ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΤΟ ΠΡΟΦΙΛ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΤΑ
 
ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ
To προφίλ του τουρίστα στην Αθήνα

Είναι γεγονός ότι το φετινό καλοκαίρι ζούμε την καλύτερη τουριστική περίοδο εδώ και πολλά χρόνια. Από τις αρχές Μαΐου οι αφίξεις τουριστών έχουν αυξηθεί κατακόρυφα, στην Αθήνα παρατηρείται μια πρωτοφανής κοσμοπλημμύρα που θυμίζει το καλοκαίρι του 2004 και σ' αυτό βοήθησαν το hype που έχει δημιουργηθεί διεθνώς, κάνοντας την Αθήνα hip προορισμό, ο κόσμος που έφερε η documenta, το ελκυστικό περιβάλλον που δημιουργούν τα πολλά και καλά ξενοδοχεία, τα εστιατόρια, η αναβάθμιση της περιοχής γύρω από το Σύνταγμα και η άνθηση κάποιων περιοχών γύρω από το Μοναστηράκι και την Ακρόπολη. Εκεί όπου υπήρχαν μόνο οργανωμένα πακέτα και η Αθήνα ήταν απλώς ένα πέρασμα, άρχισε ξαφνικά να γίνεται προορισμός, να προσελκύει ταξιδιώτες που έρχονται αναζητώντας περιπέτεια και εναλλακτικές δραστηριότητες, πέρα από τα αρχαία και τα μουσεία. Αυτήν τη στιγμή ο αριθμός των ανθρώπων που ταξιδεύουν μόνοι τους, ανεξάρτητοι, ανταγωνίζεται ευθέως τα οργανωμένα πακέτα. Η Αθήνα έχει κόσμο από κάθε γωνιά του πλανήτη, με τις παρακάτω εθνικότητες να είναι οι πιο πολυπληθείς ανάμεσα στους τουρίστες των τελευταίων χρόνων: Γερμανοί, Αμερικανοί, Καναδοί, Κινέζοι, Ρώσοι, Γάλλοι, Βρετανοί, Ιταλοί, Ολλανδοί, Πολωνοί.

Ισπανόφωνοι

«Οι τουρίστες από την Ιβηρική Χερσόνησο και τη Λατινική Αμερική βιώνουν και στις χώρες τους την οικονομική κρίση, γι' αυτό είναι πολύ προσεκτικοί στις επιλογές τους» λέει ο Γιώργος Κλεμέντε, διευθυντής του ταξιδιωτικού γραφείου ArtyTours. «Βέβαια, ανάμεσα στις δύο κατηγορίες, οι επιλογές είναι αρκετά διαφορετικές. Το ταξίδι που κάνουν οι Νοτιο- αμερικανοί είναι υπερατλαντικό, γι' αυτό ο χρόνος τους είναι περιορισμένος. Οι περισσότεροι αποταμιεύουν χρήματα στη διάρκεια του έτους ώστε να τα ξοδέψουν ταξιδεύοντας έναν ολόκληρο μήνα στην Ευρώπη, της χώρας μας συμπεριλαμβανομένης. Γι' αυτό δεν επιλέγουν τη χώρα μας ως τόπο διακοπών αλλά για να γνωρίσουν από κοντά την Ιστορία της, να εξερευνήσουν και να μάθουν. Προτιμούν κυρίως τους αρχαιολογικούς χώρους και στη συνέχεια ένα ταξιδιωτικό tour που στο μεγαλύτερο μέρος του αποτελείται από μια μίνι κρουαζιέρα σε νησιά όπου δεν μπορείς να καθίσεις πάνω από μία μέρα. Φωτογραφίζεις και φεύγεις. Η Αθήνα γι' αυτούς αποτελεί τη βάση και όχι τον κύριο προορισμό. Πηγαίνουν συνήθως διήμερες εκδρομές κάπου κοντά, π.χ. στις Μυκήνες και στην Επίδαυρο, ή στους Δελφούς και στα Μετέωρα για τριήμερα. Στην πρωτεύουσα οι δύο κορυφαίες επιλογές γι' αυτούς είναι ο Παρθενώνας και το Μουσείο της Ακρόπολης. Στη συνέχεια, βόλτες στην Πλάκα και περπάτημα στο ιστορικό κέντρο. Συνήθως ένα πακέτο κοστίζει κατ' άτομο περίπου 1.000 ευρώ, αλλά ποικίλλει ανάλογα με την κατηγορία του ξενοδοχείου. Τους αρέσει πολύ το ελληνικό φαγητό, ο μουσακάς, το σουβλάκι και κυρίως η χωριάτικη σαλάτα. Επίσης, το βράδυ πάνε για ποτό σε μπαρ του κέντρου, κυρίως στο Μοναστηράκι, και επιστρέφουν σχετικά νωρίς στα ξενοδοχεία. Μαζί τους δεν παίρνουν μεγάλα σουβενίρ, επειδή υπάρχει το πρόβλημα της χωρητικότητας – κοστίζει αρκετά το έξτρα βάρος. Παλαιότερα, για παράδειγμα, ψώνιζαν αρκετές γούνες ή χρυσαφικά, τώρα έχει ελαχιστοποιηθεί αυτό. Γενικά, τα σχόλια που μας κάνουν είναι πολύ καλά, ειδικά για τη συμπεριφορά των Ελλήνων και τη φιλοξενία. Τέλος, αναφέρουν συχνά ότι η Αθήνα είναι μια καθαρή πόλη, ασφαλής, και λατρεύουν τη μυθολογία και την ιστορία της αρχαίας Ελλάδας. Γι' αυτούς είναι όνειρο ζωής να έρθουν στη χώρα μας».

