ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Τρεις άνδρες ηθοποιοί κατηγορούν τον σκηνοθέτη Κώστα Ζάπα για σεξουαλική παρενόχληση

Τρεις άνδρες ηθοποιοί κατηγορούν τον σκηνοθέτη Κώστα Ζάπα για σεξουαλική παρενόχληση Facebook Twitter
Ο Ερρίκος Μηλιάρης κατήγγειλε ονομαστικά τον σκηνοθέτη με μακροσκελή ανάρτησή του στο Facebook
0

Τρεις νέοι άνδρες ηθοποιοί καταγγέλλουν τον σκηνοθέτη Κώστα Ζάπα για σεξουαλική παρενόχληση.

Οι ηθοποιοί Ερρίκος Μηλιάρης, Χάρης Τζωρτζάκης και Γιάννης Νιάρρος καταγγέλλουν ονομαστικά στο Facebook τον σκηνοθέτη για περιστατικά σεξουαλικής παρενόχλησης.

Όλα ξεκίνησαν από μία ανάρτηση του ηθοποιού Ερρίκου Μηλιάρη που αρχικά δεν κατονόμαζε τον σκηνοθέτη, περιγράφοντας απλώς περιστάσεις στις οποίες ο σκηνοθέτης - κατά τα λεγόμενά του - του ζητούσε να γδυθεί, να αυνανιστεί και να προβεί σε σεξουαλικές κινήσεις πάνω του, στο πλαίσιο δοκιμαστικών για μία ταινία που δεν είχε καμία σεξουαλική σκηνή.

Όμως στη συνέχεια οι δύο συνάδελφοί, Χ.Τζωρζάκης και Γ.Νιάρρος κατονόμασαν στα σχόλια τον Κώστα Ζάπα και ο Ερρίκος Μηλιάρης επιβεβαίωσε πως αναφερόταν στο ίδιο πρόσωπο. 

upd: Το μεσημέρι, ο σκηνοθέτης αντέδρασε στις επώνυμες καταγγελίες με μία ανάρτηση στο Facebook όπου σημείωνε, μεταξύ άλλων, πως οι σκηνοθέτες «δεν απαγορεύεται» να ζητήσουν γυμνό «όταν ορίζεται από το καλλιτεχνικό έργο. Και στις οντισιόν [...] Δεν απαγορεύεται η ελευθερία της έκφρασης. Είναι κατοχυρωμένη στο σύνταγμα. Μπορείς να ζητήσεις κάτι από κάποιον. Μπορεί ο άλλος να το αρνηθεί. Δεν επιβάλλεται στον καλλιτέχνη πως θα πραγματοποιήσει το έργο του. Συμφωνείς ή διαφωνείς» γράφει ο σκηνοθέτης, υποστηρίζοντας πως δεν άσκησε ποτέ πίεση και «κάθε ηθοποιός είναι σε θέση να αποφασίσει που θέλει να συμμετέχει και που όχι.»

Η πρώτη καταγγελία

 

«Στο τέλος του πρώτου έτους της σχολής μου (σε ηλικία δηλαδή 19 χρονών) πέρασα από casting για μία κινηματογραφική ταινία, στην οποία ο σκηνοθέτης παρουσιαζόταν ως εγγυητής διεθνούς επιτυχίας [...] λέγοντας πως η ταινία ήταν ήδη σίγουρο πως θα πάει Κάννες [...] Αφού τα είπε αυτά στο πρώτο δοκιμαστικό, μετά μου ζήτησε να κατεβάσω το παντελόνι μου και το εσώρουχό μου (έχοντας κάμερα να καταγράφει το δοκιμαστικό) λέγοντας πως θέλει να δει αν είμαι ας το πούμε "ακομπλεξάριστος" σαν ηθοποιός και θαρραλέος και επίσης πως έτσι κι αλλιώς ο ρόλος ήταν κάπως άγριος, με άγρια ζωή, και χρειάζονται ακραία πράγματα.


»Στο επόμενο δοκιμαστικό που ζήτησε να με ξανά δει, μετά από πρόβα μιας σκηνής, μου ζήτησε να αυνανιστώ μπροστά του, επί τόπου (φυσικά με κάμερα και πάλι ανοιχτή εντός του δοκιμαστικού) [...] Μίλησα λοιπόν με τον casting director ο οποίος σοκαρισμένος μου είπε "Ερρίκο προβληματίζομαι γιατί στην ταινία δεν υπάρχει ούτε μία σκηνή γυμνού ή ερωτικού περιεχομένου για να δικαιολογεί αυτά που σου ζητάει" και θέτοντας τις διεθνείς προοπτικές της ταινίας μου είπε να συνεχίσω τα δοκιμαστικά και στην "επόμενη φάση" και αν ξανά γίνει κάτι τέτοιο να τον ενημερώσω και θα προβεί σε κινήσεις.


