Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου Facebook Twitter
0

Το πώς καταλήξαμε στη στιγμή της πτώσης του Τείχους του Βερολίνου, θα μπορούσε να ήταν μια γκάφα ολκής ή απλά μια επιπολαιότητα. Ότι κι αν ήταν τελικά, άλλαξε το ρου της παγκόσμιας ιστορίας. Εκείνο το απόγευμα της 9ης Νοεμβρίου του 1989 ο Γκίντερ Σαμπόφσκι, Γραμματέας της ΚΕ του ΚΚ Ανατολικής Γερμανίας, υπεύθυνος για την ενημέρωση των δημοσιογράφων, ανακοίνωνε χωρίς να πολυξέρει τι έλεγε, ότι η νέα ταξιδιωτική οδηγία χωρίς προϋποθέσεις για επισκέψεις προς τη Δυτική Γερμανία θα ίσχυε άμεσα.

Στο άκουσμα της είδησης πλήθος κόσμου κατευθύνθηκε προς τα μεθοριακά περάσματα του Ανατολικού Βερολίνου πιέζοντας τους έκπληκτους Ανατολικογερμανούς συνοριακούς φρουρούς να ανοίξουν τις πύλες. Το μισητό Τείχος πέφτει! Οι Ανατολικογερμανοί κατακλύζουν δρόμους, πλατείες, μαγαζιά και με δάκρυα συγκίνησης πέφτουν στην αγκαλιά των Δυτικογερμανών αδελφών τους κάνοντας το σήμα της νίκης. Η συγκίνηση της συνάντησης μετά από τόσες δεκαετίες αποξένωσης σκεπάζει κάθε δεύτερη σκέψη, κάθε σπέρμα ανησυχίας για το “μετά”.

Μέσα σε αυτό το κλίμα διάχυτης εφορίας ο Βέρνερ Μάλερ, με τη φωτογραφική του μηχανή υπό μάλης, στο άκουσμα της είδησης πετάγεται στο δρόμο και κινείται προς το Τείχος για να καταγράψει το ιστορικό μομέντουμ, Ανατολικογερμανούς να ανεβαίνουν στο Τείχος.

«Dream on - Βερολίνο, δεκαετία του 90» Facebook Twitter
Βέρνερ Μάλερ, Πτώση του Τείχους, 1989

Ο Μάλερ ανήκει σε μια ομάδα φωτογράφων που εκείνη τη χρονιά ιδρύουν το πρακτορείο OSTKREUZ με έδρα το Ανατολικό Βερολίνο. Έκτοτε καθιερώθηκε διεθνώς ως ένα από τα σημαντικότερα φωτογραφικά πρακτορεία στη Γερμανία. Οι Ζιμπίλε Μπέργκαμν, Χάραλντ Χάουζβαλντ, Ανέτε Χάουσχιλντ, Γιόρντιν Αντόνια Σλέσερ, ΄Ανε Σενχάρτινγκ και Μορίς Βάις καταγράφουν τις αλλαγές που συντελούνται σταδιακά στο επανενωμένο Βερολίνο της δεκαετίας του 90. Μιας πόλης περίκλειστης επί σχεδόν 4 δεκαετίες απλώνεται, και των κατοίκων της, που προσπαθούν να βρουν τα πατήματά τους στον καινούργιο χώρο. 

35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους και την ίδρυση του OSTKREUZ η έκθεση Dream on - Βερολίνο, δεκαετία του 90, (Träum Weiter – Berlin, die 90er) που φιλοξενεί το Amerika-Haus, πρώην πολιτιστικό κέντρο των ΗΠΑ, παρουσιάζει με τρόπο συναρπαστικό αυτή τη διαδρομή. Πρόκειται για 200 φωτογραφίες, πολλές κλασσικές που έκαναν τον γύρο του κόσμου, άλλες αδημοσίευτες. Με την απόσταση του χρόνου αποκτούν μια εντελώς διαφορετική σημασία γιατί καταγράφουν τη διαδικασία μετάβαση μιας επανενωμένης πρωτεύουσας που προσπαθεί οικονομικά, κοινωνικά και πολιτισμικά να βρει σημεία σύγκλισης την κρίσιμη δεκαετία του 90, και δύο αποξενωμένων αδελφών λαών που ξαφνικά καλούνται να συναντηθούν, να βρουν σημεία επαφής με όλες τις αμφιθυμίες και τις αντιφάσεις τους. Με την Πτώση του Τείχους δημιουργείται ελεύθερος αστικός χώρος που με την πάροδο του χρόνου καλύπτεται από τεράστιους γερανούς. Μια πόλη μισοερειπωμένη, παραμελημένη χάνεται, μια άλλη πόλη με ουρανοξύστες γεννιέται. Οικιστικές παρεμβάσεις που προκαλούν αντιδράσεις. Συχνά τα οικοδομικά οράματα συγκρούονται με τον άκρατο καπιταλισμό, νικητή του Ψυχρού Πολέμου. 

