Με αφορμή τα 500 χρόνια από τη γέννηση του ιδιοφυούς δημιουργού Λεονάρντο Ντα Βίντσι, ο δισεκατομμυριούχος φιλάνθρωπος Μπιλ Γκέιτς γράφει ένα δοκίμιο θαυμασμού για τον ιταλό δάσκαλο της Αναγέννησης.
Το δοκίμιο δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Time με τίτλο «Τι μπορεί να μας διδάξει για την καινοτομία ο θρυλικός καλλιτέχνης».
Το κείμενο του Μπιλ Γκέιτς για τον Ντα Βίντσι:
Όταν σκέφτομαι τη σχέση μεταξύ τέχνης και αισιοδοξίας, ο πρώτος που έρχεται στο μυαλό μου είναι ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι.
Έχω διαβάσει για τον Λεονάρντο εδώ και δεκαετίες - συμπεριλαμβανομένης της εξαιρετικής βιογραφίας του 2017 από τον Γουόλτερ Ίσακσον - και το 1994 αγόρασα ένα από τα σημειωματάριά του, γνωστό ως Κώδικας Λέιτσεστερ (σ.σ. ένα χειρόγραφο του 16ου αιώνα για το οποίο ο Μπιλ Γκέιτς λέγεται πως έδωσε 30 εκατ. δολάρια), στο οποίο ο Λεονάρντο κατέγραψε τις σκέψεις του και σκιαγράφησε ιδέες.
Τι σχέση μπορεί να έχει ένας αναγεννησιακός καλλιτέχνης με την αισιοδοξία; Για μένα, η σύνδεση είναι η καινοτομία. Αισθάνομαι αισιόδοξος για το μέλλον, διότι γνωρίζω ότι η πρόοδος στην ανθρώπινη γνώση έχει βελτιώσει τη ζωή για δισεκατομμύρια ανθρώπους και είμαι βέβαιος ότι θα συνεχίσει να το κάνει.
Αν και δεν είμαι ειδικός στην τέχνη, όλα όσα έμαθα για τον Λεονάρντο με οδηγούν στο να πιστεύω ότι ήταν ένας από τους πιο καινοτόμους στοχαστές που υπήρξαν ποτέ.
Σήμερα φυσικά ο Λεονάρντο είναι πιο διάσημος για τα έργα ζωγραφικής του όπως η Μόνα Λίζα και ο Μυστικός Δείπνος. Αλλά στο μυαλό του δεν ήταν πρωτίστως ζωγράφος. Θεωρούσε τον εαυτό του πρωτίστως μηχανικό. Σε μια επιστολή του 1840 προς τον ηγεμόνα του Μιλάνου, αναφέρει τα ταλέντα του: ο Λεονάρντο ανέφερε 10 διαφορετικές δεξιότητες, όπως το ότι σχεδίαζε γέφυρες, σήραγγες, άρματα και καταπέλτες, προτού προσθέσει στο τέλος ότι μπορούσε επίσης να ζωγραφίζει.
Ο Λεονάρντο ήταν ένας ακόρεστος μαθητής. Μελετούσε όλα όσα μπορούσε να δει: τη ροή του νερού, τον τρόπο που ο καπνός ανεβαίνει στον αέρα, πώς ο δρυοκολάπτης χρησιμοποιεί τη γλώσσα του...
Και είχε ιδέες που ήταν μπροστά από την εποχή του. Ανέπτυξε μια θεωρία σχετικά με τη λειτουργία μιας συγκεκριμένης καρδιακής βαλβίδας που οι ερευνητές επιβεβαίωσαν πριν από μερικές δεκαετίες. Ήταν ο πρώτος που εξήγησε σωστά γιατί μπορείτε να δείτε το φως ανάμεσα στα δύο σημεία μιας ημισελήνου, το φαινόμενο που ονομάζουμε σήμερα Λάμψη της Γης.
Αυτές οι επιστημονικές έρευνες ήταν απαραίτητες για την τέχνη του. Ήταν σε θέση να δώσει στη Μόνα Λίζα αυτή τη μυστηριώδη εμφάνιση στο πρόσωπό της, επειδή είχε μελετήσει όλους τους μυς που συμμετέχουν στο χαμόγελο.
Στο Μυστικό Δείπνο, μπόρεσε να κάνει την προοπτική να λειτουργεί άψογα επειδή είχε περάσει αμέτρητες ώρες κατανόησης του πώς τα μάτια μας αντιλαμβάνονται τα αντικείμενα από απόσταση.
Μελετώντας τόσο προσεκτικά το περιβάλλον του, ο Λεονάρντο κατάφερε να αναπτύξει νέες τεχνικές που εξέλιξαν το πεδίο του και απεικόνιζαν τον κόσμο με τρόπο που κανείς δεν είχε δει ποτέ πριν. Με άλλα λόγια, ήταν καινοτόμος.
Στο δικό μου έργο σήμερα, έρχομαι να συνδεθώ με λαμπρούς ανθρώπους που έχουν αυτό το πνεύμα. Όταν συναντώ επιστήμονες για να συζητήσω για τη δημιουργία νέων εμβολίων, για παράδειγμα, βλέπω σε αυτούς ένα παρόμοιο πάθος για να μάθουν για τον κόσμο και να μετατρέψουν τις γνώσεις τους σε μεγάλες ανακαλύψεις που κάνουν τη ζωή μας καλύτερη.
Αυτό, περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, είναι η ρίζα της αισιοδοξίας μου.
σχόλια