Ένα απαράδεκτο περιστατικό στη Θεσσαλονίκη καταγγέλλει η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία, επισημαίνοντας ότι άτομο με αναπηρία δεν μπόρεσε να επιβιβαστεί σε τρένο επειδή δεν λειτουργούν τα ανυψωτικά μηχανήματα.
Συγκεκριμένα, η ΕΣΑμεΑ εκφράζει την αγανάκτησή της για την άρνηση επιβίβασης σε πολίτη με αναπηρία σε τρένο στον Σιδηροδρομικό Σταθμό Θεσσαλονίκης, προκειμένου να ταξιδέψει στην Αθήνα, «καθώς δεν μπορούσε να επιβιβαστεί με το αμαξίδιό του, επειδή τα ειδικά ανυψωτικά μηχανήματα, που έχουν αγοραστεί εδώ και μήνες, ακόμη δεν λειτουργούν».
Στην ανακοίνωσή της, η ΕΣΑμεΑ τονίζει ότι «υπεύθυνοι είναι τόσο ο ΟΣΕ και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όσο και το υπουργείο Μεταφορών, καθώς με τη συγκεκριμένη πράξη καταστρατηγείται το δικαίωμα στην ελεύθερη μετακίνηση όπως και μια πλειάδα νόμων και Ευρωπαϊκών Κανονισμών: από τον Κανονισμό 1371 του 2007 για τις μετακινήσεις μέσω τρένων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, το Ελληνικό Σύνταγμα, τον νόμο 4488/2017 για την υλοποίηση της Σύμβασης του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, μέχρι την ίδια τη Σύμβαση του ΟΗΕ, όλα τα νομοθετήματα ορίζουν ότι είναι αναφαίρετο δικαίωμα των ατόμων με αναπηρία να μπορούν να ταξιδεύουν ισότιμα με όλους τους πολίτες.
»»Συγκεκριμένα τα άρθρα 10 και 11 του Κανονισμού 1371 αναφέρουν: "(10) Οι υπηρεσίες σιδηροδρομικής μεταφοράς επιβατών θα πρέπει να προσφέρονται προς όφελος των πολιτών εν γένει. Κατά συνέπεια, τα άτομα με αναπηρία ή άτομα με μειωμένη κινητικότητα, ανεξαρτήτως του αν αυτή οφείλεται σε αναπηρία, στην ηλικία τους ή σε οποιονδήποτε άλλο παράγοντα, θα πρέπει να έχουν δυνατότητες για σιδηροδρομικά ταξίδια συγκρίσιμες με τις δυνατότητες των λοιπών πολιτών. Τα άτομα με αναπηρία ή με μειωμένη κινητικότητα έχουν το ίδιο δικαίωμα ελεύθερης κυκλοφορίας, ελεύθερης επιλογής και ίσης μεταχείρισης με τους άλλους πολίτες.
»»Μεταξύ άλλων, ειδική μέριμνα θα πρέπει να δίδεται στην παροχή πληροφοριών σε άτομα με αναπηρία ή άτομα με μειωμένη κινητικότητα σχετικά με τη δυνατότητα πρόσβασης σε σιδηροδρομικές υπηρεσίες, τις συνθήκες πρόσβασης των συρμών και τις διευκολύνσεις επί της αμαξοστοιχίας. Για την καλύτερη ενημέρωση των επιβατών με αισθητηριακές ανεπάρκειες σχετικά με καθυστερήσεις, θα πρέπει να χρησιμοποιούνται οπτικοακουστικά συστήματα, κατά περίπτωση. Τα άτομα με αναπηρία και τα άτομα με μειωμένη κινητικότητα θα πρέπει να μπορούν να αγοράζουν εισιτήρια επί της αμαξοστοιχίας χωρίς επιπλέον επιβάρυνση.
»»(11) Οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις και οι επιχειρήσεις διαχείρισης των σταθμών θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τις ανάγκες των ατόμων με αναπηρία ή με μειωμένη κινητικότητα, συμμορφούμενες προς τις ΤΠΔ για άτομα με μειωμένη κινητικότητα, για να διασφαλίζουν ότι –σύμφωνα με τις ισχύουσες κοινοτικές διατάξεις για τις δημόσιες συμβάσεις– εξασφαλίζεται η πρόσβασή τους σε όλες τις αρχιτεκτονικές κατασκευές και σε όλους τους συρμούς κατά τη στιγμή της αγοράς ή της κατασκευής ή με την ευκαιρία σημαντικών τροποποιήσεών τους, με τη σταδιακή άρση των φυσικών εμποδίων και των λειτουργικών ελλείψεων".
