Στην Art Basel άγνωστα έργα της Φραντσέσκα Γούντμαν

Στην Art Basel άγνωστα έργα της Φραντσέσκα Γούντμαν Facebook Twitter
Francesca Woodman, Polka Dots Series, Providence, Rhode Island Φωτ.: Francesca Woodman/ © Woodman Family Foundation. Artist’s Rights Society (ARS), New York and DACS, London 2022
0

Έργα της Φραντσέσκα Γούντμαν, μιας φωτογράφου με έργο που ασκεί μεγάλη επιρροή μέχρι σήμερα, φωτογράφισε πολύ και έζησε λίγο –αυτοκτόνησε στα 22 της χρόνια, το 1981– θα εκτεθούν για πρώτη φορά στο περίπτερο της Gagosian στην Art Basel.

Η γκαλερί, σε συνεργασία με το ίδρυμα που έφτιαξαν οι γονείς της στη μνήμη της, θα εκπροσωπούν το έργο της που περιλαμβάνει περίπου 10.000 αρνητικά. Από αυτόν τον μεγάλο όγκο παραγωγής δεν έχουμε δει περισσότερες από 150-160 φωτογραφίες, και αυτές είναι που έχουν δημιουργήσει τη μεγάλη φήμη της.

Στην Art Basel θα εκτεθούν δύο εικόνες που δεν είχαν εμφανιστεί ως τώρα, μαζί με μια τρίτη που είναι γνωστή ως χαρακτηριστική του έργου της, ενώ προγραμματίζεται και μια έκθεση αφιερωμένη σε αυτό την άνοιξη του 2024 στη Νέα Υόρκη.

cover
Φραντσέσκα Γούντμαν

Σε μια εποχή πριν από τα σόσιαλ μίντια και τις σέλφι, η Γούντμαν απεικόνιζε στις ασπρόμαυρες φωτογραφίες της τον εαυτό της, γυναίκες, γυμνές ή με ρούχα, συχνά «θολές» λόγω της κίνησης, δίνοντας την εντύπωση ότι γίνονται ένα με τον περιβάλλοντα χώρο. Οι εικόνες της είναι βαθιά προσωπικές και οι ερμηνείες που έχουν δοθεί στο έργο της μετά τον θάνατό της απασχολούν διαρκώς την καλλιτεχνική κοινότητα.

«Το έργο της διαπνέεται από εξαιρετική δημιουργικότητα και ενδιαφέρεται σταθερά για τη μυθολογία, τη λογοτεχνία και τη γοτθική και βικτοριανή αισθητική», αναφέρει η Gagosian στην ανακοίνωσή της. «Επίσης τη γοήτευαν οι σουρεαλιστές και οι μεταγενέστεροι ανατρεπτικοί καλλιτέχνες που έζησαν τόσο στην Ευρώπη όσο και στις Ηνωμένες Πολιτείες».

Όπως και οι σουρεαλιστές πριν από αυτήν, η Γούντμαν στις εικόνες της συμπεριλάμβανε συχνά καθρέφτες και άλλα αντικείμενα, δημιουργώντας ένα αποτέλεσμα που έφερε στοιχεία συμβολισμού, δείχνοντας κάποιο ενδιαφέρον για τον «φετιχισμό», όπως τον περιέγραψαν κάποτε οι «New York Times» σε κριτική μιας έκθεσης έργων της, φέρνοντας ως παράδειγμα ένα κοντινό πλάνο του γυμνού της σώματος, όπου μανταλάκια ρούχων «μαγκώνουν» το στήθος και το στομάχι της.

Στην Art Basel άγνωστα έργα της Φραντσέσκα Γούντμαν Facebook Twitter
Francesca Woodman, Space 2, Providence, Rhode Island, 1976 Φωτ.: Francesca Woodman/ © Woodman Family Foundation. Artist’s Rights Society (ARS), New York

Παρά την εμφάνισή της σε μια εποχή που οι καλλιτέχνες χρησιμοποιούσαν το γυναικείο σώμα για να κάνουν φεμινιστικές δηλώσεις, η Γούντμαν δεν έδειχνε να ασχολείται με το κίνημα αυτό. Όπως σημειώνουν οι «New York Times», το έργο της δεν είναι ερωτικό ή ηδονοβλεπτικό. Αντίθετα, οι εικόνες της είναι βαθιά συναισθηματικές. Η Γούντμαν δούλευε σειριακά, παράγοντας εικόνες που σχετίζονταν μεταξύ τους και προορίζονταν να προβληθούν μαζί. Οκτώ φωτογραφικά άλμπουμ που συνέθεσε η ίδια θα εκδοθούν αυτόν τον μήνα.

