Δύστυχε Μπετόβεν: Θραύσματα του κρανίου του επιστρέφονται στη Βιέννη

Δύστυχε Μπετόβεν: Θραύσματα του κρανίου του επιστρέφονται στη Βιέννη Facebook Twitter
0

Το πόσο βασανισμένο υπήρξε το σώμα του τεράστιου Μπετόβεν, το έχουν αποδείξει οι νεκροψίες και το έχουν σκιαγραφήσει αλλεπάλληλα δημοσιεύματα γεμάτα ίντριγκα και μυστήριο για την υγεία του συνθέτη της «Ενάτης» και της «Ωδής στη Χαρά».

Άλλωστε χάρη στην πληθωρική αλληλογραφία του και στις γραπτές μαρτυρίες φίλων και γιατρών του, γνωρίζουμε τώρα πια ότι ο Μέγας της μουσικής έπασχε από σύφιλη, κώφωση –η οποία κατά πάσα πιθανότητα προκλήθηκε από τη νόσο του Paget- φυματίωση και φλεγμονώδη νόσο του εντέρου. Και φυσικά τίποτα απ’ όλα αυτά δεν θα μπορούσε να μην επηρεαστεί και από τον χρόνιο αλκοολισμό του συνθέτη.

Τώρα το μυστήριο με τα προβλήματα υγείας του και τον θάνατο του Μπετόβεν αναβιώνει καθώς δεκάδες θραύσματα από το κρανίο του επιστρέφουν στη Βιέννη, για να μελετηθούν και να ενταχθούν σε πρόγραμμα συντήρησης από το Ιατρικό Πανεπιστήμιο της πόλης. Πρόκειται για τα μόνα γνωστά σωζόμενα κομμάτια του κρανίου του συνθέτη, τα οποία συλλέχθηκαν κατά την εκταφή της σορού του Μπετόβεν το 1863. Τα υπόλοιπα λείψανά του ενταφιάστηκαν ξανά.

Εν προκειμένω, δύο θραύσματα σε μέγεθος παλάμης και δέκα σε μέγεθος μπιζελιού είχαν αποσπαστεί από το κρανίο κατά τη διάρκεια της νεκροψίας που διενεργήθηκε την επομένη του θανάτου του Μπετόβεν στις 26 Μαρτίου 1827. Τοποθετήθηκαν στο φέρετρό του και θάφτηκαν στις 29 Μαρτίου.

Το 1863, η μουσική οργάνωση Gesellschaft der Musikfreunde κανόνισε την εκταφή και τη μελέτη της σορού του Μπετόβεν (και του Φραντς Σούμπερτ, επίσης). Τότε τα θραύσματα είχαν περιέλθει στην κατοχή του βιεννέζου γιατρού και ιστορικού της ιατρικής επιστήμης, Franz Romeo Seligmann. Ο Seligmann, λάτρης ιστορίας της Τέχνης, ήταν παρών στην εκταφή, οπότε τα πήρε για να κάνει τη δική του μελέτη του κρανίου μιας μουσικής ιδιοφυΐας.

Τα θραύσματα παρέμειναν στην οικογένεια του Seligmann  για δεκαετίες, καταλήγοντας στη Γαλλία όταν η οικογένεια διέφυγε για να γλιτώσει από τις ναζιστικές διώξεις. Το 1990, ο Αμερικανός επιχειρηματίας Paul Kaufmann, δισέγγονος του Seligmann, τα κληρονόμησε μετά τον θάνατο της μητέρας του. Ανακάλυψε τα θραύσματα σε μια οικογενειακή θυρίδα ασφαλείας σε μια τράπεζα στη Γαλλία. Βρίσκονταν σε ένα μεταλλικό κουτί με χαραγμένο στο καπάκι το "Μπετόβεν". Δάνεισε τα θραύσματα στο Ira F. Brilliant Center for Beethoven Studies στο San Jose State University, όπου και μελετήθηκαν εκτενώς.

