Δυστύχημα στα Τέμπη: Η παρόμοια σιδηροδρομική τραγωδία του 1972

Δυστύχημα στα Τέμπη: Η παρόμοια όμοια σιδηροδρομική τραγωδία του 1972 Facebook Twitter
Φωτ.: LarissaNet
0

Το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα που σημειώθηκε λίγο μετά τα μεσάνυχτα χθες στα Τέμπη μετρά ήδη σχεδόν 40 νεκρούς και δεκάδες τραυματίες.

Έξι από αυτούς νοσηλεύονται σε κρίσιμη κατάσταση ενώ άγνωστος παραμένει ακόμα ο αριθμός των αγνοούμενων. Τα σωστικά συνεργεία συνεχίζουν τις προσπάθειες ανεύρεσης πτωμάτων πια, καθώς οι ελπίδες για κάποιον διασωθέντα έχει εξανεμιστεί.

Ωστόσο αυτή η πολύνεκρη τραγωδία στα Τέμπη δεν είναι η πρώτη. Πριν από 51 χρόνια στο ίδιο σχεδόν σημείο, κοντά στη Λάρισα σημειώθηκε μία ακόμα αντίστοιχη πολύνεκρη τραγωδία και πολλές ομοιότητες με την σημερινή.

Ήταν απόγευμα της 16ης Ιανουαρίου του 1972 και έχει μείνει στην ιστορία ως το σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Δοξαρά.

Πώς συνέβη η σιδηροδρομική τραγωδία

Η τραγωδία συνέβη στη σιδηροδρομική γραμμή ανάμεσα στους σταθμούς Ορφανών Καρδίτσας και Δοξαρά Λάρισας όπου συγκρούστηκαν η αμαξοστοιχία «Ακρόπολις Εξπρές», που εκτελούσε το δρομολόγιο Μόναχο- Αθήνα με μια αμαξοστοιχία η οποία κατευθυνόταν από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη.

Αυτή η αμαξοστοιχία αυτή ήταν γνωστή ως «πόστα» γιατί μετέφερε και την αλληλογραφία του ταχυδρομείου.

Η αμαξοστοιχία με όνομα «Ακρόπολις Εξπρές», η οποία έκανε το δρομολόγιο Μόναχο - Αθήνα, κατέφθασε με σημαντική καθυστέρηση στη Λάρισα.

Νωρίτερα, στις 9:30 το πρωί, η «πόστα» είχε ξεκινήσει από την Αθήνα με προορισμό τη Θεσσαλονίκη.

Λόγω των καθυστερήσεων, αλλά και του κακού σιδηροδρομικού δικτύου, τα δύο τρένα θα έπρεπε να διασταυρωθούν σε ένα εκ των σταθμών κοντά στη Λάρισα είτε στον Δοξαρά είτε στα Ορφανά.

Οι σταθμάρχες των δύο σταθμών έπρεπε να συνεννοηθούν ούτως ώστε να συναποφασίσουν πού θα γίνει η διασταύρωση των δύο τρένων. Ωστόσο οι δυο σταθμάρχες διαφωνούσαν ποια από τις δυο αμαξοστοιχίες θα έπρεπε να είχε προτεραιότητα και παρά την παρέμβαση του ρυθμιστή κίνησης τρένων από την Αθήνα, τόσο το «Ακρόπολις Εξπρές» όσο και η «πόστα» πέρασαν κανονικά από το σταθμό του Δοξαρά και των Ορφανών αντίστοιχα. Χαρακτηριστικοί είναι οι διάλογοι που παρουσιάζει η ΕΡΤ:

«Δεν μπορώ να κάνω ελιγμούς και παλινδρομήσεις στα Ορφανά, δεν χωράνε τα τρένα», φέρεται να είπε ο σταθμάρχης στα Ορφανά.

«Δεν μπορώ κανονιστικά να σταματήσω την υπερταχεία, για να περιμένει την “πόστα” στον Δοξαρά και συνεπώς η διασταύρωση πρέπει να γίνει στα Ορφανά, πολλώ μάλλον που η υπερταχεία είναι καθυστερημένη», φέρεται ότι απάντησε ο σταθμάρχης του Δοξαρά.

Για να λυθεί το πρόβλημα παρενέβη ο ρυθμιστής κυκλοφορίας Αθηνών δίνοντας τη λύση. Ωστόσο, ένας από τους σταθμάρχες άλλαξε γνώμη δίνοντας εντολή στην «πόστα» να αναχωρήσει.

