Μια ινδική ταινία φαίνεται ότι είναι το μεγαλύτερο κατόρθωμα της κινηματογραφικής τέχνης μέσα στο 2024. Τα εγκυρότερα μέσα του κόσμου συμπεριλαμβάνουν στις 5 πρώτες θέσεις της λίστας τους το All We Imagine as Light της Payal Kapadia, ως ένα έξοχο κινηματογραφικό δοκίμιο πάνω στην συμπόνεση και την ευσπλαχνία ― τη διάθεση ορισμένων ανθρώπων να μπαίνουν στη θέση του άλλου, ειδικά του δοκιμαζόμενου άλλου. Πρόκειται για μια λεπταίσθητη, μελαγχολική ιστορία που ξετυλίγεται ανάμεσα σε δύο νοσοκόμες και μια μαγείρισσα, φίλες, που εργάζονται στο ίδιο νοσοκομείο στη Βομβάη.
Η συγκεκριμένες λίστες έχουν κύρος και ενδιαφέρον, σχετίζονται με τις πολιτισμικές συντεταγμένες κάθε περιοχής, και δεν ακολουθούν το hype και τους συρμούς, πόσω μάλλον το εμπορικό εν πολλοίς πανηγύρι των Όσκαρ. Αντιμετωπίζουν το σινεμά με όρους διάρκειας και όχι πυροτεχνήματος.
Ας δούμε τις λίστες που τα εγκυρότερα μέσα του πλανήτη παρουσίασαν για τις σημαντικότερες ταινίες της χρονιάς.
Sight & Sound Poll: Οι 50 καλύτερες ταινίες του 2024
Aυτή είναι ίσως η πιό έγκριτη λίστα της χρονιάς, από το εκλεκτικό σινεφίλ περιοδικό Sight and Sound. Περιλαμβάνει μια εκθαμβωτική σειρά κινηματογραφικών δημιουργιών από όλο τον κόσμο, από την επιστροφή των παλιών δασκάλων μέχρι καινούρια πρόσωπα μεγάλης ορμής και αδιαπραγμάτευτης ομορφιάς.
Στο εισαγωγικό σημείωμα του περιοδικού, παρουσιάζοντας τις 50 καλύτερες ταινίες της χρονιάς, η κριτικός κινηματογράφου Pamela Hutchinson, γράφει:
Τι θα μπορούσε να κάνει ο κινηματογράφος, σε μια χρονιά τόσο βίαιη και διχασμένη όπως το 2024; Ζητάμε ίσως πολλά από την τέχνη, άν περιμένουμε από αυτή να σώσει τον πλανήτη, αλλά μπορούμε τουλάχιστον να ελπίζουμε, ότι θα ενημερώσει και θα εκπαιδεύσει, διευρύνοντας τους συλλογικούς μας ορίζοντες - ότι θα γίνει ένα είδος παρηγοριάς σε μια εποχή παραπληροφόρησης, πολιτιστικών πολέμων και έντονα πολωμένων πολιτικών αντιπαραθέσεων. Η διεθνής ποικιλομορφία των φετινών νικητών και των θεμάτων τους, που επιλέχθηκαν από μια παγκόσμια ομάδα κριτικών, δίνει μια ενθαρρυντική αίσθηση διευρυμένων οριζόντων. Ο κινηματογράφος ήταν πάντα ο πιό γρήγορος τρόπος για να ταξιδέψεις.
Ο άξιος νικητής μας είναι μια ταινία για την αγάπη, η οποία όμως παίρνει ξεκάθαρη θέση ενάντια στην ισλαμοφοβία και άλλες θρησκευτικές, φυλετικές και ταξικές προκαταλήψεις που περιορίζουν τη ζωή των πραγματικών ανθρώπων. Υπάρχουν περισσότερες γυναίκες από άνδρες σκηνοθέτες στην πρώτη δεκάδα, ένα κατόρθωμα που έχει συμβεί μόνο μία φορά στο παρελθόν, στο πανδημικό έτος 2020, όταν υπήρχαν επτά γυναίκες στη λίστα - φέτος βρίσκει έξι.
