Το υπουργείο Παιδείας αλλάζει τα Θρησκευτικά μετά την απόφαση του ΣτΕ - Έντονη αντίδραση της αντιπολίτευσης

Το υπουργείο Παιδείας αλλάζει τα Θρησκευτικά μετά την απόφαση του ΣτΕ - Έντονη αντίδραση της αντιπολίτευσης Facebook Twitter
7

Σε μελέτη των αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) και σε επανεξέταση του σχετικού κανονιστικού πλαισίου, που αφορά στο μάθημα των Θρησκευτικών, θα προβεί το υπουργείο Παιδείας.

Αυτό ανέφερε το υπουργείο, μετά την ανακοίνωση των αποφάσεων, σήμερα, του ΣτΕ, η Ολομέλεια του οποίου έκρινε αντισυνταγματικές και αντίθετες στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου τις αποφάσεις του τέως υπουργού Παιδείας, Κωνσταντίνου Γαβρόγλου, με τις οποίες καθορίσθηκαν τα προγράμματα σπουδών του μαθήματος των θρησκευτικών στο δημοτικό, το γυμνάσιο και το λύκειο.

Από πλευράς υπουργείου, επισημαίνεται ότι για τις όποιες ενέργειες γίνουν για την αναμόρφωση του προγράμματος σπουδών, γνώμονας θα είναι η διασφάλιση της συμβατότητας των σχετικών ρυθμίσεων με τις συνταγματικές επιταγές.

«Το υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων θα μελετήσει τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας προκειμένου ακολούθως να επανεξετάσει εξ' αρχής το σχετικό κανονιστικό πλαίσιο, προβαίνοντας στις ενδεδειγμένες ενέργειες για την αναμόρφωση του προγράμματος σπουδών του μαθήματος των Θρησκευτικών και για την τροποποίηση της δήλωσης απαλλαγής από αυτό. Γνώμονας μας, να διασφαλιστεί η συμβατότητα των σχετικών ρυθμίσεων με τις συνταγματικές επιταγές».

Έντονη αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ 

Σφοδρές ήταν οι αντιδράσεις της αντιπολίτευσης για τις εξελίξεις. Σχολιάζοντας την απόφαση του ΣτΕ για τα θρησκευτικά ο πρώην Υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου έκανε λόγο για αναχρονισμό και μάθημα που γίνεται κατήχηση:

«Η σημερινή απόφαση του ΣτΕ για το μάθημα των Θρησκευτικών είναι αναμφισβήτητα μια ιστορική απόφαση. Καταργεί ολόκληρη την επιστημονική, παιδαγωγική και θεολογική εξέλιξη του μαθήματος μετά το 1974. Καταργεί τη συνειδητή προσπάθεια χιλιάδων Θεολόγων να κατακτήσουν στη συνείδηση των συναδέλφων τους αλλά και των μαθητών όπως και στην καθημερινή παιδαγωγική πράξη την πραγματική επιστημονική και παιδαγωγική ισοτιμία του μαθήματος των Θρησκευτικών με τα άλλα μαθήματα του ωρολογίου προγράμματος.

Ακυρώνει τις προσπάθειες συννενόησης με την Εκκλησία, όπου τα νέα προγράμματα σπουδών είχαν και την αποδοχή της Ιεραρχίας. Υπονομεύει, τέλος, την καθιέρωση μιας κουλτούρας διαλόγου ανάμεσα σε επιστημονικούς και θρησκευτικούς φορείς, με γνώμονα πάντοτε ότι την τελική ευθύνη των μαθημάτων την έχει η Πολιτεία.

Το μάθημα των Θρησκευτικών, σύμφωνα με την σημερινή απόφαση του ΣτΕ, δεν είναι πλέον μάθημα αλλά κατήχηση. Δεν είναι γνώση αλλά εξέταση για την πίστη των μαθητών και των γονιών τους. Ένα μάθημα που θα μπορούσε και θα έπρεπε να είναι χρήσιμο και απολύτως απαραίτητο, μετατρέπεται πια επίσημα σε άκρως επικίνδυνο αναχρονισμό», τονίζει ο κ. Γαβρόγλου. 

