Το «ολιστικό σχέδιο» της κυβέρνησης για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας μετά την έξοδο από τα μνημόνια, είδε το φως της δημοσιότητας.
Το πρόγραμμα 106 σελίδων, υπό τον τίτλο «Ελλάδα: Μια στρατηγική ανάπτυξης για το µέλλον», χαρακτηρίζεται ωστόσο ως «ευχολόγιο» της κυβέρνησης, παρά ως μια ολοκληρωμένη στρατηγική, όπως επισημαίνει η Καθημερινή.
Σύμφωνα με την Καθημερινή, το μεγαλύτερο βάρος του σχεδίου πέφτει στο παρελθόν και σε όλες τις μεταρρυθμίσεις που έχουν γίνει μέχρι στιγμής, ενώ οι τομείς για τους οποίους δίνονται συγκεκριμένα στοιχεία για τις μεταρρυθμίσεις που θα εφαρμοστούν στο μέλλον είναι μικρής έκτασης και η ποσοτικοποίηση των στόχων είναι ελάχιστη.
Μία από τις λίγες περιπτώσεις που δίνεται συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα είναι το σχέδιο ανάπτυξης για την ολοκλήρωση των χωροταξικών σχεδίων και του κτηματολογίου μέχρι το 2021.
Επίσης, μεταξύ άλλων, στο σχέδιο υπάρχει και η παραδοχή ότι οι φόροι στην Ελλάδα τελικά δεν είναι και τόσο υψηλοί, καθώς σημειώνεται πως «ο συνολικός φορολογικός συντελεστής στην Ελλάδα είναι σχετικά υψηλός σε σύγκριση με χώρες με παρόμοια επίπεδα ανταγωνιστικότητας, αν και όχι υπερβολικά σε ευρωπαϊκή κλίμακα».
Πάντως, αναφέρεται ότι η μεγαλύτερη πρόκληση των επόμενων ετών είναι να δημιουργηθεί ένα φορολογικό σύστημα σταθερό, φιλικό προς την ανάπτυξη και τις επενδύσεις, το οποίο θα είναι δίκαιο, απλό και αποτελεσματικό. «Θα πρέπει να εξασφαλίσει τη μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης για τις επιχειρήσεις και τους πολίτες, η οποία αυξήθηκε τα τελευταία χρόνια ως αποτέλεσμα της μεγάλης δημοσιονομικής προσαρμογής, υπό τον όρο ότι τα δημοσιονομικά περιθώρια είναι επαρκή για τη χρηματοδότηση τέτοιων μέτρων».
Όσον αφορά στον ΕΝΦΙΑ, στο σχέδιο αναφέρεται ότι η προσαρμογή του μέσω της εξίσωσης των εμπορικών αντικειμενικών αξιών θα καταστήσει βιώσιμα, μακροπρόθεσμα, τα έσοδα (2,65 δισ. ευρώ) και θα οδηγήσει σε δίκαιη κατανομή του φόρου επί των ακινήτων. «Επιπλέον, η προσαρμογή αυτή θα ευθυγραμμίσει το ελληνικό κράτος με τις δικαστικές αποφάσεις του ΣΤΕ, εξαλείφοντας τις σχετικές δικαστικές διαφορές. Θα δημιουργηθεί ένας μόνιμος μηχανισμός αποτίμησης για την τακτική ενημέρωση των φορολογικών αξιών (συμπεριλαμβανομένων των επαγγελματικών ακινήτων) και για περαιτέρω βελτιώσεις του φόρου ακίνητης περιουσίας ώστε οι αξίες αυτές να συγκλίνουν με τις πραγματικές αγοραίες αξίες των ακινήτων».
Σχετικά με τον κατώτατο μισθό, το σχέδιο αναφέρει πως «λόγω των συνθηκών της ελληνικής οικονομίας και της αγοράς εργασίας, οι οποίες βελτιώνονται, η προσεκτική εξέταση της αύξησης του επιπέδου του κατώτατου μισθού φαίνεται επίκαιρη. Το νέο επίπεδο του κατώτατου μισθού θα καθοριστεί μέσω του πρόσφατα βελτιωμένου συστήματος, το οποίο απαιτεί μια εκτεταμένη εκτίμηση επιπτώσεων ώστε να προβλεφθούν οι αντιδράσεις των παραγόντων της αγοράς εργασίας και οι επιπτώσεις στη βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη. Αυτή η εκτίμηση επιπτώσεων θα διεξαχθεί από ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες, μετά από διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και τους αρμόδιους φορείς υλοποίησης. Οι αλλαγές στο επίπεδο του κατώτατου μισθού θα λάβουν υπόψη τις εξελίξεις στην παραγωγικότητα και την ανταγωνιστικότητα, καθώς και το ποσοστό συνολικής ανεργίας, το ποσοστό ανεργίας των νέων, και τα ισχύοντα μισθολογικά επίπεδα».
Όσον αφορά στις συλλογικές διαπραγματεύσεις, το σχέδιο αναφέρει ότι θα γίνει η επαναφορά της αρχής της επεκτασιμότητας και της αρχής της ευνοϊκότερης ρύθμισης.
Σχετικά με τα capital controls, παρουσιάζεται ένας οδικός χάρτης χωρίς αναφορά σε συγκεκριμένα νούμερα, αλλά μόνο σε βήματα.
Όπως αναφέρεται, τα βήματα του οδικού χάρτη περιλαμβάνουν:
- Άρση περιορισμών σχετικά με την πρόωρη λήξη των προθεσμιακών καταθέσεων και την πρόωρη εξόφληση των δανείων.
