Το δημιούργημα του Μαρκ Ζούκερμπεργκ αποτιμάται από 50-65 δισεκατομμύρια δολάρια. Για το Forbes η αξία του είναι πάνω από αυτή εταιριών-κολοσσών όπως η Lockheed Martin, Boeing, η Sony, η Nike και τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες. Αξίζει όμως πραγματικά τόσα χρήματα το Facebook? Διερωτάται το Cnn. "Δεν αξίζει 50 δις δολάρια,δεν είναι έτσι τα πράγματα" απαντά ο Douglas Rushkoff, συγγραφέας και ειδικός στα νέα μέσα. "Αυτό που οι άνθρωποι σκέφτονται είναι πως στο μέλλον μπορεί το Facebook, να αξίζει περισσότερα από 50 δις δολάρια αλλά για να γίνει αυτό, θα πρέπει να γίνει κάτι πιό συγκεκριμένο".
Πριν από 7 χρόνια, όταν το Facebook ξεκίνησε από το φοιτητικό δωμάτιο του Μαρκ Ζούκερμπεγκ ,δεν ήταν τίποτα παραπάνω από μια αίσθηση. Τώρα έχει σχεδόν 600 εκ. Χρήστες και τόση επιρροή ώστε το ΤΙΜΕ να αναδείξει τον δημιουργό του, Πρόσωπο της Χρονιάς. Στα πρόσφατα εύσημα του και η βοήθεια που προσέφερε για την ανατροπή των καθεστώτων στη Μέση Ανατολή.
Η ιδέα ότι το Facebook αξίζει πάρα πολλά λεφτά προωθήθηκε από την ταινία "Social Network", Μόνο η ταινία κέρδισε 220 εκ. δολάρια από την προβολή της σε όλο τον κόσμο. Όμως αυτή η "ετικέτα" των 50 δισεκατομμυρίων δολαρίων προήλθε από μια λιγότερο φανταχτερή πηγή, την Goldman Sachs που κατέβαλλε 500 εκατομμύρια δολάρια για το 1% του Facebook. Και αυτά τα 500 εκ. δολάρια είναι ακριβώς το 1% των 50 δις δολαρίων.
"Κανείς δεν θα δώσει 50 δις για να πάρει το Facebook" δηλώνει στο CNN ο Lise Buyer της Class Five Group, εταιρίας της Silicon Valley που μετρά την αξία των εταιριών της "κοιλάδας". "Και κανένας δεν έχει πραγματικά ιδέα για την αξία του Facebook, ακόμη κι αν όλοι παραδέχονται ότι αξίζει πολλά. Και αξίζει πολλά γιατί κατάφερε να μαζέψει τις περισσότερες προσωπικές πληροφορίες για 600 εκατομμύρια άτομα, και η αγορά αγαπά τις πληροφορίες".
Αυτή είναι η πραγματική αξία του Facebook, σημειώνει το CNN. Η πρόσβαση σε όλες αυτές τις πληροφορίες για τους καταναλωτές . Τι μουσική ακούμε, τι ταινίες βλέπουμε, τι ψωνίζουμε, πόσα ξοδεύουμε, τι τρώμε όταν είμαστε διακοπές, ποιοι είναι οι φίλοι μας. "Εμείς είμαστε η αξία του Facebook και το μόνο πράγμα που έχουν να πουλήσουν. Οι περισσότεροι χρήστες νομίζουν ότι είναι πελάτες του Ζούκερμπεργκ. Για σκεφτείτε το πάλι ", προτρέπει ο κ. Rushkoff, που διδάσκει στο NYU και το New School University.
Ο Ζούκερμπεργκ επιμένει ότι ο σκοπός του Facebook είναι να φέρει πιό κοντά τους ανθρώπους και έχει επανειλημμένως δεσμευτεί για την προστασία της ιδιωτικής ζωής των χρηστών του. Όμως οι αναλυτές λένε ότι αυτή ακριβώς η "ιδιωτικότητα" των χρηστών, είναι και η οικονομική ραχοκοκκαλιά του Facebook καθώς μπορεί να οδηγήσει τους διαφημιστές στο στόχο τους με εκπληκτική ακρίβεια.
Αυτό όμως είναι ταυτόχρονα και το ρίσκο. "Είναι κάτι διαφορετικό, να στέλνω εγώ τις πληροφορίες σε ένα φίλο μου και είναι κάτι άλλο, όταν κάποιος θέλει να χρησιμοποιήσει αυτές τις πληροφορίες για διαφημιστική χρήση" επισημαίνει ο Buyer. Το Facebook για να γίνει ένα σταθερό εργαλείο στο διαδίκτυο πρέπει να μετατραπεί από ένα εξωφρενικά δημοφιλές κοινωνικό δίκτυο σε μιά αποδοτική μηχανή. Και οι αναλυτές δεν το βλέπουν εύκολο. "Όταν το Facebook περάσει αυτή τη λεπτή γραμμή θα πρέπει να δικαιολογήσει γιατί μας πουλάει και να αντιμετωπίσει την "ανατριχίλα" των χρηστών του, που δεν είναι δύσκολο να πάνε αλλού", λέει ο Rushkoff.
Τα οικονομικά του Facebook είναι σήμερα ένα μυστήριο. Κανείς δεν ξέρει πόσο αξίζει, ή πόσα έσοδα μπαίνουν στο ταμείο. Όταν το CNN ήρθε σε επαφή με την Goldman Sachs για να ρωτήσει τι ήταν αυτό που έκανε την εταιρία να επενδύσει πάνω του 500 εκατομμύρια δολάρια η απάντηση ήταν "Ουδέν σχόλιο" . Όμως τα επτά χρόνια της θριαμβευτικής παρουσίας του Facebook είναι ήδη μία αιωνιότητα σε διαδικτυακά χρόνια και όπως λέει ο Rushkoff. "Όσοι αναφέρουμε τη λέξη Facebook σε 10 χρόνια, θα την αναφέρουμε σητν ίδια πρόταση με την AOL, το Friendster, και το MySpace. Ως κάτι που θεωρούσαμε ανίκητο, μέχρι που κάτι άλλο το προσπέρασε".
σχόλια