Η νέα Πινακοθήκη Βασιλικών Συλλογών στη Μαδρίτη άνοιξε τις πόρτες της

Η νέα Πινακοθήκη Βασιλικών Συλλογών στη Μαδρίτη άνοιξε τις πόρτες της Facebook Twitter
Η Πινακοθήκη Βασιλικών Συλλογών της Μαδρίτης. Φωτ.: Patrimonio Nacional
0

Η νέα Πινακοθήκη Βασιλικών Συλλογών της Μαδρίτης (Galería de las Colecciones Reales), που εγκαινιάστηκε στις 29 Ιουνίου, συγκεντρώνει τους πιο αξιόλογους θησαυρούς του ισπανικού στέμματος κάτω από μία στέγη.

Σηματοδοτεί το αποκορύφωμα 25 ετών εργασίας για τη δημιουργία ενός μουσείου αφιερωμένου σε μια συλλογή που, μέχρι σήμερα, ήταν διασκορπισμένη μεταξύ βασιλικών χώρων σε όλη τη χώρα ή φυλασσόταν σε αποθήκες.

Τα σχέδια χρονολογούνται από τη δεκαετία του 1930, αλλά ο ισπανικός εμφύλιος πόλεμος ματαίωσε την κατασκευή. Το 1998, η ισπανική κυβέρνηση ενεργοποίησε την πρωτοβουλία, προκαλώντας μια μεγάλη ανατροπή για τις διασκορπισμένες σε όλη τη χώρα βασιλικές συλλογές.

Με κόστος περίπου 173 εκατ. ευρώ, το πιο φιλόδοξο μουσειακό έργο της Ισπανίας εδώ και χρόνια επιβλέπεται από τον εθνικό οργανισμό πολιτιστικής κληρονομιάς Patrimonio Nacional, ο οποίος φροντίζει για περισσότερα από 1.000 κτίρια και 24 βασιλικές τοποθεσίες, συμπεριλαμβανομένων παλατιών, μοναστηριών, εξοχικών κατοικιών και κήπων. Σχεδιασμένο ως μια διεθνής βιτρίνα για τις βασιλικές συλλογές, το νέο μουσείο εκθέτει 650 κομμάτια επιλεγμένα μέσα από τεράστιες συλλογές περίπου 160.000 αντικειμένων συνολικά, από αριστουργηματικούς πίνακες του Γκόγια, του Βελάσκεθ και του Καραβάτζιο μέχρι ταπισερί, αντικείμενα διακοσμητικών τεχνών και μια μεγάλη συλλογή όπλων. 

Η νέα Πινακοθήκη Βασιλικών Συλλογών στη Μαδρίτη άνοιξε τις πόρτες της Facebook Twitter
Caravaggio, H Σαλώμη με το κεφάλι του Ιωάννη του Βαπτιστή. Φωτ.: Patrimonio Nacional

Ορισμένοι έχουν εκφράσει ανησυχίες, ωστόσο, ότι η Πινακοθήκη Βασιλικών Συλλογών θα αποτελέσει πλήγμα για τον πολιτιστικό τουρισμό στις περιοχές της Ισπανίας, εμπλουτίζοντας περαιτέρω μια πρωτεύουσα που ήδη διαθέτει φημισμένα μουσεία.

Η διευθύντρια του μουσείου, Leticia Ruiz, λέει ότι τα αντικείμενα που εκτίθενται στη Μαδρίτη έχουν επιλεγεί προσεκτικά ώστε να «μην αφήσουν κανένα κενό» στις εκθέσεις των προηγούμενων χώρων τους. Στο βασιλικό παλάτι La Granja de San Ildefonso, για παράδειγμα, ένα παλάτι του 18ου αιώνα που βρίσκεται σε μια μικρή πόλη κοντά στη Σεγκόβια, η Ruiz λέει ότι το Patrimonio Nacional «πήρε κάποια έργα αλλά και πρόσθεσε ακόμη περισσότερα» για να «ενισχύσει» το μουσείο του.

Αρκετά έργα στο νέο μουσείο έχουν μεταφερθεί από το μοναστήρι του San Lorenzo de El Escorial, που βρίσκεται μια ώρα μακριά από τη Μαδρίτη. Το μοναστήρι είναι ο δεύτερος πιο επισκέψιμος βασιλικός χώρος της Ισπανίας, προσελκύοντας 375.000 επισκέπτες το 2022 – κάτι περισσότερο από το ένα τρίτο των ετήσιων επισκεπτών του βασιλικού παλατιού της Μαδρίτης.