Δύστυχε Μπετόβεν: Θραύσματα του κρανίου του επιστρέφονται στη Βιέννη Facebook Twitter
Το μεταλλικό κουτί μέσα στο οποίο βρίσκονταν τα θραύσματα από το κρανίο του συνθέτη
 

Τότε, ορισμένοι Αμερικανοί ερευνητές αμφισβήτησαν τη γνησιότητά τους, θεωρώντας ότι τα μέρη θα είχαν υποστεί βλάβη κατά τη νεκροψία του 1827. Ωστόσο, Βιεννέζοι ερευνητές που τα μελέτησαν το 1985 θεώρησαν ότι όντως ανήκαν στον Μπετόβεν, με τον ιατροδικαστή Christian Reiter του Ιατρικού Πανεπιστημίου της Βιέννης να υποστηρίζει την επιστημονική υπόθεση ότι τα θραύσματα ταιριάζουν με το σχήμα και τις αυλακώσεις που είχαν διαπιστωθεί στο γύψινο εκμαγείο του κρανίου του συνθέτη, που δημιουργήθηκε το 1863. Τα θραύσματα περιέχουν επίσης υψηλές συγκεντρώσεις μολύβδου, κάτι που βρέθηκε σε αδιαμφισβήτητα αυθεντικές τούφες μαλλιών του Μπετόβεν.

(Κάπου εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι οι μπούκλες του Μπετόβεν έφθασαν στους ερευνητές, χάρη στην εμμονή ενός νεαρού θαυμαστή του συνέτη που βρέθηκε στη Βιέννη για να αποτίσει φόρο τιμής στον τεράστιο Λούντβιχ. Αυτές οι μπούκλες θα εμφανίζονταν μετά από χρόνια σε δημοπρασία του Οίκου Sotheby's, στο Λονδίνο και η μελέτη τους θα εντόπιζε τη μολυβδίαση που επίσης συνέβαλε στην καταστροφή του οργανισμού του Μπετόβεν.

Σύμφωνα δε με τους επιστήμονες, η μολυβδίαση μπορεί να οφειλόταν σε βλάβη των ακουστικών νεύρων του, ενώ σύμφωνα με μεταγενέστερες μελέτες θα μπορούσε να εξηγήσει τις μνημειώδεις διαταραχές στη διάθεση της μουσικής ιδιοφυίας, τις βλάβες σε διάφορα όργανα, αλλά και τα συχνά επεισόδια αφόρητων πόνων στην κοιλιά).

Ο αυστριακός ιατροδικαστής Christian Reiter δήλωσε ότι τα 10 θραύσματα, συμπεριλαμβανομένων δύο μεγαλύτερων κομματιών, ένα από το πίσω μέρος του κεφαλιού και ένα από τη δεξιά πλευρά του μετώπου, έχουν «μεγάλη αξία».

«Λάβαμε πραγματικά πολύτιμο υλικό, με το οποίο ελπίζουμε να συνεχίσουμε την έρευνα τα επόμενα χρόνια. Αυτή ήταν και η επιθυμία του Μπετόβεν», δήλωσε ο Reiter, ο οποίος εξήγησε ότι ο Μπετόβεν πάλευε με την ασθένεια σε όλη του τη ζωή και είχε ζήτησε ρητά ο ίδιος να μελετηθεί το σώμα του..

Όσο για τη ζήτημα της αυθεντικότητας των θραυσμάτων, αυτό είναι το πρώτο που θα επιλυθεί αμέσως: από τα θραύσματα του κρανίου έχουν ληφθεί δείγματα DNA από επιστήμονες του Ινστιτούτου Εξελικτικής Ανθρωπολογίας Μαξ Πλανκ στη Λειψία. Τα αποτελέσματα θα συγκριθούν με το DNA που ανακτήθηκε από τις τούφες των μαλλιών του Μπετόβεν και μέχρι το τέλος του έτους, το ερώτημα θα πρέπει να έχει απαντηθεί οριστικά.

