Μια ομάδα φοιτητών του Μετσόβιου Πολυτεχνείου κατασκεύασε ένα όχημα βγαλμένο από το μέλλον

Μια ομάδα φοιτητών του Μετσόβιου Πολυτεχνείου κατασκεύασε ένα όχημα βγαλμένο από το μέλλον Facebook Twitter
«Το όχημα που χρησιμοποιείται σήμερα είναι ο Πυρφόρος ΙΙ και κατασκευάστηκε το 2014. Αυτό είναι το δεύτερο όχημα που έχει υλοποιηθεί και η ομάδα εργάζεται διαρκώς πάνω σε νέα σχέδια που θα βελτιώσουν την απόδοσή του». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
1

Ο «Προμηθέας» είναι μια ερευνητική ομάδα της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, η οποία ιδρύθηκε το 2008 από φοιτητές και διδακτορικά μέλη της ίδιας σχολής.


Το 2009 τα μέλη της ομάδας σχεδίασαν και κατασκεύασαν ένα πρότυπο ηλεκτρικό όχημα που ονόμασαν Πυρφόρος Ι.

«Σκοπός της ομάδας είναι η κατασκευή πρότυπων ηλεκτρικών οχημάτων τα θα οποία συμμετέχουν στον ετήσιο διαγωνισμό Shell Eco Marathon που διοργανώνεται από την εταιρεία Shell» λέει ο Θανάσης Κουμπούλης, ένα από τα νέα μέλη της ομάδας.


«Φέτος η ομάδα αποτελείται από 14 προπτυχιακούς φοιτητές, κυρίως από τη σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών, ενώ στο εγχείρημα συμβάλλουν και μέλη του Εργαστηρίου Ηλεκτρικών Μηχανών και Ηλεκτρονικών Ισχύος, από το οποίο προέρχεται και ο αρχηγός της ομάδας».

Κάθε μέλος, μέσα από τη συμμετοχή του στην ομάδα, εφαρμόζει όλες τις γνώσεις που έχει αποκομίσει από τις σπουδές του στη σχολή, όπως και πολλές καινούργιες. Επίσης, προάγεται το ομαδικό πνεύμα, η συνεργασία και, παρά τις δυσκολίες, το αίσθημα της ικανοποίησης στο τέλος του διαγωνισμού είναι ανεκτίμητο, καθώς επιβραβεύονται οι κόποι όλης της χρονιάς.


Συναντήσαμε την ομάδα στο MEC Παιανίας, στο πλαίσιο της έκθεσης «Elec.Tec 2018», στο πιο νεανικό και ζωντανό περίπτερο της διοργάνωσης. Το αυτοκίνητο που ήθελαν να μας δείξουν είναι ένα όχημα που μοιάζει περισσότερο με παιχνίδι, σαν μια κάψουλα από το «Back to the future» που κινείται με ηλεκτρική ενέργεια.

Αυτό το όχημα που προκαλούσε το ενδιαφέρον όλων των επισκεπτών είναι σχεδιασμένο και κατασκευασμένο από τα παιδιά κι έχει φτάσει στο σημερινό επίπεδο μετά από δουλειά χρόνων.


«Όλα τα μέρη του οχήματος (σασί, κέλυφος, κινητήρας, ηλεκτρονικά ισχύος), εκτός από τις μπαταρίες, έχουν μελετηθεί και σχεδιαστεί από μέλη της ομάδας και έχουν κατασκευαστεί εξ ολοκλήρου στο εργαστήριο Ηλεκτρικών Μηχανών και Ηλεκτρονικών Ισχύος» εξηγεί ο Θανάσης.

Μια ομάδα φοιτητών του Μετσόβιου Πολυτεχνείου κατασκεύασε ένα όχημα βγαλμένο από το μέλλον Facebook Twitter
Η ομάδα χωρίζεται στο τμήμα δημοσίων σχέσεων και σε ηλεκτρολογικά και μηχανολογικά τμήματα, τα οποία επιφορτίζονται με τη μελέτη, τη σχεδίαση και την κατασκευή όλων των μερών του οχήματος. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


«Ο καταμερισμός των εργασιών στην ομάδα βασίζεται στα συστήματα του οχήματος καθώς και στην κοινωνική προβολή της ομάδας ως συνόλου. Επομένως, η ομάδα χωρίζεται στο τμήμα δημοσίων σχέσεων και σε ηλεκτρολογικά και μηχανολογικά τμήματα, τα οποία επιφορτίζονται με τη μελέτη, τη σχεδίαση και την κατασκευή όλων των μερών του οχήματος.


