Οδύσσεια του Νόλαν: Γιατί πουλάει εισιτήρια έναν χρόνο πριν; Μόδα ή διαφημιστικό κόλπο;

Οδύσσεια του Νόλαν: Γιατί πουλάει εισιτήρια έναν χρόνο πριν, μόδα ή διαφημιστικό κόλπο; Facebook Twitter
Ο Ματ Ντέιμον είναι ο Οδυσσέας του Κρίστοφερ Νόλαν / Φωτογραφία: Universal Studios
0

Η κινηματογραφική διασκευή του Κρίστοφερ Νόλαν της Οδύσσειας του Ομήρου προχώρησε σε μια ασυνήθιστη ενέργεια: ξεκίνησε να πουλάει εισιτήρια ένα ολόκληρο χρόνο νωρίτερα. Είναι άραγε αυτό ένας τρόπος να σωθούν τα στούντιο ή απλώς ένα διαφημιστικό τρικ;

Οι καμπάνιες προώθησης για τα blockbuster του καλοκαιριού παραδοσιακά ξεκινούν περίπου έξι μήνες πριν την κυκλοφορία. Όμως η νέα ταινία του Νόλαν, Η Οδύσσεια, η πολυσυζητημένη του προσέγγιση στο επικό έργο του Ομήρου με πρωταγωνιστές τον Ματ Ντέιμον, τη Ζεντάγια, τον Τομ Χόλαντ, τη Λουπίτα Νιόνγκο και πολλούς ακόμη, δεν ακολουθεί αυτούς τους κανόνες. Από τις αρχές του μήνα, περισσότερο από έναν χρόνο πριν την προγραμματισμένη πρεμιέρα της, ξεκίνησε να προβάλλεται ένα teaser trailer στις αίθουσες. Και έπειτα, στις 17 Ιουλίου, πραγματοποιήθηκε μια πρωτοφανής κίνηση: τα εισιτήρια για τις προβολές του πρώτου Σαββατοκύριακου σε αίθουσες Imax 70mm – το αγαπημένο φορμά του Νόλαν – βγήκαν προς πώληση. Λιγότερο από μία μέρα αφότου διατέθηκαν τα εισιτήρια, τα περισσότερα είχαν εξαντληθεί, με μεταπωλητές να τα προσφέρουν διαδικτυακά σε τιμές άνω των $200.

Η τεράστια ζήτηση αναδεικνύει τη μοναδική δυναμική που διαθέτει ο Νόλαν και το γεγονός πως, από κοινού με την Imax και την Universal Pictures, κατάφερε να οδηγήσει το κοινό σε τέτοιο ενθουσιασμό για μια ταινία που δεν έχει καν ολοκληρώσει τα γυρίσματα. Ιδιαίτερα μάλιστα για τη θέαση σε φιλμ 70mm – ένα κλασικό, μεγάλου μεγέθους φιλμ, που την τελευταία δεκαετία επιστρέφει δυναμικά χάρη σε δημιουργούς όπως ο Ταραντίνο, ο Πολ Τόμας Άντερσον και ο Ράιαν Κούγκλερ.

Η δημοσιογράφος Tatyana Arrington θεωρεί ότι η επιτυχία της προβολής σε αίθουσες Imax του πρόσφατου “Sinners” επηρέασε αυτή την τολμηρή στρατηγική για την Οδύσσεια. “Υπήρξε τέτοια τρέλα για τις Imax προβολές του Sinners που τα στούντιο δεν θα μπορούσαν να μην προσέξουν την επιτυχία”, σχολιάζει. Και με δεδομένο πως η Οδύσσεια έχει τεράστιο ενδιαφέρον λόγω της λαμπρής διανομής και της διαχρονικά ελκυστικής ιστορίας, “η ομάδα σκέφτηκε πώς να μεγιστοποιήσει ακόμα περισσότερο τον ενθουσιασμό του κοινού”.

Αυτή η στρατηγική εντάσσεται στη μόνιμη προσπάθεια του Νόλαν να μετατρέψει τη θέαση σε κινηματογράφο σε αληθινό “γεγονός”, ενώ τον βοηθά τόσο το all-star cast όσο και το διαχρονικό θέμα που αγγίζει όλες τις ηλικίες και “γούστα”. Όπως λέει η Arrington: “Οι νέοι λατρεύουν τη Ζεντάγια, οι μεγαλύτεροι τον Ντέιμον, άλλοι τη Λουπίτα. Υπάρχει κάτι για όλους. Πολλοί αγαπούν τη μυθολογία.”

Πτώση στα έσοδα από τις κινηματογραφικές αίθουσες

Αυτό συμβαίνει σε μια περίοδο που τα έσοδα από τις κινηματογραφικές αίθουσες έχουν πτώση – πέρυσι μείον 23% σε σχέση με το 2019. Η πανδημία και οι απεργίες στο Χόλιγουντ έπαιξαν ρόλο, αλλά και η άνοδος των streaming platforms και το γεγονός ότι πολλές ταινίες προβάλλονται online μερικές εβδομάδες μετά την πρεμιέρα τους στον κινηματογράφο.

“Τα στούντιο πρέπει να υιοθετήσουν καινοτόμες προωθητικές τακτικές για να δημιουργήσουν hype, γιατί πλέον ο θεατής είναι πιο απόμακρος από ποτέ”, σχολιάζει η Sanjay Singh, ιδρυτής της Nukhu.