Για το ίδιο θέμα ο προκάτοχος του Κώστα Γαβρόγλου στο υπουργείο και τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Φίλης τόνισε:

«Με την απόφασή του το ΣτΕ επαναλαμβάνει την προηγούμενη σύμφωνα με την οποία το μάθημα των θρησκευτικών πρέπει να έχει κατηχητικό χαρακτήρα. Πρόκειται για απόφαση που αντίκειται στο Σύνταγμα και την Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ). Είναι περίεργο ότι το Ανώτατο Δικαστήριο, που έχει επιφορτιστεί με την αρμοδιότητα της υπεράσπισης των δικαιωμάτων των πολιτών, να νομολογεί επί θεολογικών και παιδαγωγικών ζητημάτων, ως να ήταν Οικουμενική Σύνοδος ή Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.

Με τα νέα Προγράμματα Σπουδών (τα επονομαζόμενα Φίλη και στη συνέχεια Γαβρόγλου), επιχειρήσαμε το μάθημα των θρησκευτικών να είναι μάθημα γνώσης και όχι πίστης, προβληματισμού και ουσιαστικής μάθησης και όχι κατήχησης και προσηλυτισμού. Αυτή η κατεύθυνση αντανακλά τη νέα κοινωνική πραγματικότητα και ανταποκρίνεται σε ένα σχολείο κοσμικό και δημοκρατικό. Γι' αυτό, άλλωστε, τα νέα προγράμματα παρά τον πόλεμο ορισμένων κέντρων, αγκαλιάστηκαν από τη μεγάλη πλειοψηφία των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των γονέων.

Οι αποφάσεις του ΣτΕ γυρίζουν την εκπαίδευση στη σκοτεινή δεκαετία του '50 και στο «ελληνοχριστιανικό» Σύνταγμα του 1952 . Με βάση το σκεπτικό της απόφασης, όλα τα προγράμματα σπουδών που ίσχυαν μετά το 2000 δεν έπρεπε να είχαν εφαρμοστεί, γιατί σε όλα, σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό η επιταγή του Συντάγματος του 1975 για την ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης, δεν ερμηνευόταν περιοριστικά ως κατήχηση στην Ορθοδοξία. Η νομολογία του ΣτΕ θα δημιουργήσει αδιέξοδο στην εκπαίδευση, προκαλεί θέματα συνείδησης και τελικώς οδηγεί τα πράγματα, ώστε, το μάθημα των θρησκευτικών, με τη μορφή της κατήχησης να γίνει προαιρετικό.

Η ίδια αυτή νομολογία, που μεθοδεύτηκε από εκκλησιαστικούς και παρεκκλησιαστικούς παράγοντες στο χώρο της Δικαιοσύνης, έρχεται σε αντίθεση με το ώριμο κοινωνικά αίτημα, του χωρισμού και της δημοκρατικής ρύθμισης των σχέσεων Κράτους- Εκκλησίας, ιδιαίτερα στην αποκοπή του ομφάλιου λώρου ανάμεσα στην Εκκλησία και την εκπαίδευση. Αυτό το δημοκρατικό αίτημα υπηρετείται μόνο με καθαρές αρχές και όχι με αυταπάτες και τακτικισμούς».

ΚΙΝΑΛ: Το σχολείο μετατρέπεται σε κατηχητικό 

 

Ως «ληξιαρχική πράξη θανάτου επιστημονικών, παιδαγωγικών και δημοκρατικών κατακτήσεων σαράντα χρόνων» χαρακτηρίζει την απόφαση του ΣτΕ για τα Θρησκευτικά το Κίνημα Αλλαγής.

Όπως επισημαίνει το ΚΙΝΑΛ σε ανακοίνωσή του, «επιχειρείται όχι η ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης (όπως αναφέρει ρητά το Σύνταγμα), ούτε καν η ανάπτυξη της ορθόδοξης χριστιανικής συνείδησης (όπως αναφέρει η απόφαση του ΣτΕ) αλλά η επιβολή με τη χρήση των κρατικών μηχανισμών μιας συγκεκριμένης αντίληψης για την Ορθοδοξία που την εκφράζουν αυτοί που σήμερα χαίρονται».