Το όχημα κινείται αποκλειστικά από έναν τριφασικό σύγχρονο κινητήρα μόνιμων μαγνητών, σχεδιασμένο από τα μέλη της ομάδας, και τροφοδοτείται από μπαταρίες ιόντων-λιθίου (Li-ion). Το όχημα μπορεί να κινηθεί αυτόνομα για περίπου 20 χιλιόμετρα».

Τον ρωτάω πόσο έχει εξελιχθεί από την αρχική κατασκευή. «Η εξέλιξη του οχήματος είναι συνεχής και κάθε χρόνο υλοποιούνται καινούργια συστήματα» λέει.

 
«Το όχημα που χρησιμοποιείται σήμερα είναι ο Πυρφόρος ΙΙ και κατασκευάστηκε το 2014. Αυτό είναι το δεύτερο όχημα που έχει υλοποιηθεί και η ομάδα εργάζεται διαρκώς πάνω σε νέα σχέδια που θα βελτιώσουν την απόδοσή του».


Τα μέλη της ομάδας διηγούνται ιστορίες από τα ταξίδια που έχουν κάνει συνοδεύοντας το όχημα που έχουν κατασκευάσει αλλά και σχετικά με τα άλλα ανάλογα οχήματα που έχουν να ανταγωνιστούν, άλλων χωρών, τα οποία χρηματοδοτούνται από μεγάλες βιομηχανίες αυτοκινήτων.

Μια ομάδα φοιτητών του Μετσόβιου Πολυτεχνείου κατασκεύασε ένα όχημα βγαλμένο από το μέλλον Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

«Το δικό μας εγχείρημα χρηματοδοτείται αποκλειστικά από ανταποδοτικές χορηγίες δημόσιων και ιδιωτικών οργανισμών», λένε, «ενώ το κόστος της κατασκευής κυμαίνεται περίπου στα 30.000 ευρώ.

Η έλλειψη επιχειρήσεων στον κλάδο της αυτοκίνησης έχει ως απόρροια την ελλιπή τεχνική και οικονομική υποστήριξη της ομάδας σε σχέση με τους ανταγωνιστές της στον διαγωνισμό.

Προκειμένου, λοιπόν, η ομάδα μας να παραμένει ψηλά, έχουμε αναπτύξει την τεχνογνωσία και την τεχνολογία του οχήματός μας ώστε να υπερκαλύπτουμε αυτό το φάσμα διαφορών».


Παρ' όλα αυτά, η προσπάθειά τους ως ομάδας έχει βραβευτεί και αυτό τους δίνει μεγάλο κουράγιο να συνεχίσουν. «Η ομάδα συμμετέχει κάθε χρόνο στον διαγωνισμό Shell Eco Marathon με σημαντικές διακρίσεις και βραβεία» λένε.


«Ο διαγωνισμός αφορά την εξοικονόμηση ενέργειας, ενώ συμμετέχουν ομάδες απ' όλη την Ευρώπη. Στόχος των ομάδων είναι η δημιουργία ειδικών οχημάτων για την επίτευξη μέγιστης απόδοσης για κάθε τύπο αυτοκίνησης (ηλεκτροκίνηση, βενζινοκίνηση, υδρογονοκίνηση κ.λπ.).


Συγκεκριμένα, έχουμε κατακτήσει 3 βραβεία Off-track (εκτός πίστας-κατάταξης) ανάμεσα σε όλες τις διαγωνιζόμενες ομάδες: το Communications Award, το Team-Spirit Award και το Technical Innovation Award. Επίσης, η καλύτερη θέση που έχει καταλάβει η ομάδα είναι η 10η το 2014, ούσα η πρώτη ελληνική ομάδα που διακρίθηκε στη δεκάδα του διαγωνισμού».

