Σε καθεστώς αποπληθωρισμού βρέθηκε και τον Ιούνιο εφέτος (για 40ο συνεχή μήνα) η ελληνική οικονομία, καθώς ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή μειώθηκε 0,7%, έναντι μείωσης 2,2% που σημειώθηκε τον Ιούνιο πέρυσι και από μείωση 0,9% τον Μάιο εφέτος. Βασικό στοιχείο στις ανατιμήσεις των προϊόντων σε ετήσια βάση αποτελεί η αύξηση σε 24% του ΦΠΑ 23%.
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η εξέλιξη αυτή προήλθε κυρίως από τις ακόλουθες µεταβολές:
1. Από τις µειώσεις των δεικτών:
α) Κατά 0,6% της οµάδας «Ένδυση και υπόδηση», λόγω µείωσης των τιµών στα είδη ένδυσης και υπόδησης
β) Κατά 4,4% της οµάδας «Στέγαση», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στα ενοίκια κατοικιών, πετρέλαιο θέρµανσης, φυσικό αέριο, υπηρεσίες κοινοχρήστων και στον ηλεκτρισµό. Μέρος της µείωσης αυτής αντισταθµίστηκε από την αύξηση των τιµών στα στερεά καύσιµα.
γ) Κατά 1,2% της οµάδας «∆ιαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στα υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης και στις οικιακές συσκευές και επισκευές.
δ) Κατά 4,7% της οµάδας «Μεταφορές», λόγω µείωσης κυρίως στις τιµές αγοράς αυτοκινήτων, καύσιµα αυτοκινήτου (βενζίνη), πετρέλαιο κίνησης και στις συνδυασµένες µεταφορές επιβατών. Μέρος της µείωσης αυτής αντισταθµίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιµών στα εισιτήρια µεταφοράς επιβατών µε αεροπλάνο, οδικές µεταφορές επιβατών και στις εγκαταστάσεις διοδίων και παρκόµετρων.
ε) Κατά 1,3% της οµάδας «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στον οπτικοακουστικό εξοπλισµό-υπολογιστές. Μέρος της µείωσης αυτής αντισταθµίστηκε από την αύξηση των τιµών στις πολιτιστικές δραστηριότητες.
στ) Κατά 1,3% της οµάδας «Εκπαίδευση», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στα δίδακτρα δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης.
ζ) Κατά 0,3% της οµάδας «'Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στα προσωπικά είδη και στα κοµµωτήρια- καταστήµατα προσωπικής περιποίησης.
2. Από τις αυξήσεις των δεικτών:
α) Κατά 0,3% της οµάδας «∆ιατροφή και µη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιµών στο ψωµί και δηµητριακά, µοσχάρι, ψάρια γενικά, έλαια και λίπη, αποξηραµένα φρούτα και ξηροί καρποί, πατάτες, λαχανικά διατηρηµένα ή επεξεργασµένα, ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά, λοιπά τρόφιµα και στον καφέ- κακάο-τσάι. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθµίστηκε από τη µείωση των τιµών στα νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, χοιρινό, πουλερικά και στα γαλακτοκοµικά και αυγά.
β) Κατά 1,4% της οµάδας «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιµών στα αλκοολούχα ποτά (µη σερβιριζόµενα) και στον καπνό.
γ) Κατά 2,8% της οµάδας «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιµών στα φαρµακευτικά προϊόντα και στις κλινικές. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθµίστηκε από τη µείωση των τιµών στις ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες.
δ) Κατά 0,8% της οµάδας «Επικοινωνίες», λόγω αύξησης των τιµών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
ε) Κατά 3,2% της οµάδας «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιµών στα εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία.
Σε μηνιαία βάση (σύγκριση Ιουνίου με Μάιο), ο πληθωρισμός παρουσίασε αύξηση 0,8% έναντι αύξησης 0,6%, που σηµειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούµενου έτους.
Στον εναρμονισμένο πληθωρισμό ανακόπηκε η πτωτική πορεία, καθώς τον Ιούνιο παρουσίασε αύξηση 0,2%, έναντι µείωσης 1,1% τον Ιούνιο πέρυσι και από μείωση 0,2% τον Μάιο εφέτος. Σε μηνιαία βάση, παρουσίασε αύξηση 1,3% έναντι αύξησης 0,9% πέρυσι.
σχόλια