Πρύτανης ΑΠΘ: Δεν είναι δυνατόν για την οικονομία μιας χώρας να είναι όλοι απόφοιτοι Πανεπιστημίων

Πρύτανης ΑΠΘ: Δεν είναι δυνατόν για την οικονομία μιας χώρας να είναι όλοι απόφοιτοι Πανεπιστημίων Facebook Twitter
Ο ο πρύτανης του ΑΠΘ, καθηγητής Περικλής Μήτκας. (ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΤΡΥΨΑΝΗ ΦΑΝΗ)
15

«Δεν είναι δυνατόν για την οικονομία μιας χώρας να είναι όλοι απόφοιτοι Πανεπιστημίων. Έτσι οδηγηθήκαμε στο brain-drain», λέει ο πρύτανης του ΑΠΘ, καθηγητής Περικλής Μήτκας, σημειώνοντας πως «το εκπαιδευτικό σύστημα πρέπει να διασφαλίζει την πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση για όσους θέλουν και μπορούν κι εναλλακτικές ελκυστικές επιλογές για όλους τους άλλους».

Ο Περικλής Μήτκας επισημαίνει την ανάγκη να υπάρξει «μακροπρόθεσμος εθνικός σχεδιασμός για την εκπαίδευση συνολικά, ένα σταθερό θεσμικό πλαίσιο συμφωνημένο από όλα τα κόμματα, που θα επιτρέψει την εφαρμογή των όποιων αλλαγών και θα καταστήσει δυνατή την αξιολόγησή τους στην πράξη».

Την ίδια στιγμή, εκφράζει την άποψη πως «κάθε Πανεπιστήμιο θα πρέπει να ορίζει το ίδιο τα κριτήρια εισαγωγής και τον αριθμό των φοιτητών που μπορεί να εκπαιδεύσει, προφανώς λαμβάνοντας υπόψη την εθνική στρατηγική, αλλά και στο πλαίσιο των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του».

Εκτιμά, δε, πως «δεν είναι δυνατόν για την οικονομία και την ανάπτυξη μιας χώρας, οποιασδήποτε χώρας, να είναι όλοι απόφοιτοι Πανεπιστημίων», καθώς «έτσι οδηγηθήκαμε στο λυπηρό φαινόμενο του brain drain και τροφοδοτούμε με επιστήμονες τις ευρωπαϊκές χώρες και τις ΗΠΑ».

«Πεποίθησή μου είναι ότι οι νέοι μας θα πρέπει να έχουν υψηλούς στόχους, ούτως ή άλλως. Αλλά δεν αποτελεί μόνο η ανώτατη εκπαίδευση υψηλό στόχο ούτε είναι απαραίτητο να έχουν όλοι τους ίδιους στόχους. Δεν διαθέτουν όλοι τις ίδιες δεξιότητες, ούτε τις ίδιες ικανότητες. Δεν είναι δυνατόν για την οικονομία και την ανάπτυξη μιας χώρας, οποιασδήποτε χώρας, να είναι όλοι απόφοιτοι Πανεπιστημίων. Έτσι οδηγηθήκαμε στο λυπηρό φαινόμενο του brain drain και τροφοδοτούμε με επιστήμονες τις ευρωπαϊκές χώρες και τις ΗΠΑ. Δεν είναι τυχαίο ότι η πιο σταθερή και ισχυρή οικονομία της Ευρώπης -αν όχι του κόσμου- η γερμανική, έχει εδώ και δεκαετίες το ίδιο εκπαιδευτικό σύστημα και εκπαιδεύει στο πλαίσιο της τυπικής μάθησης όχι μόνο τους επιστήμονές της, αλλά και τους τεχνικούς, τους ελεύθερους επαγγελματίες, τους υπαλλήλους όλων των ειδικοτήτων», ανέφερε χαρακτηριστικά. 

Για τα φαινόμενα βίας και ανομίας στο ΑΠΘ σημειώνει πως «έχουν αυξηθεί η εσωτερική φύλαξη, οι επιχειρήσεις των αρμόδιων Αρχών και οι συλλήψεις των διακινητών ναρκωτικών και η κατάσταση είναι καλύτερη», υπενθυμίζοντας, όμως, πως «είμαστε πανεπιστημιακοί δάσκαλοι, που διοικούμε, με δεδομένο θεσμικό πλαίσιο, τα Ιδρύματα όπου φοιτούν οι νέες και οι νέοι μας, με στόχους την παροχή υψηλού επιπέδου εκπαίδευσης και τη διεξαγωγή έρευνας και όχι Αστυνομικοί, ούτε Εισαγγελείς».