Μια ομάδα φοιτητών του Μετσόβιου Πολυτεχνείου κατασκεύασε ένα όχημα βγαλμένο από το μέλλον Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


— Άκουσα πως η ομάδα έχει συμβάλει στη διαμόρφωση του διαγωνισμού. Με ποιον τρόπο;

Η ομάδα έχει συμβάλλει ενεργά στην κατηγοριοποίηση και θέσπιση των βραβείων Off-track. Με τη ρηξικέλευθη και επιστημονική δράση της στα επιμέρους συστήματα του οχήματος έκανε τη διοργάνωση να τα διαχωρίσει και να βραβεύει την ομάδα με την καλύτερη ιδέα και υλοποίηση είτε στο τεχνικό κομμάτι, είτε στο κομμάτι της ασφάλειας, είτε σε αυτό των δημοσίων σχέσεων.

— Ποια είναι η μεγαλύτερη δυσκολία που έχετε αντιμετωπίσει μέχρι τώρα;

Πέρα από το ότι αντιμετωπίζουμε ομάδες που έχουν δεκαπλάσιο κεφάλαιο από το δικό μας, η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετώπισε η ομάδα μας ήταν η σύγκρουση του οχήματος στους αγώνες του 2016, εμπόδιο το οποίο υπερκεράστηκε, τερματίσαμε κι έτσι κατακτήσαμε το βραβείο Team Spirit.


— Εκτός από τα ταξίδια, υπάρχει κάποιο άλλο προσωπικό όφελος από αυτό που κάνετε;

Κάθε μέλος, μέσα από τη συμμετοχή του στην ομάδα, εφαρμόζει όλες τις γνώσεις που έχει αποκομίσει από τις σπουδές του στη σχολή, όπως και πολλές καινούργιες. Επίσης, προάγεται το ομαδικό πνεύμα, η συνεργασία και, παρά τις δυσκολίες, το αίσθημα της ικανοποίησης στο τέλος του διαγωνισμού είναι ανεκτίμητο, καθώς επιβραβεύονται οι κόποι όλης της χρονιάς.


— Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας; Ετοιμάζετε κάτι άλλο;

Φετινό μας σχέδιο είναι ο διπλασιασμός των βραβείων, όπως και η προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Νέα σχέδια για ένα καινούργιο αυτοκίνητο βρίσκονται στα σκαριά, ενώ προετοιμάζουμε πολλές καινοτόμες ιδέες για τη διεκδίκηση του βραβείου "Technical-Innovation".

Κύρια προσδοκία μας από δω και πέρα είναι η εύρεση των απαραίτητων πόρων για την υλοποίηση των ιδεών μας και για να καταφέρουμε να διαγωνιστούμε το καλοκαίρι στο Λονδίνο. Θέλουμε να σας ζητήσουμε να στηρίξετε την ομάδα μας στη συμμετοχή της στον διαγωνισμό Nissan Generation N με την ψήφο σας, ώστε να κερδίσει ένα Nissan Juke και να διευκολυνθούν οι μετακινήσεις της.

Μια ομάδα φοιτητών του Μετσόβιου Πολυτεχνείου κατασκεύασε ένα όχημα βγαλμένο από το μέλλον Facebook Twitter
«Η επιλογή της οδηγού έγινε με βάση τις οδηγικές της ικανότητες και τον σωματότυπό της, καθώς οι απαιτήσεις του διαγωνισμού επιβάλλουν χαμηλό βάρος αλλά και διατήρηση της βέλτιστης αγωνιστικής γραμμής». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Πριν φύγουμε, η οδηγός του οχήματος παίρνει θέση στο όχημα και κάνει μια βόλτα στους δρόμους της έκθεσης. «Η επιλογή έγινε με βάση τις οδηγικές της ικανότητες και τον σωματότυπό της, καθώς οι απαιτήσεις του διαγωνισμού επιβάλλουν χαμηλό βάρος αλλά και διατήρηση της βέλτιστης αγωνιστικής γραμμής» εξηγούν τα παιδιά.