Κινέζοι

«Από το 2011 ασχολούμαστε αποκλειστικά με τουρίστες που προέρχονται από την Κίνα», λέει ο Θοδωρής Σωτηρίδης, chief executive officer του ταξιδιωτικού γραφείου Hermes, το οποίο ειδικεύεται στους Κινέζους. «Αναλαμβάνουμε να τους προσφέρουμε όλες τις υπηρεσίες από τη στιγμή που θα έρθουν στο αεροδρόμιο έως ότου φύγουν από τη χώρα μας: μεταφορές, διαμονή, ξεναγήσεις, φαγητά, ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια, εισιτήρια για events. Συγκεκριμένα, ένα ολοκληρωμένο πακέτο στοιχίζει γύρω στα 2.500 ευρώ για μία εβδομάδα και όσο περισσότερα περιλαμβάνει, τόσο λιγότερες είναι οι υπηρεσίες που είναι ελεύθερες για τον τουρίστα. Βέβαια, στον ελεύθερο χρόνο τους υπάρχει περιθώριο να ξοδέψουν χρήματα εκτός του πακέτου, που μπορεί να είναι από 500 μέχρι 1.000 ευρώ. Οι Κινέζοι είναι άνθρωποι που τους αρέσουν πάρα πολύ τα ψώνια και πολλές φορές αγοράζουν ακριβές μάρκες. Τα τελευταία χρόνια επιλέγουν πακέτα γάμων: έρχονται και παντρεύονται στην Ελλάδα, που τους κοστίζει πανάκριβα. Στην Ελλάδα γοητεύονται πολύ από τον πολιτισμό της, ειδικά από την Ακρόπολη, και από το χρώμα του ουρανού. Ακούν να λέμε ότι έχουμε καυσαέριο και δεν μας πιστεύουν, γιατί θεωρούν ότι σε σχέση με τη χώρα τους έχουμε πολύ καθαρό ουρανό. Πηγαίνουν πάντα στην Ακρόπολη, στο Μουσείο, και στη συνέχεια διαλέγουν το πανοραμικό tour που περιλαμβάνει μια βόλτα σε όλο το κέντρο της Αθήνας. Ζητάνε να κατέβουν στην Πανεπιστημίου για να βγάλουν φωτογραφίες, στους Στύλους Ολυμπίου Διός και στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου και τρώνε μόνο σε κινέζικα εστιατόρια. Είναι ικανοί, όλες τις μέρες που θα μείνουν, να τρώνε μόνο κινέζικο φαγητό. Δεν συγκαταλέγονται σε εκείνους που τους αρέσει να εξερευνούν τα τοπικά γαστρονομικά προϊόντα και δεν κάνουν "by night" γιατί ξυπνούν πολύ πρωί. Αρκετοί ξενοδόχοι μάς κάνουν παράπονα γιατί το πρωινό ξεκινά στις 8, ενώ αυτοί περιμένουν από τις 7! Η Αθήνα τους φαίνεται υπέροχη, τη λατρεύουν, πιστεύουν ότι ταιριάζουμε ως λαοί, καθώς και ότι έχουμε το ίδιο ταμπεραμέντο. Εντυπωσιάζονται όταν βλέπουν τον Παρθενώνα από κοντά, είναι ένα μνημείο που μαθαίνουν από τα βιβλία τους και αισθάνονται δέος όταν φτάνουν εκεί. Φεύγοντας, παίρνουν μαζί τους ελληνικά προϊόντα, όπως μαστίχα, κρόκο Κοζάνης και ελαιόλαδο».