Σχετικά με τις συγχωνεύσεις Ιδρυμάτων παρατηρεί πως «ήταν απαραίτητος ο σχεδιασμός σε εθνικό επίπεδο με την θεσμική συμμετοχή των Ελληνικών Πανεπιστημίων», ενώ «αναφορικά με τη μετατροπή Τμημάτων ΤΕΙ σε πανεπιστημιακά, έπρεπε να είχε προηγηθεί η θέσπιση ενός ολοκληρωμένου πλαισίου ακαδημαϊκών κριτηρίων».

Με πληροφορίες από ΑΠΕ- ΜΠΕ

Ελλάδα
15

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

σχόλια

7 σχόλια
" «Δεν είναι δυνατόν για την οικονομία μιας χώρας να είναι όλοι απόφοιτοι Πανεπιστημίων. Έτσι οδηγηθήκαμε στο brain-drain» "Αν ισχύει (και νομίζω πως αυτό συμβαίνει) η άποψη πως φεύγουν στο εξωτερικό οι ικανότεροι και οι πλέον ταλαντούχοι και εμπνευσμένοι, τότε αυτόματα ακυρώνεται ο παραπάνω ισχυρισμός του πρύτανη.Και οι λόγοι θα πρέπει μάλλον να αναζητηθούν αλλού: στην γενικότερη έλλειψη δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας (πλην καφέ, σουβλατζίδικων, ντελίβερι, κλπ), στους άθλιους μισθούς, στις απαράδεκτες συνθήκες εργασίας, κλπ.
Τι είδους θέσεις εργασίας έχετε να προτείνετε ενδεικτικά για 2000 Μαθηματικούς, 1200 Δικηγόρους, 1200 φυσικούς, 500 εικαστικούς που παράγονται ετησίως; Πιστεύετε πως κάποιος που έχει "επενδύσει" (;) 5 χρόνια σε κόπο και χρήματα είναι διατεθειμένος να μαζέψει φράουλες ΄η να φτιάχνει καζανάκια;
Πιστεύετε πως κάποιος που έχει "επενδύσει" (;) To ερωτηματικό στην παρένθεση κάνει όλη τη διαφορά. Η Ελλάδα έχει γεμίσει πτυχιούχους που μπήκαν με τα 1000 ζόρια σε μια σχολή, την τελείωσαν με τα 1000 ζόρια, κάποιοι (στον κλάδο μου οι περισσότεροι) έκαναν κι ένα μεταπτυχιακό, πόλλες φορές της πλάκας, ίσα-ίσα για τα "μόρια" και τώρα ψάχνουν απεγνωσμένα για μια θέση στο Δημόσιο, γιατί ο ιδιωτικός τομέας τους πέφτει δύσπεπτος. Η Ελλάδα δεν παράγει επαγγελματίες, παράγει ανεπαρκείς πτυχιούχους.
Σε μια σοβαρή οικονομία όπως οι ευρωπαϊκές, μερικοί μονάχα μαθηματικοί θα δουλέψουν ως καθηγητές μαθηματικών (οι υπόλοιποι, μετά από μια εξειδίκευση, σε τράπεζες, ασφαλιστικές, πληροφορική, στατιστική, έρευνα, κλπ - στη Γαλλία υπάρχει τεράστια έλλειψη μαθηματικών στα σχολεία γιατί οι περισσότεροι απόφοιτοι προτιμούν καριέρα στον ιδιωτικό τομέα...)Το ίδιο για τους φυσικούς που εργάζονται κατά προτεραιότητα σε βιομηχανία, καθαρή έρευνα, έρευνα για την ανάπτυξη προϊόντων, περιβάλλον, κλπ.Όσο για τους νομικούς, ελάχιστοι δικηγορούν, γίνονται συμβολαιογράφοι ή δικαστές: η πλειονότητα στελεχώνει την δημόσια διοίκηση ή τις εταιρίες του ιδιωτικού τομέα (με άτομα που μπορούν να καταλάβουν τα ολοένα περισσότερα νομικής φύσεως κείμενα: κανονισμούς, οδηγίες, εγκυκλίους...). Επίσης μεγάλο μέρος των υπαλλήλων των δικαστηρίων είναι πτυχιούχοι νομικής. Μόνο στην Ελλάδα όποιος τέλειωσε νομική "πρέπει" να γίνει δικηγόρος, συμβολαιογράφος ή δικαστής.και ούτω καθεξής...