Το θέαμα είναι εντυπωσιακό, όλοι οι επισκέπτες παραμερίζουν για να κάνουν χώρο και κάποιοι χειροκροτούν. Εύχονται στα παιδιά να καταφέρουν τους στόχους τους και να διαπρέψουν. Μακάρι!


www.facebook.com/sem.ntua/

Περισσότερες πληροφορίες στη σελίδα της ομάδας www.prometheus.ntua.gr

 

Μια ομάδα φοιτητών του Μετσόβιου Πολυτεχνείου κατασκεύασε ένα όχημα βγαλμένο από το μέλλον Facebook Twitter
Κύρια προσδοκία μας από δω και πέρα είναι η εύρεση των απαραίτητων πόρων για την υλοποίηση των ιδεών μας και για να καταφέρουμε να διαγωνιστούμε το καλοκαίρι στο Λονδίνο. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Τech & Science
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Open Business: Η νέα πλατφόρμα κάνει την ίδρυση επιχειρήσεων διαδικτυακή και πιο εύκολη από ποτέ

Τech & Science / Open Business: Η νέα πλατφόρμα κάνει την ίδρυση επιχειρήσεων διαδικτυακή και πιο εύκολη από ποτέ

Μέσα στους επόμενους μήνες αναμένεται να ξεκινήσει η λειτουργία της Open Business, της νέας ηλεκτρονικής πλατφόρμας για την αδειοδότηση των επιχειρήσεων που «ανοίγει παράθυρο στο μέλλον»
LIFO NEWSROOM
Η επιστήμη έχει μια νέα θεωρία για την καταγωγή του φιλιού

Tech & Science / Η επιστήμη έχει μια νέα θεωρία για την καταγωγή του φιλιού

Σύμφωνα με μια νέα μελέτη, η προέλευση του φιλιού ανάγεται σε μια πρακτική περιποίησης των μεγάλων πιθήκων που χτενίζουν το τρίχωμα των οικείων τους με τα δάχτυλά τους και χρησιμοποιούν τα χείλη τους για να απομακρύνουν τα υπολείμματα.
LIFO NEWSROOM
Παγκόσμια Ημέρα Διαβήτη: Πάνω από 800 εκατομμύρια ενήλικες έχουν διαγνωστεί - Το 59% δεν λαμβάνει θεραπεία

Τech & Science / Παγκόσμια Ημέρα Διαβήτη: Πάνω από 800 εκατομμύρια ενήλικες έχουν διαγνωστεί - Το 59% δεν λαμβάνει θεραπεία

Έκτακτη η ανάγκη για χρηματοδότηση φαρμάκων και ολοκληρωμένων προγραμμάτων για έγκαιρη ανίχνευση και αποτελεσματική θεραπεία σε χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος.
LIFO NEWSROOM
Γιατί επιστήμονες ζητούν να μειωθούν τα ίχνη που αφήνουν στον αέρα τα αεροπλάνα

Τech & Science / Γιατί επιστήμονες ζητούν να μειωθούν τα ίχνη που αφήνουν στον αέρα τα αεροσκάφη

Τα λεγόμενα «ίχνη συμπύκνωσης» που αφήνουν πίσω τους τα αεροπλάνα δεν μας κάνουν πλύση εγκεφάλου, αλλά κάποιοι επιστήμονες πιστεύουν ότι συνεισφέρουν σημαντικά στην υπερθέρμανση του πλανήτη
LIFO NEWSROOM
Οι σκύλοι μπορούν να αναγνωρίσουν έναν κακό άνθρωπο σύμφωνα με επιστήμονες

Τech & Science / Οι σκύλοι μπορούν να αναγνωρίσουν έναν κακό άνθρωπο, σύμφωνα με Ιάπωνες επιστήμονες

Τα αποτελέσματα της έρευνας, που περιελάμβανε 34 σκύλους, δείχνουν ότι οι σκύλοι διαθέτουν ανεπτυγμένη κοινωνική νοημοσύνη και μπορούν να καταλάβουν πότε ένα άτομο δεν είναι αξιόπιστο
LIFO NEWSROOM
Ο Ουρανός, ο παγωμένος πλανήτης - γίγας μπορεί να έχει παρεξηγηθεί επί σχεδόν 40 χρόνια

Τech & Science / Ο Ουρανός, ο παγωμένος πλανήτης - γίγας μπορεί να έχει παρεξηγηθεί επί σχεδόν 40 χρόνια

Ένα σπάνιο γεγονός ηλιακού ανέμου λάμβανε χώρα όταν το Voyager 2 της NASA πέρασε από εκεί το 1986, σύμφωνα με μια μελέτη, το οποίο επηρέασε αυτό που πιστεύαμε για τον αινιγματικό πλανήτη.
LIFO NEWSROOM