Ζούμε σε μια εποχή που όλο και λιγότερα θεάματα σοκάρουν, αφού είναι πολύ εύκολη πια η πρόσβαση σε αυτά που κάποτε είχαν τη στάμπα του απαγορευμένου. Η επιρροή της απελευθέρωσης αυτής ήταν καταλυτική στο σινεμά, με το γυμνό και το αίμα να έχουν απενοχοποιηθεί πλήρως, στοιχεία που κάποτε και μόνο με την παρουσία τους έφερναν επανάσταση στο σινεμά του τρόμου. Νέες ιδέες έπρεπε να προωθηθούν για να παραμείνουν τα horror το ίδιο συναρπαστικά με το παρελθόν και να μην κάνουν τους νέους να χασμουριούνται. Κάπως έτσι το είδος εξελίχθηκε, έστω και με ισχυρά δάνεια από το παρελθόν, ξεκινώντας από τις αρχές της χιλιετίας μέχρι σήμερα. Ας τα πάρουμε όμως από την αρχή.
Η ανέλπιστη εισπρακτική και καλλιτεχνική επιτυχία της Έκτης Αίσθησης του Μ. Νάιτ Σιάμαλαν άνοιξε τον δρόμο για μια σειρά από μεταφυσικά θρίλερ, εκεί που είχαν εκλείψει, βάζοντας στο είδος και τους μεγάλους σταρ, που δοκιμάστηκαν σε τέτοια (μεταξύ άλλων είδαμε τους Χάρισον Φορντ και Μισέλ Φάιφερ στο «What Lies Beneath», τον Μελ Γκίμπσον στο «Signs», επίσης του Μ. Νάιτ Σιάμαλαν, τη Χάλι Μπέρι στο «Gothika» και τον Ρόμπερτ Ντε Νίρο στο «Hide and Seek».)
Την ίδια περίοδο, στη βεβαρημένη με σκληρό πατριαρχικό παρελθόν Ιαπωνία γυναικείες φαντασματικές υπάρξεις στοιχειώνουν τις αίθουσες. Το παράδειγμα των Γιαπωνέζων ακολουθούν κι άλλες ασιατικές χώρες με αντίστοιχα φιλμ τρόμου, αλλά και οι ΗΠΑ που σπεύδουν να γυρίσουν remake των μεγαλύτερων σχετικών επιτυχιών (ανάμεσά τους τα «Τhe Ring», «The Grudge» και «Dark Water»).
Δεν βρίσκουν όμως μόνο στην Άπω Ανατολή υλικό για remake τα αμερικανικά στούντιο, στρέφονται και σε μερικούς εξέχοντες τίτλους των καταλόγων τους διασκευάζοντάς τους για ένα νεότερο κοινό. Τα «Dawn of the Dead», «Friday the 13th», «Halloween» και «The Crazies» ξεχωρίζουν κάπως, μέσα στον σωρό.
Στο μεταξύ τα όσα ακολούθησαν το χτύπημα της 11ης Σεπτεμβρίου έμελλε να επηρεάσουν το σινεμά τρόμου. Οι καθημερινές αποκαλύψεις για τις βάναυσες ανακριτικές μεθόδους που εφάρμοζε η αμερικανική κυβέρνηση στους αιχμαλώτους του πολέμου ενάντια στην τρομοκρατία αποτέλεσαν, πιθανότατα, την αιτία γέννησης του λεγόμενου torture porn, ενός υποείδους που πλασάρει ως αρετή του την καλλιγραφία (;) της φρίκης του βασανισμού του ανθρώπινου σώματος.
Ταυτόχρονα τα μέτρα ασφαλείας αυξήθηκαν σε παγκόσμιο επίπεδο, συστέλλοντας δραματικά την ιδιωτική σφαίρα εντός των δημοσίων χώρων. Με την τοποθέτηση καμερών σε πιθανά κι απίθανα σημεία και την τεχνολογική ανάπτυξη να επιτρέπει την εξακρίβωση όχι μόνο της τοποθεσίας, αλλά και της δραστηριότητας καθενός πολίτη, ο φόβος της παρακολούθησης εδραιώνεται στον δυτικό κόσμο. Αυτό τον φόβο είναι που αξιοποιεί το «Paranormal Activity» και η ομοβροντία ταινιών found footage που ακολούθησαν την επιτυχία του, διεισδύοντας παράλληλα σε μια γενιά που μεγαλώνει μέσα από βίντεο στο YouTube και παρεμφερή σάιτ, μέσω μιας οικείας αισθητικής.
Ένα από τα τρομακτικότερα found footage horror που είδαμε είναι το ισπανόφωνο «REC» του Χάιμε Μπαλαγκουέρο. Ξεκινώντας δειλά από την αρχή της περασμένης δεκαετίας, η ισπανική κινηματογραφία έχτισε σιγά σιγά εμπιστοσύνη με το κοινό και κατέστη μια υπολογίσιμη δύναμη στο σινεμά τρόμου ειδικά, αλλά και στο σινεμά είδους γενικότερα.
Επιστρέφοντας στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, τα τελευταία χρόνια οι δυνατότεροι τίτλοι του είδους προέρχονται κυρίως από την ανεξάρτητη παραγωγή, με την Blumhouse Productions να κρατά την μερίδα του λέοντος στη στουντιακή, με ταινίες όπως τα «Sinister», «Purge», «Get Out» και «Split», οι οποίες στοίχισαν ελάχιστα και απέφεραν τα μέγιστα στα ταμεία. Η πρόσφατη κι εντελώς αναπάντεχη σε μέγεθος εισπρακτική επιτυχία του «It» και του remake του «Halloween», που παίζεται στις αίθουσες αυτές τις μέρες, ενδέχεται να αλλάξει τα δεδομένα και να φέρει ένα κύμα από στουντιακές παραγωγές τρόμου μεγαλύτερου προϋπολογισμού, δίνοντας στους δημιουργούς τους πόρους για να δώσουν μορφή στα πιο μακάβρια οράματά τους. Ας ελπίσουμε όμως στην πορεία να μην ξεχάσουν μια βασική αρχή του είδους: κάποιες φορές πιο τρομακτικό είναι εκείνο που δεν φαίνεται.
Με αφορμή τον εορτασμό του «Halloween», μιας γιορτής συνυφασμένης με φαντάσματα, πνεύματα, δαιμόνια και άλλες δημοκρατικές δυνάμεις, ανατρέχουμε στις ταινίες που κυκλοφόρησαν από το 2000 και έπειτα και υπηρέτησαν πρωτίστως το είδος, βάζοντας τις βάσεις για την ανάπτυξή του μέσα στο κινηματογραφικό χάος του 21ου αιώνα. Αυτές λοιπόν είναι οι 50 ταινίες από όλο τον κόσμο που συνθέτουν το αιματηρό παζλ του «σύγχρονου τρόμου» και οδηγούν το είδος στο μέλλον.
Από τον Γιάννη Βασιλείου και τον Τάσο Μελεμενίδη