Αυτό που μάθαμε ανεπίσημα για τους Κινέζους είναι ότι ψωνίζουν φανατικά και μαζικά στα Folli-Follie και ότι υπάρχουν Κινέζοι πράκτορες που οργανώνουν ανεπίσημα ξεναγήσεις στην Αθήνα με ετήσια έσοδα που ξεπερνούν τα 100.000 ευρώ, «μαύρα».

Ρώσοι

Οι Ρώσοι που έρχονται στην Αθήνα ενδιαφέρονται περισσότερο απ' όλους για θρησκευτικό τουρισμό και, εκτός από τα αρχαία, επισκέπτονται εκκλησίες και μονές, κάνοντας ταξίδια σε όλη την Ελλάδα. Ξοδεύουν αρκετά για ψώνια και φαγητό. Οι οικογένειες των νέων Ρώσων είναι κυρίως νέα ζευγάρια που σταματούν στην Αθήνα λίγες μέρες, για να δουν τα πιο βασικά αξιοθέατα, και μετά φεύγουν στα νησιά. Ψωνίζουν κυρίως γούνες, παιδικά στο Jumbo, ελληνικό καφέ, ελαιόλαδο, ελιές και κονιάκ Μεταξά, ρούχα, παπούτσια. Τους αρέσει πολύ το φρέσκο ψάρι και τα θαλασσινά και προτιμούν ψαροταβέρνες και ταβέρνες, όχι κυριλέ εστιατόρια. Διασκεδάζουν σε νεανικά μπαράκια της παραλιακής.

Λοιποί Ασιάτες

«Ο Απρίλιος, ο Μάιος, ο Σεπτέμβριος και ο Οκτώβριος είναι οι μήνες που επιλέγουν να επισκεφθούν τη χώρα μας οι Ασιάτες τουρίστες» λέει ο Ιάκωβος Χατζηδάκης, general manager του ασιατικού τμήματος του Renaissance Hellas που ειδικεύεται στις κρατήσεις Ασιατών από Κορέα, Σιγκαπούρη, Ταϊλάνδη, Μαλαισία και Ιαπωνία. «Τα τελευταία χρόνια οι τάσεις έχουν μεταβληθεί, λόγω του ότι παλιότερα έρχονταν στη χώρα μας καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου. Παράλληλα, τα προηγούμενα χρόνια προτιμούσαν περισσότερο τα tours που αφορούσαν κυρίως αρχαιολογικές επισκέψεις, ενώ τώρα, στη διάρκεια της εβδομάδας που θα είναι στην Ελλάδα, τα συνδυάζουν με επισκέψεις εκτός Αθήνας, π.χ. σε νησιά. H Μύκονος, η Σαντορίνη, η Ζάκυνθος –λόγω μιας κορεάτικης σειράς που γυρίστηκε εκεί–, καθώς και τα Μετέωρα είναι τα κυριότερα μέρη όπου πάνε, εκτός της πρωτεύουσας. Στην Αθήνα επιλέγουν την ξενάγηση στα αρχαία, τα ψώνια και το περπάτημα, γι' αυτό και μας ζητούν αρκετό ελεύθερο χρόνο. Στις κορυφαίες επιλογές τους για φαγητό είναι οι ψαροταβέρνες, όπου μπορούν να φάνε τα πάντα, όσους εθνικούς και θρησκευτικούς περιορισμούς και να έχουν. Προτιμούν την περιοχή της Πλάκας αλλά και εστιατόρια που βρίσκονται δίπλα στη θάλασσα ή έχουν θέα στην Ακρόπολη. Είναι πάρα πολλοί αυτοί που δεν έχουν ξαναδεί θάλασσα. Αγαπημένο τους ελληνικό φαγητό είναι τα γεμιστά, ενώ δυσκολεύονται με τα δικά μας αλμυρά φαγητά. Όσον αφορά τη νυχτερινή διασκέδαση, είναι άνθρωποι που δεν βγαίνουν, επειδή κοιμούνται νωρίς και ξυπνούν πολύ πρωί. Τα πιο δημοφιλή αξιοθέατα που επιλέγουν είναι ο Παρθενώνας και τα Μετέωρα. Κατά μέσο όρο, ένα ολοκληρωμένο πακέτο κοστίζει 1.500-2.000 ευρώ και περιλαμβάνει διαμονή, εισιτήρια και 6-7 διανυκτερεύσεις. Μαζί τους επιλέγουν να πάρουν είτε κάποιο κομπολόι, είτε "μάτια" για τύχη, πολλά ρούχα, καθώς και ελληνικά σαπούνια ή καλλυντικά. Τέλος, πολλές φορές ζητούν κοντινές εκδρομές στην Αργολίδα, στο Ναύπλιο και στην Επίδαυρο, καθώς και στους Δελφούς. Το πιο σημαντικό πρόβλημά τους είναι η έλλειψη ξεναγών. Στην Ελλάδα υπάρχουν μόνο 3-4 ξεναγοί που μιλούν τη γλώσσα, με αποτέλεσμα να έρχονται δικοί τους συνοδοί που δεν γνωρίζουν την Ιστορία μας, οπότε η πληροφόρηση που παρέχουν δεν είναι καλή».

