Η Αρπαγή της Ευρώπης σε ένα ταβάνι της οδού Κολοκοτρώνη

Η Αρπαγή της Ευρώπης σε ένα ταβάνι της οδού Κολοκοτρώνη Facebook Twitter
Η Αρπαγή της Ευρώπης της Κολοκοτρώνη είναι αγνώστου ζωγράφου, το πρωτότυπο έργο του Μπουσέ βρίσκεται στη Συλλογή Ουάλας στο Λονδίνο και ένα δεύτερο αντίγραφο βρίσκεται στο Λούβρο. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Όσο καλά και αν νομίζεις ότι γνωρίζεις το κέντρο της Αθήνας, είναι τόσο μεγάλη η ιστορία του και τόσα πολλά απρόσμενα που συναντάς καθημερινά, ώστε δεν σταματάει ποτέ να σε εκπλήσσει. Ποιος να φανταζόταν ότι ένα μισογκρεμισμένο κτίριο στην οδό Κολοκοτρώνη που προσπερνάς εδώ και χρόνια και δεν του δίνεις καμία σημασία, έκρυβε στο ταβάνι του έναν πίνακα-αντίγραφο της «Αρπαγής της Ευρώπης» του Francois Boucher, ένα από τα πιο διάσημα έργα του και μάλιστα από τα πιο όμορφα δείγματα του ροκοκό που έχουν βρεθεί ποτέ στην Αθήνα.

Ο Βασίλειος Μοναστηρλής, ιδιοκτήτης του καταστήματος ανδρικής περιποίησης και κουρείου που λειτουργεί σήμερα στο χώρο έζησε μια μεγάλη περιπέτεια μέχρι να αποκατασταθεί πλήρως το κτίριο και ο πίνακας της οροφής που κόστισε αρκετά σε χρόνο και χρήμα.

Η όλη αποπεράτωση - κατασκευαστική και αρχιτεκτονική- διήρκησε 3 ολόκληρα χρόνια (από τον Οκτώβριο του 2015) για να ολοκληρωθεί, και το αρχιτεκτονικό γραφείο που ανέλαβε την τελική διαμόρφωση του χώρου κατάφερε με επιτυχία να συνδυάσει το εξωτερικό νεοκλασικό σχέδιο του κτιρίου με το μίνιμαλ industrial design του εσωτερικού.

«Οι τελευταίες γνωστές πληροφορίες για το κτίριο χάνονται στις αρχές του 1870 όταν και αρχίζει να κατοικείται από την οικογένεια Γιατρά-Μπελεγρίνη» λέει. «Αυτή η αθηναϊκή οικογένεια ξαναχτίζει το οίκημα και του δίνει την σημερινή του μορφή. Η αρχιτεκτονική του κτιρίου ακολούθησε τα πρότυπα της εποχής στα κυρίως σημεία (κατασκευή ενιαίου χώρου 95 τετραγωνικών μέτρων χωρίς την ύπαρξη κολωνών, ανέλκυση στέγης στα 6,70 μέτρα και τοποθέτηση βυζαντινών κεραμιδίων και πρόσοψη με διακοσμητικά στοιχεία μπαρόκ μεγίστων παραθύρων και κυρίως θύρας ανακλεινόμενης με 2 βοηθητικά υπέρθυρα). Φημολογείται όμως πως η επιλογή της αθηναϊκής οικογένειας για την αγορά και ανακατασκευή του κτιρίου δεν ήταν τυχαία. Από τα απομνημονεύματα του στρατηγού Θεόδωρου Κολοκοτρώνη, τα οποία συνέγραψε ο Γεώργιος Τερτσέτης, γνωρίζουμε ότι ο γέρος του Μοριά στα τελευταία χρόνια της ζωής του διέμενε σε ιδιόκτητο σπίτι επί της οδού Κολοκοτρώνη και γωνία Λέκκα, και πιθανόν αυτός ήταν ο λόγος ο οποίος αγοράστηκε από την εύπορη αθηναϊκή οικογένεια. Σήμερα στην κάτω περιμετρική τοιχοποιία του καταστήματος υπάρχουν περιμετρικά δείγματα ζωγραφικής γεωμετρικών σχημάτων, καθώς ήταν σύνηθες εκείνη την περίοδο ζωγράφοι να καλούνται για να διακοσμήσουν με την τέχνη τους τις οικίες.

