«Μας μπλοκάρουν από το να βρούμε την αλήθεια» ανέφερε η επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας, Λάουρα Κοβέσι για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη. Σφοδρή κριτική ασκεί με ανάρτησή του ο πρόεδρος της Ένωσης Δικαστών, Παναγιώτης Δανιάς.
Η έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας, που ξεκίνησε λίγους μήνες πριν τη σιδηροδρομική τραγωδία της 28ης Φεβρουαρίου 2023 στα Τέμπη, αφορά εγκλήματα σχετιζόμενα με την εκτέλεση συμβάσεων για τα συστήματα ασφαλείας στον ελληνικό σιδηρόδρομο και τη Σύμβαση 717, διώκοντας 23 πρόσωπα. Η Ευρωπαία εισαγγελέας, Λάουρα Κοβέσι, σε συνέντευξη στον τηλεοπτικό σταθμό Star, επανέλαβε πως εάν η σύμβαση 717 είχε ολοκληρωθεί τότε το δυστύχημα δεν θα συνέβαινε.
Η ίδια είδε φωτογραφίες των 57 θυμάτων και υποσχέθηκε στους συγγενείς τους ότι θα κάνει τα πάντα για να δικαιωθούν, ενώ ζήτησε αλλαγή του νόμου περί ευθύνης υπουργών, διότι -όπως είπε- θέλει να αποδωθεί δικαιοσύνη αλλά με το υπάρχον νομικό πλαίσιο δεν μπορεί να κάνει τη δουλειά της. «Μας μπλοκάρουν από το να βρούμε την αλήθεια. Μας μπλοκάρουν από το να εφαρμόσουμε δικαιοσύνη. Γιατί αν σου απαγορεύουν να κάνεις έρευνα, δεν μπορείς να αποκαλύψεις την αλήθεια. Δυστυχώς, η συνταγματική πρόβλεψη πρέπει να αλλάξει. Γι’ αυτό το έχουμε ζητήσει και έχουμε στείλει επιστολή στην Κομισιόν. Δεν είναι στο χέρι μας να το αλλάξουμε αυτό. Δεν είμαστε οι νομοθέτες» είπε χαρακτηριστικά, στη συνέντευξή της.
Σε απάντηση, ο πρόεδρος της Ένωσης Δικαστών Παναγιώτης Δανιάς, με ανάρτησή του στον λογαριασμό του στο Facebook, «κατακεραύνωσε» επί προσωπικού τη Λάουρα Κοβέσι.
«Νομίζω ότι η Ευρωπαία Εισαγγελέας υπερβαίνει κατά πολύ τις αρμοδιότητές της, όταν μας λέει ότι πρέπει να αλλάξουμε το νόμο περί ευθύνης Υπουργών (!!), ή και το Σύνταγμα (!!!), ώστε να μπορεί, δήθεν, να κάνει ανενόχλητη την έρευνά της. Θα της συνιστούσα, λοιπόν, να κάνει τη δουλειά της αθόρυβα και μεθοδικά, όπως κάνουν οι ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΙ Δικαστές και Εισαγγελείς στις Χώρες-Μέλη, χωρίς βαρύγδουπες δηλώσεις που προσβάλουν την θεσμική αυτονομία των Κρατών Μελών της Ε.Ε. και την καθιστούν μέρος του προβλήματος, αντί της λύσης. Και δεν την εμποδίζει, βέβαια, η ασυλία των Υπουργών να ζητήσει έγγραφα (το σημαντικότερο), μαρτυρίες από μέλη Διοικήσεων κλπ., και στοιχεία από οποιαδήποτε πηγή της είναι χρήσιμα για την εργασία της» αναφέρει στην ανάρτησή του ο κ. Δανιάς.
«Και η εργασία της δεν είναι να δίνει συνεντεύξεις στα μέσα και να μιλάει για το "τραύμα" των συγγενών των θυμάτων (αναμφίβολα υπαρκτό, αλλά ΑΔΙΑΦΟΡΟ για την αναζήτηση της αλήθειας). Και αν διαπιστώσει, πράγματι, εμπόδια στο έργο αυτό από Υπουργούς, να τους κατονομάσει και να το στείλει στην (Ελληνική) Βουλή, που είναι η μόνη αρμόδια να επιληφθεί. Εκτός, αν ο σκοπός της είναι να κατέβει και αυτή στις Ευρωεκλογές, σαν τον Βέλγο ανακριτή της υπόθεσης της Καϊλή» καταλήγει.
Πώς συνδέεται η Σύμβαση 717 με το δυστύχημα στα Τέμπη
Σημειώνεται ότι ο εφέτης ανακριτής, Σωτήρης Μπακαΐμης, που διενεργεί την κύρια ανάκριση έχει ζητήσει τον συσχετισμό της δικογραφίας της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας με την έρευνα που διενεργεί ο ίδιος, εκτιμώντας ότι εάν η Σύμβαση 717 «είχε εγκαίρως και στα αρχικά συμβατικά πλαίσια ολοκληρωθεί και είχαν παραδοθεί και λειτουργούσαν τα σχετικά συστήματα ασφαλείας-ελέγχου της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας, θα αποφευγόταν μετά βεβαιότητας η επέλευση του δυστυχήματος, λόγω της επέμβασης-επενέργειας στη σιδηροδρομική κυκλοφορία των συστημάτων αυτών κατά τη λειτουργίας τους».
Η Σύμβαση 717 -που υπεγράφη το 2014, με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2016- αν είχε εκτελεστεί, τότε θα υπήρχε Σύστημα Σηματοδότησης και Τηλεδιοίκησης για το σιδηροδρομικό τμήμα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, συμπεριλαμβανομένου του τμήματος κοντά στα Τέμπη, όπου σημειώθηκε η μετωπική σύγκρουση τρένων.
Το 2019 υπογράφηκε Συμπληρωματική Σύμβαση σχετικά με το ίδιο έργο, με την οποία τροποποιήθηκε το αρχικό φυσικό αντικείμενο της «717». Η Συμπληρωματική Σύμβαση προέβλεπε την κατασκευή ενός εντελώς νέου συστήματος Σηματοδότησης με νέες μονάδες τηλεμετρίας, ώστε να είναι δυνατή η επικοινωνία και η μετάδοση δεδομένων μεταξύ των σιδηροδρομικών σταθμών, καθώς και από τους σιδηροδρομικούς σταθμούς στα κέντρα ελέγχου. Και οι δύο Συμβάσεις συγχρηματοδοτήθηκαν από το Ταμείο Συνοχής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο πλαίσιο του προγράμματος «Εκσυγχρονισμός Σηματοδότησης-Τηλεδιοίκησης και εγκατάσταση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Ελέγχου Αμαξοστοιχιών (ETCS)», με την συνεισφορά της ΕΕ να ανέρχεται σε ποσοστό 85%.