Αντιμέτωπος με μια από τις χειρότερες πτώσεις των μετοχών στην 14χρονη ιστορία της Tesla, ο Ίλον Μασκ δέχθηκε πιέσεις αυτή την εβδομάδα για να δώσει ένα καθησυχαστικό μήνυμα στους επενδυτές σχετικά με την επόμενη γενιά ηλεκτρικών οχημάτων και ένα πειστικό όραμα για ένα αυτοματοποιημένο μέλλον με τεχνητή νοημοσύνη.
Αντ' αυτού, αυτό που προσέφερε ο διευθύνων σύμβουλος - παράλληλα με τα ακόμη χειρότερα από τα αναμενόμενα κέρδη του πρώτου τριμήνου και την πρώτη ταμειακή εκροή της εταιρείας από την έναρξη της πανδημίας - ήταν ένας κλασικός ελιγμός. Όπως δήλωσε η Tesla θα «επιταχύνει το λανσάρισμα νέων μοντέλων», συμπεριλαμβανομένου ενός «προσιτού» αυτοκινήτου με καλύτερες τιμές για να ανταγωνιστεί την επικείμενη εισροή εξαιρετικά φθηνών κινεζικών αντιπάλων στην αγορά των ΗΠΑ. Ωστόσο, ο Μασκ ήταν σκόπιμα ασαφής σχετικά με το αν μιλούσε για ένα νέο «Model 2», το αυτοκίνητο που ανακοίνωσε τον Ιανουάριο με φημολογούμενη τιμή 25.000 δολαρίων.
Μετά από χρόνια ως ο μοναδικός σοβαρός κατασκευαστής ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο, η Tesla αντιμετωπίζει τελικά πραγματικό ανταγωνισμό, τόσο από καθιερωμένες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Hyundai όσο και από ταχέως αναπτυσσόμενες κινεζικές μάρκες που έχουν προβάδισμα στην τεχνολογία μπαταριών και χαμηλότερο κόστος κατασκευής. Ο ίδιος αρνήθηκε να σχολιάσει αυτή την εβδομάδα τις αναφορές ότι το φιλόδοξο σχέδιο Model 2 - το οποίο προέβλεπε ένα νέο "επαναστατικό σύστημα παραγωγής" σε εργοστάσια στο Τέξας και το Μεξικό - είχε καταργηθεί.
Αντ' αυτού, δόθηκε στους επενδυτές ένα «Σχέδιο Β» για φθηνότερα αυτοκίνητα που θα κατασκευάζονται σε υπάρχουσες γραμμές παραγωγής και συστήματα, ώστε να βοηθήσουν στη μείωση του δυσβάσταχτου κόστους της Tesla, καθώς επενδύει δισεκατομμύρια στην τεχνητή νοημοσύνη και τα δεκάδες χιλιάδες τσιπ GPU που απαιτούνται για την κατασκευή των μοντέλων. Ο Μασκ υποσχέθηκε μια ενημέρωση παράλληλα με το λανσάρισμα του ρομποτικού ταξί τον Αύγουστο.
Ίδια γραμμή παραγωγής με τα ρομποταξί
Ορισμένοι αναλυτές ρώτησαν τον Μασκ για το αν εξετάζει την κατασκευή μιας οικονομικής έκδοσης του πρόσφατα επανασχεδιασμένου Model 3 της, χωρίς όμως ο ίδιος να το ξεκαθαρίσει. «Ο Ίλον αντισταθμίζει τα στοιχήματά του», δήλωσε ο Christopher Tsai, επικεφαλής επενδύσεων στην Tsai Capital. «Χρησιμοποιεί την ίδια γραμμή παραγωγής για ένα όχημα και ένα ρομποτάξι, με τη δυνατότητα να περιστρέφεται μεταξύ των δύο ανάλογα με τη ζήτηση της αγοράς τη δεδομένη στιγμή».
