Χθες, ο αμερικανός πρόεδρος απέκτησε δική του σελίδα στο Facebook και μετά το πρώτο του ποστ μετρά ήδη πάνω από 600.000 ακολούθους.
Λίγο καιρό πριν, όταν το διαδίκτυο και τα social media είχαν εκραγεί με την ιστορία του 14χρονου μουσουλμάνου που συνελήφθη όταν το ρολόι που είχε κατασκευάσει θεωρήθηκε κατά λάθος, ως βόμβα στο σχολείο του στο Τέξας, ο μικρός στρατός του προέδρου Ομπάμα που διαχειρίζεται τα social media του προέδρου άρπαξε την ευκαιρία και με ένα tweet έδωσε ακόμη μεγαλύτερη δημοσιότητα στην υπόθεση. Το επιτελείο του προέδρου είχε πειστεί τότε πως ο Ομπάμα έπρεπε με κάποιον τρόπο να σχολιάσει το περιστατικό το οποίο είχε προκαλέσει μια τεράστια εθνική διαμάχη για τις θρησκευτικές διακρίσεις και τον ρατσισμό. Το μήνυμα του Ομπάμα για την υπόθεση με το οποίο καλούσε το παιδί για επίσκεψη στον Λευκό Οίκο, έδωσε μια άλλη διάσταση στο θέμα και το ψηφιακό επιτελείο, γιόρταζε μια ακόμη επιτυχία.
Οι New York Times βρέθηκαν στο αρχηγείο της ψηφιακής επικοινωνίας του προέδρου στο Eisenhower Executive Office. Τα tweets που γράφει ο ίδιος ο πρόεδρος είναι ελάχιστα και από το επιτελείο του δεν ξεκαθαρίζεται το αν το μήνυμα για τον 14χρονο είναι ένα από αυτά. Ωστόσο αυτό που σημειώνεται στο άρθρο είναι πως ο Λευκός Οίκος θέλει να δημιουργήσει το πλαίσιο έντονης παρουσίας στα social media και να δώσει στον Ομπάμα τη δική του φωνή στο ίντερνετ. Αυτό θα πρέπει όμως να γίνεται δίνοντας την αίσθηση του αυθορμητισμού και επιπλέον θα πρέπει να υπάρχει η αίσθηση πως ο πρόεδρος είναι προσιτός. Το Γραφείο Ψηφιακής Στρατηγικής του προέδρου αποτελείται από μια ομάδα 20 ατόμων που ασχολούνται αποκλειστικά με τη διαχείριση και τα ζητήματα που αφορούν τα social media του Λευκού Οίκου.
Σε αυτή την ομάδα επικεφαλής είναι ο Jason Goldman, ένας 39χρονος πρώην στέλεχος στο Twitter. Το team του είναι επιφορτισμένο με μια σειρά καθηκόντων, όπως το live-tweeting στις προεδρικές ομιλίες αλλά η και η παρακολούθηση των δεδομένων από τα analytics προκειμένου να εντοπίζονται τα πιο δημοφιλή θέματα στα οποία θα δίνεται συνέχεια. Αυτό που είναι όμως η μεγάλη προτεραιότητα της ομάδας είναι να αναζητηθεί ο τρόπος δημιουργίας της ψηφιακής ταυτότητας του Ομπάμα μέσω της οποίας θα επικοινωνηθούν οι θέσεις του προέδρου πάνω στις πολιτικές του. Τα social media φαίνεται πως είναι το μέλλον, καθώς η τηλεόραση, οι εφημερίδες και τα δελτία τύπου χάνουν συνεχώς έδαφος και ισχύ επικοινωνιακά.
Οι ισορροπίες είναι λεπτές καθώς θα πρέπει στο επίκεντρο να είναι οι προτεραιότητες του προέδρου, αλλά να υπάρχει ευελιξία και στις συζητήσεις που μπορεί να τον αφορούν στο διαδίκτυο.
"Το γραφείο μας αναζητά συνεχώς τρόπους ώστε η φωνή του Ομπάμα να φτάνει απευθείας στους ανθρώπους», δήλωσε η Kori Schulman, η οποία ανήκει στην ψηφιακή ομάδα του προέδρου από το 2009. Η νεαρή κοπέλα σημειώνει στους New York Times πως οι ισορροπίες είναι λεπτές καθώς θα πρέπει στο επίκεντρο να είναι οι προτεραιότητες του προέδρου, αλλά να υπάρχει ευελιξία και στις συζητήσεις που μπορεί να τον αφορούν στο διαδίκτυο.
Η τεχνολογία έχει εδώ και πολύ καιρό γίνει ζωτικής σημασίας για την χάραξη πολιτικής του Προέδρου Ομπάμα, κάτι που είχε φανεί και από τη υπερεπιτυχημένη προεκλογική καμπάνια που είχε κάνει η οποία εισήγαγε νέα ήθη στις αμερικανικές εκλογές και τη διαχείριση των εκστρατειών με στόχο τη νίκη. "Ένα από τα πράγματα που ήθελε να κάνει ο Ομπάμα ήταν να τραβήξει τις κουρτίνες του Λευκού Οίκου και να δείξει στους ανθρώπους πώς λειτουργεί η κυβέρνηση" αναφέρει η Jennifer Psaki, διευθύντρια επικοινωνίας του Ομπάμα η οποία σημειώνει πως ο Ομπάμα δείχνει μεγάλο ενδιαφέρον και ζητά συνεχώς νέους τρόπους επικοινωνίας.