- Pamela Hutchinson
- All We Imagine as Light ― Payal Kapadia
- Anora ― Sean Baker
- La chimera ― Alice Rohrwacher
- Dahomey ― Mati Diop
- Hard Truths ― Mike Leigh
- Caught by the Tides ― Jia Zhang-ke
- The Substance ― Coralie Fargeat
- Love Lies Bleeding ― Rose Glass
- No Other Land ― Basel Adra, Hamdan Ballal, Yuval Abraham and Rachel Szor
- Nickel Boys ― RaMell Ross
- I Saw the TV Glow ― Jane Schoenbrun
- Evil Does Not Exist ― Ryûsuke Hamaguchi
- Challengers ― Luca Guadagnino
- The Zone of Interest ― Jonathan Glazer
- Janet Planet ― Annie Baker
- Perfect Days ― Wim Wenders
- Megalopolis ― Francis Ford Coppola
- Grand Tour ― Miguel Gomes
- Emilia Pérez ― Jacques Audiard
- The Brutalist ― Brady Corbet
- Henry Fonda for President ― Alexander Horwath
22. Do Not Expect Too Much from the End of the World ― Radu Jude
23. A Different Man ― Aaron Schimberg
24. Close Your Eyes ― Víctor Erice
25. Universal Language ― Matthew Rankin
26. Soundtrack to a Coup d'Etat ― Johan Grimonprez
27. The Shrouds ― David Cronenberg
28. On Becoming a Guinea Fowl ― Rungano Nyoni
29. Kneecap ― Rich Peppiatt
30. Crossing ― Levan Akin
31. The Room Next Door ― Pedro Almodóvar
32. Furiosa: A Mad Max Saga ― George Miller
33. Civil War ― Alex Garland
34. The Beast ― Bertrand Bonello
35. The Taste of Things ― Trần Anh Hùng
36. The Seed of the Sacred Fig ― Mohammad Rasoulof
37. Sanatorium Under the Sign of the Hourglass ― The Brothers Quay
38. Misericordia ― Alain Guiraudie
39. By the Stream ― Hong Sang-soo
40. About Dry Grasses ― Nuri Bilge Ceylan
41. Juror #2 ― Clint Eastwood
42. I'm Still Here ― Walter Salles
43. The Holdovers ― Alexander Payne
44. Green Border ― Agnieszka Holland
45. Dune: Part Two ― Denis Villeneuve
46. Conclave ― Edward Berger
47. Black Dog ― Guan Hu
48. AprilDéa ― Kulumbegashvili
49. All of Us Strangers ― Andrew Haigh
50. Afternoons of Solitude ― Albert Serra
New York Times: Τοp10 ταινίες του 2024
Πρώτη λίστα, από την κριτικό Manohla Dargis
1. ‘All We Imagine as Light’ (Payal Kapadia)
2. ‘Ernie Gehr: Mechanical Magic’
3. ‘A Real Pain’ (Jesse Eisenberg)
4. ‘Do Not Expect Too Much From the End of the World’ (Radu Jude)
5. ‘Dahomey’ (Mati Diop)
6. ‘Pictures of Ghosts’ (Kleber Mendonça Filho)
7. ‘Furiosa: A Mad Max Saga’ (George Miller)
8. ‘Megalopolis’ (Francis Ford Coppola)
9. ‘Green Border’ (Agnieszka Holland)
10. ‘Here’ (Bas Devos)
Επίσης προτείνονται:
“Anora,”
“Between the Temples,”
“Bird,”
“The Brutalist,”
“La Chimera,”
“Challengers,”
“Civil War,”
“Eno,”
“Evil Does Not Exist,”
“Flow,”
“The Goldman Case,”
“Io Capitano,”
“Hard Truths,”
“His Three Daughters,”
“Intercepted,”
“Juror #2,”
“Kidnapped: The Abduction of Edgardo Mortara,”
“Last Summer,”
“Ernest Cole: Lost and Found,”
“Nickel Boys,”
“Nocturnes,”
“The Promised Land,”
“The Room Next Door,”
“The Settlers,”
“Soundtrack to a Coup d’État,”
“Sugarcane,”
“Tótem,”
“Will & Harper,”
“Youth (Hard Times)”
“Youth (Homecoming).”
ΔΕΥΤΕΡΗ ΛΙΣΤΑ ΤΗΣ
Της Αlissa Wilkinson