Βρετανοί

«Οι Άγγλοι είναι τουρίστες που έχουν ξαναέρθει στη χώρα μας», λέει ο Κρίτων Πιπεράς, πρόεδρος του Σωματείου Διπλωματούχων Ξεναγών. «Κάνουν στην Αθήνα μια ενδιάμεση στάση, ενώ επιλέγουν κυρίως κάποιους σχετικά φθηνούς προορισμούς στην υπόλοιπη Ελλάδα. Τις πιο πολλές φορές επιλέγουν τα Επτάνησα λόγω της περιόδου της βρετανικής κυριαρχίας και λόγω του ότι από εκεί κατάγεται ο πρίγκιπας Φίλιππος, δούκας του Εδιμβούργου. Επίσης, αξίζει να αναφέρουμε ότι οι Βρετανοί ακολουθούν στις διακοπές τους κατά κύριο λόγο τους "προορισμούς αλκοόλ", γι' αυτό οι περιοχές που προτιμούν στην Αθήνα είναι το Μοναστηράκι και η πλατεία Αγίας Ειρήνης. Επιπλέον, θα τους δείτε πολλές φορές να κάθονται στο γκαζόν του Εθνικού Κήπου ή σε καφέ και εστιατόρια που βρίσκονται είτε δίπλα σε αρχαιολογικούς χώρους είτε σε σημεία που έχει πάρα πολύ κόσμο. Στο φαγητό, τα πρωτεία έχει το σουβλάκι πίτα στο χέρι, ειδικά ο γύρος. Τέλος, επειδή επισκέπτονται αρκετά συχνά τη χώρα μας, δεν συνηθίζουν να παίρνουν κάτι μαζί τους».

Αμερικανοί

«Οι Αμερικανοί έρχονται στην Αθήνα κυρίως για τους αρχαιολογικούς χώρους, ειδικά για την Ακρόπολη και το ομώνυμο Μουσείο» συνεχίζει ο Κρίτων Πιπεράς. «Γι' αυτούς το κυριότερο κριτήριο για να έρθουν στην πρωτεύουσα είναι ο ελληνικός πολιτισμός. Επιδεικνύουν απεριόριστο σεβασμό σε ό,τι έχει να κάνει με τον πολιτισμό μας. Τον θεωρούν τη βάση του δυτικού πολιτισμού και το ενδιαφέρον τους για την ελληνική φιλοσοφία, την αρχιτεκτονική και τις θετικές επιστήμες έχει μετατρέψει την Αθήνα σε σημαντικό σταθμό. Ταυτόχρονα, επιλέγουν γενικού ενδιαφέροντος πακέτα, ενώ οι περισσότεροι επισκέπτονται την Ελλάδα μόνοι τους. Στην Αθήνα έρχονται για 1 έως 3 μέρες και στη συνέχεια πηγαίνουν στα νησιά. Αγαπημένα τους φαγητά είναι ο μουσακάς και η χωριάτικη σαλάτα, ενώ πάντοτε αναζητούν τον μπακλαβά. Επίσης, έχουν μια συνήθεια: βγαίνουν νωρίς το απόγευμα για να φάνε, κατά τις 7, και είναι τουρίστες που δεν ξοδεύουν ιδιαίτερα μεγάλα ποσά στη χώρα μας. Τέλος, μαζί τους παίρνουν ελάχιστα αντικείμενα, κυρίως μπλουζάκια, μικρά κοσμήματα και κάποια αντίγραφα από τα μουσεία». Για τον Ν., οργανωτή tours στην Αθήνα, «οι Αμερικανοί είναι οι πιο απαιτητικοί τουρίστες. Τους αρέσουν τα tours και το περπάτημα, το φαγητό, τα ψώνια και ξοδεύουν αρκετά. Έχουν τον μεγαλύτερο αριθμό foodies από όλους τους άλλους τουρίστες».

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Scroll to top icon