Ενώ η τιμή της μετοχής ανέκαμψε κατά 13% μετά την παρουσίαση, εξακολουθεί να έχει υποχωρήσει κατά 35% φέτος και να διαπραγματεύεται σε λιγότερο από το μισό της μέγιστης αποτίμησής της στα τέλη του 2021, ύψους 1,2 εκατ. δολαρίων. Οι μέτοχοι και οι αναλυτές ανησυχούσαν όλο και περισσότερο ότι η εταιρεία, η οποία είχε ήδη προειδοποιήσει φέτος ότι βρισκόταν «μεταξύ δύο φάσεων ανάπτυξης», θα ανταγωνιζόταν τελικά τις νέες κινεζικές μάρκες αλλά με όλο και πιο παλιά μοντέλα.
Το Model 2 «φαίνεται να έχει μεταμορφωθεί σε κάτι λιγότερο ριζοσπαστικό από ό,τι είχε υποδειχθεί προηγουμένως, αλλά υπήρξε επιβεβαίωση ότι έρχονται περισσότερα μοντέλα», έγραψε ο Mike Tyndall, αναλυτής της HSBC. Ο Philippe Houchois, αναλυτής αυτοκινήτων στην Jefferies, δήλωσε ότι ο Μασκ «κατευνάζει την αγορά» πιέζοντας ταχύτερα για το λανσάρισμα των νέων μοντέλων, αλλά με τον «κίνδυνο συμβιβασμών στο προϊόν». Η απόφαση να κινηθεί ταχύτερα έρχεται καθώς οι Κινέζοι αντίπαλοι της Tesla προωθούνται περισσότερο στα οχήματα μαζικής αγοράς.
Λίγες ώρες μετά την συνάντηση του Μασκ με τους επενδυτές, η BYD, ο μεγαλύτερος αντίπαλος της Tesla, ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να φέρει το εξαιρετικά φθηνό EV Seagull στην Ευρώπη και το Ηνωμένο Βασίλειο από το επόμενο έτος. Το όχημα, το οποίο πωλείται για λιγότερο από 10.000 δολάρια στην Κίνα, έχει προκαλέσει σχεδόν πανικό μεταξύ των δυτικών αυτοκινητοβιομηχανιών, οι οποίες υποστηρίζουν ότι απλά δεν μπορούν να ανταγωνιστούν με τέτοιες τιμές.
Η μείωση των τιμών και ο Κινέζοι
Οι επενδυτές της Tesla θεωρούν ότι οι κατασκευαστές στην Κίνα είναι πιθανό να είναι οι μεγαλύτεροι ανταγωνιστές. «Η Κίνα έχει δημιουργήσει μια βιομηχανία που μπορεί να παράγει εξαιρετικά αυτοκίνητα σε πραγματικά αξιοσημείωτες τιμές σχεδόν σε όλη την γκάμα των προϊόντων», δήλωσε ο James Anderson, διευθύνων σύμβουλος της Lingotto Investment Management, η οποία κατέχει μετοχές της Tesla. Ο ίδιος δήλωσε στους FT ότι η Tesla «αναγνωρίζει την πραγματικότητα της πρόκλησης της κινεζικής τιμολόγησης».
Η Tesla έχει μειώσει τις τιμές αρκετές φορές για να τονώσει τις πωλήσεις, αν και αυτό έχει οδηγήσει σε κατάρρευση της αξίας μεταπώλησης των αυτοκινήτων της. Ωστόσο, η αέναη προσπάθεια να μειωθούν οι τιμές είναι μόνο ένα μέρος της στρατηγικής της Tesla. Ο Μασκ παραμένει πεπεισμένος ότι το στοίχημα της εταιρείας στην τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης, η οποία έχει προκαλέσει αρκετά θανατηφόρα τροχαία, θα είναι το βασικό της διαφοροποιητικό στοιχείο στο μέλλον. Αντιμετωπίζοντας τους επενδυτές αυτή την εβδομάδα, παρέμεινε ασυμβίβαστος και προκλητικός. «Αν εκτιμάτε την Tesla μόνο ως εταιρεία αυτοκινήτων, έχετε θεμελιωδώς λάθος πλαίσιο. Αν κάνετε τη λάθος ερώτηση, η σωστή απάντηση είναι αδύνατη», δήλωσε την Τρίτη. «Αν κάποιος δεν πιστεύει ότι η Tesla θα λύσει την αυτονομία, δεν θα πρέπει να είναι επενδυτής στην εταιρεία».
Με πληροφορίες από Financial Times