Η Αρπαγή της Ευρώπης σε ένα ταβάνι της οδού Κολοκοτρώνη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Το πιο αξιοσημείωτο από τα ευρήματα είναι ο πίνακας της οροφής του κτιρίου, διαστάσεων 4x2 μέτρα, που είναι πιστό αντίγραφο του αναγεννησιακού θέματος “Η αρπαγή της Ευρώπης” του Francois Boucher και το οποίο βρέθηκε κάτω από στρώματα βαφής στο μπαγδάτι της οροφής. Μπαγδάτι ονομάζονταν μια τεχνική πολύ διαδεδομένη στα τέλη του 1800: αφορά ξύλινο σκελετό με οριζόντιες πήχεις ή καλάμια, που είτε σοβαντίζονται και από τις δύο μεριές με ασβεστοκονίαμα ή χωρίς επίχρισμα στην εξωτερική τους πλευρά, αλλά με επένδυση από οριζόντιες ξύλινες σανίδες και τα οποία μετέπειτα ζωγραφίζονταν με το χέρι σε ελαιογραφία.

Η όλη αποπεράτωση - κατασκευαστική και αρχιτεκτονική- διήρκησε 3 ολόκληρα χρόνια (από τον Οκτώβριο του 2015) για να ολοκληρωθεί, και το αρχιτεκτονικό γραφείο που ανέλαβε την τελική διαμόρφωση του χώρου κατάφερε με επιτυχία να συνδυάσει το εξωτερικό νεοκλασικό σχέδιο του κτιρίου με το μίνιμαλ industrial design του εσωτερικού».

Η Αρπαγή της Ευρώπης της Κολοκοτρώνη είναι αγνώστου ζωγράφου, το πρωτότυπο έργο του Μπουσέ βρίσκεται στη Συλλογή Ουάλας στο Λονδίνο και ένα δεύτερο αντίγραφο βρίσκεται στο Λούβρο.

Η Αρπαγή της Ευρώπης σε ένα ταβάνι της οδού Κολοκοτρώνη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η Αρπαγή της Ευρώπης σε ένα ταβάνι της οδού Κολοκοτρώνη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Σύμφωνα με τον μύθο των Ελλήνων, η Ευρώπη ήταν αδελφή του Κάδμου, ιδρυτή της Θήβας και κόρη του Αγήνορα και της Τηλεφάσσας, ηγεμόνων της Φοινίκης.

Όταν μεγάλωσε, μια μέρα πήγε στα λιβάδια, για να παίξει με τις φίλες της και να μαζέψει λουλούδια. Εκεί συνάντησε τον θεό Δία. Εκείνον αμέσως τον χτύπησε ο Έρωτας και για να την πλησιάσει μεταμορφώθηκε σε ήρεμο, εύσωμο και δυνατό ταύρο και πήγε δίπλα της κάνοντας δήθεν ότι βόσκει, σκεπτόμενος με τι τρόπο θα την κατακτούσε. Εκείνη τότε πλησίασε τον ταύρο - Δία και άρχισε να τον χαϊδεύει γοητευμένη από την ωραία κορμοστασιά του και τη μυϊκή του δύναμη. Σε λίγο δε δίστασε και να τον ιππεύσει. Τότε αυτός άρχισε να τρέχει με αστραπιαία ταχύτητα. Η Ευρώπη έκλαιγε, μα δεν μπορούσε να πηδήσει, γιατί φοβόταν μη σκοτωθεί. Ο μεταμορφωμένος σε ταύρο θεός διέσχισε τη θάλασσα συνοδευόμενος από Τρίτωνες και Νηρηίδες και έφτασε στην Κρήτη. Όταν αποβιβάστηκε στο νησί, ο μεταμφιεσμένος ταύρος δεν φαινόταν πια, αλλά ο Δίας πήρε από το χέρι την Ευρώπη και την οδήγησε στο Δικταίον άντρο. Καρπός των ερωτικών ενώσεων του Δία και της Ευρώπης στην Κρήτη ήταν ο Μίνωας, ο Ραδάμανθυς και ο Σαρπηδόνας. Αργότερα, όταν ο Δίας εγκατέλειψε την Ευρώπη και πήγε στον Όλυμπο, η Ευρώπη πήρε για δεύτερο σύζυγό της το βασιλιά της Κρήτης Αστερίωνα, που υιοθέτησε και τα παιδιά που είχε αποκτήσει αυτή από το Δία.