Μισό λεπτό, όμως: πώς το κρανίο του Μπετόβεν –ή έστω τμήματα από αυτό- βρέθηκε να ταξιδεύει στον χρόνο και τον χώρο, από γιατρό σε ιατροδικαστή και από οικογένειες πλουσίων σε οίκους δημοπρασιών;

Σύμφωνα με έρευνες που είχαν δει το φως της δημοσιότητας πριν από περίπου 10 χρόνια, πίσω από τα θραύσματα των κρανιακών οστών του συνθέτη κρύβεται μία μάλλον ανατριχιαστική αποκάλυψη που θέλει κάποιους γιατρούς κατά τη διάρκεια της νεκροψίας του συνθέτη πίσω στα 1827να κρύβονταν πίσω από τα παραβάν. Όταν το πτώμα έμεινε χωρίς την επίβλεψη των ιατροδικαστών, φέρονταν να έσπασαν το κρανίο του Μπετόβεν για να κλέψουν μερικά κομμάτια..!

Με στοιχεία από CNN, BBC.com

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η εντυπωσιακή τοποθέτηση του ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη

Πολιτισμός / Η εντυπωσιακή τοποθέτηση του ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη

Πρόκειται για τον μπρούτζινο αδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, σαν αυτόν που βρίσκεται στη συμβολή των λεωφόρων Αμαλίας και Όλγας, στο κέντρο της Αθήνας
LIFO NEWSROOM
Κώστας Γαβράς, Στίβεν Σόντερμπεργκ και Στίβεν Κινγκ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Κώστας Γαβράς, Στίβεν Σόντερμπεργκ και Στίβεν Κινγκ από αύριο στους κινηματογράφους

Η «Τελευταία Πνοή» του Κώστα Γαβρά, το φαντασματικό «Presence» του Στίβεν Σόντερμπεργκ και το «Monkey» του Οζ Πέρκινς είναι μερικές από τις επιλογές του προγράμματος αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο σκηνοθέτης του «The Brutalist» δεν έβγαλε «ούτε ένα δολάριο» από την ταινία που είναι υποψήφια για 10 όσκαρ

Πολιτισμός / Ο σκηνοθέτης του «The Brutalist» δεν έβγαλε «ούτε ένα δολάριο» από την ταινία που είναι υποψήφια για 10 όσκαρ

Ο Μπρέιντι Κόρμπετ αποκάλυψε ότι δεν έβγαλε κανένα κέρδος από τις τελευταίες δύο ταινίες του - «Μόλις σκηνοθέτησα τρεις διαφημίσεις στην Πορτογαλία και είναι η πρώτη φορά που έβγαλα χρήματα εδώ και χρόνια»
LIFO NEWSROOM
Ο 7χρονος «χορευτής με τα εγκαύματα» που επιβίωσε από τον πόλεμο στην Ουκρανία, έγινε ταινία

Πολιτισμός / Ο 7χρονος «χορευτής με τα εγκαύματα» που επιβίωσε από τον πόλεμο στην Ουκρανία, έγινε ταινία

Τον Ιούλιο του 2022 ένα παιδί με όνειρο να γίνει επαγγελματίας χορευτής ballroom τραυματίζεται από βόμβα στην Ουκρανία σε ηλικία επτά ετών και η ιστορία του γίνεται
LIFO NEWSROOM
Η Leica γιορτάζει τα 100 της με μια έκθεση αφιερωμένη σε δύο εμβληματικoύς φωτογράφους της

Πολιτισμός / Η Leica γιορτάζει τα 100 της με μια έκθεση αφιερωμένη σε δύο εμβληματικoύς φωτογράφους της

Η έκθεση-ορόσημο με τα αξιοσέβαστα στον κόσμο της φωτογραφίας ονόματα των Joel Meyerowitz και Barbara Davidson προσφέρει στον επισκέπτη την ευκαιρία να βιώσει τη δύναμη της φωτογραφίας στην πιο εντυπωσιακή της μορφή.
LIFO NEWSROOM