Τα έχουμε πει και αλλού ρε Γατε, όταν λέμε ότι η αγορά δε μπορεί να απορροφήσει τόσους μαθηματικός ή γιατρούς προφανώς περιλαμβάνουν και "εναλλακτικές" καριερες. Και ναι, κάποιοι πτυχιουχοι ίσως φέρουν κάτι καλύτερο σε τέτοιες θέσεις αλλά δε μπορει να είναι και ο κανόνας! Στην πράξη η συντριπτική τους πλειονότητα καταλήγει να κάνει δουλειές όπου αυτές οι γνώσεις είναι απλά περιττές, και προφανώς δεν εννοώ σε μουσεία και γκαλερί, αλλά σε ψητοπωλεια και καφετέριες!
Σε όλο αυτό φταίει η απαξίωση των τεχνικών επαγγελμάτων, (αποδοχές, δικαιώματα εργασίας, κοινωνικό στάτους) και η υπερπροσφορά θέσεων στα ΑΕΙ (φέτος ήταν 3000 παραπάνω) σαν ένα κόλπο για την μείωση της ανεργίας, αφού οι φοιτητές δεν έχουν δικαίωμα εγγραφής σε μητρώα ανέργων.
Πριν από 20 περίπου χρόνια, είχε πει ένας Μηχανολόγος της ΔΕΗ, "ψάχνει η ΔΕΗ για χειριστές γερανών και δεν βρίσκει".Άκουσε την κουβέντα αυτή ένας νεαρός γύρω στα 20-25 και ψάχτηκε να εργαστεί στους γερανούς για να μάθει την δουλειά, όχι αποκλειστικά για να προσληφθεί στην ΔΕΗ, απλά γιατί κατάλαβε ότι θα καλύψει ένα μεγάλο εργασιακό κενό (από μεγάλες δουλειές μέχρι μικροδουλειές όπως το ξεκρέμασμα διαφημιστικών πινακίδων). Εννοείται ότι έκανε την τύχη του, όχι μόνο δεν έμεινε ποτέ χωρίς δουλειά, αλλά δούλευε και υπερωρίες με διπλά λεφτά. Και δεν είναι και καμιά βαριά δουλειά, λίγη δεξιότητα θέλει που την αποκτάς με την πείρα.
Και φαντάζεσαι δηλαδή το παιδί του πρύτανη να εξυπηρετεί ως υδραυλικός ή ως υπάλληλος της Vodafone το παιδί ενός βλαχοαγρότη που έγινε δικηγόρος ή γιατρός; Mon Dieu!!!!!!!Είσαι κατά της (κληρονομικής) αριστείας; Θέλεις να γίνουμε σοβιετία; Θα τα ισοπεδώσεις όλα;
Και εντελώς τυχαία, η δήλωση έγινε λίγες ημέρες αφότου ο κος Μητσοτάκης δήλωσε ότι θα θέσει ως βάση το δέκα για την εισαγωγή στα ΑΕΙ. Χμ. Γιατί τίθεται ως θέμα η ανώτατοποιηση των ΤΕΙ; Γιατί ενοχλεί τόσο ότι στην ουσία άλλαξαν όνομα; Αν δηλαδή αντι να έχουμε 50 τμήματα μηχανικών, για να γίνεις υδραυλικός, μάγειρας ή μπουφετζης ιδρυθούν τμήματα ΤΕΙ τετραετούς εκπαιδευσης; Δε θα καλύπτονται οι ανάγκες όλης της κοινωνίας; Δε θα αποφύγουμε το brain drain; Γιατί το πρόβλημα των πανεπιστημιακών όσα χρόνια και διαφωτισμοι και αν περάσουν δεν είναι στην ουσία ότι δεν καλύπτονται οι ανάγκες της χώρας, αλλά ότι έχουν εξισωθεί τα πανεπιστήμια με τα ΤΕΙ. Ότι είμαστε όλοι το ίδιο. Ότι ενας μαθηματικος, έχει το ίδιο στάτους με την επίκουρο κοσμετολογιας και οινολογιας. Με όσα όμορφα λόγια και αν το στολίσετε, αυτό είναι το πρόβλημα: Το: ξέρεις ποιος είμαι εγώ ρε;