«Παραφράζοντας το γνωστό μεταξικό ποιηματάκι, ας αναρωτηθούμε «ποιοι χαίρονται και χαμογελούν σήμερα πατέρα;». Η απάντηση είναι ξεκάθαρη. Είναι οι ιδεολογικοί επίγονοι του Μεταξά και του Παπαδόπουλου, οι υποστηρικτές του Γ' Ελληνοχριστιανικού Πολιτισμού» προσθέτουν από τη Χαριλάου Τρικούπη.

Παράλληλα, τα στελέχη του ΚΙΝΑΛ υπογραμμίζουν πως για την αδιανόητα αρνητική εξέλιξη του Συμβουλίου της Επικρατείας έχουν ιστορικές ευθύνες και οι υπουργοί του ΣΥΡΙΖΑ, «γιατί τόσο σοβαρά θέματα δεν είναι δυνατόν να τα χειρίζεται κάποιος με ιδεοληψίες, γιουρούσια και χωρίς συμμαχίες».

«Τώρα όμως δεν προέχει το ποιος έφταιξε αλλά το πώς δεν θα επιτραπεί σε μια Κυβέρνηση της Δεξιάς να μετατρέψει το σχολείο σε ένα γιγάντιο κατηχητικό οποιασδήποτε θρησκευτικής κοινότητας (γιατί για όσους δεν πρόσεξαν την απόφαση του ΣτΕ, κατήχηση πλέον θα κάνουν όλοι)» συμπληρώνουν.

«Προέχει να υπερασπιστούμε το δικαίωμα των θεολόγων να διδάσκουν ένα κανονικό μάθημα και όχι να κατηχούν τα παιδιά» καταλήγει η ανακοίνωση του Κινήματος Αλλαγής.

Πολιτική
7

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Αθήνα απαντά στον Φιντάν: Κανένα θέμα κυριαρχίας δεν συζητήθηκε - Η Συνθήκη της Λωζάνης είναι σαφής

Πολιτική / Η Αθήνα απαντά στον Φιντάν: Κανένα θέμα κυριαρχίας δεν συζητήθηκε - Η Συνθήκη της Λωζάνης είναι σαφής

«Δεν υπήρξε συμφωνία για το πλαίσιο συζήτησης για την οριοθέτηση ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας», τονίζουν διπλωματικές πηγές σχετικά με τα λεγόμενα του Χακάν Φιντάν
LIFO NEWSROOM
Χακάν Φιντάν: Προκαλεί ξανά με «τουρκική μειονότητα Δυτικής Θράκης» και «ομογενείς» στα Δωδεκάνησα

Διεθνή / Χακάν Φιντάν: Προκαλεί ξανά με «τουρκική μειονότητα Δυτικής Θράκης» και «ομογενείς» στα Δωδεκάνησα

Ο Φιντάν είπε ότι το τουρκικό ΥΠΕΞ «συνεχίζει να προστατεύει με προσοχή τα δικαιώματα και τα συμφέροντα της Τουρκίας στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο», προσθέτοντας ότι «κατά την τελευταία μας επίσκεψη στην Αθήνα, δείξαμε την αποφασιστική μας στάση στο θέμα αυτό»
LIFO NEWSROOM
Debate ΣΥΡΙΖΑ: Η κόντρα Πολάκη - Φάμελλου και οι ανεμογεννήτριες του Γκλέτσου

Πολιτική / Debate ΣΥΡΙΖΑ: Η κόντρα Πολάκη - Φάμελλου και οι ανεμογεννήτριες του Γκλέτσου

Το debate ανάμεσα στους υποψήφιους προέδρους του ΣΥΡΙΖΑ είχε διαφωνίες, αιχμές και την ατάκα του Απόστολου Γκλέτσου ότι «οι ανεμογεννήτριες δεν παράγουν ρεύμα, γιατί δεν έχουν μπαταρίες»
LIFO NEWSROOM
Ερντογάν για Τραμπ: «Περιμένουμε να δούμε την στάση των ΗΠΑ για τη Μέση Ανατολή»

