H λέξη gqom μπορεί να ξενίσει αρκετό κόσμο στο άκουσμα της. Ξενίζει ακόμη περισσότερο όταν την βλέπεις γραμμένη. Έτσι, όμως, ονομάζεται ένα νέο χορευτικό είδος που ξεπρόβαλε από την δεύτερη μεγαλύτερη πόλη σε πληθυσμό της Νοτίου Αφρικής, το Ντέρμπαν, στις αρχές του 21ου αιώνα.
Σαν λέξη προέρχεται από τους ήχους των συμφώνων της γλώσσα των Ζουλού και των Κόσα και μιμείται ένα παλλόμενο τύμπανο.
Σαν ήχος, το gqom είναι αρκετά μινιμαλιστικό και ωμό με έμφαση στο μπάσο, «ένα μείγμα από drums beats και διαφορετικά είδη όπως το χιπ χοπ, η house και το electro».
«Περιέχει, επίσης, και άλλους ήχους όπως παραδοσιακούς ψαλμούς των φυλών (της Αφρικής)» εξηγεί ο DJ Lag που πλέον έχει ξεφύγει από τα στενά όρια της γενέτειρας του, του Ντερμπάν, και κάνει καριέρα στην Ευρώπη και στην Αμερική.
«Ο Gqom ήχος», τονίζει «έχει φτιαχτεί με τέτοιο τρόπο ώστε να μην μπορείς παρά να χορέψεις όταν τον ακούς». Δεν κάνει εντύπωση μιας και έρχεται με τον δικό του χορό, το bhenga.
Η βασίλισσα του είδους, η 23χρονη Babes Wodumo ξεκίνησε σαν χορεύτρια. Είχε τόση επιτυχία που ο Kendrick Lamar της πρότεινε να συμμετάσχει στο σάουντρακ του «Μαύρου Πάνθηρα» και μάλιστα η συνεργασία τους έδωσε ένα από τα καλύτερα κομμάτια του άλμπουμ, το «Redemption».
Το gqom σαν είδος γεννήθηκε από την ανάγκη για έκφραση μιας παρέας εφήβων του Ντέρμπαν που πέρναγαν τον χρόνο τους, παίζοντας με το FruityLoops και να ανεβάζουν τα πειράματα τους στο διαδίκτυο.
«Πριν από αυτόν τον ήχο, τα χορευτικά είδη ήταν στην πλειοψηφία τους, pantsula, που σημαίνει γρήγορες κινήσεις και είναι ως επί το πλείστον ένας ομαδικός χορός με διαφορετικούς σχηματισμούς» αναφέρει ο Lag. Μπορεί στη Δύση να θεωρείται underground, στην Αφρική, όμως, είναι πλέον mainstream μουσική.
Η σκηνή πέρασε από πολλές αντιφάσεις στο σύντομο χρονικό διάστημα που υπάρχει, ιστορίες με ναρκωτικά και βία αλλά κατάφερε να επιβιώσει.
Η Βρετανία ήταν η πρώτη δυτική χώρα που το πήρε στα σοβαρά μέσα από μια συλλογή, το «Gqom Oh! The Sound of Durban vol.1» που κυκλοφόρησε το 2016 και απέκτησε ένα μικρό αλλά φανατικό κοινό στην Ευρώπη. Κάπως έτσι έγινε γνωστό και στην Ελλάδα.
Έγραφαν τότε ότι ήταν η αφρικανική απάντηση στο Detroit Footwork, που τότε επίσης ζούσε μια εποχή αναβίωσης και δόξας.
Στην αρχή, όμως, το gqom σαν είδος γεννήθηκε από την ανάγκη για έκφραση μιας παρέας εφήβων του Ντέρμπαν που πέρναγαν τον χρόνο τους, παίζοντας με το FruityLoops και να ανεβάζουν τα πειράματα τους στο διαδίκτυο.
Οι πιτσιρικάδες άκουγαν τη μουσική αυτή με ακουστικά και τη μοιράζονταν από τα κινητά τους τηλέφωνα, ενώ οι ταξιτζήδες την έπαιζαν δυνατά από το αμάξι προσπαθώντας να προσελκύσουν πελάτες που έφευγαν από ανάλογα πάρτι.
DJ Lag - 'Ice Drop'
Ο Lag που το πραγματικό του όνομα είναι Lwazi Asanda Gwala ήθελε να γίνει ποδοσφαιριστής μέχρι που ένα ατύχημα στον αστράγαλο, τον εμπόδισε από το να κυνηγήσει το όνειρό του.
Το 2009 σε ηλικία 15 χρονών άρχισε να φτιάχνει μουσική, πρώτα χιπ χοπ λούπες για έναν ξάδερφο του που ήταν ράπερ. Σήμερα έχει ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο, κάνοντας σετ με αυτή την μουσική μέχρι και στο MoMa στη Νέα Υόρκη.
«Δεν περίμενα ποτέ ότι ο ήχος του Gqom θα με πάει τόσο μακριά, ούτε ότι θα γίνει διεθνές φαινόμενο. Δεν παιζόταν ούτε στο ραδιόφωνο αλλά αυτό γίνεται τώρα και σίγουρα τότε δεν γινόντουσαν εκπομπή στο MTV Base που να είναι εξ ολοκλήρου αφιερωμένα στη σκηνή.
Είναι πρόοδος. Πάντα πίστευα ότι θα παρέμεν ένα τοπικό πράγμα που θα έμενε στην πόλη μου αλλά συνεχώς μεγαλώνει Νομίζω ότι θα συνεχίσει να κατακτάει τον κόσμο και κάποια στιγμή ελπίζω ότι θα γίνει ένας από τους πιο αναγνωρίσιμους ήχους παγκοσμίως».
«Γιατί γοητεύει τόσο πολύ αυτός ο ήχος το δυτικό κοινό;» «Νομίζω, και το έχω δει με τα μάτια μου, ότι το δυτικό κοινό αγαπάει τόσο πολύ τον συγκεκριμένο ήχο επειδή είναι κάτι νέο και συναρπαστικό. Όπου εμφανίζομαι, ο κόσμος χορεύει σαν τρελός. Αντίθετα, στη Νότιο Αφρική επειδή είναι συνηθισμένοι, η αντίδραση τους δεν είναι η ίδια».
Info:
Ο DJ Lag είναι καλεσμένος των Hypermedium για το τρίτο Sleepless 97 που θα γίνει την Παρασκευή 27 Απριλίου στο Temple (Ιάκχου 17, Γκάζι) με είσοδο 5 ευρώ.
- Facebook
- Twitter
- E-mail
0