Teatro dei Pupi: Το λαϊκό σικελικό θέατρο του δρόμου με τις μαριονέτες έρχεται στην Αθήνα

Teatro dei Pupi: Το λαϊκό σικελικό θέατρο του δρόμου με τις μαριονέτες στην Αθήνα Facebook Twitter
Ο Μίμο Κουτίκιο είναι ο άνθρωπος πίσω από αυτή τη μοναδική παράσταση.
0

Αν εμείς έχουμε τον καραγκιόζη, η Σικελία έχει και αυτή μια μακραίωνη και ξεχωριστή παράδοση, το περιώνυμο Teatro dei pupi, το λαϊκό θέατρο του δρόμου με τις μαριονέτες, που θα ζωντανέψει ο Σύλλογος Figli d'Arte Cuticchio από το Παλέρμο, την Κυριακή 22 Ιανουαρίου, στις 5 μ.μ. στον Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσός, σε συνεργασία με το Ιταλικό Ινστιτούτο της Αθήνας.

Στο έργο που θα παρουσιαστεί με τίτλο «Η Ιλιάδα ή τα λύτρα του Πριάμου», νέες μαριονέτες δημιουργήθηκαν πάνω στις φιγούρες των Ελλήνων και των Τρώων και το έπος που υπενθυμίζει την παντοτινά άσβεστη ελληνική παράδοση της Σικελίας συνδυάζεται με την δεδομένη παραστατική δομή των pupi, που αναδεικνύει τη ζωντάνια και την παντοτινή του επικαιρότητα.

Το Teatro dei pupi είναι συνυφασμένο άρρηκτα με την παράδοση της ιταλικής μεγαλονήσου και για πολλούς αιώνες αποτελούσε ακόμη και μέρος της καθημερινότητας στις πόλεις και τα χωριά της Σικελίας. Οι περιπέτειες του Ορλάντο και του Ρινάλντο απέναντι σε μάγισσες και πνεύματα μοχθηρά, πλανεύτρες βασίλισσες από τη λαγγεμένη Ανατολή, βλοσυρούς και πολεμοχαρείς ιππότες, κατακτητές Μαυριτανούς, έπλαθαν τη φαντασία και την ευρηματικότητα του σικελικού λαού.

Συμβολικές εικόνες της πολυτάραχης Ιστορίας που διαμόρφωσε τον χαρακτήρα της νήσου, από τους Έλληνες και τους Ρωμαίους, στους Άραβες και τους Καταλανούς και τους Ανζού, το Βασίλειο των Δύο Σικελιών, τις αγροτικές εξεγέρσεις στους φεουδάρχες και στον αγώνα για ανεξαρτησία της Ιταλίας και κατόπιν (ακόμη και μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο) της ίδιας της Σικελίας, οι μαριονέτες είναι η ζωντανή έκφραση της ψυχής του λαού της.

Teatro dei Pupi: Το λαϊκό σικελικό θέατρο του δρόμου με τις μαριονέτες στην Αθήνα Facebook Twitter
Το συγκεκριμένο έργο υπενθυμίζει την παντοτινά άσβεστη ελληνική παράδοση της Σικελίας.

Παρά τη λαϊκότητά τους οι ίδιες οι μαριονέτες έχουν αναχθεί σε μία ξεχωριστή μορφή «υψηλής» τέχνης όσον αφορά την κατασκευή και την εμφάνισή τους. Υπάρχει το μουσείο των Pupi στη Σικελία και το Teatro dei Pupi έχει επηρεάσει το έργο μεγάλων Σικελών δημιουργών, από τον Λεονάρντο Σάσα στη λογοτεχνία ως τους Ρενάτο Γκουτούζο και Φορτουνάτο Ντεπέρο στη ζωγραφική.

Τέλεια κίνηση, ζωντάνια χαρακτήρων, αρτιότητα και λεπτεπίλεπτες κινήσεις: κανένας δεν μένει αδιάφορος από τις ιστορίες που πλάθονται με αυτή την ιδιαίτερη παραστατική τεχνοτροπία τους και απόδοση της ζωής ή, καλύτερα, τη μυθιστορηματική της υπέρβαση.