Διεθνή / Ερντογάν για Τραμπ: «Περιμένουμε να δούμε την στάση των ΗΠΑ για τη Μέση Ανατολή»

Ο Τούρκος πρόεδρος ξεκαθάρισε πως περιμένει από τη νέα αμερικανική κυβέρνηση να βάλει ένα τέλος στον πόλεμο που τσακίζει τη Μέση Ανατολή και να σταματήσει να στηρίζει τους Κούρδους της Συρίας
LIFO NEWSROOM

σχόλια

4 σχόλια
Η απόφαση του ΣτΕ είναι μάλλον σωστή. Καλώς ή κακώς (κακώς κατά τη γνώμη μου) το Σύνταγμα επιβάλλει την μέριμνα της πολιτείας για ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης στους Έλληνες. Σύμφωνα πάλι με το ίδιο το Σύνταγμα, επικρατούσα θρησκεία είναι η ορθόδοξη, επομένως μέριμνα της πολιτείας πρέπει να είναι η ανάπτυξη θρησκευτικής ορθόδοξης συνείδησης. Προφανώς αν διδάσκεσαι ισότιμα και τις άλλες θρησκείες, η πολιτεία δεν σε βοηθάει στο να αναπτύξεις την ορθόδοξη θρησκευτική σου συνείδηση.Βλέπουμε το πρόβλημα; Πρέπει η πολιτεία να σε κατευθύνει στο να γίνεις σωστός ορθόδοξος χριστιανός. Αφού "πρέπει" τότε σωστά αποφάσισε το ΣτΕ. Δεν θα έπρεπε όμως να "πρέπει". Όσοι πολιτικοί φωνάζουν, κακώς φωνάζουν. Ας φροντίσουν να αλλάξει το Σύνταγμα, πράγμα που είναι δική τους ευθύνη και όχι των δικαστηρίων που καλούνται να το εφαρμόσουν... Όοοοχι όμως.... αυτοί δεν θα πάρουν την ευθύνη, θα κρατήσουν τα πράγματα ως έχουν και θα περιμένουν από το δικαστήριο να "ερμηνεύσει" το Σύνταγμα όπως αυτοί θέλουν και πιστεύουν ότι θα έπρεπε να είναι και αν δεν το κάνει, τότε θα φωνάξουν.... βολικό.
Αναθεμα και αν υπαρχει μαθητης τα τελευταια 40 χρονια που να εχει ανοιξει το βιβλιο των θρησκευτικων μια φορα εκτος απο την φορα που εγραψε το ονομα του.
"Πίσω ολοταχώς" είπε ο Γαβρόγλου για την απόφαση του ΣτΕ. Προσέξτε τώρα τι νομοθέτησε ο Γαβρόγλου: >Αν είσαι χριστιανός θα διδαχθείς "ισότιμα" Χριστιανισμό, Κοράνι, Ιουδαϊσμό, Βουδισμό.>Αν δεν είσαι χριστιανός, έχεις ελεύθερη ώρα στο προαύλιο!Επίσης στο άρθρο 16, παράγραφος 2 του Συντάγματος που ΔΕΝ αναθεώρησαν οι συριζαίοι αναφέρεται ρητά "H παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του Κράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Ελλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες."Αυτά συμβαίνουν όταν έχεις το ψέμα μέσα στο DNA σου.
Βασικά νομοθέτησε ότι>Αν είσαι χριστιανός θα διδαχθείς "ισότιμα" , Κοράνι, Ιουδαϊσμό, Βουδισμό.+Κάτι για ένα τυπακο ονόματι Χριστό ,μακρυμάλλη που ήταν κατι ανάμεσα σε Τσε,Γκάντι αλληλέγγυο προ ΜΚΟ .>Αν δεν είσαι χριστιανός, έχεις ελεύθερη ώρα στο προαύλιο