- Αύξηση των ορίων ανάληψης μετρητών, των ορίων μεταφοράς κεφαλαίων και του ποσοστού ανάληψης των κεφαλαίων που μεταφέρονται από το εξωτερικό.
- Κατάργηση των περιορισμών σχετικά με το άνοιγμα επιχειρηματικών και ατομικών λογαριασμών.
Επίσης το σχέδιο προσθέτει ότι τα επόμενα βήματα θα βελτιώσουν τις οικονομικές επιδόσεις, διασφαλίζοντας παράλληλα τη ρευστότητα στο σύστημα. Περιλαμβάνουν:
- Κατάργηση των περιορισμών των αναλήψεων μετρητών. Σε συνδυασμό με τους καταργηθέντες περιορισμούς για το άνοιγμα νέων λογαριασμών, θα ολοκληρώσει την απελευθέρωση των εγχώριων συναλλαγών και την κατάργηση του δεύτερου πυλώνα των περιορισμών.
- Αύξηση των ορίων μεταφοράς κεφαλαίων στο εξωτερικό για επιχειρήσεις και ιδιώτες.
- Αύξηση του τρέχοντος ορίου έγκρισης συναλλαγών, με σκοπό την ανάθεση αυτής της αρμοδιότητας στις υποεπιτροπές τραπεζών.
Ακόμη, σημειώνεται ότι η εφαρμογή της στρατηγικής και των πολιτικών που προβλέπονται στο σχέδιο θα παρακολουθείται από μια πολιτική επιτροπή, υπό την εποπτεία του πρωθυπουργού, ενώ σε τεχνικό επίπεδο την παρακολούθηση των μεταρρυθμίσεων θα αναλάβει η Γενική Γραμματεία Συντονισμού.
Σχετικά με τις αποκρατικοποιήσεις, όπως αναφέρεται στα παραρτήματα του σχεδίου, το ΤΑΙΠΕΔ θα ολοκληρώσει εντός του α' εξαμήνου φέτος τον ΔΕΣΦΑ (πώληση μετοχών 31%- σε εξέλιξη,) τον ΟΛΘ (πώληση μετοχών 67%- έχουν υπογραφεί η SPA και η Συμφωνία Μετόχων), τον ΟΤΕ (πώληση μετοχών 5%- σε εξέλιξη) και την ΕΕΣΤΥ (πώληση μετοχών 100%- σε εξέλιξη).
Για το β΄ εξάμηνο 2018 και μετά, τοποθετούνται το «Ελ. Βενιζέλος» (επέκταση παραχώρησης- σε διαβούλευση με τις αρμόδιες ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές και πώληση μετοχών 30%- σε προετοιμασία), η Εγνατία (παραχώρηση- σε εξέλιξη), τα ΕΛΠΕ (πώληση μετοχών 35,5%- σε προετοιμασία), η ΔΕΗ (πώληση μετοχών 17%- σε προετοιμασία), η ΕΥΑΘ (πώληση μετοχών 24%- σε προετοιμασία), η ΕΥΔΑΠ (πώληση μετοχών 11%- σε προετοιμασία), η Δημόσια Εταιρεία Αερίου (πώληση μετοχών 65%- σε προετοιμασία), το «Ελληνικό» (προς συμπλήρωση), η Αφάντου (προς συμπλήρωση), το E-AUCTION VII (ολοκλήρωση διαγωνιστικής διαδικασίας- στάδιο υπογραφής συμβάσεων), οι μαρίνες Πύλου, Αλίμου και Χίου (παραχώρηση- σε εξέλιξη), οι λοιπές μαρίνες (παραχώρηση- σε προετοιμασία) και 10 λιμενικές αρχές (παραχώρηση- σε προετοιμασία).
Το σχέδιο αποτελείται από πέντε κεφάλαια:
1. Δημοσιονομική Βιωσιμότητα
1.1 Μακροοικονομικές και Δημοσιονομικές προβλέψεις
1.2 Μεταρρυθμίσεις και Βιωσιμότητα των δημοσίων οικονομικών
1.3 Φορολογική πολιτική
1.4 Βιωσιμότητα του χρέους
2. Βιώσιμη Ανάπτυξη
2.1 Δημιουργία περισσότερων και καλύτερων θέσεων εργασίας
2.2 Βελτίωση της παραγωγικότητας
2.3 Βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και ενίσχυση των επενδύσεων
3. Διαρθρωτικές συνθήκες για την ανάπτυξη
3.1 Υποδομές και δίκτυα
3.2 Διαχείριση κρατικών περιουσιακών στοιχείων
4. Δίκαιη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη
4.1 Η προώθηση μιας οικονομίας με κοινωνικό προσανατολισμό
4.2 Η διασφάλιση της περιφερειακής ανάπτυξης και συνοχής
4.3 Εκπαίδευση χωρίς αποκλεισμούς
4.4 Για ένα καθολικό και αποτελεσματικό Σύστημα Υγείας
4.5 Αναβαθμίζοντας και ενισχύοντας την Κοινωνική Προστασία
4.6 Η νέα γενιά στην κορυφή της ατζέντας
5. Χρηματοδότηση της ανάπτυξης
5.1 Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ)
5.2 Μικτή χρηματοδότηση
5.3 Ο νέος αναπτυξιακός νόμος 4499/2016
5.4 Ίδρυση αναπτυξιακής τράπεζας
5.5 Χρηματοπιστωτικός τομέας
Μπορείτε να το διαβάσετε ολόκληρο παρακάτω: