Μια τεράστια αναπαράσταση του «Ονείρου της Αφροδίτης» του Σαλβαδόρ Νταλί (1939) είναι τo κεντρικό στοιχείο του νέου Μουσείου του Σεξ (MoSex) που άνοιξε στο Μαϊάμι.
Αποτίνει φόρο τιμής στην Αφροδίτη, τη θεά του έρωτα, του σεξ, της ομορφιάς και της γονιμότητας, που αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για τον Νταλί σε όλη τη διάρκεια της καριέρας του. Πλάσματα που μοιάζουν με φίδια γλιστρούν μέσα και έξω από σκοτεινά χάσματα, όπου διάφορες γυμνές μορφές αναπαύονται νωχελικά εισάγοντας τους θεατές στον ονειρικό σουρεαλιστικό κόσμο του καλλιτέχνη.
Μετά από περισσότερο από έναν χρόνο καθυστερήσεων, το MoSex επιτέλους ανοίγει το παράρτημά του στο Μαϊάμι με μια σειρά διαδραστικών εγκαταστάσεων που έχουν αντλήσει έμπνευση από τις ερωτικές γοργόνες του Σαλβαδόρ Νταλί και με μια έκθεση του Ιάπωνα εικονογράφου Hajime Sorayama, γνωστού για τις ακριβείς, λεπτομερείς και ερωτικές απεικονίσεις των θηλυκών ρομπότ του.
«Οι επισκέπτες θα μπορούν να εξερευνήσουν μια σειρά από χώρους που έχουν σχεδιαστεί για να συστήνουν και να εκπαιδεύουν πάνω στο ευρύ φάσμα της ανθρώπινης σεξουαλικότητας», λέει στην «Art Newspaper» ο David Gluck, ιδρυτής και εκτελεστικός διευθυντής του MoSex.
Ο νέος χώρος του Μαϊάμι διαθέτει σεξουαλικά παιχνίδια, ερωτική τέχνη και ιστορικά τεχνουργήματα σχετικά με την επιθυμία από τη μόνιμη συλλογή του MoSex, περισσότερα από 15.000 αντικείμενα που καλύπτουν την ιστορία του αισθησιασμού στις ΗΠΑ. Περιλαμβάνει επίσης μια μεγαλύτερη, μόνιμη έκδοση του δημοφιλούς Super Funland του κεντρικού μουσείου στη Νέα Υόρκη, το οποίο βασίζεται στην ερωτική ιστορία των καρναβαλιών. Κάποια από τα highlights του είναι ένα βιομετρικό kissing booth που μετράει το πάθος των ζευγαριών και απονέμει βραβεία, μια μηχανή που λέει την ερωτική τύχη και μια περίπλοκη κατασκευή που οδηγεί σε μια διπλή τσουλήθρα η οποία καταλήγει στο carnival bar του μουσείου.
Βρίσκεται στη γειτονιά του Allapattah, σε ένα κτίριο 32.000 τετραγωνικών ποδιών που κάποτε χρησίμευε ως κέντρο διανομής της εφημερίδας «Miami Herald» και ανακαινίστηκε από το αρχιτεκτονικό γραφείο Snøhetta. Ο χώρος είναι ιδανικός για την προβολή των σέξι ρομπότ του Σορογιάμα.
«Ο νέος χώρος του Μαϊάμι επέτρεψε την εκτεταμένη προβολή των γλυπτών του Σοραγιάμα, φέρνοντας στο επίκεντρο θέματα τεχνολογίας και ερωτισμού που επηρεάζουν την καλλιτεχνική σκηνή της πόλης», λέει ο Gluck. «Με την τεχνητή νοημοσύνη και τη ρομποτική να κερδίζουν έδαφος στα πολιτιστικά πράγματα, το έργο του Σοραγιάμα φαίνεται επίκαιρο, ανοίγοντας συζητήσεις σχετικά με τον αντίκτυπο της τεχνολογίας στην ανθρώπινη ταυτότητα».
Παρουσιάζοντας σειρές από τα ρομπότ του καλλιτέχνη, καθώς και πίνακες με τη cyborg γυναικεία μορφή-σήμα κατατεθέν του Sorayama, η έκθεση θα ξεκινήσει κατά τη διάρκεια του φετινού Art Basel Miami Beach (4-8 Δεκεμβρίου), κάνοντας ένα ειρωνικό σχόλιο πάνω στη φήμη του Μαϊάμι όσον αφορά την τεχνολογία και τον φουτουρισμό.
Η τεράστια αναπαράσταση του «Ονείρου της Αφροδίτης» του Νταλί βασίζεται στο περίπτερο που έχτισε ο σουρεαλιστής καλλιτέχνης για την Παγκόσμια Έκθεση της Νέας Υόρκης το 1939, όπου ηθοποιοί με λαστιχένιες ουρές συμμετείχαν σε υποβρύχιες σκηνές στο διασκεδαστικό ενυδρείο που σχεδίασε ο καλλιτέχνης. Αυτή η εγκατάσταση παρουσιάστηκε επανειλημμένα εκείνη την εποχή και αρχικά είχε τον τίτλο «Dalí's Naked Dream». Η έκδοση του MoSex βασίζεται στη μοναδική ιστορία των παραστάσεων με γοργόνες που γίνονταν στη Φλόριντα, σε μέρη όπως το Weeki Wachee Springs, με σκοπό τη δημιουργία ενός υποβρύχιου μπουρλέσκ σόου που δεν μοιάζει με κανένα άλλο.
Η Νότια Φλόριντα έχει μακρά και πλούσια ιστορία ως κέντρο ερωτικών σκηνοθετών και ερμηνευτών –παράδειγμα αποτελεί η διαβόητη ταινία «Deep Throat»– που συνεχίζεται μέχρι σήμερα, διευκολύνοντας την επέκταση του MoSex στο Μαϊάμι. Ωστόσο, το μουσείο είχε μια δύσκολη χρονιά.
Ο Gluck σημειώνει ότι το καθυστερημένο άνοιγμα του υποκαταστήματος στο Μαϊάμι οφείλεται σε «προβλήματα υλικοτεχνικής υποστήριξης και κατασκευής» κατά τη «σχολαστική» ανακαίνιση του κτιρίου και της γιγαντιαίας αποθήκης του.
Η εξύμνηση της ανθρώπινης επιθυμίας στο MoSex ξεκινά καθώς η κρατική χρηματοδότηση σε πολλά πολιτιστικά ιδρύματα του Μαϊάμι περικόπτεται σημαντικά, κι αυτό, σύμφωνα με τον κυβερνήτη της Φλόριντα, Ρον ΝτεΣάντις, οφείλεται στο «σεξουαλικό» περιεχόμενο των τεχνών. Καθώς η queer ιστορία του Μαϊάμι μπαίνει σε μια νέα και αβέβαιη εποχή, ίσως αυτό το ερωτικό καρναβάλι να είναι ένα νέο πεδίο προς εξερεύνηση σε ένα μέρος που ήδη έχει περίπλοκη σχέση με τη δική του υπερσεξουαλική ιστορία.
Με πληροφορίες από artnewspaper