Μπορεί άραγε να υιοθετηθεί αυτή η τακτική και από άλλες ταινίες ή προορίζεται αποκλειστικά για τον Νόλαν και το brand του; “Νομίζω πως μόνο ο Νόλαν θα μπορούσε να πετύχει τέτοιο sold out, έναν ολόκληρο χρόνο πριν” αναφέρει ο φαν του σκηνοθέτη Jack Cunningham. “Δύσκολα θα το καταφέρει άλλος δημιουργός”.

Παράλληλα, τίθεται ζήτημα προσβασιμότητας: υπάρχουν μόλις 30 αίθουσες σε ολόκληρο τον κόσμο με δυνατότητα Imax 70mm, πολλές αγορές δεν διαθέτουν καν σύγχρονο κινηματογράφο, ενώ και τα εισιτήρια σε αυτά τα φορμά κοστίζουν πολύ ακριβότερα. Αυτό οδήγησε άμεσα στη δημιουργία “μαύρης αγοράς” με μεταπωλητές να προσφέρουν τα εισιτήρια σε πολλαπλάσιες τιμές. Όπως τονίζει ο Singh, αν η Imax δεν αξιοποιήσει αυτή τη ζήτηση για να επεκτείνει το δίκτυο αιθουσών της, “τέτοιες κινήσεις κινδυνεύουν να δημιουργήσουν μια αγορά μεταπωλήσεων που εκτοξεύει τις τιμές”.

Ακόμα κι οι αφοσιωμένοι φαν του Νόλαν παραμένουν επιφυλακτικοί. Ο ίδιος ο Cunningham ομολογεί ότι δεν σκοπεύει να αγοράσει από τώρα εισιτήρια για την Οδύσσεια, χαρακτηρίζοντας το “διαφημιστικό τρικ”. “Η ιδέα να πρέπει να σκεφτώ που θα είμαι μετά από έναν ολόκληρο χρόνο απλώς για να αγοράσω εισιτήριο σε μια ταινία, ακούγεται γελοία”, δηλώνει.

Η Arrington τέλος υπογραμμίζει πως δύσκολα θα γίνει αυτό το νέο πρότυπο στο Χόλιγουντ: “Δεν νομίζω ότι θα συμβεί σε κάθε ταινία, γιατί απλώς δεν είναι όλες άξιες τέτοιου ενθουσιασμού”.

Mε πληροφορίες από BBC

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οδύσσεια: «Αψήφησε τους θεούς» - Η πρώτη αφίσα της ταινίας του Κρίστοφερ Νόλαν

Πολιτισμός / Οδύσσεια: «Αψήφησε τους θεούς» - Η πρώτη αφίσα της ταινίας του Κρίστοφερ Νόλαν

Με φόντο, στο κάτω μέρος, το κεφάλι ενός αρχαιοελληνικού αγάλματος η λιτή αφίσα συνοδεύεται από το σύνθημα «Αψήφησε τους Θεούς» τονίζοντας μαζί με τον τίτλο και το όνομα του σκηνοθέτη ότι η ταινία γυρίστηκε «εξ ολοκλήρου με κάμερες IMAX»
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λίαμ Νίσον, Νταρντέν και Όντρεϊ Χέπμπορν από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Λίαμ Νίσον, Νταρντέν και Όντρεϊ Χέπμπορν από αύριο στους κινηματογράφους

Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών», η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν, η horror-έκπληξη που λέγεται «Together» και το απολαυστικό «Ηow to Steal a Million» του Γουίλιαμ Γουάιλερ είναι μερικές από τις ταινίες που θα προβληθούν στις αίθουσες αυτή την εβδομάδα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τερζόπουλος

Πολιτισμός / Η επιστροφή του Θεόδωρου Τερζόπουλου στους Δελφούς

Το κοινό παρακολούθησε με ευλαβική προσοχή την πρώτη συνεργασία του Τερζόπουλου με το Εθνικό Θέατρο, που χαρακτηρίστηκε ως μία από τις σημαντικότερες στιγμές στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Onassis Ready: «You are invited» - Η έκθεση που εγκαινιάζει τον νέο χώρο του Ιδρύματος στου Ρέντη

Πολιτισμός / «You are invited»: Με έκθεση του διάσημου φωτογράφου Γιούργκεν Τέλερ ξεκινάει το Onassis Ready

Στην καρδιά του Αγίου Ιωάννη Ρέντη το Ίδρυμα Ωνάση μεταμορφώνει ένα παλιό εργοστάσιο πλαστικών σε χώρο πολιτισμού και ξεκινά τη λειτουργία του με μια σπουδαία έκθεση
LIFO NEWSROOM
Επαναπατρίστηκε από τη Χιλή πολύτιμο θραύσμα από αρχαϊκό ναό της Ακρόπολης

Πολιτισμός / Επαναπατρίστηκε από τη Χιλή πολύτιμο θραύσμα από αρχαϊκό ναό της Ακρόπολης

Το μαρμάρινο θραύσμα βρισκόταν στην κατοχή Χιλιανού πολίτη και σύμφωνα με τον ίδιο, η  οικογένειά του το κατείχε από τη δεκαετία του 1930, με την πληροφορία ότι προέρχεται από την Ακρόπολη
LIFO NEWSROOM