ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΛΑ ΤΑ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ της χρήσης του ποδηλάτου στις σύγχρονες πόλεις και δεν είναι δύσκολο να επιχειρηματολογήσει κάποιος υπέρ της χρήσης του, προκειμένου να σκεφτεί σοβαρά να το εντάξει στην καθημερινότητά του.
• Είναι το πλέον εύχρηστο και βολικό μέσο για την κάλυψη μικρών αποστάσεων.
• Δεν χρειάζεται καύσιμα και το κόστος χρήσης και συντήρησής του είναι μικρό.
• Η τακτική του χρήση βελτιώνει την υγεία και αυξάνει σημαντικά το προσδόκιμο της ζωής.
• Δεν καταλαμβάνει χώρο, είναι αθόρυβο και δεν παράγει κανενός είδους ρύπο.
• Αποτελεί έναν θαυμάσιο τρόπο να γνωρίσει κάποιος καλύτερα την πόλη του.
Όπως συμβαίνει με καθετί αυτονόητο όμως, συνήθως απαιτείται να πείσεις τους άλλους γι’ αυτό. Η επιχειρηματολογία μπορεί να είναι ιδιαίτερα απλή:
ΚΑΠΟΙΟΙ ΤΟ ΕΚΑΝΑΝ ΗΔΗ...
Η ένταξη του ποδηλάτου στις πόλεις απαιτεί χρόνο και σχεδιασμό. Αναμφίβολα, απαιτείται η πολιτική βούληση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των πολιτικών προκειμένου να επεκταθεί η χρήση του. Χωρίς τις δικές τους αποφάσεις για τη δημιουργία υποδομών, δεν μπορούμε να μιλάμε για γενίκευση της χρήσης του ποδηλάτου. Αυτό όμως από μόνο του δεν αποτελεί... ουτοπία, καθώς στις πόλεις όπου οι πολιτικοί αγκάλιασαν το ποδήλατο -στην Ελλάδα μοιάζει απλώς σαν να θέλουν να κάνουν σεξ μαζί του και μετά να μην του ξανατηλεφωνήσουν ποτέ...- η χρήση του ποδηλάτου έως και διπλασιάστηκε. Φυσικά όχι αμέσως.
Σε κάποιες πόλεις χρειάστηκαν έως και 20 χρόνια ώστε το 30% των μετακινήσεων να γίνονται με ποδήλατο, ενώ στο Λονδίνο, στη Σεβίλλη, στη Βαρκελώνη και αλλού τα πράγματα προχώρησαν πιο γρήγορα. Εκεί όπου οι πολιτικοί χρησιμοποίησαν τις τεχνικές του μάρκετινγκ, τη διαφήμιση και τις ποδηλατικές υποδομές, το ποδήλατο βρήκε σύντομα τη θέση του.
ΚΑΝΩ ΠΟΔΗΛΑΤΟ ΓΙΑΤΙ ΒΙΑΖΟΜΑΙ...
Οι έρευνες αποδεικνύουν πως το ποδήλατο είναι ο γρηγορότερος τρόπος να μετακινηθεί κάποιος σε αποστάσεις έως και 5 χιλιόμετρα. Και είναι ταυτόχρονα τόσο πρακτικό κι ευέλικτο! Μπορείς να σταματήσεις οπουδήποτε για να ψωνίσεις, να πιεις έναν καφέ ή να μιλήσεις με έναν φίλο. Δεν χάνεις χρόνο, ψάχνοντας για πάρκινγκ, και δεν δίνεις χρήματα για να μετακινηθείς ή να παρκάρεις. Και δεν κάνει διαφορά, αν έχει κίνηση ή όχι.
Ο ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ ΦΙΛΟΣ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ....
Είναι ώρα αιχμής. Οι οδηγοί των αυτοκινήτων, εκνευρισμένοι, περιμένουν τη σειρά τους να περάσουν το φανάρι. Όμως οι ποδηλάτες μετακινούνται με άνεση και ταχύτητα, χωρίς να «παίρνουν τη σειρά» κανενός. Ένας ποδηλάτης περισσότερος στον δρόμο σημαίνει ένα λιγότερο αυτοκίνητο. Άρα, για εκείνους που προτιμούν να μετακινούνται με τα αυτοκίνητά τους, ένα εμπόδιο λιγότερο.
Ο ποδηλάτης μπορεί να θεωρείται ο καλύτερος φίλος του οδηγού αυτοκινήτου, γιατί του επιτρέπει να μετακινείται πιο γρήγορα, να παρκάρει πιο εύκολα, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί κι ένα «παράδειγμα» πως η ζωή κυλάει και χωρίς αυτοκίνητο.
ΚΑΛΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ.
Όσοι πηγαίνουν στα καταστήματα με ποδήλατο, αγοράζουν λιγότερα τη φορά αλλά τα επισκέπτονται συχνότερα. Έχει υπολογιστεί πως ο πελάτης που φτάνει με ποδήλατο σε ένα σούπερ μάρκετ ξοδεύει σε μηνιαία βάση 10 ευρώ περισσότερα από τον πελάτη που φτάνει με αυτοκίνητο.
Όταν σκεφτόμαστε σούπερ μάρκετ, σκεφτόμαστε μεγάλα πορτ-μπαγκάζ και φορτωμένα καρότσια. Όταν όμως έγινε μια καταγραφή των αντικειμένων με τα οποία έφευγε κάθε πελάτης, υπολογίστηκε πως το 80% αυτών μπορούσε να μεταφερθεί με ποδήλατο και μόνο το 6% απαιτούσε υποχρεωτικά τη χρήση αυτοκινήτου.
ΟΙ ΠΟΛΕΙΣ ΜΕ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ ΕΙΝΑΙ ΟΜΟΡΦΕΣ ΠΟΛΕΙΣ.
Οι θέσεις πάρκινγκ έχουν εξαιρετικά υψηλό κόστος. Κι όμως, κάθε νέα θέση πάρκινγκ που δημιουργείται αμέσως καταλαμβάνεται από αυτοκίνητα. Οι πόλεις που επενδύουν στο ποδήλατο επωφελούνται από τη μείωση του κόστους για τη δημιουργία θέσεων παρκαρίσματος, ενώ ταυτόχρονα εξοικονομούν ελεύθερους χώρους για τους πολίτες, καθώς στον χώρο που απαιτείται για τη στάθμευση ενός αυτοκινήτου χωρούν 9 περίπου ποδήλατα.
Την επόμενη φορά, λοιπόν, που κάποιος θα ρωτήσει «τι σας έπιασε επιτέλους με το ποδήλατο, πότε θα περάσει κι αυτή η μόδα;», αξίζει να του αναφέρουμε μερικούς από τους λόγους που η έννοια της βιώσιμης πόλης και της ανάπτυξης έχει πλέον ταυτιστεί με την επέκταση της χρήσης του ποδηλάτου.
σχόλια