Η νέα Πινακοθήκη Βασιλικών Συλλογών στη Μαδρίτη άνοιξε τις πόρτες της Facebook Twitter
Luisa Roldan, Ο Αρχάγγελος Μιχαήλ νικά τον διάβολο, 1692. Φωτ.: Patrimonio Nacional

«Είναι σπουδαίο που θέλουν να ενισχύσουν τον τουρισμό στη Μαδρίτη, αλλά αυτό δεν πρέπει να γίνει με κόστος τη μείωση των επισκεπτών σε άλλες περιοχές που τον χρειάζονται ακόμη περισσότερο», λέει ο Carlos Tarrío, δημοτικός σύμβουλος από το San Lorenzo de El Escorial.

Το δημοτικό συμβούλιο κάλεσε πέρυσι το Patrimonio Nacional να σταματήσει τη μεταφορά αντικειμένων από το μοναστήρι στη Βασιλική Πινακοθήκη, αλλά η προσπάθεια απέτυχε. Το συμβούλιο ζήτησε επίσης την επαναλειτουργία δύο μουσείων στο μοναστήρι, τα οποία είναι κλειστά από το 2015, αλλά ο Tarrío λέει ότι δεν έλαβε σαφή απάντηση. 

Ενώ ορισμένα από τα αντικείμενα της Πινακοθήκης Βασιλικών Συλλογών θα γυρίσουν τελικά πίσω στις αρχικές τους τοποθεσίες, ο Tarrío λέει ότι οι κάτοικοι του San Lorenzo είναι απογοητευμένοι από την «παντελή έλλειψη πληροφοριών» από τους αξιωματούχους της πολιτιστικής κληρονομιάς. «Δεν είμαστε εναντίον του έργου, αλλά δεν είναι αυτός ο τρόπος να προχωρήσουμε», λέει.

Η νέα Πινακοθήκη Βασιλικών Συλλογών στη Μαδρίτη άνοιξε τις πόρτες της Facebook Twitter
Άποψη του "Πολυπτύχου της Ισαβέλλας της Καθολικής", του Χουάν ντε Φλάντερς.

Η Ruiz αντιτείνει ότι οι προθήκες της Μαδρίτης αποτελούν μια καινοτόμο προσθήκη στο ισπανικό και ευρωπαϊκό μουσειακό τοπίο, προσφέροντας στους επισκέπτες την ευκαιρία να ανακαλύψουν και άλλες βασιλικές τοποθεσίες, και επισημαίνει την αξία της επανερμηνείας των αντικειμένων.

«Ο κόσμος νομίζει ότι αυτό το μουσείο μπορεί να λεηλατεί περιφερειακά μουσεία, ενώ δεν είναι έτσι», λέει. «Από τουριστική άποψη, η Πινακοθήκη Βασιλικών Συλλογών είναι σαν μια βιτρίνα κάθε βασιλικού χώρου στο πιο κεντρικό σημείο».

Τα εγκαίνια της Πινακοθήκης Βασιλικών Συλλογών συμπίπτουν με την έναρξη της ισπανικής προεδρίας του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ειδικού πολιτιστικού προγράμματος εντός και εκτός Ισπανίας κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2023.

Με στοιχεία από galeriadelascoleccionesreales.es., El pais, The Artnewspaper






 

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γλυπτά Παρθενώνα: «Δεν έχω έτοιμη λύση αλλά οφείλουμε να συνεργαζόμαστε» λέει ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Πολιτισμός / Γλυπτά Παρθενώνα: «Δεν έχω έτοιμη λύση αλλά οφείλουμε να συνεργαζόμαστε» λέει ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

 «Θα ήθελα να μιλήσουμε περισσότερο για μια εταιρική σχέση παρά να συζητήσουμε για την ιδιοκτησία»: Για το αίτημα επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα μίλησε ο επικεφαλής του Βρετανικού Μουσείου
LIFO NEWSROOM
Διαμαντένιο κολιέ που συνδέεται με τη Μαρία Αντουανέτα πουλήθηκε σε δημοπρασία για $4,81 εκατ.

Πολιτισμός / Διαμαντένιο κολιέ που συνδέεται με τη Μαρία Αντουανέτα πουλήθηκε σε δημοπρασία για $4,81 εκατ.

Το κόσμημα φέρει ιστορική σημασία, καθώς θεωρείται ότι περιλαμβάνει μερικά από τα αυθεντικά διαμάντια του θρυλικού "κολιέ των διαμαντιών" που βρέθηκε στο επίκεντρο σκανδάλου τη δεκαετία του 1780
LIFO NEWSROOM
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