Όταν ο Μάρλον Μπράντο αναδείχθηκε καλύτερος ηθοποιός για την ερμηνεία του ως Βίτο Κορλεόνε στην ταινία του Φράνσις Φορντ Κόπολα «Ο Νονός» (1972), ο ηθοποιός αρνήθηκε να παραβρεθεί στην απονομή τελετής των Όσκαρ.
Αντ' αυτού εμφανίστηκε η 26χρονη Απάτσι Sacheen Littlefeather. Ανέβηκε στη σκηνή για να αρνηθεί το βραβείο εκ μέρους του ηθοποιού. Στη συνέχεια δέχτηκε σωρεία αποδοκιμασιών από το κοινό, ρατσιστικές χειρονομίες ενώ ακούστηκαν απειλές και αποδοκιμασίες για την απομάκρυνσή της από την σκηνή με τη βία.
Πενήντα χρόνια μετά, το Μουσείο Κινηματογράφου της Ακαδημίας ζητά συγγνώμη για τη μεταχείριση που είχε εκείνο το βράδυ.
Ανακοίνωσε δε και την διεξαγωγή ενός ειδικού προγράμματος με τίτλο «An Evening with Sacheen Littlefeather» στις 17 Σεπτεμβρίου.
Η Sacheen Littlefeather, 75 ετών σήμερα, έγινε η πρώτη γηγενής γυναίκα που είχε βρεθεί στη σκηνή σε οποιαδήποτε τελετή απονομής των βραβείων Όσκαρ μέχρι το 1973.
Η διάσημη ομιλία των 60 δευτερολέπτων της παρουσιάζεται στη γκαλερί Ιστορίας των Βραβείων Όσκαρ του Μουσείου της Ακαδημίας, αντηχώντας στην αίθουσα με άλλες ιστορικές στιγμές όπως ο λόγος της Χάλι Μπέρι, της πρώτης μαύρης γυναίκας που κέρδισε Όσκαρ Α' Γυναικείου Ρόλου και της παρουσίασης του «Parasite», που κέρδισε το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας.
Τα λόγια της Littlefeather τράβηξαν την προσοχή και είχαν ως αποτέλεσμα να υποστεί επαγγελματικό μποϊκοτάρισμα, επιθέσεις, παρενόχληση και διακρίσεις τα τελευταία 50 χρόνια.
Σήμερα, μισό σχεδόν αιώνα μετά, η Ακαδημία ζητά συγνώμη.
«Είμαστε χαρούμενοι και αισθανόμαστε τιμή που η Sacheen επέλεξε τόσο γενναιόδωρα να ασχοληθεί με το μουσείο και την Ακαδημία και να αναπολήσει την εμπειρία της στα Βραβεία των Όσκαρ του 1973», δήλωσε η Τζακλίν Στιούαρτ, διευθύντρια και πρόεδρος του Μουσείου της Ακαδημίας.
«Ευχαριστούμε τους Bird Runningwater και Heather Rae που μας βοήθησαν να καλλιεργήσουμε την σχέση με τη Sacheen».
Στην εκδήλωση, η Ακαδημία θα διαβάσει την απολογητική επιστολή, που έστειλε τον Ιούνιο ο πρώην πρόεδρος Ντέιβιντ Ρούμπιν.
Με τον τίτλο «Δήλωση Συμφιλίωσης» η Ακαδημία στις 18 Ιουνίου ανέφερε στην επιστολή της:
«Αγαπητή Sacheen Littlefeather,
»Σας γράφω σήμερα μια επιστολή που από καιρό έχει φτάσει εκ μέρους της Ακαδημίας Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών, αναγνωρίζοντας ταπεινά την εμπειρία σας στα 45α Βραβεία Όσκαρ.
»Όταν βρεθήκατε στη σκηνή των Όσκαρ το 1973 για να μην αποδεχτείτε το Όσκαρ εκ μέρους του Μάρλον Μπράντο, σε αναγνώριση της κακής περιγραφής και κακομεταχείρισης των ιθαγενών Αμερικανών από την κινηματογραφική βιομηχανία, κάνατε μια ισχυρή δήλωση που συνεχίζει να μας υπενθυμίζει την αναγκαιότητα για σεβασμό και τη σημασία της ανθρώπινης αξιοπρέπειας.
»Η κακοποιητική συμπεριφορά που υπομείνατε εξαιτίας αυτής της δήλωσης ήταν αδικαιολόγητη και παράλογη. Το συναισθηματικό φορτίο που έχετε ζήσει και το κόστος για τη δική σας καριέρα στον κλάδο μας είναι ανεπανόρθωτα.
»Για πάρα πολύ καιρό το θάρρος που δείξατε δεν αναγνωρίστηκε. Για αυτό, ζητάμε βαθύτατα συγγνώμη και εκφράζουμε επίσης τον ειλικρινή μας θαυμασμό.
»Δεν μπορούμε να συνειδητοποιήσουμε την αποστολή της Ακαδημίας να «εμπνέει τη φαντασία και να συνδέει τον κόσμο μέσω του κινηματογράφου» χωρίς τη δέσμευση να διευκολύνουμε την ευρύτερη εκπροσώπηση και συμπερίληψη που αντικατοπτρίζει τον ποικίλο παγκόσμιο πληθυσμό μας.
»Σήμερα, σχεδόν 50 χρόνια μετά, και με την καθοδήγηση της Συμμαχίας Ιθαγενών της Ακαδημίας, είμαστε σταθεροί στη δέσμευσή μας να διασφαλίσουμε ότι οι αυτόχθονες φωνές -οι αυθεντικοί αφηγητές- θα είναι ορατοί, σεβαστοί συντελεστές στην παγκόσμια κινηματογραφική κοινότητα.
»Είμαστε αφοσιωμένοι στην προώθηση μιας βιομηχανίας με ευρύτερη περιεκτικότητα και σεβασμό που αξιοποιεί την ισορροπία της τέχνης και του ακτιβισμού, με σκοπό να αποτελέσει κινητήριο δύναμη για την πρόοδο.
»Ελπίζουμε να λάβετε αυτήν την επιστολή με πνεύμα συμφιλίωσης και ως αναγνώριση του ουσιαστικού σας ρόλου στο ταξίδι μας ως οργανισμός. Το όνομά σας είναι γραμμένο με σεβασμό για πάντα στην ιστορία μας.
Με τους πιο θερμούς χαιρετισμούς,
Ντέιβιντ Ρούμπιν
Πρόεδρος της Ακαδημίας Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών»
Με πληροφορίες του Variety