Για «τεράστια λάθη» στη διαχείριση της κακοκαιρίας «Ελπίς» στην Αττική Οδό, αλλά και «παταγώδη αποτυχία» στον επιχειρησιακό σχεδιασμό, έκανε λόγο ο Ευθύμιος Λέκκας.
Το φαινόμενο, σημείωσε μιλώντας στην ΕΡT, μπορεί να αποτελέσει «οριακά τμήμα της διαδικασίας της κλιματικής κρίσης». Ωστόσο, επεσήμανε, αυτό που έχει ιδιαίτερη σημασία δεν είναι αν εντάσσεται στην κλιματική κρίση, αλλά ότι πρόκειται για θέμα καθαρά επιχειρησιακό.
«Όλα αυτά που βιώνουμε δεν οφείλονται στην κλιματική κρίση αλλά στον επιχειρησιακό σχεδιασμό. Έναν σχεδιασμό που πρέπει να κάνουμε άλματα μπροστά», υπογράμμισε ο καθηγητής Γεωλογίας και διαχείρισης Φυσικών Καταστροφών.
Ο κ. Λέκκας δήλωσε ότι για «ερευνητικούς και επιστημονικούς λόγους» μπήκε στην Αττική οδό στις 11:00 το πρωί της Δευτέρας και παρέμεινε για περίπου πέντε ώρες.
«Υπήρχε παντελής απουσία μέσων και διαδικασιών. Δεν υπήρχε ούτε ένα μηχάνημα. Και το σπουδαιότερο, δεν υπήρχε καμία πληροφόρηση. Εκεί όπου έμπαινε κανείς στην Αττική οδό να υπάρχει πληροφόρηση από τους ανθρώπους των διοδίων ή από τις φωτεινές πινακίδες», επεσήμανε.
Έτσι, συνέχισε, οδηγηθήκαμε στο γεγονός αντί η Αττική οδός να είναι οδός διαφυγής να δράσει ως οδός εγκλωβισμού.
«Ήταν μια παγίδα μεγάλη. Σε αυτό συνέβαλαν τεράστια επιχειρησιακά λάθη. Ουσιαστικά δεν υπήρχε εικόνα στην Αττική Οδό για το τι έχει γίνει μέχρι τις 18:00 το απόγευμα. Στις 18:00 αφυπνίστηκαν και είδαν ότι υπάρχει ένα τεράστιο πρόβλημα που συνεχίζεται μέχρι τώρα. Ουσιαστικά, στον επιχειρησιακό σχεδιασμό αποτύχαμε παταγωδώς», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Σε άλλο σημείο επεσήμανε ότι ο ίδιος πήρε αρκετά τηλέφωνα στην Αττική οδό, αλλά δεν το σήκωναν, όπως και ότι δεν υπήρχε αντίληψη κινδύνου.
«Από την πρώτη στιγμή που διαπιστώθηκε ότι θα έκλεινε η Αττική οδός, περίπου στις 11:00 το πρωί, θα έπρεπε να διακοπεί η κυκλοφορία. Φτάσαμε στο σημείο στις 17:00 να μπαίνουν ακόμη οχήματα στην Αττική οδό. Θα έπρεπε να υπάρχει πληροφόρηση», υπογράμμισε.
Παράλληλα επεσήμανε ότι «για τρεις ώρες έλειπαν χαρακτηριστικά τα εκχιονιστικά, δεν υπήρχε απολύτως κανένα μέσο», ότι δεν υπήρχε απαγόρευση βαρέων οχημάτων, ούτε καν πρόνοια να ανοιχτεί η ΛΕΑ.
Όσο για τη συζήτηση για το αν είχε προβλεφθεί εγκαίρως η ώρα που θα «χτυπούσε» η κακοκαιρία, ο κ. Λέκκας χαρακτήρισε αφελή αυτή την προσέγγιση. Ως παράδειγμα έφερε ότι στους μεγάλους σεισμούς των τελευταίων ετών, ο ΟΑΣΠ ήταν σε δύο λεπτά επιχειρησιακά έτοιμος και ήξερε με τι έχει να κάνει και πόσες είναι οι καταστροφές.
«Εδώ μιλάμε για πρόγνωση που ήρθε μια εβδομάδα πριν και συζητάμε εάν μέσα στην όλη προετοιμασία η έντονη χιονόπτωση ήρθε μια ώρα πριν ή μετά. Αυτό σε σχέση με τον σεισμό δεν μπορεί να σταθεί ως δικαιολογία. Μία ώρα ή δύο μετά δεν αποτελούν επιχειρησιακό εμπόδιο», τόνισε.
Αναφερόμενος στον επιχειρησιακό σχεδιασμό, υπογράμμισε ότι όσοι τον συνθέτουν θα πρέπει «να είναι ιδιαίτερα έμπειροι» και δεν θα πρέπει «να είναι αφελείς και άνθρωποι που θεωρούν ότι μέσα από ασκήσεις επίδειξης θα λύσουν τα προβλήματα».
Επεσήμανε ακόμη ότι πρέπει οι επιχειρησιακοί φορείς να προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα. «Η επιστημονική πληροφόρηση- το πώς εξελίσσεται μία καταιγίδα, μια χιονόπτωση- πρέπει να είναι άμεσα αντιληπτή από τους επιχειρησιακούς φορείς. Εδώ και οι επιστημονικοί φορείς έχουν ένα μεγάλο μέρος της ευθύνης γιατί δεν δίνουν πληροφορία επεξεργασμένη. Όταν υπάρχει επεξεργασμένη πληροφορία που μπορεί να αντιληφθεί ένα επιχειρησιακό στέλεχος, αυτό πρέπει να προσαρμόζει τα σχέδιά του. Το κάθε σχέδιο πρέπει να συνοδεύεται από άσκηση ουσίας, όχι επίδειξης», τόνισε ακόμη.