»»Η ΕΣΑμεΑ απαιτεί από τους αρμόδιους να αναλάβουν τις ευθύνες τους, να σεβαστούν τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία και να δώσουν τέλος στην ταλαιπωρία αλλά ιδιαίτερα στη διακριτική και άνιση μεταχείρισή τους. Είναι ανεπίτρεπτο και απαράδεκτο, εν έτη 2018, γραφειοκρατικά κολλήματα να απαγορεύουν την ελεύθερη μετακίνηση των ατόμων με αναπηρία».
Τι απαντά η ΤΡΑΙΝΟΣΕ
«Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. ουδέποτε αρνήθηκε να εξυπηρετήσει επιβάτη της, πολλώ δε μάλλον επιβάτη ΑμεΑ και ειλικρινά λυπάται για την ταλαιπωρία που υπέστη», δηλώνει σε ανακοίνωσή της η εταιρεία με αφορμή το παραπάνω περιστατικό.
Επιπλέον επιρρίπτει ευθύνες στον ΟΣΕ τονίζοντας πως μέχρι σήμερα δεν της έχει παραδώσει ειδικό ανυψωτικό μηχάνημα για άτομα με αναπηρία παρόλο που έχει δρομολογήσει από τα μέσα του 2017 όλες τις απαιτούμενες ενέργειες προς τον ΟΣΕ.
Αναλυτικά στην ανακοίνωσή της η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ σημειώνει: «Ο επιβάτης προσήλθε στον Σιδηροδρομικό Σταθμό χθες το πρωί στις 7.00 π.μ. για να επιβιβαστεί σε αμαξοστοιχία που είχε προγραμματισμένη αναχώρηση στις 7.04 π.μ.
»»Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. για την καλύτερη διευκόλυνση των πελατών μας με κινητικά προβλήματα έχει δημοσιοποιήσει και ενημερώσει το επιβατικό κοινό ότι είναι απαραίτητη η επικοινωνία με την εταιρεία 48 ώρες πριν από το δρομολόγιο. Η διαδικασία αυτή είναι γνωστή στους ανθρώπους και στις συλλογικότητες που τους εκπροσωπούν, ώστε να έχουν την ιδιαίτερη φροντίδα που χρειάζεται για να μπορούν να ταξιδέψουν άνετα.
»»Ο λόγος για την ύπαρξη της διαδικασίας επικοινωνίας είναι ότι χρειάζεται πρόσθετο προσωπικό και εξοπλισμός, ώστε να μπορούν να αντιμετωπιστούν με ασφάλεια τα αμαξίδια και οι επιβάτες.
»»Παρόλο που ο συγκεκριμένος επιβάτης δεν ακολούθησε τη ανωτέρω διαδικασία για να εξυπηρετηθεί σωστά, τα στελέχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. ήταν έτοιμα σήμερα να τον εξυπηρετήσουν να ταξιδέψει κανονικά με όλους τους κανόνες ασφάλειας. Επίσης, ο εν λόγω επιβάτης, αρνήθηκε να χρησιμοποιήσει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. δικό της ελαφρύτερο αμαξίδιο προκειμένου να διευκολυνθεί η επιβίβασή του στο τρένο.
»»Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. ουδέποτε αρνήθηκε να εξυπηρετήσει επιβάτη της, πολλώ δε μάλλον επιβάτη ΑμεΑ και ειλικρινά λυπάται για την ταλαιπωρία που υπέστη.
»»Πέραν του συγκεκριμένου γεγονότος, η Διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει δρομολογήσει από τα μέσα του 2017 όλες τις απαιτούμενες ενέργειες προς τον ΟΣΕ -ο οποίος έχει και την ευθύνη για τη λειτουργία των Σιδηροδρομικών Σταθμών- ώστε να υπάρξει η προμήθεια των ειδικών ανυψωτικών μηχανημάτων, που απαιτούνται για την καλύτερη εξυπηρέτηση των επιβατών που έχουν ειδικές ανάγκες. Ο ΟΣΕ μέχρι σήμερα δεν έχει παραδώσει στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ τέτοιο ανυψωτικό μηχάνημα».