυρο του 13ου αιώνα που απεικονίζει τον King Enma, τον ηγέτη της κόλασης και του πόνου, να δικάζει. Courtesy PIE International.
Η κόλαση στην Ιαπωνική Τέχνη 7 αιώνων Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από το «Οι θρύλοι του Kitano Tenjin Shrine», μια συλλογή εννέα παπύρων από τα τέλη του 13ου αιώνα μ.Χ. από τον ναό Kitano Tenmangu Shrine του Κιότο. Courtesy PIE International.
Η κόλαση στην Ιαπωνική Τέχνη 7 αιώνων Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από χειροποίητο πάπυρο του 18ου αιώνα. Collection of the Kumamoto Prefectual Museum of Art. Courtesy PIE International.
Η κόλαση στην Ιαπωνική Τέχνη 7 αιώνων Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από την «Εξόντωση του Κακού», 12ος αιώνας. Collection of the Nara National Museum. Courtesy PIE International.
Η κόλαση στην Ιαπωνική Τέχνη 7 αιώνων Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από συλλογή 100 πάπυρων του 19ου αιώνα που βρίσκονται στον ναό Zojoji στο Τόκιο. Courtesy PIE International.
Η κόλαση στην Ιαπωνική Τέχνη 7 αιώνων Facebook Twitter
Σκηνή από το «Η κόλαση της ατέλειωτης αναγέννησης», λεπτομέρεια από κύλινδρο του 13ου αιώνα (περίοδος Kamakura) που βρίσκεται στον ναό Shojuraigoji templ της επαρχίας Shiga. Courtesy PIE International.
Η κόλαση στην Ιαπωνική Τέχνη 7 αιώνων Facebook Twitter
Kawanabe Kyosi, «Yamato Anthology of the Eight Aspects of Shaka», 1885. Collection of the Kawanabe kyosai Memorial Museum. Courtesy PIE International.
Η κόλαση στην Ιαπωνική Τέχνη 7 αιώνων Facebook Twitter
Σελίδα του λευκώματος «Hell in Japanese Art», που εκδόθηκε από τον PIE International.
Η κόλαση στην Ιαπωνική Τέχνη 7 αιώνων Facebook Twitter
Σελίδα του λευκώματος «Hell in Japanese Art», που εκδόθηκε από τον PIE International.
Η κόλαση στην Ιαπωνική Τέχνη 7 αιώνων Facebook Twitter
Σελίδα του λευκώματος «Hell in Japanese Art», που εκδόθηκε από τον PIE International.
Η κόλαση στην Ιαπωνική Τέχνη 7 αιώνων Facebook Twitter
Το λεύκωμα «Hell in Japanese Art», που εκδόθηκε από τον PIE International.
Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Γιάννης και η φασολιά

Guest Editors / Ο Γιάννης και η φασολιά

Τέλη ’70, Αθήνα. Ένας νεαρός βουτάει στην ποίηση στη βιβλιοθήκη της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης. Οι στίχοι του Γιάννη Κοντού τον αγγίζουν. Χρόνια μετά, ως συγγραφέας πια, δημιουργεί μια λογοτεχνική σχέση που κρατά δεκαετίες, ανάμεσα σε εκδοτικούς οίκους, ταβέρνες και πρωινά τηλεφωνήματα.
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΡΑΠΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ευκλείδης Τσακαλώτος: Οφείλουμε να είμαστε πιο ριζοσπάστες και ταυτόχρονα πιο ρεαλιστές, ακόμα κι αν αυτό ακούγεται σαν τετραγωνισμός του κύκλου!

Βιβλίο / Ευκλείδης Τσακαλώτος: «Οφείλουμε να είμαστε πιο ριζοσπάστες και ταυτόχρονα πιο ρεαλιστές στην αριστερά»

Μια πολιτική κουβέντα «εφ’ όλης της ύλης» με τον βουλευτή της Νέας Αριστεράς, πανεπιστημιακό και πρώην υπουργό Οικονομικών στο στούντιο της LiFO με αφορμή το «Μανιφέστο για μια βιώσιμη κοινωνία», το τρίτο του συγγραφικό πόνημα τα τελευταία χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Έχει πέσει στα χέρια σας καμπίσιο κόμικ;