»Στο τρίτο λοιπόν δοκιμαστικό μου ζήτησε να σκεφτώ πως είμαι πρεζάκι στην ομόνοια και πως θέλω λεφτά από έναν τύπο (πλούσιο, ντίλερ, κάτι τέτοιο) για να πάρω τη δόση μου, αλλά πρέπει να τον πείσω με σεξουαλικούς τρόπους να μου τα δώσει. Φυσικά είπε ότι ο τύπος με τα λεφτά, έτσι, για την πρόβα, είναι ο ιδιος και να κάνω πάνω του τα οποιαδήποτε σεξουαλικά. Κάπου εκεί εγώ το έκοψα και είπα χαρακτηριστικά "δεν νομίζω πως αυτό έχει καμία σχέση με την υποκριτική".
Άρχισε να διαφωνεί και να μου λέει για ηθοποιούς σαν τον Πατσίνο που για να κάνουν ρόλο ομοφυλόφιλου εκαναν στη ζωή τους ομοφυλοφιλικό σεξ και ας μην είναι ομοφυλόφιλοι και κάτι τέτοια. Τέλος πάντων, κατέληξε πως εμένα θέλει στην ταινία και πως αν δε θέλω να δουλέψω στο "σεξουαλικό κομμάτι" του ρόλου θα το δεχτεί αλλά "ό,τι άλλο ζητήσω θα το κάνεις" [...] τον θεωρώ και επικίνδυνο για παιδιά και ότι δηλαδή είναι άνθρωπος που δεν μπορείς να του πεις και όχι αν σου δώσει δουλειά», γράψει μεταξύ άλλων (βλ. αναλυτική ανάρτηση παρακάτω). 

«Ο Κώστας Ζάππας. Έκανε και σε μένα ακριβως τα ίδια», έγραψε ο κ. Τζωρτζάκης και λίγο αργότερα ακολούθησε ο Γιάννης Νιάρρος: «Ο Ερρίκος, ο Χάρης, εγώ και σχεδόν όλα τα αγόρια της γενιάς μας γνωρίζουν την κωμικοτραγική φιγούρα : Κώστα Ζάππα. [...] Δυστυχώς όμως δεν ήμουν αρκετά διαθέσιμος ώστε να του " δείξω τον πούτσο μου" (το διατυπώνω όπως και μου ζητήθηκε αυτολεξεί). Αφού του την περιέγραψα, μου μίλησε για τον Μπράντο και άλλους γαμάτους ηθοποιούς που " δεν φοβούνται να βγούν από το καβούκι τους" ( να δείξουν την πούτσα τους σε ένα δωμάτιο στα εξάρχεια, στον πρώτο τυχόντα) Στις δραματικές σχολές μαζί με το απολυτήριο, να υπάρξουν λίστες με ονόματα από τέτοιους τύπους!»

Λίγες ώρες αργότερα, ο κ. Μηλιάρης επανήλθε με νέα ανάρτηση: «Χρέος μας. Μη φοβάστε. Μιλήστε. Το σωματείο και συλλογικότητες είναι εδώ. Υπάρχει περιβάλλον αγάπης και στήριξης. Δεν υπήρξε ποτέ ανάλογη στιγμή και μπορεί και να μην ξαναυπάρξει. Τώρα είναι η στιγμή. Χωρίς υπερβολές και ανθρωποφαγική διάθεση. Αλλά με σοβαρά γεγονότα και με αίσθημα δικαιοσύνης και ανθρωπιάς.»

Αναλυτικά η αρχική ανάρτηση του ηθοποιού Ερρίκου Μηλιάρη

«Λοιπόν, γύριζε αρκετά μες στο κεφάλι μου η σκέψη και τελικά αποφάσισα να πω κι εγώ μια ιστορία μου.

