Ο λόγος για τον πίνακα του Ρέμπραντ «Η λατρεία των μάγων» που ανακαλύφθηκε τυχαία το 2016 και σήμερα πλέον φιγουράρει ισότιμα ανάμεσα στα άλλα αριστουργήματα του κορυφαίου Ολλανδού καλλιτέχνη, μιας και ολοκληρώθηκε η αποκατάσταση του έργου.
Το Ιταλικό Ίδρυμα Πολιτιστικής Κληρονομιάς που ανέλαβε να εξακριβώσει την αυθεντικότητα του πίνακα, ανακοίνωσε το έργο χρονολογείται γύρω στα 1632-33 και είχε μπει στη λίστα των «χαμένων» θησαυρών του Ρέμπραντ.
Λάδι σε καμβά με την χαρακτηριστική τεχνική της ολλανδικής σχολής του 17ου αιώνα, ο πίνακας είναι θρησκευτικού περιεχομένου και απεικονίζει τη στιγμή που οι τρεις μάγοι υποκλίνονται μπροστά στη φάτνη με το Θείο Βρέφος. Αμέσως μετά την αποκάλυψή του στους τοίχους του εξοχικού, πέρασε στα χέρια της Αντονέλα ντι Φραντσέσκο για την απαραίτητη μελέτη, συντήρηση και αποκατάσταση.
«Έζησα ένα από τα πιο όμορφα πράγματα που μπορεί να συμβούν στη ζωή: να συνειδητοποιήσω πως στέκομαι απέναντι στο έργο ενός πολύ σπουδαίου ζωγράφου που βγαίνει από το σκοτάδι και αποκαλύπτεται “επιλέγοντας” εμένα να τον βγάλω στο φως» δήλωσε η Ντι Φρανσέσκο, συμπληρώνοντας πως πρόκειται για μια ιστορική στιγμή «από κείνες που προκαλούν ίλιγγο, που σου προξενούν τέτοια μοναδική συγκίνηση και σε δονούν μέχρι το μεδούλι, μέχρι να παραδοθείς απόλυτα σε αυτό το ξόρκι!».
Ο κορυφαίος ζωγράφος του 17ου αιώνα, απόλυτος εκπρόσωπος της Χρυσής Εποχής της Ολλανδίας, φιλοτέχνησε συνολικά περίπου 400 πίνακες, περισσότερα από 1000 σχέδια ζωγραφικής και περίπου 290 χαρακτικά καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του. Οι μελετητές του συνολικού έργου του Ρέμπραντ είχαν κατατάξει τον συγκεκριμένο πίνακα στους χαμένους και θεωρούσαν πως έχει «επιβιώσει» μέσα από τα αντίγραφα των μαθητών του, τα περισσότερα εκ των οποίων βρίσκονται στο Γκέτεμποργκ και στην Αγία Πετρούπολη.
Σύμφωνα με το δελτίο τύπου, από τα πιο σημαντικά στοιχεία που αποδεικνύουν την αυθεντικότητα του πίνακα θεωρούνται οι διαστάσεις του, 54 x 44,5 εκατοστά, καθώς και η χρήση της πολύ συγκεκριμένης τεχνικής που χαρακτηρίζει τους Ολλανδούς «Δασκάλους» της δεκαετίας του 1630.
Η αυθεντικότητα του πίνακα επιβεβαιώθηκε σε συμπόσιο της Γαλλικής Ακαδημίας της Villa Medici στη Ρώμη, στην οποία συμμετείχαν μελετητές τέχνης από όλον τον κόσμο, ιστορικοί αλλά και συντηρητές. Την εκδήλωση διοργάνωσε το Ιταλικό Ίδρυμα Πολιτιστικής Κληρονομιάς (FPI), μια ΜΚΟ που τρέχει αυτόν τον καιρό το πρότζεκτ «Αποκαλύπτοντας αριστουργήματα» και όπως δηλώνει ο πρόεδρός του, Γκουϊντο Ταλαρίκο «δεν θα μπορούσε να υπάρξει ευτυχέστερη συγκυρία από την ανακάλυψη του αριστουργήματος ενός κορυφαίου ζωγράφου».
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του FPI, οι ιδιοκτήτες του πίνακα δεν πρόκειται να τον πουλήσουν, αλλά έχουν αποφασίσει να τον δανείζουν σε περιοδικές εκθέσεις, σε μουσεία και γκαλερί. Δεν είναι η πρώτη φορά που έρχεται στο φως ένας χαμένος Ρέμπραντ, όμως η ύπαρξη δεκάδων αντίγραφων διαψεύδει συνήθως τις ελπίδες για την ανακάλυψη ενός αυθεντικού έργου του διάσημου Ολλανδού.
Με πληροφορίες από CNN