Βιβλίο / Έχει πέσει στα χέρια σας καμπίσιο κόμικ;

Όταν υπάρχει θέληση, πείσμα και μεράκι, η περιφέρεια «τα σπάει». Ο Μέλανδρος Γκανάς, «ψυχή» των Εκδόσεων του Κάμπου, μιλά για το σπιρτόζικο εκδοτικό πολυ-εγχείρημα από τη Λάρισα που αγαπά τα κόμικς και ό,τι σχετίζεται με αυτά, με αφορμή την επέτειο των 15 χρόνων τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Βιβλίο / Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Οι συμπάθειες και οι αντιπάθειες, ο ερωτικός πόθος που διαπερνούσε κάθε του κίνηση, μια ζωή συνώνυμη με τις μεγάλες αλλαγές του 20ού αιώνα και μια συνταγή για σωστό ντράι Μαρτίνι αποτυπώνονται στην αξεπέραστη αυτοβιογραφία του Λουίς Μπουνιούελ, «Η τελευταία μου πνοή», που κυκλοφορεί σε νέα έκδοση.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Βιβλίο / «Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Στην αυτοβιογραφία του ο Πάπας Φραγκίσκος αναφέρεται στα παιδικά του χρόνια, στους πειρασμούς, στον Αλέξη Τσίπρα, στο ποδόσφαιρο αλλά και στις ταινίες και τα βιβλία που τον καθόρισαν. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Yellowface»: «Κλέφτες» συγγραφείς, τα άπλυτα της εκδοτικής βιομηχανίας και τα προσωπεία στον δρόμο προς τη δόξα

Βιβλίο / Ένα μυθιστόρημα για τα «άπλυτα» και τα μυστικά της εκδοτικής βιομηχανίας

Το «Yellowface» της Ρεμπέκα Κουάνγκ είναι μια καυστική σάτιρα της εποχής μας που, πέρα από τα κακώς κείμενα στην εκδοτική βιομηχανία, σχολιάζει και ασκεί κριτική και σε άλλες όψεις της σύγχρονης ζωής, όπως η cancel culture, οι υπερβολές της πολιτικής ορθότητας, το hate speech στο ίντερνετ, η δολοφονία χαρακτήρων, το πώς κατασκευάζονται και προωθούνται συγκεκριμένα αφηγήματα και φαλκιδεύεται η αλήθεια.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Βιβλίο / Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Η κυκλοφορία του βιβλίου-ντοκουμέντου «Ανδρικές ομοερωτικές σχέσεις στη μεταπολεμική Ελλάδα» πυροδότησε μια συζήτηση με τον Κώστα Γιαννακόπουλο για έναν «αλλιώτικο» έρωτα, που παρέμενε ισχυρός ακόμα και σε καιρούς όπου κανείς δεν τολμούσε να προφέρει το όνομά του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Βιβλίο / Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Η πανεπιστημιακός και «celebrity historian» Μαίρη Μπίαρντ αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τους Ρωμαίους αυτοκράτορες, αποκαλύπτοντας άγνωστες λεπτομέρειες – όπως ότι ο Νέρωνας, που έχει μείνει στην ιστορία ως πυρομανής και μεγαλομανής, ήταν επίσης ριζοσπάστης φιλότεχνος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάτρικ Λι Φέρμορ «Η εποχή της δωρεάς»

Το πίσω ράφι / Το «χωριατόπουλο χωρίς χαλινάρι» που εξελίχθηκε σε ρομαντικό ταξιδιωτικό συγγραφέα

Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ και το συναρπαστικό χρονικό της νεανικής του περιπλάνησης στην Ευρώπη, πριν αρχίσει να ακούει στο όνομα «Μιχάλης» στην Κρήτη και «Παντελής» στη Μάνη, προτού γίνει ο «ξένος» που διαφήμισε την Ελλάδα όσο ελάχιστοι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT
Η Σαντορίνη σε βιβλία

Βιβλίο / Η Σαντορίνη των ποιητών, των φωτογράφων, των περιηγητών

Το φημισμένο νησί των Κυκλάδων ανέκαθεν κέντριζε τη συγγραφική φαντασία και κινητοποιούσε την επιστημονική έρευνα με πολλαπλούς τρόπους. Μια συλλογή από τις πιο σημαντικές εκδόσεις για τη Σαντορίνη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