«Το γυμνό το χρησιμοποιώ με έναν τρόπο ειρωνικό, όπως συμβαίνει με το γυμνό στους κλασικούς πίνακες ζωγραφικής. Θέλω οι φωτογραφίες μου να έχουν μια διαχρονική, προσωπική, αλλά αλληγορική ποιότητα, όπως συμβαίνει σε πολλούς πίνακες του Ένγκρ, αλλά μου αρέσει η τραχύτητα που δίνει η φωτογραφία στο γυμνό», έγραφε.

Μια σύντομη ζωή, μια μεγάλη κληρονομιά

Η Γούντμαν τράβηξε το πρώτο της φωτογραφικό αυτοπορτρέτο στα 13 της και από τότε δεν σταμάτησε να φωτογραφίζει. Γεννήθηκε το 1958 και μεγάλωσε στο Ντένβερ και στο Μπόλντερ του Κολοράντο από γονείς καλλιτέχνες, την Μπέτι και τον Τζορτζ Γούντμαν (που πέθαναν το 2017 και 2018).

Αρκετά καλοκαίρια τα πέρασε με την οικογένειά της στην Ιταλία. Το 1972 ξεκίνησε να φοιτά στην Ακαδημία Abbot, ένα ιδιωτικό σχολείο στη Μασαχουσέτη, όπου ανέπτυξε το ταλέντο της στη φωτογραφία. Το 1975 πήγε στη σχολή σχεδίου του Ρόουντ Άιλαντ (Rhode Island School of Design-RISD), από το οποίο αποφοίτησε το 1978. Στο πλαίσιο ενός προγράμματος του RISD, σπούδασε και στη Ρώμη.

Το 1979 μετακόμισε στη Νέα Υόρκη, με όνειρο να κάνει καριέρα στη φωτογραφία. Άρχισε να την ενδιαφέρει η εμπορική φωτογραφία μόδας ως ένα μέσο για να προωθήσει τη δουλειά της και ασχολήθηκε με αυτόν τον χώρο μέχρι το 1980. Η δουλειά της δεν έτυχε καμίας προσοχής και η προσπάθειά της να προσεγγίσει επαγγελματίες φωτογράφους δεν είχε κανένα αποτέλεσμα.

Μια ερωτική απογοήτευση ήρθε να προστεθεί σε μια σειρά απορρίψεων που την οδήγησαν σε μια πρώτη αποτυχημένη προσπάθεια αυτοκτονίας. Το 1981 έκανε μια δεύτερη, πέφτοντας από το παράθυρο ενός κτιρίου στη Νέα Υόρκη, οπότε το νήμα της ζωής της κόπηκε μόλις στα 22 της χρόνια. 

Μέχρι την αυτοκτονία της οι φωτογραφίες της είχαν εκτεθεί ελάχιστα στο ευρύ κοινό, ενώ ένα βιβλίο το οποίο δούλευε δεν είχε δημοσιευτεί και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην κηδεία της. Τράβηξε περίπου 10.000 καρέ, τα οποία μετά την αυτοκτονία της πέρασαν στην κατοχή των γονιών της. Από αυτά τα αρνητικά εκτύπωσε περίπου 800 φωτογραφίες, εκ των οποίων μέχρι το 2006 μόλις οι 120 είχαν παρουσιαστεί σε εκθέσεις. Οι περισσότερες φωτογραφίες της έχουν διαστάσεις 20 επί 25 εκατοστά ή λιγότερο. Στην πλειοψηφία τους δεν έχουν τίτλο, αλλά προσδιορίζονται από την τοποθεσία και μια ημερομηνία.

Οι γονείς της ανέλαβαν την παρουσίαση του έργου της, συστήνοντας ένα ίδρυμα στο όνομά της, και η μετά θάνατον επιτυχία της οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην αφοσίωσή τους στο έργο της. Τα χρόνια που ακολούθησαν, φωτογράφοι, κριτικοί τέχνης και το κοινό ανακάλυψαν μια φωτογράφο της οποίας η δουλειά αποτελεί αίνιγμα και προσπάθησαν να ξεκλειδώσουν το έργο της μέσω του τραγικού και πρόωρου τέλους της ζωής της. Σήμερα τα έργα της εκτίθενται στα μεγαλύτερα μουσεία διεθνώς και το έργο της, αναπόσπαστα συνδεδεμένο με μια τραγική ζωή στη διάρκεια της οποίας δεν πρόλαβε να αναγνωριστεί, έχει κερδίσει ένα φανατικό κοινό. Οι κριτικοί την εντάσσουν στη μεγάλη παράδοση του γυναικείου αυτοπορτρέτου στη φωτογραφία.