Όταν προσπάθησε να ενημερώσει τον άλλο ήταν ήδη πολύ αργά καθώς ο δεύτερος είχε ήδη ενημερώσει το «Ακρόπολις» να ξεκινήσει.

Αποτέλεσμα ήταν να συγκρουστούν στην ενδιάμεση διαδρομή, στις 16:55. Από την σφοδρή σύγκρουση των τρένων τα τρία πρώτα βαγόνια της πόστας διαλύθηκαν. Το «Ακρόπολις Εξπρές» είχε αναπτύξει μεγάλη ταχύτητα.

Οι διώξεις και η δίκη για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα

Ακολούθησαν διώξεις εναντίων των δύο σταθμαρχών και του ρυθμιστή κίνησης με κατηγορίες για ανθρωποκτονίες από αμέλεια και διατάραξη της ασφάλειας των συγκοινωνιών.

Στη δίκη σε πρώτο βαθμό, που έγινε τον Νοέμβριο του 1972 στην Καρδίτσα, καταδικάστηκαν όλοι σε ποινές φυλάκισης από 3 έως 5 χρόνια.

Μάρτυρες κατέθεσαν ότι οι σταθμάρχες και οι ρυθμιστές συχνά καλούνταν να καλύψουν βάρδιες 20 συνεχόμενων ωρών.

Εναντίον των δύο σταθμαρχών και του ρυθμιστή κίνησης ασκήθηκαν κατηγορίες για ανθρωποκτονίες από αμέλεια και διατάραξη της ασφάλειας των συγκοινωνιών.

Οι ποινές δεν είχαν ανασταλτικό χαρακτήρα. Δύο μήνες αργότερα, τον Ιανουάριο του 1973 στο εφετείο στη Λάρισα, καταδικάστηκε σε φυλάκιση 5 ετών ο σταθμάρχης των Ορφανών ενώ οι άλλοι δύο κατηγορούμενοι αθωώθηκαν.

 
Ελλάδα
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Συλλαλητήριο συνταξιούχων στην Αθήνα για «αξιοπρεπή διαβίωση με επαρκείς συντάξεις»

Ελλάδα / Συλλαλητήριο συνταξιούχων στην Αθήνα για «αξιοπρεπή διαβίωση με επαρκείς συντάξεις»

«Δώστε πίσω τα κλεμμένα», «Μ’ αγώνες έχει γίνει η ασφάλιση, δεν είναι για παζάρια και για διάλυση», είναι, μερικά από τα συνθήματα που ακούστηκαν από τους συνταξιούχους
LIFO NEWSROOM
ΣτΕ: Αντισυνταγματικό το Προεδρικό Διάταγμα για τις καλλιτεχνικές σχολές – Παραπέμπεται στην Ολομέλεια

Ελλάδα / ΣτΕ: Στην Ολομέλεια το Προεδρικό Διάταγμα για τις καλλιτεχνικές σχολές - Ποιες διατάξεις κρίθηκαν αντισυνταγματικές

Το Γ΄ Τμήμα του ΣτΕ αποφάνθηκε ότι «οι σχολές καλλιτεχνικής εκπαιδεύσεως είναι από το Σύνταγμα ανώτερες και παραμένουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση»
LIFO NEWSROOM
maps.ktimatologio.gr: Ποιοι οφείλουν να δηλώσουν το ακίνητό τους μέχρι τις 30 Νοεμβρίου

Ελλάδα / maps.ktimatologio.gr: Ποιοι οφείλουν να δηλώσουν το ακίνητό τους στο Κτηματολόγιο μέχρι τις 30 Νοεμβρίου

Πώς μπορεί κάθε πολίτης να δει εάν το ακίνητό του οφείλει να δηλωθεί στο Κτηματολόγιο μέχρι τις 30 Νοεμβρίου και να λύσει την σπαζοκεφαλιά - Πώς λειτουργεί ο χάρτης maps.ktimatologio.gr
ΧΡΥΣΑ ΓΡΙΒΑ
Θεσσαλονίκη: Πράσινο φως για την ανάπλαση της πρώην Ζυθοποιίας ΦΙΞ

Ελλάδα / Θεσσαλονίκη: Πράσινο φως για την ανάπλαση της πρώην Ζυθοποιίας ΦΙΞ

Εκδόθηκε το Προεδρικό Διάταγμα που ανοίγει τον δρόμο για την υλοποίηση της πολυσυζητημένης ανάπλασης στις εγκαταστάσεις της πρώην Ζυθοποιίας ΦΙΞ στη δυτική είσοδο της Θεσσαλονίκης. Ποιες είναι οι προβλέψεις, τι θα δημιουργηθεί στον χώρο.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