Βλέποντας κάποιος μία παράσταση σικελικών Pupi αντιλαμβάνεται στην εντέλεια την «ιλιγγιώδη» τούτη παραδοξότητα του θεάτρου μαριονέτας που κατέθετε στο αξεπέραστο δοκίμιό του ο Χάινριχ Φον Κλάιστ.

Αφενός το θέατρο μαριονέτας αποτελεί μία αποκατάσταση της θεατρικής (και γενικότερα της παραστατικής) τέχνης μέσα από ένα κατώτερο genre, αφετέρου ξεπερνούν το ζωντανό σώμα και διαθέτουν μεγαλύτερη ζωντάνια, ευκινησία, ελαφράδα, συμμετρία και προπαντός «φυσικότερη κατανομή του κέντρου βάρους», που ούτε καν μπορεί να πλησιάσει το ανθρώπινο σώμα. Για τον Κλάιστ μάλιστα, ο ηθοποιός ή ο χορευτής θα πρέπει να γίνει υπερ-μαριονέτα.

Teatro dei Pupi: Το λαϊκό σικελικό θέατρο του δρόμου με τις μαριονέτες στην Αθήνα Facebook Twitter
Στο έργο «Η Ιλιάδα ή τα λύτρα του Πριάμου» νέες μαριονέτες δημιουργήθηκαν πάνω στις φιγούρες των Ελλήνων και των Τρώων.

Ο άνθρωπος πίσω από αυτή τη μοναδική παράσταση, ο Μίμο Κουτίκιο, γιος πλανόδιου μαριονετίστα, γεννήθηκε το 1948 στη Γέλα της Σικελίας. Το 1973 άνοιξε το πρώτο του κουκλοθέατρο και το 1977 ίδρυσε την Associazione Figli d'Arte Cuticchio. Το 1997 ίδρυσε την πρώτη σχολή για κουκλοπαίκτες στο Παλέρμο, όπου διοργανώνει εργαστήρια για την αφήγηση ιστοριών και το κουκλοθέατρο.

Ο Κουτίκιο διεύρυνε το ρεπερτόριό του, συνδυάζοντάς το με το κλασικό, διατηρώντας όμως τους κανόνες της παράδοσης, αυτοσχεδιασμό και σύνθεση και δημιουργώντας νέες αντιστοιχίες, συμμετρίες, ασυμμετρίες, αντιθέσεις και συμφωνίες, επικαλύπτοντας καταστάσεις και χαρακτήρες, κάνοντας τους παλιούς μύθους να λάμπουν με εντελώς νέες αναλαμπές.

Ο Κουτίκιο έφερε επανάσταση στην παραστατική τέχνη της μαριονέτας, διαρρηγνύοντας τη γραμμή ανάμεσα στη μαριονέτα και τον μαριονετίστα, φέρνοντάς την στο μεταίχμιο της ταύτισης ανάμεσα στο άψυχο pupo και τον ζωντανό θεατή.

Μέσα από τον διαρκή πειραματισμό και τον συνδυασμό μαριονέτας, ηθοποιού και μουσικής, ο Κουτίκιο αναμετράται ταυτόχρονα με την παράδοση, την νεώτερη αφηγηματικότητα και τον αυτοσχεδιασμό. Στον Κουτίκιο έχουν απονεμηθεί πολλά βραβεία, μεταξύ των οποίων το βραβείο «Stegagatto» του Ente Teatrale Italiano (1991), το βραβείο Θεσσαλονίκης Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης (Ελλάδα) 1997, το βραβείο «UBU» (1998), το βραβείο «Hystrio» (2007), το βραβείο «Chù'ng Nhan» (Ανόι - Βιετνάμ), 2000, το βραβείο κριτικών (2008), το βραβείο «De Sica» (2013), το βραβείο «UBU» για το επίτευγμα ζωής (2019).