«Dream on - Βερολίνο, δεκαετία του 90» Facebook Twitter
Χάραλντ Χάουσβαλντ, πλατεία Πότσνταμ, Βερολίνο 1994
«Dream on - Βερολίνο, δεκαετία του 90» Facebook Twitter
Μορίς Βάις, εργοτάξιο Πλατεία Πότσνταμ, κεντρικό Βερολίνο 1994

Η δεκαετία του 90 ήταν ευκαιρία, χαμένη για πολλούς, για τον επανασχεδιασμό του κέντρου του Βερολίνου, αλλά οι αποφάσεις αφέθηκαν σε ιδιώτες επενδυτές. Η νεολαία αντιδρά, ξεκινά οι καταλήψεις. Στα μισοερεπωμένα κτίρια βρήκαν προσωρινό στέκι πολιτιστικά ρεύματα, πολιτικά κινήματα από το ανατολικό και δυτικό τμήμα της πρωτεύουσας.

«Dream on - Βερολίνο, δεκαετία του 90» Facebook Twitter
Αννέτε Χάουσχιλντ, Καστάνιεναλε Πρεντσλάου, Βερολίνο 1994

Στη σκιά των γερανών εκδηλώθηκε η τέχνο, για τη νεολαία συμβόλιζε την αίσθηση των απεριόριστων δυνατότητων αυτής της μεταβατικής περιόδου.

Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου Facebook Twitter
Η Άγγελα Μέρκελ στη νέα καγκελαρία

Με τον φακό του ο Μορίς Βάις «συγκράτησε» την εικόνα του νέου κέντρου του ενωμένου Βερολίνου, στο οποίο κυριαρχεί το νεόδμητο κτίριο της καγκελαρίας, και το νέο πολιτικό κέντρο εξουσίας της Γερμανίας.

Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου Facebook Twitter
Αννέτε Χάουσχιλντ, Τέχνο 1990, Βερολίνο

Αλλά και ο ίδιος ο χώρος έκθεσης έχει τη δική του ιστορία. Τον Ιανουάριο του  2013, το Amerika-Haus εντάχθηκε στα ειδικά ακίνητα του κρατιδίου του Βερολίνου και εκμισθώθηκε στο μη κερδοσκοπικό ίδρυμα C/O Berlin Foundation για περίοδο έντεκα ετών με δικαίωμα παράτασης. Πρόκειται για έναν εκθεσιακό χώρο που δίνει «βήμα» στη φωτογραφία και της προσφέρει ένα πλαίσιο χωρίς παρωπίδες. Και που θέλει να είναι ένα κέντρο έκθεσης, αλλά όχι μουσείο, να ξεπερνά τα όρια πάλι και πάλι, όπως αναφέρεται στις προθέσεις των δημιουργών του.
 

Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το Υπουργείο Πολιτισμού και η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζουν: 3ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής

Πολιτισμός / 3ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής: Μια κατανυκτική εμπειρία στους δρόμους και στα τοπόσημα της Αθήνας

Σε καλλιτεχνική διεύθυνση Γιώργου Κουμεντάκη, το φεστιβάλ θα παρουσιάσει περισσότερες από 40 συναυλίες και καλλιτεχνικές δράσεις σε εκκλησίες, μουσεία, αρχαιολογικούς και συναυλιακούς χώρους, καλωσορίζοντας για πρώτη φορά στο πρόγραμμά του και την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης.
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Πράδο: Πλαστός ο «χαμένος πίνακας» του Καραβάτζιο – Στο στόχαστρο έμπορος τέχνης για απάτη