O Goldman και η Schulman κάνουν καθημερινά επικοινωνιακές συσκέψεις προκειμένου να καταλάβουν πότε ο Ομπάμα θα πρέπει να συμμετέχει σε όλο αυτό το ψηφιακό μείγμα και τον ειδοποιούν όταν κάτι είναι στα trending του Twitter ή κάνει μεγάλο γκελ στο Facebook.
Τον Νοέμβριο του 2013, είχαν κατακλύσει το διαδίκτυο εικόνες του Miles Scott, ενός 5χρονου με λευχαιμία που ντυμένος Batman πολεμούσε το έγκλημα στην πόλη του το San Francisco. Οι βοηθοί του Ομπάμα θεώρησαν τότε ο Πρόεδρος έπρεπε να ασχοληθεί με τον μικρό. Έτσι, στο πλαίσιο μιας ραδιοφωνικής ομιλίας του, αφιέρωσαν τα τελευταία 30 δευτερόλεπτα για να ηχογραφήσουν ένα βιντεάκι στο Vine όπου ο Ομπάμα έλεγε: «Μπράβο Miles. Μπράβο που σώζεις τη Gotham».
Τελευταία, ακόμα και ανώτατοι αξιωματούχοι έχουν γίνει πιο δεκτικοί στο να αφιερώνει ο Ομπάμα χρόνο στα social media, μετά και τις αποδείξεις βάσει στατιστικών πως οι εμφανίσεις του Προέδρου στα μέσα δικτύωσης έχουν βοηθήσει αισθητά στην προώθηση του λόγου του.
Όταν ο Ομπάμα ταξίδεψε τον Αύγουστο στην Αλάσκα με σκοπό την ευαισθητοποίηση του κοινού για την κλιματική αλλαγή, ο ίδιος ανέλαβε το λογαριασμό του Λευκού Οίκου στο Instagram. Για μέρες, ο αμερικανός Πρόεδρος χρησιμοποιώντας μια GoPro κάμερα κι ένα selfie stick φωτογράφιζε το λιώσιμο των παγετώνων και μοιραζόταν τις εικόνες και τα βίντεο στο Instagram σαν να ήταν ένας οποιοσδήποτε αμερικανός πολίτης σε διακοπές.
Η πραγματικότητα φυσικά διαφέρει. Τα tweets του Ομπάμα πολλές φορές γράφονται και πάντα στέλνονται από τους βοηθούς, κι όχι τον ίδιο. Ακολουθεί μόνο 70 λογαριασμούς στο Twitter, κυρίως κυβερνητικούς οργανισμούς, μέλη του υπουργικού του συμβουλίου και του ανώτατου προσωπικού του, ομάδες του Σικάγο και τον Bill Clinton. Οι αυθόρμητες απαντήσεις του στις ψηφιακές πλατφόρμες είναι σπάνιες.
Όπως και ο ίδιος, έτσι και η περσόνα του Ομπάμα στα social media πολύ συχνά είναι στείρα και επαγγελματική. Όπως μαρτυρούν οι βοηθοί του, του αρέσει κυρίως να τουϊτάρει δεδομένα πράγματα- στοιχεία και αριθμούς για κάποιο ζήτημα, όπως για παράδειγμα η βία των όπλων και η ποινική Δικαιοσύνη.
Όλο και συχνότερα δε, ο Λευκός Οίκος χρησιμοποιεί τον Ομπάμα για να ανακοινώσει έκτακτες ειδήσεις στα social media. Η πρώτη του αντίδραση στην απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου να κατοχυρώσει παγκοσμίως το γάμο μεταξύ ομόφυλων ζευγαριών έγινε στο Twitter, με τον Ομπάμα να τη χαρακτηρίζει «τεράστιο βήμα στην πορεία προς την ισότητα». Μάλιστα πρόσθεσε και το hashtag #LoveWins, που αμέσως έγινε trend στο Twitter.
Τα social media αποτελούν επίσης ένα ισχυρό εργαλείο για την σταθεροποίηση της εικόνας του Ομπάμα απέναντι σε ένα ενίοτε άστατο κοινό.
«Στην τελική, αυτό που γίνεται είναι πως βρίσκουμε τρόπους να επικοινωνούμε με τους ανθρώπους σε μια εποχή που τα media έχουν γίνει τόσο αναλυτικά που οποιοσδήποτε άλλος παραδοσιακός τρόπος επικοινωνίας είναι πλέον θλιβερά ανεπαρκής» σχολιάζει ο Dan Pfeiffer, πρώην σύμβουλος του Ομπάμα κι ένας από τους αρχιτέκτονες της ψηφιακής στρατηγικής του.
Τα social media αποτελούν επίσης ένα ισχυρό εργαλείο για την σταθεροποίηση της εικόνας του Ομπάμα απέναντι σε ένα ενίοτε άστατο κοινό. Δεν είναι τυχαίο που ένα από το πιο δημοφιλή βίντεο του Λευκού Οίκου στο Youtube, είναι αυτό όπου ο Πρόεδρος βγήκε για μια χαλαρή βόλτα γύρω από το Λευκό Οίκο με το βίντεο να ειρωνεύεται «η αρκούδα είναι χαλαρή» και τον Ομπάμα να χαιρετά περιχαρής τουρίστες.
«Ήταν μια περίοδος που πραγματικά μας περίμεναν όλοι στη γωνία» σημειώνει ο Pfeiffer, καθώς τότε το ενδιαφέρον του κοινού είχε μονοπωλήσει η άνοδος του Ισλαμικού Κράτους. «Μετά φτιάξαμε μια εικόνα του Προέδρου όπως ευχόμασταν να τον βλέπει κάθε Αμερικανός πολίτης» εξηγεί.