Στην Art Basel άγνωστα έργα της Φραντσέσκα Γούντμαν Facebook Twitter
Francesca Woodman, Untitled, MacDowell Colony, Peterborough, New Hampshire, 1980 Φωτ.: Francesca Woodman/ © Woodman Family Foundation. Artist’s Rights Society (ARS), New York

Με στοιχεία από UPI, woodmanfoundation.org, Woodman Family Foundation

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το Υπουργείο Πολιτισμού και η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζουν: 3ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής

Πολιτισμός / 3ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής: Μια κατανυκτική εμπειρία στους δρόμους και στα τοπόσημα της Αθήνας

Σε καλλιτεχνική διεύθυνση Γιώργου Κουμεντάκη, το φεστιβάλ θα παρουσιάσει περισσότερες από 40 συναυλίες και καλλιτεχνικές δράσεις σε εκκλησίες, μουσεία, αρχαιολογικούς και συναυλιακούς χώρους, καλωσορίζοντας για πρώτη φορά στο πρόγραμμά του και την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης.
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Πράδο: Πλαστός ο «χαμένος πίνακας» του Καραβάτζιο – Στο στόχαστρο έμπορος τέχνης για απάτη

Πολιτισμός / Μουσείο Πράδο: Πλαστός ο «χαμένος πίνακας» του Καραβάτζιο – Στο στόχαστρο έμπορος τέχνης για απάτη

Η έκθεση του Πράδο ήταν καταπέλτης: το έργο δεν είναι αυθεντικός Καραβάτζιο, αλλά δημιούργημα αγνώστου καλλιτέχνη με «μέτρια τεχνική αρτιότητα», εκτιμώντας την πραγματική αξία του σε μόλις 22.000 ευρώ
LIFO NEWSROOM
Βραβεία GLAAD - Σίνθια Ερίβο: «Οι αντωνυμίες they/them υπάρχουν από τις απαρχές του κόσμου»

Πολιτισμός / Βραβεία GLAAD - Σίνθια Ερίβο: «Οι αντωνυμίες they/them υπάρχουν από τις απαρχές του κόσμου»

Η ηθοποιός τιμήθηκε με το βραβείο Stephen F. Kolzak, το οποίο απονέμεται σε «ανοιχτά queer μέλη της κοινότητας του θεάματος ή των MME για το έργο τους προς την εξάλειψη της ομοφοβίας»
LIFO NEWSROOM
Η Ακαδημία ζητά συγγνώμη για τη μη στήριξη στον Παλαιστίνιο νικητή των Όσκαρ, Χαμντάν Μπαλάλ

Πολιτισμός / Η Ακαδημία ζητά συγγνώμη για τη μη στήριξη στον Παλαιστίνιο νικητή των Όσκαρ, Χαμντάν Μπαλάλ

«Ζητάμε ειλικρινά συγγνώμη από τον κ. Μπαλάλ και όλους τους καλλιτέχνες που αισθάνθηκαν ότι δεν υποστηρίχθηκαν από την προηγούμενη δήλωσή μας» αναφέρει η σχετική ανακοίνωση
LIFO NEWSROOM
Η Coca-Cola Hellenic ακύρωσε την εκδήλωσή της στο Καλλιμάρμαρο

Πολιτισμός / Η Coca-Cola Hellenic ακύρωσε την εκδήλωσή της στο Καλλιμάρμαρο

Σύμφωνα με την εταιρεία «κατά τη διάρκεια των εργασιών ακολουθήθηκαν όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες, τηρώντας απόλυτα τα αρχιτεκτονικά σχέδια και τις μελέτες, όπως είχαν υποβληθεί και εγκριθεί»
LIFO NEWSROOM
Όσκαρ: Πάνω από 500 διάσημοι ηθοποιοί και σκηνοθέτες επικρίνουν την Ακαδημία για τη μη υποστήριξη του Χαμντάν Μπαλάλ

Πολιτισμός / Όσκαρ: Πάνω από 500 διάσημοι ηθοποιοί και σκηνοθέτες επικρίνουν την Ακαδημία για τη μη υποστήριξη του Χαμντάν Μπαλάλ

Οι ηθοποιοί Μαρκ Ράφαλο και Πενέλοπε Κρουζ, ο βραβευμένος με Όσκαρ σκηνοθέτης Αλφόνσο Κουαρόν συμπεριλαμβάνονται στα ονόματα που έχουν υπογράψει ανοιχτή επιστολή που καταδικάζει την έλλειψη δημόσιας υποστήριξης της Ακαδημίας προς τον Παλαιστίνιο κινηματογραφιστή
LIFO NEWSROOM
Αθωώθηκε η Dua Lipa για το «Levitating» – Το δικαστήριο απέρριψε αγωγή για λογοκλοπή

Πολιτισμός / Αθωώθηκε η Dua Lipa για το «Levitating» – Το δικαστήριο απέρριψε αγωγή για λογοκλοπή

Ο δικαστής είχε αποφανθεί τότε πως δεν υπήρχε καμία ένδειξη πως η Lipa ή οι συνδημιουργοί της είχαν ποτέ «πρόσβαση» στο τραγούδι του συγκροτήματος – βασικό προαπαιτούμενο για τη στοιχειοθέτηση περί λογοκλοπής
LIFO NEWSROOM