Και τι θα διδάσκεται επί σε έναν υδραυλικό, μάγειρα ή μπουφετζη επί 4 χρόνια;;; Α επίσης ΑΕΙ και ΤΕΙ έχουν ακόμα μισθολογικη διαφορά οπότε δεν έχουν εξισωθει. Όσο για το ξέρεις ποιος είμαι εγώ, συνήθως άτομα με υψηλή μόρφωση δεν πιστεύουν σε τέτοιες ιδεολογίες...
"Δεν είναι δυνατόν για την οικονομία μιας χώρας να είναι όλοι απόφοιτοι Πανεπιστημίων".Χιλιοειπωμένο, αλλά όταν η Πολιτική λειτουργεί και οι πολιτικοί σταδιοδρομούν ΑΚΟΜΗ ΜΕ ΤΟ ΠΕΛΑΤΕΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ, έχουμε γεμίσει την χώρα με Σχολές Ανώτατων και Ανώτερων ΕΙ.Η εύκολη λύση για να ενισχυθεί η τοπική οικονομία, αφού αφενός ΒΑΡΙΟΥΝΤΑΙ οι πολιτικοί να ψάξουν εναλλακτικές επιλογές, αφετέρου και οι πολίτες βολεύονται.Και η χώρα ξοδεύει να παράξει "πτυχιούχους" που θα καταντήσουν άνεργοι και θυσιάζει το μείζον για το έλασσον (το μακροπρόθεσμο για το πρόσκαιρο ΤΟΠΙΚΟ ψηφοθηρικό).Που ΤΟ ΠΛΗΡΩΝΟΥΜΕ ΤΕΛΙΚΑ ΟΛΟΙ ΜΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΣΕΠΗ ΜΑΣ. Αλήθεια, ποια η διαφορά με την επισήμανση κάποιου στο θέμα του τουρισμού ότι "δεν θέλει να πληρώνει σαν τουρίστας για τις υποδομές της Μυκόνου και της Σαντορίνης" ;Συμπέρασμα : Στερούμαστε σαν κοινωνία του κοινού νου και της συνειδητοποίησης ότι ΜΟΝΟΝ ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΗ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΚΡΑΤΙΚΗ "ΕΠΕΝΔΥΣΗ" ΚΑΙ ΟΧΙ ΓΙΑ ΤΟΠΙΚΑ "ΒΟΛΕΜΑΤΑ".
Είναι δυνατόν για την οικονομία μιας χώρας να είναι όλοι απόφοιτοι Πανεπιστημίων, όταν η ίδια η χώρα θέλει να απαξιώσει την οικονομία της, τον παραγωγικό τομέα αλλά και την εργασία σε όλους τους κλάδους μέσω της υπερπροσφοράς εργατικού και ανθρώπινου δυναμικού.Ένας λόγος απαξίωσης των τεχνικών επαγγελμάτων είναι η υπερβολικά πολλές θέσεις στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα που οδηγεί φυσικά στο Brain Drain αλλά και στο Money Drain αφού οι θέσεις όλων των τεχνικών επαγγελμάτων καλύπτονται είτε από εποχικούς μετανάστες τρίτων χωρών είτε από οικονομικούς μετανάστες οδηγώντας κεφάλαια δισεκατομμυρίων ευρώ εκτός της χώρας.Επίσημα στοιχεία δίνουν για το 2016 σε φυγή κεφαλαίων περίπου 1,3 δις εκτός Ελλάδος από εμβάσματα μεταναστών, με τους πραγματικούς αριθμούς να είναι φυσικά πολύ μεγαλύτεροι. Αποτέλεσμα, μεγάλες ζημιές για τα ασφαλιστικά ταμεία, απαξίωση της εργασίας, δημογραφικός μαρασμός από τη φυγή των νέων στο εξωτερικό και αύξηση των ανισοτήτων των κοινωνικών στρωμάτων.
Τα επίσημα στοιχεία εμβασμάτων οικονομικών μεταναστών στη χώρα μας, που γίνονται μέσω τραπέζης ή εταιρειών υπηρεσιών μεταφοράς μετρητών(western union, moneygram, κ.τ.λ.) βρίσκονται εδώ. https://countryeconomy.com/demography/migration/remittance/greeceΔυστυχώς οι πραγματικοί αριθμοί είναι πολύ μεγαλύτεροι.