14 λόγοι για να (ξανα)αγαπήσεις την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών
Πήγαμε, ακούσαμε το νέο πρόγραμμα μετά μουσικής και διαπιστώσαμε ότι η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρά τα 75 της χρόνια (με αυτή την ονομασία τουλάχιστον, αλλιώς διπλασιάζουμε…) παραμένει φρέσκια και έτοιμη για νέες περιπέτειες! Και θυμηθήκαμε ότι την αγαπάμε
1. Για την φετινή, εμπνευσμένη και ακραία ατμοσφαιρική καμπάνια των πολυβραβευμένων (και με το βραβείο Ερμής) G Design Studio, που αφουγκράζονται στο βιολοντσέλο ηλεκτρισμένους μίσχους λουλουδιών. Στο φλάουτο βρίσκουν τα μυστικά των κλαριών και στα κρουστά την έμφαση των αιωνόβιων βουνοκορφών… Δημιουργώντας ένα οπτικό αποτέλεσμα μαγικό-όπως οι καλές μουσικές.
2. Για το –δημοκρατικό- σκεπτικό του συνόλου στην προσέγγιση: «Είμαστε ένα οργανισμός, ένα σώμα γεμάτο ζωτικής σημασίας όργανα χωρίς τα οποία δε μπορούμε να ζήσουμε. Μιλώντας για μεγάλες ορχήστρες μιλάμε για Σώμα μουσικών. Για ένα τεράστιο μουσικό όργανο που αποτελείται από δεκάδες διαφορετικά κύτταρα, μέσα από τα οποία παράγεται η αρμονία».
3. Για την εντυπωσιακή (κάλλιο αργά…) είσοδό της στην ψηφιακή εποχή με την αναβαθμισμένη ιστοσελίδα για tablets και smartphones. Tη νέα ρηξικέλευθη εφαρμογή σάρωσης του προγράμματός και την δραστήρια παρουσία της στα social media.
4. Γιατί τιμά με τον καλύτερο τρόπο τον μέγιστο συνθέτη Νίκο Σκαλκώτα που υπήρξε ιδρυτικό μέλος της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών. Με τρεις συναυλίες του Κύκλου «Ο Σκαλκώτας και οι σύγχρονοί του» σε προγράμματα ευρείας αντίληψης. Αλλά και την ηχογράφηση έργων του που θα κυκλοφορήσουν τον ερχόμενο Μάιο από την έγκυρη δισκογραφική εταιρεία Naxos.
5. Γιατί φέρνει κοντά μας το θρυλικό «ντουέτο» της Μάρτα Άργκεριχ. Ο λόγος για τον Βραζιλιάνο Νέλσον Φρέιρε, ο οποίος θα ερμηνεύσει το Δεύτερο Κοντσέρτο του Μπραμς, έργο που στο πρόσωπό του έχει βρει έναν από τους ιδανικότερους ερμηνευτές του. Αλλά και γιατί ανοίγει τις συμφωνικές συναυλίες με τη «Βασίλισσα του Βιολοντσέλου» Νατάλια Γκούτμαν.
6. Την αγαπάμε ακόμα γιατί όπως είπε ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής νοιώθουν νέοι –στην καρδιά τουλάχιστον- και ταυτόχρονα αποδεικνύουν ότι έχουν τους νέους στην καρδιά τους: Μέσα από συμπράξεις με νέους μαέστρους, όπως ο Ρωμανός Παπάζογλου, ο Παντελής Κογιάμης και ο Έκτορας Ταρτανής, νέους σολίστ, όπως ο βιολοντσελίστας Τιμόθεος Πέτριν αλλά πάνω απ’ όλα μέσα από την Ακαδημία Νέων Μουσικών που πέρυσι αποχαιρέτησε τους πρώτους 14 αποφοίτους της και φέτος είναι έτοιμη να συνεχίσει το έργο μύησης στο πνεύμα της ορχήστρας για τρίτη χρονιά
7. Γιατί κάθε χρόνο βρίσκουμε στο πρόγραμμα ταινίες που θέλουμε να (ξανα)δούμε, όπως το “Nightmare Before Christmas” του Tim Burton και το “Shoulder Arms” του Charlie Chaplin, συνοδεία ζωντανής μουσικής-τρελή τάση σε όλες τις μητροπόλεις του κόσμου να βλέπεις σινεμά ακούγοντας live μουσική, όπως παλιά.
