Στο Περού βρέθηκε μια από τις παλαιότερες μεγαλιθικές κατασκευές στην Αμερική

Στο Περού βρέθηκε μια από τις παλαιότερες μεγαλιθικές κατασκευές στην Αμερική Facebook Twitter
Οι πλατείες όπως αυτή μπορεί να έχουν δράσει στην περαιτέρω ανάπτυξη των τοπικών κοινωνικών και ομαδικών ταυτοτήτων, συνδέοντας τους ανθρώπους με ένα τόπο. Φωτ.: Jason Toohey/Science Advances
0

Οι αρχαιολόγοι αποκάλυψαν μια κυκλική πέτρινη πλατεία στο Περού που είναι μια από τις παλαιότερες γνωστές μεγαλιθικές κατασκευές στην Αμερική. Βρίσκεται στον αρχαιολογικό χώρο Callacpuma, 550 χιλιόμετρα βόρεια της Λίμα και χτίστηκε πριν από περίπου 4.750 χρόνια και μπορεί να είχε τελετουργική χρήση.

«Έμεινα έκπληκτος όταν εντοπίσαμε αυτή την κυκλική μεγαλιθική πλατεία», λέει ο Jason Toohey, ανθρωπολόγος στο Πανεπιστήμιο του Wyoming και συνδιευθυντής του Callacpuma Archaeological Project. «Αν και άλλες είχαν ήδη βρεθεί σε άλλες περιοχές της περουβιανής ακτής και των υψιπέδων κυκλικές πλατείες, καμία δεν είχε εντοπιστεί σε αυτή την περιοχή του Περού. Και η μεγαλιθική τεχνική κατασκευής που χρησιμοποιήθηκε για την κατασκευή της πλατείας Callacpuma δεν έμοιαζε με καμία από τις άλλες κυκλικές πλατείες της εποχής».

Η ομάδα άρχισε να ανασκάπτει την πλατεία το 2018. Η δουλειά της αποκάλυψε ότι αποτελείται από δύο ομόκεντρους πέτρινους κύκλους, με εξωτερική διάμετρο 18 μέτρων. Οι αρχαίοι οικοδόμοι έστησαν κάθε μεγαλιθική πέτρα όρθια, κοντά η μια στην άλλη και χωρίς κονίαμα, σε αντίθεση με πολλές άλλες πλατείες των Άνδεων παρόμοιας χρονολογίας, οι οποίες κατασκευάστηκαν από λιθόκτιστους τοίχους. Η πλατεία μπορεί να ήταν τελετουργικά κλειστή κάποια στιγμή μεταξύ 500 π.Χ. και 200 π.Χ., σύμφωνα με την ερευνητική εργασία που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Science Advances.

«Οι ντόπιοι γνώριζαν αυτήν την κυκλική πλατεία εδώ και πολλά, πολλά χρόνια», λέει ο Toohey. «Με αυτή την έννοια, δεν το ανακαλύψαμε, αλλά οργανώσαμε το πρώτο αρχαιολογικό έργο που μελετά συστηματικά τη μεγαλιθική πλατεία – μέσω χαρτογράφησης και λεπτομερών ανασκαφών».

Με τη χρονολόγηση δειγμάτων άνθρακα που συλλέχθηκαν κατά τη διάρκεια της ανασκαφής, η ομάδα αποκάλυψε ότι η πλατεία κατασκευάστηκε για πρώτη φορά περίπου έναν αιώνα πριν από τη Μεγάλη Πυραμίδα της Γκίζας στην Αίγυπτο και περίπου την ίδια εποχή με το Στόουνχεντζ στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Οι κάτοικοι των Άνδεων κατασκεύασαν κυκλικές μνημειακές πλατείες από το 3100 π.Χ. έως το 800 π.Χ., με τουλάχιστον 100 χτισμένες κατά μήκος της κεντρικής ακτής του Περού και μερικές στα βουνά. Αν και διαφορετική στην τεχνική κατασκευής της, η πλατεία στο Callacpuma υπονοεί τώρα ότι η ιδέα της κατασκευής τέτοιων μνημείων εξαπλώθηκε και στις βόρειες Άνδεις από νωρίς, εξηγεί ο Toohey.

Οι αρχαιολόγοι δεν γνωρίζουν ακριβώς πώς λειτουργούσαν αυτές οι κυκλικές πλατείες, αλλά πιθανότατα ήταν πρώιμες κοινοτικές κατασκευές. «Αυτή η πλατεία χτίστηκε σε μια εποχή όπου οι ντόπιοι εξακολουθούσαν να ζουν έναν σχετικά νομαδικό τρόπο ζωής, μια εποχή που οι άνθρωποι μόλις άρχιζαν να πειραματίζονται με την καλλιέργεια τροφίμων», λέει ο Toohey.

Οι πλατείες όπως αυτή μπορεί να έχουν επηρεάσει στην περαιτέρω ανάπτυξη των τοπικών κοινωνικών και ομαδικών ταυτοτήτων, συνδέοντας τους ανθρώπους με ένα τόπο.

Η μελλοντική έρευνα θα επιδιώξει να διευκρινίσει γιατί οι αρχαίοι άνθρωποι των Άνδεων κατασκεύασαν τις πέτρινες πλατείες τους.

Με πληροφορίες από Arkeonews 

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

Πολιτισμός / Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

«Οι επισκέπτες θα κατανοήσουν καλύτερα γιατί ο ελληνικός πολιτισμός δεν είναι μόνο η κοιτίδα του Δυτικού Πολιτισμού, αλλά έχει τεράστιο αποτύπωμα και στην Ασία» τόνισε ο πρέσβης της Ελλάδας στην Κίνα
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Πολιτισμός / Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Η έκθεση «Χέρι με χέρι: Γλυπτική και Χρώμα στην Ισπανική Χρυσή Εποχή», καταδεικνύει ότι ο δυτικός καλλιτεχνικός κανόνας δεν έκανε διακρίσεις σε βάρος ορισμένων καλλιτεχνών μόνο λόγω γεωγραφίας και φύλου, αλλά και λόγω των υλικών που χρησιμοποιούσαν
LIFO NEWSROOM
Κίλιαν Μέρφι

Πολιτισμός / Ο Κίλιαν Μέρφι, ο Νόμος του Μέρφι και η Μαριόν Κοτιγιάρ από αύριο στους κινηματογράφους

Η κινηματογραφική μεταφορά των «Μικρών Πραγμάτων σαν κι Αυτά», ένα εγχώριο εμπορικό στοίχημα από τον σκηνοθέτη της «Ευτυχίας» και τρεις ακόμα επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Πολιτισμός / Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Ο βιογράφος του Αλέν Ντελόν, δήλωσε πως ο μεγάλος Γάλλος ηθοποιός «από σεξουαλική άποψη είχε εξερευνήσει τα πάντα, με άνδρες, με γυναίκες και κάνοντας τρίο»
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