Η Ιλιάδα ή τα λύτρα του Πρίαμου  
Κυριακή 22/1/ - 5 μ.μ.
Φιλολογικός Σύλλογος Παρνασσός - Πλατεία Αγίου Καρύτση 8, Αθήνα

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Σεντ-Εξιπερί, η Νίκι ντε Σεν Φαλ και o Μπιλ Μάρεϊ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Ο Σεντ-Εξιπερί, η Νίκι ντε Σεν Φαλ και o Μπιλ Μάρεϊ από αύριο στους κινηματογράφους

Μέτρια κινηματογραφική εβδομάδα, με δυο βιογραφικά δράματα που απογοητεύουν, μια κακόβουλη crime κωμωδία και μια διασκευή video game απευθυνόμενη στο οικογενειακό κοινό ανάμεσα στις νέες κυκλοφορίες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Τα Όσκαρ δεν φτιάχτηκαν για εμάς»: Η Χάλι Μπέρι λέει στις μαύρες ηθοποιούς να σταματήσουν να «ποθούν» τα χρυσά αγαλματίδια

Πολιτισμός / «Το σύστημα δεν φτιάχτηκε για εμάς»: Η Χάλι Μπέρι λέει στις μαύρες ηθοποιούς να σταματήσουν να «ποθούν» τα Όσκαρ

Η μόνη μαύρη γυναίκα που έχει κερδίσει Όσκαρ 'Α γυναικείου ρόλου δήλωσε ότι η ιστορική νίκη της τελικά επρόκειτο για ανωμαλία και όχι αλλαγή κατεύθυνσης από την Ακαδημία
LIFO NEWSROOM
Το Υπουργείο Πολιτισμού και η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζουν: 3ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής

Πολιτισμός / 3ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής: Μια κατανυκτική εμπειρία στους δρόμους και στα τοπόσημα της Αθήνας

Σε καλλιτεχνική διεύθυνση Γιώργου Κουμεντάκη, το φεστιβάλ θα παρουσιάσει περισσότερες από 40 συναυλίες και καλλιτεχνικές δράσεις σε εκκλησίες, μουσεία, αρχαιολογικούς και συναυλιακούς χώρους, καλωσορίζοντας για πρώτη φορά στο πρόγραμμά του και την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης.
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Πράδο: Πλαστός ο «χαμένος πίνακας» του Καραβάτζιο – Στο στόχαστρο έμπορος τέχνης για απάτη

Πολιτισμός / Μουσείο Πράδο: Πλαστός ο «χαμένος πίνακας» του Καραβάτζιο – Στο στόχαστρο έμπορος τέχνης για απάτη

Η έκθεση του Πράδο ήταν καταπέλτης: το έργο δεν είναι αυθεντικός Καραβάτζιο, αλλά δημιούργημα αγνώστου καλλιτέχνη με «μέτρια τεχνική αρτιότητα», εκτιμώντας την πραγματική αξία του σε μόλις 22.000 ευρώ
LIFO NEWSROOM
Βραβεία GLAAD - Σίνθια Ερίβο: «Οι αντωνυμίες they/them υπάρχουν από τις απαρχές του κόσμου»

Πολιτισμός / Βραβεία GLAAD - Σίνθια Ερίβο: «Οι αντωνυμίες they/them υπάρχουν από τις απαρχές του κόσμου»

Η ηθοποιός τιμήθηκε με το βραβείο Stephen F. Kolzak, το οποίο απονέμεται σε «ανοιχτά queer μέλη της κοινότητας του θεάματος ή των MME για το έργο τους προς την εξάλειψη της ομοφοβίας»
LIFO NEWSROOM
Η Ακαδημία ζητά συγγνώμη για τη μη στήριξη στον Παλαιστίνιο νικητή των Όσκαρ, Χαμντάν Μπαλάλ

Πολιτισμός / Η Ακαδημία ζητά συγγνώμη για τη μη στήριξη στον Παλαιστίνιο νικητή των Όσκαρ, Χαμντάν Μπαλάλ

«Ζητάμε ειλικρινά συγγνώμη από τον κ. Μπαλάλ και όλους τους καλλιτέχνες που αισθάνθηκαν ότι δεν υποστηρίχθηκαν από την προηγούμενη δήλωσή μας» αναφέρει η σχετική ανακοίνωση
LIFO NEWSROOM