Παραλογές

Παραλογές Facebook Twitter
0
Πώς οδηγηθήκατε στις Παραλογές; Μέσα από έρευνες πάνω στην παράδοση ή μέσα από μια αναζήτηση νέας θεατρικής έκφρασης;

Άρχισα να διαβάζω τις παραλογές, ενώ έψαχνα για ζοφερές ιστορίες σε διηγήματα του Guy de Maupassant και του Edgar Allan Poe. Παρατήρησα για πρώτη φορά πως ο κόσμος τους είναι πολύ πιο σκοτεινός από ό,τι νόμιζα. Τα δημοτικά τραγούδια ήταν για μένα, όπως και για τους περισσότερους, ένα σχεδόν μουσειακό είδος, το οποίο αφορούσε τους μελετητές και του μέλλοντες γαμπρούς που πρέπει να τα χορέψουν στον γάμο τους. Όταν άρχισα να τα προσέχω περισσότερο, αναθεώρησα εντελώς.

Οδηγώντας σας στη δραματοποίηση;

Αν και η παράσταση δεν είναι ακριβώς μια δραματοποίηση των τραγουδιών αυτών, αφού το κείμενό της βασίζεται τόσο στις ιστορίες τους όσο και σε στίχους του Τάσου Λειβαδίτη, θα έλεγα πως το πιο ενδιαφέρον χαρακτηριστικό τους είναι η μεγάλη σκηνική οικονομία τους. Δεν έχουν τίποτε περιττό, εξελίσσονται με χρονικά άλματα και κενά στην περιγραφή και αφήνουν γυμνές τις πράξεις των προσώπων, αναζητώντας από τον ακροατή ή θεατή να συμμετέχει, αναζητώντας συνεχώς κίνητρα και αιτίες. Περιέχουν, δηλαδή, πολλά από τα χαρακτηριστικά ενός ενδιαφέροντος θεατρικού έργου.

Η μορφή της παράστασης είναι αποτέλεσμα συλλογικής δουλειάς και αυτοσχεδιασμού ή βασίστηκε επάνω σε σενάριο που είχατε επεξεργαστεί;

Υπήρχε ο πολύ αυστηρός καμβάς του κειμένου και η απόλυτη ελευθερία να κινηθούμε όπως θέλουμε εντός του. Ο κόσμος των ιστοριών έπρεπε να δημιουργηθεί με τα πιο απλά υλικά, σαν να βρίσκονταν εκεί από πάντα και οι ήρωες τον ξαναγεννούσαν. Επιπλέον, η παράσταση στηρίζεται στη μεγαλύτερη δυνατή σκηνική σύμβαση, την κατάργηση των φύλων. Όταν 5 γυναίκες έχουν να παίξουν και τους ανδρικούς ρόλους και να μας πείσουν πως βλέπουμε μπροστά μας ένα σπαρμένο χωράφι ή ένα χιονισμένο βουνό, η συλλογική δουλειά και οι ομαδικές προτάσεις είναι μονόδρομος.

Πόσο έχει αλλάξει η μορφή της παράστασής σας από την πρώτη εκδοχή της περιοδείας σας στην περιφέρεια μέχρι σήμερα;

Έχουν έρθει τα πάνω κάτω! Έχει γίνει μια περιοδεία σε εντελώς διαφορετικά μεταξύ τους μέρη (Ελαιουργείο Ελευσίνας, Στρατώνες «Καποδίστρια» στο Άργος, Ρώσικος Ναύσταθμος στον Πόρο, Κύθηρα, Επιτάλιο Ηλείας), μια παράσταση στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη, οι παραστάσεις στο Φεστιβάλ Αθηνών και τώρα στο Bios. Η παράσταση φτιάχτηκε για να αναδημιουργείται ανάλογα με το μέρος και τα σκηνικά και αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά του. Έχουμε παίξει στην άμμο, στο γκαράζ της Πειραιώς 260, και σε ερειπωμένα σπίτια μέχρι στους λευκούς τοίχους ενός μουσείου. Μέλημά μας είναι να ζωντανεύουν οι ιστορίες, ανάλογα με τις ανάγκες και τη δυναμική του κάθε χώρου. Πρόκειται, δηλαδή, για μια παράσταση που γεννιέται και πεθαίνει σε κάθε νέο χώρο και δεν μπορεί να επαναληφθεί πουθενά η ίδια. Παράλληλα, έχουν φτιαχτεί τέσσερις εντελώς διαφορετικές εκδοχές της μουσικής.

Ποια ήταν η αντίδραση των ανθρώπων της υπαίθρου;

Στις μικρότερες κοινότητες τα προβλήματα μαθαίνονται ευκολότερα, άρα οι άνθρωποι γίνονται πιο επιφυλακτικοί και κρυψίνοες. Καλυμμένοι, όμως, πίσω από τον μύθο και τη θεατρική σύμβαση, αισθάνονταν πιο ασφαλείς αλλά και ικανοποιημένοι που κάποιος εξέφρασε όσα οι ίδιοι δεν τολμούσαν.

Τελικά, τι νομίζετε ότι κερδίζει το κοινό σας ; Ο λόγος ή η δράση ;

Αυτό που κινητοποιεί τους ανθρώπους είναι πάντα η ειλικρίνεια και η διάθεση για επικοινωνία. Η ιδέα της παράστασης είναι εξαιρετικά απλή και βασίζεται στον συνδυασμό της αφηγηματικής παράδοσης των δημοτικών τραγουδιών και στα λαϊκά θεάματα της μεταγενέστερης αρχαιότητας και των πρώτων χριστιανικών αιώνων, όπου ένας ή δύο υποκριτές παρίσταναν αποσπάσματα παλαιότερων έργων. Στην εκδοχή μας αφαιρέσαμε από τα δρώντα πρόσωπα τον λόγο και τον δώσαμε σε δύο αφηγητές. Οι ήρωες μπορούν να μιλήσουν μόνο όταν βρεθούν μπροστά σε αδιέξοδα και μόνο με στίχους του Τάσου Λειβαδίτη. Όταν δηλαδή φτάσουν σε σημείο που η πραγματικότητα τούς ξεπερνά, γίνονται οι ίδιοι ποιητές της δυσκολίας τους και διεκδικούν έναν χώρο ανθρωπιάς και κατανόησης.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Θέατρο / Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Έχει υπογράψει μερικά από τα πιο τολμηρά ανεβάσματα των τελευταίων ετών. Έφτασε στην πεντάδα υποψηφιοτήτων των Διεθνών Βραβείων Όπερας 2025. Ποιος είναι ο ταλαντούχος Έλληνας σκηνογράφος και ενδυματολόγος;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