Στο τέλος του πρώτου έτους της σχολής μου (σε ηλικία δηλαδή 19 χρονών) πέρασα από casting για μία κινηματογραφική ταινία, στην οποία ο σκηνοθέτης παρουσιαζόταν ως εγγυητής διεθνούς επιτυχίας, παρουσιάζοντας μια ομαδα συνεργατών που πραγματι ήταν μεγάλου βεληνεκούς, και λέγοντας πως η ταινία ήταν ήδη σίγουρο πως θα πάει Κάννες και ελπίζουμε και όσκαρ και διάφορα τέτοια. Αφού τα είπε αυτά στο πρώτο δοκιμαστικό, μετά μου ζήτησε να κατεβάσω το παντελόνι μου και το εσώρουχό μου (έχοντας κάμερα να καταγράφει το δοκιμαστικό) λέγοντας πως θέλει να δει αν είμαι ας το πούμε "ακομπλεξάριστος" σαν ηθοποιός και θαρραλέος και επίσης πως έτσι κι αλλιώς ο ρόλος ήταν κάπως άγριος, με άγρια ζωή, και χρειάζονται ακραία πράγματα.

Στο επόμενο δοκιμαστικό που ζήτησε να με ξανά δει, μετά από πρόβα μιας σκηνής, μου ζήτησε να αυνανιστώ μπροστά του, επί τόπου (φυσικά με κάμερα και πάλι ανοιχτή εντός του δοκιμαστικού).

Φεύγοντας από αυτό το δεύτερο δοκιμαστικό, μίλησα με τη σχολή μου (καθώς ο σκηνοθέτης έθετε ότι αν με πάρει θα πρέπει να φύγω απ' τη σχολή γιατί θέλει 6 μήνες προβών για την ταινία του με διαθεσιμότητα χρόνου – απλήρωτες λογικά;) και περιέγραψα και σε καθηγητή της σχολής μου τα περιστατικά, ο οποίος με στήριξε πολύ λέγοντας ότι "αυτά αν δε γινόντουσαν στην Ελλάδα αλλά αλλού, τώρα μπορεί και να ήταν φυλακή ο τύπος" και με συμβούλεψε να μιλήσω οπωσδήποτε στον υπεύθυνο του πρακτορείου casting να τον ενημερώσω για το τι γίνεται σε αυτά τα δοκιμαστικά.

Μίλησα λοιπόν με τον casting director ο οποίος σοκαρισμένος μου είπε "Ερρίκο προβληματίζομαι γιατί στην ταινία δεν υπάρχει ούτε μία σκηνή γυμνού ή ερωτικού περιεχομένου για να δικαιολογεί αυτά που σου ζητάει" και θέτοντας τις διεθνείς προοπτικές της ταινίας μου είπε να συνεχίσω τα δοκιμαστικά και στην "επόμενη φάση" και αν ξανά γίνει κάτι τέτοιο να τον ενημερώσω και θα προβεί σε κινήσεις.

Στο τρίτο λοιπόν δοκιμαστικό μου ζήτησε να σκεφτώ πως είμαι πρεζάκι στην ομόνοια και πως θέλω λεφτά από έναν τύπο (πλούσιο, ντίλερ, κάτι τέτοιο) για να πάρω τη δόση μου, αλλά πρέπει να τον πείσω με σεξουαλικούς τρόπους να μου τα δώσει. Φυσικά είπε ότι ο τύπος με τα λεφτά, έτσι, για την πρόβα, είναι ο ιδιος και να κάνω πάνω του τα οποιαδήποτε σεξουαλικά. Κάπου εκεί εγώ το έκοψα και είπα χαρακτηριστικά "δεν νομίζω πως αυτό έχει καμία σχέση με την υποκριτική".

Άρχισε να διαφωνεί και να μου λέει για ηθοποιούς σαν τον Πατσίνο που για να κάνουν ρόλο ομοφυλόφιλου εκαναν στη ζωή τους ομοφυλοφιλικό σεξ και ας μην είναι ομοφυλόφιλοι και κάτι τέτοια.

Τέλος πάντων, κατέληξε πως εμένα θέλει στην ταινία και πως αν δε θέλω να δουλέψω στο "σεξουαλικό κομμάτι" του ρόλου θα το δεχτεί αλλά "ό,τι άλλο ζητήσω θα το κάνεις".

Εκεί εγώ σκέφτηκα δηλαδή τι να ζητήσει αν δεν μιλάμε για σεξουαλικό θέμα;

Να κάνω πρέζα επειδή ο ρόλος είναι πρεζάκι;

Φυσικά αρνήθηκα να είμαι στην ταινία, έμεινα και στη σχολή μου και πάλι καλά γιατί η ταινία άργησε τελικά πολύ να γίνει και θα με είχε στο περίμενε και θα είχα χάσει και τη θέση μου στη σχολή (αν υποτίθεται δεχόμουν να είμαι στην ταινία) και επίσης δεν είναι επ' ουδενί η διεθνής επιτυχία που έταζε.

Τώρα.