  

Το κατάστημα βρίσκεται επί της οδού Κολοκοτρώνη 10A, 210 33.11.323

Αθήνα
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λόφος Φιλοπάππου: Ξερά δέντρα, παραίτηση και παρακμή

Αθήνα / Λόφος Φιλοπάππου: Ξερά δέντρα, παραίτηση και παρακμή

Ένα άψυχο φυσικό τοπίο με ξερά δέντρα και κομμένους κορμούς είναι η δυσάρεστη έκπληξη που αντικρίζει κανείς ανεβαίνοντας στον λόφο του Φιλοπάππου. Ποια είναι η ευθύνη του δήμου, τι καταγγέλλουν οι πολίτες, τι λέει το υπουργείο Πολιτισμού και τι δηλώνει η Αγνή Πικιώνη, πρόεδρος της ΑΜΚΕ «Δημήτρης Πικιώνης».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Athens Talks»: Μια πλατφόρμα διαλόγου για τη βιωσιμότητα και τη συμπερίληψη

Αθήνα / «Athens Talks»: Μια πλατφόρμα διαλόγου για τη βιωσιμότητα και τη συμπερίληψη

Η Περιφέρεια Αττικής δημιούργησε μια νέα πλατφόρμα, μέσω της οποίας υποστηρίζει ότι θέλει να φέρει κοντά ανθρώπους και πρωτοβουλίες που έχουν κοινό σημείο προβληματισμού τη βιωσιμότητα του Λεκανοπεδίου.
LIFO NEWSROOM
Δεν πεθαίνουν μόνο οι μουριές στην Αθήνα. Tώρα πεθαίνουν και οι όμορφοι συριακοί Ιβίσκοι

Αστικό πράσινο / Δεν πεθαίνουν μόνο οι μουριές στην Αθήνα. Tώρα πεθαίνουν και οι συριακοί ιβίσκοι

Εκατοντάδες δέντρα της Αθήνας πεθαίνουν. Είναι συριακοί ιβίσκοι που ξεραίνονται ο ένας μετά τον άλλο, από μια ασθένεια που πρώτη φορά επελαύνει στο αστικό πράσινο. Η LiFO έμαθε ποια είναι η μυστηριώδης ασθένεια που αποδεκατίζει τους ιβίσκους και ρώτησε τον δήμο τι κάνει γι' αυτό.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Φαληρικός Όρμος: Δυναμική επανεκκίνηση για τη μεγαλύτερη αστική ανάπλαση της Αττικής

Αθήνα / Φαληρικός Όρμος: Δυναμική επανεκκίνηση για τη μεγαλύτερη αστική ανάπλαση της Αττικής

Στην τελική τροχιά για την υλοποίησή του μπαίνει το πρότυπο πάρκο στον Φαληρικό Όρμο, το μεγαλύτερο έργο αστικής ανάπλασης που έχει γίνει ποτέ στην Περιφέρεια Αττικής. Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωσή του, πώς διασώθηκε στο παρά πέντε και ποιο θα είναι το προφίλ του έργου.
LIFO NEWSROOM