Πολιτισμός / Μουσείο Πράδο: Πλαστός ο «χαμένος πίνακας» του Καραβάτζιο – Στο στόχαστρο έμπορος τέχνης για απάτη

Η έκθεση του Πράδο ήταν καταπέλτης: το έργο δεν είναι αυθεντικός Καραβάτζιο, αλλά δημιούργημα αγνώστου καλλιτέχνη με «μέτρια τεχνική αρτιότητα», εκτιμώντας την πραγματική αξία του σε μόλις 22.000 ευρώ
LIFO NEWSROOM
Βραβεία GLAAD - Σίνθια Ερίβο: «Οι αντωνυμίες they/them υπάρχουν από τις απαρχές του κόσμου»

Πολιτισμός / Βραβεία GLAAD - Σίνθια Ερίβο: «Οι αντωνυμίες they/them υπάρχουν από τις απαρχές του κόσμου»

Η ηθοποιός τιμήθηκε με το βραβείο Stephen F. Kolzak, το οποίο απονέμεται σε «ανοιχτά queer μέλη της κοινότητας του θεάματος ή των MME για το έργο τους προς την εξάλειψη της ομοφοβίας»
LIFO NEWSROOM
Η Ακαδημία ζητά συγγνώμη για τη μη στήριξη στον Παλαιστίνιο νικητή των Όσκαρ, Χαμντάν Μπαλάλ

Πολιτισμός / Η Ακαδημία ζητά συγγνώμη για τη μη στήριξη στον Παλαιστίνιο νικητή των Όσκαρ, Χαμντάν Μπαλάλ

«Ζητάμε ειλικρινά συγγνώμη από τον κ. Μπαλάλ και όλους τους καλλιτέχνες που αισθάνθηκαν ότι δεν υποστηρίχθηκαν από την προηγούμενη δήλωσή μας» αναφέρει η σχετική ανακοίνωση
LIFO NEWSROOM
Η Coca-Cola Hellenic ακύρωσε την εκδήλωσή της στο Καλλιμάρμαρο

Πολιτισμός / Η Coca-Cola Hellenic ακύρωσε την εκδήλωσή της στο Καλλιμάρμαρο

Σύμφωνα με την εταιρεία «κατά τη διάρκεια των εργασιών ακολουθήθηκαν όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες, τηρώντας απόλυτα τα αρχιτεκτονικά σχέδια και τις μελέτες, όπως είχαν υποβληθεί και εγκριθεί»
LIFO NEWSROOM
Όσκαρ: Πάνω από 500 διάσημοι ηθοποιοί και σκηνοθέτες επικρίνουν την Ακαδημία για τη μη υποστήριξη του Χαμντάν Μπαλάλ

Πολιτισμός / Όσκαρ: Πάνω από 500 διάσημοι ηθοποιοί και σκηνοθέτες επικρίνουν την Ακαδημία για τη μη υποστήριξη του Χαμντάν Μπαλάλ

Οι ηθοποιοί Μαρκ Ράφαλο και Πενέλοπε Κρουζ, ο βραβευμένος με Όσκαρ σκηνοθέτης Αλφόνσο Κουαρόν συμπεριλαμβάνονται στα ονόματα που έχουν υπογράψει ανοιχτή επιστολή που καταδικάζει την έλλειψη δημόσιας υποστήριξης της Ακαδημίας προς τον Παλαιστίνιο κινηματογραφιστή
LIFO NEWSROOM
Αθωώθηκε η Dua Lipa για το «Levitating» – Το δικαστήριο απέρριψε αγωγή για λογοκλοπή

Πολιτισμός / Αθωώθηκε η Dua Lipa για το «Levitating» – Το δικαστήριο απέρριψε αγωγή για λογοκλοπή

Ο δικαστής είχε αποφανθεί τότε πως δεν υπήρχε καμία ένδειξη πως η Lipa ή οι συνδημιουργοί της είχαν ποτέ «πρόσβαση» στο τραγούδι του συγκροτήματος – βασικό προαπαιτούμενο για τη στοιχειοθέτηση περί λογοκλοπής
LIFO NEWSROOM