Για ποιο λόγο δεν κατονομάζω τον σκηνοθέτη (βέβαια αν πιστέψω ότι για κάποιο λόγο χρειάζεται θα το κάνω):

α) Προσωπικά δεν είναι γεγονός που με έκανε να νιώσω βιασμένος. Τον έγραψα στα παλαιότερα των υποδημάτων μου και συνέχισα τη σχολή μου και έπειτα την πορεία μου. Δεν νιώθω κάποιο "προσωπικό μένος" για να έχω την ανάγκη να τον "δώσω".

β) Δεν θεωρώ πως έχει στα αλήθεια "επιρροή" στον χώρο του κινηματογράφου για να τον θεωρώ και επικίνδυνο για παιδιά και ότι δηλαδή είναι άνθρωπος που δεν μπορείς να του πεις και όχι αν σου δώσει δουλειά (παρόλο που δεν είναι και άγνωστος). Να είστε αυτόνομες προσωπικότητες και αυτάρκεις και σε ανθρώπους που δεν αξίζει να φοβάστε, όπως αυτός, να πατάτε πόδι και να αντιδράτε.

γ) Θεωρώ πως και μόνο η δημοσιοποίηση του γεγονότος θα τον κάνει, όπως και άλλους του συναφιού του, να φοβηθούν σίγουρα και έπειτα να μαζευτούν. Ή και να εξαφανιστούν και απ' τον χώρο.

Γιατί δημοσιοποιώ την ιστορία, έστω και ανώνυμα:

α) Γιατί ήμουν αγόρι και θέλω να δείξω το μέγεθος και το εύρος των πραγμάτων που γίνονται στον χώρο μας πολλές φορές ασχέτως φύλου.

β) Γιατί είναι ιστορική στιγμή. Μπορεί στα αλήθεια να άλλαξει κάτι ριζικά στον χώρο μας και πρέπει όλοι και όλες ο καθένας με το λιθαράκι του να συνεισφέρουμε σε αυτό. Πρέπει ψύχραιμα και πολιτισμένα να δημιουργήσουμε έναν ας το πούμε συλλογικό "εκφοβισμό". Και εκεί, και χωρίς να ακουστούν απαραίτητα όλων τα ονοματάκια, τη ζημιά την έχουν πάθει και πάλι.

Μαζί με τη Ζέτα Δούκα, με κάθε Ζέτα Δούκα, με κάθε άνθρωπο που έχει βιώσει χειρότερα πράγματα απ' τη Ζέτα Δούκα και με κάθε νέο ηθοποιό που φοβάται να μιλήσει. Τώρα είναι η στιγμή να μιλήσει. Όλοι. Να μιλήσουμε. Σπάστε τον φόβο. Ήρθε η στιγμή. Το σωματείο μας είναι εδώ για εσάς, συλλογικότητες είναι εδώ για εσάς. Είναι μία ευτυχής στιγμή.

Edit / Το όνομα έχει αποκαλυφθεί στα σχόλια και το επιβεβαίωσα».

Λοιπόν, γύριζε αρκετά μες στο κεφάλι μου η σκέψη και τελικά αποφάσισα να πω κι εγώ μια ιστορία μου. Στο τέλος του πρώτου...

Δημοσιεύτηκε από Errikos Miliaris στις Τετάρτη, 27 Ιανουαρίου 2021
Ελλάδα
0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αμαλιάδα: Ασφυξία «δείχνει» η πρώτη έκθεση για το τέταρτο μωρό

Ελλάδα / Αμαλιάδα: Ασφυξία «δείχνει» η πρώτη έκθεση για το τέταρτο μωρό

Η Ειρήνη Μουρτζούκου θέλησε να παρουσιάσει ότι το μωρό είχε κάποιο πρόβλημα υγείας, όμως, όπως αναφέρει ο τεχνικός σύμβουλος της μητέρας, το πρώτο επεισόδιο που παρουσίασε δεν έχει κάποια σχέση με σοβαρό θέμα υγείας
LIFO NEWSROOM
Να «μπλοκάρουν» τις πρόωρες αποφυλακίσεις θα μπορούν θύματα εγκλημάτων και οι συγγενείς τους

Ελλάδα / Να «μπλοκάρουν» τις πρόωρες αποφυλακίσεις θα μπορούν θύματα εγκλημάτων και οι συγγενείς τους

Με νέα διάταξη, το υπουργείο Δικαιοσύνης θα δίνει τη δυνατότητα στις οικογένειες θυμάτων εγκλήματος να ενημερώνονται για την επικείμενη αποφυλάκιση του ενόχου και να υποβάλλουν ένσταση
LIFO NEWSROOM