Κάθε χρόνο η ανάθεση του έργου που θα εγκατασταθεί στην ταράτσα του Μητροπολιτικού Μουσείου της Νέας Υόρκης και η τελική παρουσίασή του είναι ένα από τα εικαστικά γεγονότα της πόλης.
Αυτή τη χρονιά, η έκθεση του έργου αναβλήθηκε κατά ένα χρόνο, λόγω της υλικοτεχνικής υποδομής που έπρεπε να δημιουργηθεί, και η αναμονή μάλλον άξιζε τον κόπο.
Η μνημειώδης και φιλόδοξη εγκατάσταση που προσγειώθηκε στην ταράτσα και αγναντεύει το Σέντραλ Παρκ και τους ουρανοξύστες, παραπέμπει στην αρχαία Αίγυπτο και το South Central Los Angeles.
Η 35χρονη Lauren Halsey είναι η καλλιτέχνιδα που το υπογράφει και το έργο δημιουργήθηκε με 750 κεραμίδια από σκυρόδεμα ενισχυμένο με ίνες γυαλιού, σε μια δομή ύψους 22 μέτρων που μοιάζει με ναό αιγυπτιακού τύπου. Τέσσερα αγάλματα που απεικονίζουν σφίγγες μεγάλης κλίμακας –τα πρόσωπά τους είναι πορτραίτα των στενών μελών της οικογένειας της Halsey και του συντρόφου της– χρησιμεύουν ως φύλακες, που στέκονται και φυλάνε σκοπιά έξω από τον ανοιχτό χώρο, μέσα στον οποίο μπορούν να περπατήσουν οι επισκέπτες.
Όπως και οι πυραμίδες, το έργο έχει σχεδιαστεί με γνώμονα τη μονιμότητα και θα μεταφερθεί σε όλη τη χώρα μετά τη λήξη της έκθεσης, προτού καταλήξει σε ένα νέο σπίτι στη γενέτειρα της Halsey, το South Central Los Angeles, όπου ζει και εργάζεται. Η καλλιτέχνης ελπίζει ότι το γλυπτό θα γίνει ένα αστικό μνημείο στο κοινοτικό κέντρο της Summaeverythang, καθώς και μια καταγραφή του τόπου απέναντι στις ολοένα και περισσότερες δυνάμεις εξευγενισμού της περιοχής, που αλλοιώνουν τον χαρακτήρα της.
Το περασμένο καλοκαίρι ήταν η πρώτη φορά από το 2013 που το Met δεν φιλοξένησε μια εγκατάσταση στην ταράτσα και όπως είπε ο διευθυντής του, Max Hollein, η καθυστέρηση έκανε τη δημιουργία του έργου «πιο φιλόδοξη, πιο ουσιαστική, πιο σημαντική».
Ο υπόλευκος κύβος και οι γύρω του ελεύθερες κολώνες ξεπροβάλλουν πάνω από το Σέντραλ Πάρκ, ενώ οι τοίχοι του κύβου είναι διακοσμημένοι με σκαλιστές επιγραφές σαν σύγχρονα ιερογλυφικά που προέρχονται από επιχειρήσεις που ανήκουν σε μαύρους, γκράφιτι και άλλες πινακίδες του δρόμου από το σπίτι της Halsey στο South Central Los Angeles. Οι αναφορές μπορεί να προέρχονται από την Καλιφόρνια, αλλά αντηχούν από την θέση τους με θέα την αστική ζούγκλα της Νέας Υόρκης. Υπάρχουν πινακίδες διαμαρτυρίας καθώς και εικόνες που προέρχονται από αντικείμενα της συλλογής του Met και μπλέκουν το αρχαίο με το σύγχρονο.
«Πρόκειται για ένα πυκνό κολλάζ φράσεων και εικόνων, όλες αντλημένες από την τοπική καθομιλουμένη», δήλωσε ο Abraham Thomas, επιμελητής της Μοντέρνας αρχιτεκτονικής, του ντιζάιν και των διακοσμητικών τεχνών. Περιέγραψε το έργο, με τίτλο «the eastside of south central los angeles hieroglyph prototype architecture» ως «ένα αφροφουτουριστικό, αρχαίο, funky διαστημόπλοιο που μόλις προσγειώθηκε εδώ στο Met».
Τα κεραμίδια αυτού του απόκοσμου μνημείου θυμίζουν τις επιγραφές που είναι χαραγμένες στο Ναό του Dendur στο Met, αλλά χρησιμεύουν επίσης ως ένα σημερινό αρχείο της εποχής μας και του τόπου, εξυψώνοντας την ιστορία της τοπικής μαύρης κοινότητας και γιορτάζοντας τη ζωντάνια της γειτονιάς.
«Η εγκατάστασή μου για το Roof Garden του Met αντανακλά το ενδιαφέρον μου για τη συγχώνευση αφηγήσεων από το σύγχρονο South Central Los Angeles με εκείνες που αναδύονται στην αρχαία φαραωνική αρχιτεκτονική», ανέφερε η Halsey. «Ελπίζω ότι οι θεατές στη Νέα Υόρκη θα αισθανθούν διαισθητικά τις συνδέσεις».
Η εγκατάσταση θα παραμείνει στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης στη Νέα Υόρκη, Νέα Υόρκη, έως τις 22 Οκτωβρίου 2023.
Με πληροφορίες από artnetnews.