8. Γιατί ένας από τους πιο πολύτιμους συμμάχους της είναι ο διεθνούς ακτινοβολίας Λεωνίδας Καβάκος, ο οποίος επιστρέφει στο διπλό ρόλο σολίστ και αρχιμουσικού για τέσσερις συναυλίες κατά τη διάρκεια της τρέχουσας περιόδου, εκ των οποίων οι τρεις θα είναι εκτός Αθηνών. Όσο για την πολυαναμενόμενη της Αθήνας, θα είναι στις 8 Μαΐου.
9. Για τη δραματουργική αντίληψη του καλλιτεχνικού διευθυντή, Στέφανου Τσιαλή, ο οποίος δημιούργησε ένα πρόγραμμα όπου σύγχρονοι με τον Νίκο Σκαλκώτα συνθέτες, όπως ο εξπρεσιονιστής Άρνολντ Σαίνμπεργκ «συνομιλούν» με έργα των Καρλ Μαρία Φον Βέμπερ και Γιοχάνες Μπραμς, εκπροσώπων της μεγάλης γερμανικής συμφωνικής παράδοσης. Ενώ στον Κύκλο «Πόλεμος και Ειρήνη» με αφορμή τα 100 χρόνια από τη λήξη του Α Παγκοσμίου Πολέμου, παρουσιάζονται έργα εμπνευσμένα από πολεμικές και κοινωνικές συρράξεις. Αναμεσά τους ο εμβληματικός «Τάφος του Κουπρέν» του Μωρίς Ραβέλ. Κάθε συναυλία ολοκληρώνεται, όμως, με έργα που αποπνέουν αισιοδοξία όπως η κολοσσιαία Έβδομη Συμφωνία του Σοστακόβιτς, η επονομαζόμενη «του Λένινγκραντ».
10. Για το θάρρος να συνεχίζει την παρουσίαση όλων των συμφωνιών του Μάλερ, που –και- λόγω όγκου, αποτελούν πρόκληση για κάθε συμφωνική ορχήστρα.
11. Γιατί ξαναφέρνει κοντά μας τον θρυλικό Βλαντίμιρ Ασκενάζυ αλλά και: τον Ούρος Λάγιοβιτς, τους Canadian Brass, την Τιάνγουα Γιανγκ, τον Φρανκ Στρόμπελ. Σ.σ. Τι καλά που ο «Ελεύθερος Άνθρωπος» θα διευθύνεται από τον πρώην –ωραίο όπως και ο νυν- Βασίλη Χριστόπουλο.
12. Γιατί ενισχύει τους Έλληνες Συνθέτες με τρεις παραγγελίες στους Χρίστος Παπαγεωργίου, Δημήτρη Παπαδημητρίου και τον πολυβραβευμένο Ορέστη Παπαϊωάννου.
13. Αλλά και γιατί…όταν δεν πηγαίνουμε εμείς σε αυτήν…έρχεται να μας συναντήσει σε Μουσεία, Σχολεία, Σωφρονιστικά και άλλα Ιδρύματα… με τα ποικίλα της Σχήματα Μουσικής Δωματίου όπως: το Κουαρτέτο Εγχόρδων Αθηνών, τους Metallon, το Κουιντέτο Ξύλινων Πνευστών και τους Quintarco.
14. Τέλος, (ξανα)αγαπάμε την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών γιατί είχε το θάρρος να δώσει συναυλιακό τόνο στην παρουσίαση του προγράμματός της με το Κουαρτέτο Εγχόρδων Αθηνών, να ερμηνεύει συγκλονιστικά (βασικά έσκισαν…) δύο από τους πέντε ελληνικούς χορούς του Σκαλκώτα, τον «Κρητικό» και τον «Κλέφτικο».